Kormányzati döntés: több tucat vasúti és közúti fejlesztés kapna kiemelt státuszt
Ingatlan

Kormányzati döntés: több tucat vasúti és közúti fejlesztés kapna kiemelt státuszt

Szekszárdi elkerülő út, debreceni felüljárók, kelet-magyarországi vasútvonalak, adonyi elkerülő és balatoni főutak – ezek is szerepelnek a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium egy új rendelettervezetében, amellyel közlekedésfejlesztési beruházásokat emelne kiemelt státuszba. A javaslat célja, hogy a felsorolt beruházások gyorsabban, egyszerűbb engedélyezéssel valósulhassanak meg, de plusz forrásokat nem tartalmaz az előterjesztés.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium most társadalmi egyeztetésre bocsátott új rendelettervezete több tucat közlekedésfejlesztési beruházásnak adna kiemelt státuszt, hogy azok gyorsabban megvalósulhassanak. A frissítés több új út- és vasútfejlesztést is a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projektek közé sorolna, ami leegyszerűsítené az engedélyeztetést és gyorsítaná a megvalósítást.

A mostani tervezet legfontosabb újdonságai a listára most először felkerülő fejlesztések:

  • Ilyen például a 77-es főút korszerűsítése Monostorapáti és Lesencetomaj között, amelyet párhuzamos kerékpárút is kísérne.
  • Debrecenben több helyszínen terveznek útfejlesztést: a Kassai úti szakasz korszerűsítése mellett bővülne a Homokkerti felüljáró környéki hálózat is.
  • Szintén újként szerepel az Adonyt délről elkerülő út építése, valamint a szekszárdi elkerülő út második és harmadik üteme. Ezek korábban nem voltak részei a kiemelt projektek listájának.

A javaslat több kisebb, de forgalomtechnikai szempontból jelentős csomóponti átalakítást is kiemelt státuszba emelné.

Fejlesztenék például az M0-s körgyűrű halászteleki lehajtóját, valamint a dunakeszi Auchan melletti körforgalmat, illetve több főúti csomópont vidéki városokban és településeken. Ezek a beavatkozások jellemzően körforgalommá alakítást, sávbővítést vagy a csatlakozások átszervezését jelentik.

A vasúti projektek közül fontos, hogy egy országos szintű útátjáró-fejlesztési program is bekerült a listába, a MÁV és a GySEV hálózatán egyaránt.

Emellett három kelet-magyarországi vonal (Debrecen–Nagykereki, Sáránd–Létavértes, Nyíregyháza–Nyírbátor) fejlesztését is nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá nyilvánítanák.

Ezek várhatóan pályakorszerűsítést, biztosítóberendezések fejlesztését vagy állomásépületek átalakítását foglalják majd magukban.

Viszont kikerülne a kiemelt beruházások közül a Rétság és Balassagyarmat közötti főúti szakasz.

A rendelettervezet indoklást nem fűz a törléshez, így nem egyértelmű, hogy a projekt lekerül a napirendről vagy más formában folytatódik.

A kiemelt státusz nem jelent automatikus pénzügyi forrást, de lényegesen leegyszerűsíti a közigazgatási eljárásokat: gyorsabb ügyintézésre, kevesebb engedélyezési körre és centralizált hatósági eljárásra ad lehetőséget. A kormány vélhetően ezzel az eszközzel próbálja felgyorsítani az út- és vasútépítési programjait, különösen a vidéki térségekben, ami korábban is gyakori volt a parlamenti választások előtti években.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio

Holdblog

Szegény, de szexi...

Kicsit kapitalista, kicsit szocialista; kicsit nyugati, kicsit keleti; kicsit drága, kicsit olcsó: ez Berlin Zentuccio szemüvegén át. A HOLDBLOG állandó világutazó szerzője a német fővárosról

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet