Uniós források

Példátlan összegű EU-s pályázati keretet tolt ma ki a kormány

Portfolio
Példátlan volumenben, egyszerre 1105 milliárd forintnyi összegben tett ma közzé közlekedésfejlesztési uniós pályázati kereteket a kormány, amelyek gazdaságélénkítő hatására erősen támaszkodik majd 2016-ban és amelyek megjelentetését a tegnapi Kormányinfón már előrevetítette Lázár János, a Miniszterelnökség vezetője. A nagy összegű pályázatok közzététele kapcsán külön közleményt is kiadott ma a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, hiszen fontos tudni, hogy a 7 évre rendelkezésre álló közlekedésfejlesztési keretnek most mintegy 92%-át "ellőtte" a tárca.
Egy óra alatt négy külön közlekedésfejlesztési pályázat jelent meg a kormány hivatalos pályázati oldalán az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) terhére, amelyek együttes keretösszege csaknem 1105 milliárd forint. Ezek megjelenése nem váratlan, a nyomait már láthattuk abban a novemberi kormányhatározatban, amely nyolc pontban rögzítette azokat a lépéseket, amelyek a 2016-os gazdaságélénkítést szolgálták az uniós források segítségével.

Ezután a tegnapi Kormányinfón Lázár János, a Miniszterelnökség vezetője is jelezte, hogy 48 órán belül közzéteszik a pályázatokat, amelyekre a tényleges pályázatokat a korábban kijelölt szervezetek már jövő hétfőtől benyújthatják. Ezzel párhuzamosan - a jövő évi minél hamarabbi és minél nagyobb összegű - forráskifizetés érdekében már elindítják a feltételes közbeszerzési eljárásokat.

Fontos látni, hogy az IKOP 7 évre szolgáló keretösszege mintegy 1200 milliárd forint, így a most megnyíló pályázati lehetőségek ennek már mintegy 92%-át lekötik az Európai Unió stratégiai céljaival összhangban lévő közlekedési fejlesztésekre (a TEN-T hálózatok fejlesztéséhez, elérhetőségük javításához kötődő projektek).

A ma megjelent négy pályázat röviden

  • A "Nemzetközi (TEN-T) közúti elérhetőség javítása" című (IKOP-1.1.0-15 kódszámú) felhívásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg: 314,89 milliárd forint.
  • A "Nemzetközi (TEN-T) vasúti és vízi elérhetőség javítása" című (IKOP-2.1.0-15 kódszámú) kiemelt felhívásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg: 459,33 milliárd forint.
  • A "Fenntartható városi közlekedés fejlesztése és elővárosi vasúti elérhetőség javítása a Közép-magyarországi régióban" című (IKOP-3.1.0-15 kódszámú) kiemelt felhívásra a támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg: 211,07 milliárd forint.
  • A "Fenntartható városi közlekedés fejlesztése és elővárosi vasúti elérhetőség javítása a kevésbé fejlett régiókban" című (IKOP-3.2.0-15 kódszámú) kiemelt felhívásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg: 119,53 milliárd forint.

Mi a célja ezeknek a pályázati kereteknek?

A fentiek nyomán péntek délelőtt kiadott egy közleményt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, amely rámutat, hogy összesen 1105 milliárd forintnyi pályázati keret nyílt meg. Az anyag hangsúlyozza, hogy az IKOP támogatásai a szakpolitikai célokon túl alapvetően a fenntartható, magas hozzáadott értékű termelésre és a foglalkoztatottság bővítésére épülő gazdasági növekedést szolgálják.

A közlemény szerint a közel 315 milliárd forintos keretösszegű, Nemzetközi (TEN-T) közúti elérhetőség javítása című felhívás célja az alapvető fontosságú hálózati infrastruktúra magyarországi szűk keresztmetszeteinek megszüntetése, az országhatárok elérése. A pályázatban a TEN-T közúti törzs- és átfogó hálózatba tartozó új utak építése és a meglévő kapacitások bővítése támogatható.

A Nemzetközi (TEN-T) vasúti és vízi elérhetőség javítása című felhívás keretösszege a legnagyobb, meghaladja a 459 milliárd forintot. A támogatások a magyarországi TEN-T vasúti törzs- és átfogó hálózat fejlesztésében, a szűk keresztmetszetek felszámolásában, a vasútvonalak interoperabilitásának és közlekedésbiztonságának javításában, a szolgáltatási színvonal növelésében, a dunai hajózás biztonságát javító beavatkozásokban hasznosulhatnak.

A további két felhívásban a Közép-magyarországi régióban 211 milliárd forint, a kevésbé fejlett régiókban 119 milliárd forint fordítható a fenntartható városi közlekedés fejlesztésére és az elővárosi vasúti elérhetőség javítására. E pályázatokban egyebek mellett az elsősorban kötött pályás városi-elővárosi közösségi közlekedés előmozdítása, színvonalának emelése, a környezetbarát közúti személyszállítás fejlesztése, a közlekedési láncok összekapcsolását segítő beruházások, közlekedésbiztonsági beavatkozások támogathatóak.

A közlemény emlékeztet rá, hogy a forrásokat a kormányhatározatban nevesített szervezetek: az állami beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a közútkezelő, a vasúttársaságok és a projektgazda önkormányzatok hívhatják le. A már megjelent felhívások a 2020-ig elérhető mintegy 1200 milliárd forintnyi IKOP támogatások 92 százalékát tartalmazzák.

Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a fenti négy pályázat meghirdetése kapcsán elmondta:

A kormány a nemzeti költségvetésből hozzávetőleg 1000 milliárd forintot szán kiemelten fontos, de uniós forrással nem támogatható közúti és vasúti fejlesztésekre. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) nemzeti borítékjában közel 400 milliárd forint megpályázható támogatás áll Magyarország rendelkezésére 2016 végéig. A más Operatív Programokba betervezett támogatásokat is ideértve Magyarország a következő években tehát összesen 2600-2800 milliárd forintot fordíthat közlekedésfejlesztési célokra.

olaszország vírus koronavírus
orvos labor egészségügy kórház
Vágó László interjú
koronavírus vírus labor
forint200117
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
lepedo_agy