
Mi a projekt és a módosítás lényege?
A minap tették közzé a kormány 1708/2019. (XII. 10.) számú határozatát a Magyar Közlönyben, amely a „Püspökladány–Debrecen vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítése és Szajol–Debrecen vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése” című projekt forrásszerkezetét módosította. Emiatt az egész 1823 milliárd forintos keretösszegű uniós közlekedésfejlesztési programot (IKOP) is kicsit át kellett írni.
A változtatás lényege, hogy a 3,23 milliárd forinttal csökkentett uniós támogatásból 1,5 milliárd forintnyi részt a magyar költségvetés megemelt társfinanszírozással pótol ki, emellett pedig van egy 1,73 milliárd forintos megtérülő projektköltség tétel is (nem részletezi a határozat).
Így a projekt ugyanúgy 121 milliárd forint (+áfa, együtt tehát 153,43 milliárd forintnyi) finanszírozást kap, mint korábban tervezték, csak a projekt belső forrásszerkezete módosult kicsit.
A támogatott projektkereső adatbázis szerint a projekt 2017.05.12-én kapta meg a támogatói döntést, az EU-s forrás a Kohéziós Alapból érkezik, és a megvalósítás tervezett vége 2022-12-31. A projekt adatlapja szerint 95 milliárd forintot előlegként, 7,3 milliárdot számlaalapú teljesítésként fizettek ki eddig, azaz még igencsak az elején jár a projekt megvalósítása.
A projekt egyébként ezt tartalmazza: „Pályarekonstrukció Püspökladány-Debrecen és ETCS2 biztosítóberendezés telepítése Szajol-Debrecen vasúti vonalszakaszokon. Cél a 160 km/órás sebesség bevezetése. Debrecen állomás részleges átalakítása az intermodális csomóponttal összhangban.”
A kivitelezést végző Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. oldala szerint a Szajol–Debrecen vasútvonalon már befejeződött az ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítésének előkészítése, így már a megvalósításon dolgoznak. (European Train Control System, Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer: Az ETCS rendszer elsődleges feladata a pályamenti berendezések és a vontatójármű közötti kapcsolat megvalósításával a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának növelése, valamint az interoperabilitás biztosítása.)

Mekkora projektről van szó?
Azért, hogy érezzük, mennyire nagy projektről van szó: érdemes megjegyezni, hogy a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklus jelenleg hatályos közlekedésfejlesztési programjából (1823 milliárdos keret) 6,5% körüli rész jut erre a fejlesztésre. Ha pedig csak a nemzetközi vasúti hálózatfejlesztésre 7 évre szánt keretet nézzük, akkor annak csak ez az egy projekt a 21%-át teszi ki.
Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) hatályos éves pályázati menetrendje alapján az alábbiak a legnagyobb, együtt több mint 1000 milliárd forintos támogatású közlekedési projektek a 2014-2020-as ciklusban:
- M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti projekt megvalósítása című projekt indikatív támogatása 181,11 milliárd forint
- Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója című projekt indikatív támogatása 172,7 milliárd forint
- Püspökladány-Debrecen vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítése és Szajol-Debrecen vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése című projekt indikatív támogatása 117,77 milliárd forint
- M4 Berettyóújfalu- Nagykereki (országhatár) közötti szakasz megvalósítása című projekt indikatív támogatása 96,4 milliárd forint
- M8 autóút Körmend-Rábafüzes országhatár szakasz 2x1 sávos előkészítése és építése című projekt indikatív támogatása 74,06 milliárd forint
- M35 autópálya (I. ütem) 4. sz. főút - 481. sz. főút közötti szakasz és a 481. sz. főút megvalósítása” valamint M35 autópálya (II. ütem) 481. sz. főút - Berettyóújfalu közötti szakasz megvalósítása című projekt indikatív támogatása 72,74 milliárd forint
- Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítése és kiegészítő munkák elvégzése című projekt indikatív támogatása: 70,3 milliárd forint
- 1. sz. főút M1-Pápa közötti szakasz fejlesztése, települések elkerülése című projekt indikatív támogatása. 79,2 milliárd forint
- MÁV-START Zrt. gördülőállomány fejlesztése nagykapacitású motorvonatok beszerzésével beszerzése (Nagykapacitású, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonatok beszerzése ETCS2 felszereltséggel) című projekt indikatív támogatása 60,55 milliárd forint
- M25 Eger gyorsforgalmi úti bekötése (M3-Eger szakasz megvalósítása) című projekt indikatív támogatása: 47,25 milliárd forint
- 8 db nagykapacitású motorvonat beszerzése a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság részére című projekt indikatív támogatása 39 milliárd forint
- R67 Kaposvár és az M7 közötti szakasz (érintett települések elkerülését is megvalósító) fejlesztése című projekt indikatív támogatása 33,87 milliárd forint.
Egy minapi projektátadó, szintén részben uniós finanszírozásból:
Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor

Rendkívüli lépés: az USA azonnal kimenti Argentínát
Megmenekülhet a válságos helyzetbe került ország.
Történelmi fordulat jöhet a jegybanki tartalékokban, kulcsszerepet kaphat az arany és a bitcoin
Hátrébb szorulhat a dollár.
Történelmi siker Donald Trumptól: lehet, hogy tényleg sikerült lezárni egy nagyon régóta húzódó háborút
Az elnök személyesen is ott lesz az aláíráson.
Nagy dobás a brit pénzügyi óriástól, teljesen bekebelezte a 17 milliárdos bizniszt
Régóta fente rá a fogát.
Meghozta a döntést az EU-s tagjelölt: pénzt küld Oroszországnak, Moszkva nagyon hálás
Az Ukrajna által elfoglalt Kurszk régió helyreállítására fordítják majd az adományt.
Nyugdíjbomba robbanhat a francia gazdaságban, ha ezt az egyet meglépik
A francia pénzügyminiszter megszólalt a nyugdíjreformról.
Leleplező jelentés: van egy terület, ahol nagyon le van maradva Amerika - Oroszország és Kína sokkal jobban áll
Ráadásul egy kifejezetten high-tech szektorról van szó.
Az európai óceánügyi paktum
Az EU új óceánügyi paktuma a tengerek védelmét és a fenntartható kékgazdaságot erősíti, miközben globális együttműködést is előmozdít.
Milliók múlhatnak rajta, hogy melyik nyugdíjmegtakarítást választod
Már jó ideje halogatod a nyugdíjmegtakarítást? Mindig nekikezdesz aztán összezavarodsz a sok infótól? Ennek súlyos költségei vannak, de van egy jó hírünk. Itt kiderítheted, hogy mennyi á
Zsiday Viktor a Tisza Párt vagyonadóról szóló terveiről
A Tisza Párt behozta a közbeszédbe a vagyonadót, ezért érdemes lehet végiggondolni, hogy kell-e ilyen típusú adó nekünk? A többihez hasonlóan ez az adó is... The post Zsiday Viktor a Tisza P

Babra megy a játék - nagyhatalmi játszmák az árupiacon
Sok áldozata van az Amerika és Kína közti kereskedelmi háborúnak, az egyik legnagyobb a szójapiac. A geopolitikai játszmák nemcsak a megszokott kereskedelmi vonalakat rúgták fel,... The post Bab

Fókuszban a KKV-k
A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

Tudomány turbófokozatban: 26 milliárd a kutatás jövőjére
Megjelent a GINOP Plusz-2.2.1-25, ami esélyt ad arra, hogy a hazai kutatás ne a mezőnyt kergesse, hanem az élmezőnybe ugorjon.

Cser Tamás a Bloombergnek: A forint extra hátszelet kapott
A cikkből megtudhatod: Magyar Péter, az ellenzék vezetője a következő választások után újra kívánja építeni a befektetőkkel és az Európai Unióval való kapcsolatot, és ezzel... The post

A csúcs az új mélypont
Örülhet a fejének az egyszeri tőzsdei kereskedő: hiába Trump, a kereskedelmi bizonytalanságok és a háborúk, ömlik a pénz a részvénypiacokra. Az elmúlt egy évben világszerte... The post A c


Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Az Otthon Start sem állítja meg a magyar falvak kiürülését
Sokak számára vonzó az olcsó vidéki ingatlan, de lehetnek váratlan buktatói az ottani életnek.
Fontos adat érkezett: ezért veszélyes Magyarországon kamatot csökkenteni
Ismét felélénkült a kamatvita.
