Uniós források

Végignézi Brüsszel, hogy eltérítjük az energiahatékonysági pénzeket (2.)

Portfolio
Egyértelműen benne van a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) Brüsszel által is elfogadott verziójában az, hogy 2023-ig bő 50 ezer lakossági ingatlanon tervezünk energiahatékonysági felújítást, de menetközben nincs jogi eszköze az Európai Bizottságnak az ettől való esetleges eltérés megakadályozására - többek között ez derül ki abból a keddi levélből, amelyet Corina Cretu írt Jávor Benedeknek. Az Európai Bizottság regionális támogatásokért felelős biztosa lényegében elismerte, hogy bár nem tetszik a Bizottságnak, hogy a magyar hatóságok a lakosság helyett állami ingatlanokra szánják a vissza nem térítendő uniós támogatást, de nem tudja kikényszeríteni a vállalt indikátor elérését, és a Népszabadság cikkével ellentétben szó sincs arról, hogy emiatt vissza kellene támogatást fizetnünk.
A Párbeszéd Magyarországért európai parlamenti képviselője még tavaly november 5-én küldött írásos kérdéseket Corina Cretunak, amelyre a biztos asszony január 26-án, azaz tegnap küldött rövid, négy pontból álló választ (a kérdések itt olvashatók, a válasz a felület jobb felső sarkában az Answers gombra kattintva érhető el).

A válasz lényege, hogy a KEHOP-ban világosan vállalta az indikátorok között a magyar kormány bő 50 ezer, lakossági tulajdonban álló épület energiahatékonysági felújításához a támogatás nyújtását (fontos, hogy nincs benne se a kérdésben, se a válaszban, hogy ez vissza nem térítendő, vagy visszatérítendő forrás lenne, noha ez a momentum később fontos lesz). Az indikatív forrásallokáció erre a bő 50 ezres célra 37,7 millió euró (mai árfolyamon kb. közel 12 milliárd forint) Cretu válasza szerint, ami legalább 233 ezer forintnyi támogatást jelentene lakásonként.

Cretu jelzése szerint a Bizottság nem kapott a magyar hatóságoktól formális kérést a KEHOP módosítására, de ha kapna ilyet, akkor azt a megalapozottság és az energiahatékonyság terén vállalt célok függvényében vizsgálná majd meg a testület.

Érdekes szál a történetben, hogy Fónagy János, az NFM államtitkára egy minapi parlamenti válaszában azt jelezte, hogy elindult a KEHOP teljesítményi felülvizsgálata, amelynek pontos tartalma számunkra nem ismert, így továbbra is várjuk a tárca ez irányú kérdésünkre küldött válaszát.

Az uniós biztos világosan leírta azt is, hogy a Bizottságnak nincs jogi eszköze, hogy egy adott pillanatban rákényszerítse a tagállamot a vállalt összes intézkedése végrehajtására, sőt még részletes menetrendet sem írhat elő, hogy a célokat a tagállam milyen ütemezés szerint érje el. Mindez tehát érthető arra is, hogy a magyar hatóságok csak 2023-ra vállalták a bő 50 ezer lakossági épület energiahatékonysági átalakítását.

A Bizottság tehát csak azt tudja menetközben tenni, hogy ellenőrzi a tagállamok előrehaladását a vállalt intézkedésekhez, illetve célokhoz képest. Ha az adott tagállam később indít el bizonyos intézkedést, akkor az kihathat a vállalt célok elérhetőségére és egyúttal korrekciós lépéseket tehet szükségessé.

Fontos, hogy ennél többet nem állít Cretu levele, így nincs benne az, amit a Népszabadság ír, hogy ha 2023-ig nem érné el a legalább 50 ezres darabszámot Magyarország, akkor utólag esetleg vissza kéne fizetnünk uniós támogatást.


Ez a rendszer eleve nem így működik, hanem úgy, hogy menetközben a Bizottság ki sem fizetne bizonyos számlákat nekünk, másrészt amint a Portfolio már ősszel megírta, a 2023-ra vállalt indikátor nem kötelező jellegű Magyarország számára, így nem tudna a Bizottság pénzügyileg kikényszeríteni annak betartását. Éppen ezért lehet az, hogy a magyar hatóságok egy tavaly téli kormányhatározattal bejelentették, hogy a lakosságnak kizárólag visszatérítendő (hitel alapú) uniós támogatást adnak (103 milliárd forint látszik a most közzétett GINOP-menetrend 8-as prioritásában), míg a vissza nem térítendő forrást a kormányzati, egyházi és civil intézmények energiahatékonysági korszerűsítésére szánják.

Az egyébként még könnyen elképzelhető, hogy a magyar hatóságok később, pl. 2017-2018 körül még igenis szánnak vissza nem térítendő forrást a lakosságnak, hiszen ennek mérete a fent említtek szerint lényegében csekély, és ezzel el lehetne mondani, hogy végülis törekedtünk a 2023-ra bevállalt 50 ezres szám elérésére (de végül nem jött össze, aminek egyébként pénzügyi retorziója nem is lenne az ország számára).
1,5 év tanulás után már 500 ezres álomfizetés jár az informatikusoknak
nyse tőzsde usa részvény
fehér ház getty stock
rossmann_getty_editorial
corvinus_getty_editorial
honcsaruk ukrajna_getty_editorial
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Statisztikai elemző

Statisztikai elemző

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
B11986CB-992B-864C-AC57-1B78C043F576