Uniós források
Több sebből véreznek a legnagyobb közbeszerzések
A Portfolio március 10.-i konferenciáján szó lesz a 2016-os fejlesztéspolitikai célrendszerről, az új uniós pályázatok ütemezéséről és felvonultatjuk a tanácsadói-finanszírozási szolgáltatások palettáját is. További részletek:
2. Közép-Kelet Európai Vállalatfinanszírozási és Kockázati Tőke Konferencia
A korrupció vizsgálatára létrehozott adatbázis működéséről már korábbi cikkünkben beszámoltunk, illetve már akkor nyilvánvaló adat volt, hogy a megjelenő magyar közbeszerzések csaknem 60 százaléka valamilyen szempontból gyanús beszerzésre ad okot.
A közelmúltban indult kockázatjelző rendszer már közel 16 000 közbeszerzési hirdetményt vizsgált át. Az adatbázis alapján a K-Monitor elkészítette a legtöbb közpénzt költő ajánlatkérők redflags-profilját. A profillal rendelkező ajánlatkérők tenderezett összeg nagysága alapján állnak a sorban.
A rangsor első helyét a legnagyobb összegben tenderező Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) felhívásai foglalják el, második helyet a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) és őt követi a sorban a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV). Az így feladott gyanús hirdetményeknek köszönhetően több milliárd forint vándorolt kétes hátterű nyertesekhez.
Ha ezt a listát számokban is megnézzük, akkor azt látjuk, hogy a NIF az elmúlt három évben több mint 760 milliárd forint értékben írt ki közbeszerzési pályázatokat. A Magyar Közút Zrt. már csak 150 milliárdért a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. pedig 91 milliárdnyi projektet írt ki.
NIF példája
Az elmúlt 3 évben a NIF Zrt. 765 milliárd forintot 225 hirdetményben, a Magyar Közút Nonprofit Zrt 150 milliárdot 156 hirdetményben, az MNV pedig 91 milliárdot 41 hirdetményben költött el.A NIF esetében a 225 eredménytájékoztatóból 173 bizonyult legalább egy szempontból gyanúsnak. A 259 ajánlati felhívásból csak 17 állta ki a rendszer próbáját, a problémás hirdetmények redflag átlaga pedig három, ami azt jelenti, hogy átlagosan minden problémás hirdetmény háromféle anomáliát tartalmaz.
Az ajánlati felhívásokban kockázatként jelenik meg
- a kiemelkedő becsült érték,
- a tender a GVH gyakorlata fényében kartellgyanús területen folyik,
- a műszaki alkalmasság körében túl hosszú szakmai tapasztalatot írnak elő,
- korlátozást jelentő földrajzi követelményt is megadnak
- a beszerzés tárgyából származó árbevétel is magasabb a beszerzés tervezett értékénél,
- szerződés tervezett időtartama is sok esetben aggályokat vet fel.
A rendszer használata során az is kiderül, hogy a fent említett indikátorok igen szoros kapcsolatban vannak egymással, így többnyire együtt fordulnak elő.
Másik példa
Az MNV korrelációs profilja teljesen más képet mutat, mint a NIF esetében tapasztaltunk.A tendereket kockázatai
- nagyon szigorú az előírt szakmai tapasztalat időtartamára vonatkozó követelmény,
- rendszeresen csak 1 vagy 2 ajánlat érkezett,
- a beérkezett ajánlatok közül a nyertes kiemelkedő összértékű szerződéssel távozott, sok esetben még az eredeti becsült érték összegétől is eltérve.