Brüsszel Simicskáék mellé állt: milliárdos bukta lehet belőle
Uniós források

Brüsszel Simicskáék mellé állt: milliárdos bukta lehet belőle

Portfolio
Jogerős magyarországi bírósági ítélet hiányában egy apróbb technikai hibára hivatkozva nem zárhatták volna ki 3 évre a Közgépet a közbeszerzési eljárásokban való részvételtől, de mivel ez megtörtént, ezért az Európai Bizottság ellenőrei a győr-gönyűi kikötőfejlesztési számláknál 25 százalékos pénzügyi bírságot javasolnak - írja a mai Világgazdaság.
Az ügy az Orbán-Simicska háború tavaly februári csúcspontja után kezdődött, amikor az említett kikötőfejlesztés kapcsán a Közgép szerb alvállalkozójának zárt hajófedélzetéből hiányolt néhány négyzetmétert az ajánlatkérő, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság. Végül az ügy odáig fajult, hogy hamis adatszolgáltatásra hivatkozva a Közgép nemcsak a konkrét tendert bukta el, hanem a Közbeszerzési Döntőbizottság a legsúlyosabb szankcióval sújtotta: három évig nem indulhat semmilyen közbeszerzési eljáráson.

A bíróság első fokon a Közgépnek adott igazat, ám a Döntőbizottság fellebbezésére lényegében az a döntés született, hogy nem kell megvárni a jogerős ítéletet, anélkül is eltiltható az építőipari cég. Bár a Közgép 6,7 milliárdért vállalta volna a munkát, addig végül a nyertes konzorcium (a felcsúti polgármester központi cégével, a Mészáros és Mészáros Kft.-vel felálló A-Híd Zrt.-Swietelsky Vasúttechnika Kft.) 6,89 milliárd forintért vállalta a feladatot, így tehát ez 1,4 milliárddal meghaladta az állami megrendelő által eredetileg becsült 5,52 milliárd forintos költséget - emlékeztet a VG.

A fentiek ismeretében érdekes fejlemény, hogy a lap tudomása szerint az uniós támogatású projekteket vizsgáló brüsszeli ellenőrök a győr-gönyűi kikötőfejlesztési beruházás esetében 25 százalékos, azaz a legmagasabb pénzügyi korrekciót javasolják, ami a nettó 6,89 milliárd forintos fejlesztés tenderkiírás szerinti 94,5 százalékos támogatásintenzitást figyelembe véve bő 1,6 milliárd forintot jelent.


Ezt a lap a magyarországi adófizetők milliárdos pénzügyi bukásaként írja le, de ez korántsem biztos, hiszen ahogy azt más brüsszeli vitás ügyeknél (pl. aszfaltügy) is láthattuk, ha a pénzügyi korrekció miatt Brüsszel által visszatartott keretre más fejlesztési számlákat be tudunk nyújtani, akkor ezt a pénzt az ország végülis nem bukja el, csak az adott projekttől veszik el. A magyar állam persze dönthet úgy, hogy ezt utólag kompenzálja az adott fejlesztésnél.

A lap szerint egyébként az EU logikája úgy foglalható össze, hogy amíg nincs jogerős bírósági határozat a Közgép ügyében, addig a néhány négyzetméteres baki legfeljebb alkalmatlansági ok lehet, de nem tekinthető hamis információnak. Így tehát a Döntőbizottság a céget hamis nyilatkozattétel miatt nem tilthatta volna el a közbeszerzési eljárásokban való részvételtől három évre.

A cikk szerint ha ez a logika érvényesül, akkor további következményekkel kell számolni minden olyan eljárás esetében is, ahol bebizonyosodik, hogy a Simicska-céget jogtalanul zárták ki, azaz a győr-gönyűi kikötőprojekthez hasonló büntetésre van esély.
Koronavírus
Volkswagen
Koronavírus
OTP
Koronavírus Észak-Olaszország
szentendrei hév megálló
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
2020. március 18.
Lakás Konferencia 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
Online előadás
Online előadás a tőzsdei befektetésekről, kezdőknek.
Westminster brexit brit kilepes tortenelmi dontes