Lázár: túl durva áremelések zajlanak, sok projektet visszadobtunk
Uniós források

Lázár: túl durva áremelések zajlanak, sok projektet visszadobtunk

Portfolio
Számos uniós, vagy magyar költségvetésből finanszírozott nagyobb beruházásnál annyira durva a költségnövekedés mértéke, hogy az már felveti a visszaélés gyanúját, ezért vizsgálat szükséges - jelezte a mai Kormányinfón Lázár János. A Miniszterelnökséget vezető miniszter elárulta: az egyik legutóbbi kabinetülésen 30-40 ilyen beruházást tárgyaltak át, és "sorba kellett nemet mondani, vagy utólagos vizsgálatra visszadobni" a projekteket, mert akkora a költségnövekmény jelentkezett náluk. Szerinte nem életszerű, hogy a 2-3 éve kidolgozott fejlesztési tervekhez képest immár 100-200%-os költségnövekményeknél járunk és vizsgálat szükséges, beleértve a saját városát érintő tram-train beruházást is. A Kormányinfón egyéb témákban elhangzott fontosabb üzenetek:
Napok óta zajlik a nyilatkozatháború a Miniszterelnökség és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, illetve a tramtrail-kocsikat majdan szállító Stadler cég között a beruházás költségnövekményéről, illetve az előkészítést illetően. A nyilatkozatháború háttere kapcsán kapott kérdéseket ma Lázár, de az ügyön túlmutató, számos uniós és hazai finanszírozású nagyobb beruházást is érintő üzeneteket is mondott. Ennek lényege, illetve egy ma megjelent másik interjú főbb üzenetei:
  • Nincs semmilyen személyes konfliktusa Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel, a vita szakmai síkú és alapvetően az NFM munkatársakkal van konfliktusa.
  • A delmagyar.hu-nak adott, ma megjelent interjúban azt rögzítette, hogy másfél éve az NFM 23 milliárdos projektköltséget tett le az asztalra, amiben 13,2 milliárd forint volt a pálya-korszerűsítés, és 10 milliárd a járműbeszerzés. Ehelyett most már 48,5 milliárdról van szó, hiszen idén márciusban 32,5 milliárdos pályaépítésre és 16 milliárdba kerülő szerelvényekre tett javaslatot. az NFM.
  • Lázár szerint vérlázító az NFM magyarázata és szerinte az a lényeg, hogy az NFM nem készítette elő jól a projektet arra számítva, hogy Lázár majd Hódmezővásárhelyre tekintettel úgyis átviszi azt, akár a magyar költségvetés terhére is. Lázár felrótta: "Egyszer azt mondják, hogy kevés lesz az utas, nem térül meg, 2017 márciusában viszont javasolják, hogy költsünk el rá 48 milliárdot." Lázár 10 tisztázó kérdést tett fel írásban a projekt kapcsán, elsősorban az NFM felé, főként arra vonatkozóan, hogy miből ered a több mint duplázódó projektköltségvetés és milyen módon akarják finanszírozni a projektet. Az interjúban úgy fogalmazott: "Nem presztízsberuházást szeretnénk, hanem reálisat. Át kell gondolni, újra kell tervezni. Ez egy-másfél éves késést jelenthet."
  • A Kormányinfón úgy fogalmazott: vizsgálni kell a MÁV és a Volán érdekeit és azt, hogy pontosan miből ered a költségnövekmény. Leszögezte: a kormány támogatja a projektet, de a "reális helyzetértékelését senki nem vesztheti el" és bár a projekt fontos és értelmes, de "nem mindegy hogy milyen áron valósul meg". Hozzátette: "van ésszerű és racionális határ" és "ha én azt kérem minden minisztertársamtól, hogy ügyeljen a költségnövekménynél, akkor nekem is példát kell mutatnom" a tram-train projekt kapcsán.
  • Lázár szerint ilyen áron nem kell a beruházás és a Kormányinfón azt mondta: azt kérte a miniszterelnöktől, hogy az ügy tisztázásáig semmiképpen se támogassa a projektet, annak további haladását.
  • Lázár a konkrét ügyből "kilépve" jelezte: az egyik minapi kabinetülésen 30-40 ilyen beruházást tárgyaltak át, és "sorba kellett nemet mondani, vagy utólagos vizsgálatra visszadobni", mert akkora a költségnövekmény jelentkezett a projekteknél.
  • Jelezte, hogy fontos lesz lefolytatni a kormányon belül is egy vitát az engedélyezhető költségnövekményekről, az egész jelenségről, mert az ésszerűségre is figyelni kell, az adófizetők felé való elszámolási kötelezettség miatt is.
  • Jelezte: tisztában van azzal, hogy a gazdaságélénkítés érdekében is fontos, hogy minél több projekt valósuljon meg és azt is elfogadja, hogy ha a kivitelezési tervek 2-3 éve készültek más árkörnyezetben, akkor a most jelentkező sok megrendelés felhajtja a kivitelezési és anyagárakat. "Az a kérdés, hogy a költségnövekmények reálisak, vagy irreálisak". Szerinte nehéz elhinni, hogy a 2-3 éve készített tervekhez képest mostanra 100-200%-os áremelkedés következett be. Fontos tisztázni, hogy fennáll-e a költségnövekmény, vagy ezekben az esetekben már visszaélésről beszélünk - rögzítette.
  • Visszautalt a kormány azon tavaly téli, idén év elején megerősített döntésére, amelyben két fokozat szerint engedi menetközben megemelni az uniós projektek elszámolható költségeit. Szigorú szabályok rögzíti, hogy a jóváhagyott összeghez képest milyen esetekben emelkedhet legfeljebb 15%-kal, majd szükség esetén afelett 15-30%-os mértékben a projekt költsége. Most is rámutatott: 30% feletti költségnövekményt a jelenlegi jogszabályok alapján csak kivételes esetekben lehet engedélyezni.
  • Ezzel is összefüggésben Lázár jelezte: ezekben a hetekben áttekintik az unió felé benyújtott (benyújtani tervezett) nagyprojekteket, illetve azok állását is (50 millió euró felett beszélünk nagyprojektről uniós terminológiában).


A hullámszerűen megvalósuló sok fejlesztés, azok építőipari kapacitáskorlátai és árfelhajtó hatásai a múlt heti parlamenti projektmenedzseri ülésen is szóba kerültek. Dányi Gábor, a tárca helyettes államtitkára jelezte: valós a probléma, az erős kereslet árfelhajtó tényezőt okoz, amellyel a második félévben akár szabályozói szinten is foglalkozni kell. Akkor Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség miniszterhelyettese visszautalt erre a 15-30%-os szabályrendszerre, illetve a kormányzati álláspontot/szándékot is jelezte: azt szeretnék, hogy a közelmúltban az állami projektekre elfogadott kétlépcsős áremelési szabályrendszer irányadó legyen a magánszektorban megvalósuló fejlesztésekre is.

Címlapkép forrása: MTI Fotó Máthé Zoltán
német200117
India merriage
napelem magyar zoldites
négy_napos_munkahét
izer norbert allamtitkar
címlapkép_zöld
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Statisztikai elemző

Statisztikai elemző

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
BFALU20191201033