Uniós források

Össztűz a Közgépre? - Itt a bejelentés!

Portfolio
Az illetékes miniszterek ma arra utasították a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezetőjét, hogy azonnali hatállyal állítsa le az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építési munkálatait és egyúttal tájékoztassa erről az építkezésben részt vevő cégeket, konzorciumokat is - többek között ezt jelentette be ma Csepreghy Nándor. A Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára jelezte: a kormány az Európai Bizottság múlt heti jelzése után lépett, és hangsúlyozta, hogy nincsenek kivételezettek, illetve törvény felett állók. Jelezte: a ma délután a nol.hu-n megjelent cikk állításait megerősíti, de hozzátette: az EU Csalás elleni hivatala nem csak 150, hanem közel 500 milliárd forintnyi uniós pénzből megvalósult beruházás szerződéseit vizsgálja. A cikk egyik fő állítása egyébként az volt, hogy össztűz zúdul a Közép Zrt.-re.

Fontosabb részletek
  • A nol.hu szerint a Miniszterelnökség egy legalább hat tételből álló, 162 milliárd forintnyi projektértékű listát állított össze
  • Ezen azok az EU-s közbeszerzési beruházások vannak, amelyekben a Közgép Zrt. konzorciumban nyert és az OLAF egyébként is vizsgálódik
  • A lap szerint a kormányzat fenti cég elleni össztüzének egyik lépése a lista, amely rövidesen nyilvános lesz további lépések is várhatók
  • Csepreghy bejelentése szerint azonnal le kell állítani az M4-es autópálya építését, bár vitatják Brüsszel egyik érvét
  • Nincsenek kivételezettek és törvények felett állók - hangsúlyozta
  • Az EU kartellgyanújának (azaz felosztották a nyertesek a 3 külön projektnél a piacot és az árakat is feltornászták) beigazolódása esetén "bevasalják" a cégeken a pénzt
  • Az OLAF jelenleg mintegy 50 EU-pénzből létrejött projektet vizsgál, amelyek együttes projektértéke közel 500 milliárd forint - jelezte.
  • A Közgép Zrt. még múlt héten arra emlékeztetett, hogy az adott autópálya-szakasz uniós támogatását sosem fogadta el Brüsszel, így az végig a magyar büdzsé kockázatára épült
  • Most a jelek szerint ezt terhelné át az érintett cégekre a kormány

Csepreghy: közel 500 milliárd forint a tét

Csepreghy a sajtótájékoztatón az M4-es autópályával kapcsolatos bejelentés mellett kérdés nélkül is kitért egy a nol.hu-n ma megjelent cikkre, amely kapcsán hangsúlyozta:

a hír megfelel a tényeknek, de nem bontja ki az igazságot minden részletben.

Hangsúlyozta: az OLAF nem csak a cikkben vázolt 150, hanem közel 500 milliárd forint értékű projektet vizsgál Magyarországon a 2007-2013-as uniós fejlesztési ciklusbeli beruházások kapcsán (közel 50 projekt). Ezen projektek mindegyikéről tud a kormány és a vizsgálatokban együtt is működik az OLAF-fal, illetve tőlük is várják a megfelelő dokumentumokat - tette hozzá.

Csepreghy a lap cikke kapcsán csak a fentieket mondta, nem cáfolta a cikk azon főbb állítását, hogy kormányzati össztűz zúdul a Közgép Zrt.-re, és ennek jegyében rövidesen nyilvánosságra hoznak egy legalább 6 projektből álló listát, amelyen a Közgép olyan konzorciumok tagjaként dolgozott, amely projekteket vizsgál az OLAF.

Íg reagált a Srtabag múlt csütörtökön

A Strabag Általános Építő Kft. múlt csütörtökön az MTI szerint az alábbiakat közölte: Szerződésük érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen. Az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közti szakaszának megépítésére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. három, egymástól független pályázatot írt ki, ezek egyikét nyerte meg legolcsóbb ajánlatával a Strabag. A társaság ellen sem Magyarországon, sem külföldön nincs semmiféle vizsgálat az adott szerződéssel kapcsolatban - hangsúlyozták. A Strabag által kivitelezendő útszakasz szerződés szerinti ára 31,5 milliárd forint, ami kilométerenként 2,38 milliárd forint. A társaság közleményében rámutatott, mint a legolcsóbb ajánlattevő nyerték el a megbízást az adott szakaszra. Magyarországon a sok éves építőipari recesszió idején folyamatosan csökkentek az árak, köztük az útépítésé is. A 13,2 kilométer autópálya és 11 híd kivitelezésére benyújtott árajánlatuk megegyezik a jelenlegi hazai autópálya építés átlagával. A Strabag mindenben a szerződésnek megfelelően jár el, így a szerződés érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen.

Így reagált a Közgép Zrt.: érthetetlenek a kormányzati jelzések

Az M4-es autópályás kartellgyanús ügy múlt szerda este robbant, majd a csütörtöki kormányzati jelzésekre (Lázár János és Csepreghy Nándor) aznap este a Közgép Zrt. az alábbi módon reagált az MTI tudósítása szerint: Szabályszerűen lefolytatott közbeszerzésen nyerték el az M4-es autópálya egy szakaszának építésére kiírt munkát Ez konzorciumban 2,34 km-es szakaszt jelent, amelynek fele olyan új hídszerkezetek építését is tartalmazza (a legnagyobb egy 756 méteres Tisza-híd), amelyeken az autópálya átvezet a Tiszán. Ennek fajlagos költségei értelemszerűen eltérnek a puszta útépítéstől. A cég ellen tudomásuk szerint a szerződéssel kapcsolatban sem Magyarországon, sem külföldön nincs folyamatban semmilyen vizsgálat A Közgép Zrt. arra emlékeztetett, hogy az adott autópálya-szakasz uniós támogatását sosem fogadta el Brüsszel Így az a magyar büdzsé kockázatára épül(t) (most a jelek szerint ezt terhelné át az érintett cégekre a kormány - a szerk.) Lázár János múlt csütörtökön azt is mondta, hogy az Abony-Fegyvernek közötti szakasz helyett egy másik szakasz építésére koncentrál a kormány (az M5-ös autópálya és a 4-es főút összekötése, hogy Szolnokot és Budapest összekötése így valósuljon meg), noha az erről szóló kormányhatározat már egy idén januári Közlönyben megjelent.

Csepreghy: vitatjuk az EU érvelését, de vizsgálódunk

A helyettes államtitkár emlékeztetett arra a múlt heti ügyre, miszerint az Európai Bizottság nem kívánja finanszírozni az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti mintegy 30 km-es szakaszának építését, mert egyrészt vitatja a projekt indokoltságát, másrészt a 110 milliárd forintos projektérték miatt kartellgyanút is megfogalmazott. Csepreghy hangsúlyozta: a kormány nem ért egyet azzal, hogy a Bizottság vitatja a projekt indokoltságát, de hozzátette: a kartelezés gyanúját ki akarja vizsgálni, mert elfogadhatatlan, hogy közpénzből megvalósuló projektnél helytelen legyen a pénz felhasználása. Tájékoztatott arról, hogy Lázár János múlt csütörtökön utasította a Miniszterelnökség Belső ellenőrzési főosztályát, hogy vizsgálja meg a NIF Zrt. közbeszerzési gyakorlatát, az érintett projekt pályáztatásának teljeskörű folyamatát, annak lebonyolítását. Hangsúlyozta: egyértelműen szeretnék azt látni, hogy történt-e visszaélés, megáll-e a kartellgyanú.

"Nincsenek kivételezettek"

Csepreghy az M4-es beruházás kapcsán általánosságban is leszögezte a Miniszterelnökség határozott álláspontját: "nincsenek kivételezettek, nincsenek törvények felett állók", és jelezte: kivizsgálnak minden csalásra utaló ügyet, pályázatot, hiszen a legkörültekintőbben kell vizsgálni minden olyan ügyet, amelyben közpénzt használnak fel. A vizsgálatra egy hónapja van a Miniszterelnökség illetékes tárcájának. Hozzátette: amíg nem igazolódik be a kartellgyanú az említett konkrét ügyben, addig a kormány senki felett sem tör pálcát, de ha beigazolódik a gyanú, akkor a törvényeket maradéktalanul érvényesítik. Megismételte azt a múlt csütörtökön hangoztatott álláspontot is, hogy ebben az esetben az érintett útépítő cégeknek kell viselniük azt a költségvetési terhet, ami a Bizottság elmaradó támogatása miatt a magyar büdzsénél előáll.

Itt a bejelentés!

Az illetékes miniszterek ma arra utasították a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezetőjét, hogy azonnali hatállyal állítsa le az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építési munkálatait és egyúttal tájékoztassa erről az építkezésben részt vevő cégeket, konzorciumokat is - többek között ezt jelentette be ma Csepreghy Nándor. A Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára jelezte: a kormány az Európai Bizottság múlt heti jelzése után lépett, és hangsúlyozta, hogy nincsenek kivételezettek, illetve törvény felett állók. Jelezte: a ma délután a nol.hu-n megjelent cikk állításait megerősíti, de jelezte, hogy az EU Csalás elleni hivatala nem csak 150, hanem közel 500 milliárd forintnyi uniós pénzből megvalósult beruházás szerződéseit vizsgálja. A cikk egyik fő állítása egyébként az volt, hogy össztűz zúdul a Közép Zrt.-re. Ez a projekt jellege Az M4-es érintett szakaszát több cégi is építi. Egy 46,7 milliárdos részt nyert meg a Colas-Swietelsky konzorcium, egy 32,5 milliárdosat a Közgép-A-Híd páros, és egy 31,5 milliárdosat a Strabag. Az építkezések mindhárom területen megkezdődtek, és elvileg 2016 szeptemberében fejeződtek volna be - emlékeztet az Index.

Össztűz a Közgépre? - Délután 2-kor többet tudunk

Felpörögtek az események

A nol.hu megfogalmazása szerint folytatódik a Közgép elleni kormányzati támadás, ami azután jöhet, hogy a múlt héten kartellgyanút fogalmazott meg az Európai Bizottság és ezt visszhangozta a Miniszterelnökség az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti építése kapcsán. (A cég elleni esetleges kormányzati fellépés témája kapcsán talán érdekes lehet az a hétvégi hír is, hogy adóvégrehajtást kezdeményezett a NAV a Közgép egyik leánycége ellen.)

Másfél hete egyébként egy lapjelentés megszellőztette azt az európai bizottsági felkészítő anyagot is, amely szerint Brüsszel rendszerszintű problémákat lát(ott) főként uniós támogatásból megvalósuló közbeszerzések terén.

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség Fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára egy múlt csütörtöki konferencia keretében a Portfolio-nak a friss ügy kapcsán azt mondta: ki kell vizsgálni a 110 milliárd forintos beruházás kapcsán a kartellgyanút, és ha az állami büdzsére szállna át a beruházás végigvitelének költsége, akkor azt továbbterhelnék a gyanúba keveredett cégekre. Ennek módjáról még nem tudott nyilatkozni akkor, de ma már lehet, hogy bővebb információink lesznek.

Készült egy lista

A lap szerint a Közgép Zrt. elleni támadások miatt készült el a Miniszterelnökségen egy a társaság és a konzorciumi partnerei által elnyert fejlesztésekről szóló, zömében 2011-2012-ben megindított OLAF-eljárásokat tartalmazó lista, amelyen legalább hat beruházás van rajta. Az együttesen 162 milliárd forint összköltséggel megvalósuló, kifogásolt projektek listáján az alábbiak szerepelnek a nol.hu információi szerint:

  • Az M0-s autópálya M6-os és 51-es főút közti szakaszának bővítése. A két új Duna-híd és 12 kilométer hosszon új, négy sáv szélességű félautópálya megépítését az M0 Déli Ág Konzorcium végezte 34,87 milliárd forintért. A 2013-ban átadott sztráda munkáin a Közgéppel együtt dolgozott az A-HÍD, a Strabag, a Magyar Aszfalt és a Colas.
  • Szajol-Püspökladány-vasútvonal átépítése. A beruházás mindkét szakaszára a Közgép szerződött le. Az első szakaszt az SZ-K 2011 Konzorcium 49,6 milliárd, a másodikat a K-P 2011 Konzorcium 49,9 milliárd forintért vállalta.
  • Záhony térségi vasúti nagyberuházások ügye. A 2008-ban és 2012-ben kötött szerződések alapján a Közgép cégét is tartalmazó konzorcium a projekt első fázisát 4,36 milliárd forintért, a másodikat 13,9 milliárd forintért végezte el.
  • Székesfehérvár és térsége szennyvízcsatorna hálózatának bővítése. A mintegy 7,8 milliárd forintos fejlesztést a Közgép a Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt.-vel közösen végezte.
  • Sopronban lebonyolított 82 millió forintos építkezés ügye.
  • Szolnoki beruházás, amelynek alapján a társaság Kmd-2007 Konzorciuma 1,14 milliárd forintért dolgozott.

Hogyan tovább?

A lap szerint egyelőre nem lehet tudni, hogy mire jut vizsgálataival az OLAF. Azt viszont megjegyzi, hogy szakértők szerint hazánk korrupciós megítélését is érintheti, ha a csalás elleni hivatal elmarasztaló határozatokkal zárja eljárásait, hiszen ezek a vizsgálatok együtt mintegy 162 milliárd forintos szerződésállományt érintenének. Ez a 2007-2013-as uniós fejlesztési ciklusból jelenleg már lehívott 7255 milliárd forintnak a bő 2%-át tennék ki.

kórház
Frankfurti tőzsde
koronvavirus
cimlap_kina_szel
forint mnb épület sötét magyar jegybank
Mark Rutte Sebastian Kurz
Magyar Telekom
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Esti szeminárium
Ne engedd, hogy az infláció megegye megtakarításod! Ismerd meg, a tőzsdei befektetés erejét.
Mark Rutte Sebastian Kurz