Mi a projekt és a módosítás lényege?
A minap tették közzé a kormány 1708/2019. (XII. 10.) számú határozatát a Magyar Közlönyben, amely a „Püspökladány–Debrecen vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítése és Szajol–Debrecen vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése” című projekt forrásszerkezetét módosította. Emiatt az egész 1823 milliárd forintos keretösszegű uniós közlekedésfejlesztési programot (IKOP) is kicsit át kellett írni.
A változtatás lényege, hogy a 3,23 milliárd forinttal csökkentett uniós támogatásból 1,5 milliárd forintnyi részt a magyar költségvetés megemelt társfinanszírozással pótol ki, emellett pedig van egy 1,73 milliárd forintos megtérülő projektköltség tétel is (nem részletezi a határozat).
Így a projekt ugyanúgy 121 milliárd forint (+áfa, együtt tehát 153,43 milliárd forintnyi) finanszírozást kap, mint korábban tervezték, csak a projekt belső forrásszerkezete módosult kicsit.
A támogatott projektkereső adatbázis szerint a projekt 2017.05.12-én kapta meg a támogatói döntést, az EU-s forrás a Kohéziós Alapból érkezik, és a megvalósítás tervezett vége 2022-12-31. A projekt adatlapja szerint 95 milliárd forintot előlegként, 7,3 milliárdot számlaalapú teljesítésként fizettek ki eddig, azaz még igencsak az elején jár a projekt megvalósítása.
A projekt egyébként ezt tartalmazza: „Pályarekonstrukció Püspökladány-Debrecen és ETCS2 biztosítóberendezés telepítése Szajol-Debrecen vasúti vonalszakaszokon. Cél a 160 km/órás sebesség bevezetése. Debrecen állomás részleges átalakítása az intermodális csomóponttal összhangban.”
A kivitelezést végző Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. oldala szerint a Szajol–Debrecen vasútvonalon már befejeződött az ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítésének előkészítése, így már a megvalósításon dolgoznak. (European Train Control System, Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer: Az ETCS rendszer elsődleges feladata a pályamenti berendezések és a vontatójármű közötti kapcsolat megvalósításával a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának növelése, valamint az interoperabilitás biztosítása.)

Mekkora projektről van szó?
Azért, hogy érezzük, mennyire nagy projektről van szó: érdemes megjegyezni, hogy a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklus jelenleg hatályos közlekedésfejlesztési programjából (1823 milliárdos keret) 6,5% körüli rész jut erre a fejlesztésre. Ha pedig csak a nemzetközi vasúti hálózatfejlesztésre 7 évre szánt keretet nézzük, akkor annak csak ez az egy projekt a 21%-át teszi ki.
Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) hatályos éves pályázati menetrendje alapján az alábbiak a legnagyobb, együtt több mint 1000 milliárd forintos támogatású közlekedési projektek a 2014-2020-as ciklusban:
- M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti projekt megvalósítása című projekt indikatív támogatása 181,11 milliárd forint
- Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója című projekt indikatív támogatása 172,7 milliárd forint
- Püspökladány-Debrecen vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítése és Szajol-Debrecen vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése című projekt indikatív támogatása 117,77 milliárd forint
- M4 Berettyóújfalu- Nagykereki (országhatár) közötti szakasz megvalósítása című projekt indikatív támogatása 96,4 milliárd forint
- M8 autóút Körmend-Rábafüzes országhatár szakasz 2x1 sávos előkészítése és építése című projekt indikatív támogatása 74,06 milliárd forint
- M35 autópálya (I. ütem) 4. sz. főút - 481. sz. főút közötti szakasz és a 481. sz. főút megvalósítása” valamint M35 autópálya (II. ütem) 481. sz. főút - Berettyóújfalu közötti szakasz megvalósítása című projekt indikatív támogatása 72,74 milliárd forint
- Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítése és kiegészítő munkák elvégzése című projekt indikatív támogatása: 70,3 milliárd forint
- 1. sz. főút M1-Pápa közötti szakasz fejlesztése, települések elkerülése című projekt indikatív támogatása. 79,2 milliárd forint
- MÁV-START Zrt. gördülőállomány fejlesztése nagykapacitású motorvonatok beszerzésével beszerzése (Nagykapacitású, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonatok beszerzése ETCS2 felszereltséggel) című projekt indikatív támogatása 60,55 milliárd forint
- M25 Eger gyorsforgalmi úti bekötése (M3-Eger szakasz megvalósítása) című projekt indikatív támogatása: 47,25 milliárd forint
- 8 db nagykapacitású motorvonat beszerzése a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság részére című projekt indikatív támogatása 39 milliárd forint
- R67 Kaposvár és az M7 közötti szakasz (érintett települések elkerülését is megvalósító) fejlesztése című projekt indikatív támogatása 33,87 milliárd forint.
Egy minapi projektátadó, szintén részben uniós finanszírozásból:
Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor

Újraindul az amerikai pénznyomtatás - ekkora a baj?
Következmények a Fed kamatdöntése után.
Visszaüzent Magyarország szomszédja Trumpnak: „semmilyen körülmények között nem tűrjük”
Kiszivárgott amerikai nemzetbiztonsági anyagra reagált az osztrák kancellár.
Óriási bejelentés Szijjártó Pétertől: igazi pénzügyi nagyágyú érkezik Magyarországra!
400 munkahelyet is teremt az alapkezelő.
Durván megsorozta a magyar kormányt Brüsszel – uniós eljárások garmadáját indítják meg
Öt különböző kötelezettségszegési üggyel kell szembenéznie Magyarországnak.
Kétféle dolgozó hiánycikk a magyar mezőgazdaságban: aki dolgozni tud és akar
Az állat- és növénybetegségek okozta nyomás mellett óriási kihívás Magyarországon a dolgozni tudó és akaró munkaerő hiánya is.
Ikonikus karakterek érkeznek a ChatGPT-be
A Walt Disney egymilliárd dollárt fektet be az OpenAI-ba.
Új pénzügyi játékszabályokat sürget az amerikai pénzügyminiszter
Inkább lazítana, mint szigorítana a bankok szabályozásán Scott Bessent.
Írás, olvasás? Egy vadiúj készség tanítása ugyanilyen fontos lenne Európa szerint
Az okostelefonok iskolai betiltását is támogatná a többség.
Ezek Magyarország legjobb piaci lakáshitelei decemberben
A lakáspiac Otthon Start lázban ég, de nem szabad megfeledkezni a sima, piaci lakáshitelekről sem. A Bankmonitor összeszedték hol lehet a legkedvezőbb feltételekkel piaci lakáshitelt igényleni a
Véget ér az adóparadicsom-korszak? - Omán bejelentette az SZJA bevezetését
A reform teherkímélő módon teremt stabil állami bevételt, és hosszú távon Omán gazdasági ellenálló képességét erősíti.
KIVA vagy nem KIVA ez itt a kérdés - Kinek éri meg a KIVA szerinti adózás 2026-tól?
2026-tól új szintre lép a KIVA választásának realitása: jelentősen emelkednek a belépési és bennmaradási értékhatárok, így sok olyan vállalkozás kerülhet képbe, amely eddig létszám- v
Mondd el őszintén a véleményed az After Hoursról és a HOLDBLOG-ról!
Plusz egy év, plusz egy évnyi HOLD After Hours és HOLDBLOG. És plusz egy kérdőív, már hagyomány, hogy minden év végén megkérdezzük a hallgatókat és... The post Mondd el őszintén a vélem
Ha ezt az öreg Jock a Dallasban tudta volna...
A Dallas című sorozat még mindig elég ismert a teljes vállalkozói generációban ahhoz, hogy merítsünk belőle. A sorozat kiindulópontja már önmagában üzenet: a családi cég,... The post Ha e
A Labubuk jósolhatják meg a következő válságot?
A Labubuk iránti növekvő érdeklődést több szakértő a gazdasági bizonytalanság jelzőjeként értelmezi, mivel ilyenkor a háztartások a nagy kiadások helyett olcsóbb, de érzelmileg értékes
A dollárválság mítosza: miért nem rendült meg a dollár iránti bizalom?
A 2025 első félévében látványosan gyengülő dollár valóban a globális bizalom megrendülését jelzi, vagy inkább átmeneti piaci folyamatok eredménye? A gyengülő árfolyam, úgy tűnik, nem.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Digitális arany vs. arany - Melyiké a jövő?
Feltérképezzük, hogyan viszonyul egymáshoz a digitális és a hagyományos értéktárolás világa, az előadás végére átlátod a Bitcoin és az arany fő különbségeit, előnyeit és kockázatait.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Erre a Fed döntésre várt a piac: indulhat a rali?
A Fed növekedéssel és lassuló inflációval számol jövőre.
Kétféle dolgozó hiánycikk a magyar mezőgazdaságban: aki dolgozni tud és akar
Az állat- és növénybetegségek okozta nyomás mellett óriási kihívás Magyarországon a dolgozni tudó és akaró munkaerő hiánya is.
Itt a vörös riasztás! Lenyomják a ChatGPT-t?
Újra nyílt az AI-háború.


