Rekordméretű vasútfejlesztés lesz idén Magyarországon

Portfolio
Magyarországon 2010 óta több mint 1300 milliárd forintból valósultak meg uniós társfinanszírozással vasúti projektek, és ezt követően idén minden korábbinál több forrás, közel 300 milliárd forint hasznosul majd kötött pályás korszerűsítésekben – emelte ki évindító vasúti összefoglalójában az Innovációs és Technológiai Minisztérium. Azt is hangsúlyozzák, hogy 2020 valódi korszakhatárt jelent a vasúton, hiszen forgalomba állnak az első emeletes motorvonatok.

Az összesítés emlékeztet rá, hogy a 2016 és 2024 közötti időszakban a kormány összesen mintegy 5000 milliárd forintot fordít a már befejezett, kivitelezés alatt álló vagy előkészületben lévő vasúti és közúti beruházásokra. Az ügyfélközpontú, szolgáltatói szemlélet érvényesítése mellett kiemelt elvárás, hogy a helyközi közlekedés gerincét a környezetkímélő vasút adja – teszik hozzá. Hangsúlyozzák, hogy

a kötött pályás kapcsolatokat elsősorban Budapest és a megyeszékhelyek között, illetve a főváros és a vidéki nagyvárosok vonzáskörzetében akarják javítani.

Az idén célba érő legfontosabb vasúti beruházások Budapest elővárosát érintik: elkészül a Rákos-Hatvan és Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs vonalszakaszok korszerűsítése is. Vidéken a Püspökladány-Debrecen és Szombathely-Kőszeg vonalak lezáruló fejlesztése emeli az utasok kiszolgálásának színvonalát. Befejeződik a gyors és kényelmes átszállási lehetőséget biztosító kaposvári intermodális csomópont kivitelezése.

Nyáron megkezdődnek a hazai vasúthálózat egyik legfontosabb eleme, a fővárosi déli összekötő vasúti híd felújításának és bővítésének a munkálatai.

Az idei legfontosabb közútfejlesztési projektekről külön összefoglalót adott ki a minap a tárca a Modern Városok Program előrehaladási összefoglalója kapcsán:

A közlemény emlékeztet rá, hogy 2020-ban állnak munkába a legforgalmasabb ceglédi és váci vonalon az első emeletes motorvonatok. A tavalyi év végén létrejött 106 milliárd forintos támogatási szerződés (amely 2021-re csaknem 56 milliárd forintot, 2022-re pedig több mint 50 milliárd forintot biztosít az újabb 21 motorvonat beszerzésére) lehetővé teszi, hogy a következő években összesen 40 darab 600 ülőhelyes elővárosi villamos motorvonatot szállítson le a gyártó a MÁV-START részére. A nagykapacitású járművek üzembe helyezésével 2022 végére Budapest elővárosában évente 60 millió embert szállítanak majd a korszerű DESIRO, FLIRT vagy KISS járművek.

Egy minapi kormányhatározat az eddigi 121 milliárd forintról 117,767 milliárd forintra csökkentette a messze legnagyobb vidéki vasútfejlesztés EU-támogatását, és közben engedélyezte a magyar költségvetésből való megemelt támogatását. Erről és a 12 legnagyobb, részben EU-pénzből megvalósuló vasúti és közúti fejlesztésről külön összefoglalónk:

Címlapkép forrása: MTI/Máthé Zoltán

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF