A projekt keretében az M0-tól Győr irányába 80 kilométeren bővül 2x3 sávosra az autópálya 2029-re. Emellett mindkét oldalon egy-egy intelligens leállósáv (ITS) is létesül, amelyet a forgalmi helyzettől függően, balesetek, csúcsforgalom vagy útmunkák esetén nyitnak majd meg.
"Az M1 fejlesztése egy hatalmas léptékű beruházás, amire korábban alig volt példa Magyarországon" - hangsúlyozta a lapnak Németh Tamás. A vezérigazgató kiemelte, hogy
az előkészítő munkálatok már idén ősszel elkezdődnek, hogy jövő szeptemberre minden készen álljon a tényleges bővítés megkezdéséhez.
Az előkészítés során számos fontos feladatot kell elvégezni. Ezek közé tartozik a védett növények áttelepítése, a közművek kiváltása, valamint a régészeti feltárások elvégzése. Kiemelt jelentőségű a közművek kiváltása, amihez először fel kell tárni, hogy pontosan ott helyezkednek-e el a közművek, ahol a nyilvántartásban szerepelnek.
A bővítés során az elválasztósávban lévő sövényeket megszüntetik, helyükre betonelválasztó elem kerül vízelvezető rendszerrel. A vezérigazgató szerint ez biztonságosabbá és költséghatékonyabbá teszi az üzemeltetést. A zöld felületek azonban nem tűnnek el teljesen, a felszámolt középső, elválasztósávi növényzet helyett a kerítéshez közelebb, a pályán kívül telepítenek fákat, cserjéket.
Az M1-es bővítése során különös figyelmet fordítanak a közlekedésbiztonságra, hogy a 2025. őszén kezdődő fejlesztés során 2x2 sávon biztonságosan haladhasson a forgalom és a lehető legkevesebb baleset történjen a pályán. Ennek érdekében átlagsebességmérés bevezetését fontolgatják, valamint új forgalomfigyelő kamerák telepítését tervezik. A projekt részeként a pihenőhelyeket is felújítják, modernizálják.
Az M1-es bővítése mellett az MKIF Zrt. további jelentős fejlesztéseket is tervez. 2027-ben elindul az M7-es bővítése, 2028-ban pedig az M200-as építése kezdődik meg. "A jövőre induló tízéves fejlesztési időszak (2025-2034) alatt 299 km-en bővítjük a meglévő pályákat (M1, M3, M7) és építünk 279 km új gyorsforgalmi utat is" - zárta nyilatkozatát a vezérigazgató.
Címlapkép forrása: Shutterstock