parlament halászbástya budapest getty stock
Uniós források

Jócskán átszabhatja és lefaraghatja a kormány az új uniós helyreállítási programot

Portfolio
Azzal, hogy a kormány egyelőre lemondott az uniós helyreállítási programból járó bő 9 milliárd eurónyi hitelről, és csak a 6 milliárd eurónyi vissza nem térítendő támogatást kéri, lényegében egy teljesen új Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervet (HET) kell készítenie, hogy a kisebb összegbe is beleférjenek az elképzelések, amelyek egyúttal továbbra is megfelelnek az uniós elvárásoknak – rajzolódik ki friss sajtóinformációkból. Fontos tudni, hogy mivel 2022-ben úgyis hozzá kell nyúlni minden tagállam helyreállítási tervéhez, ezért például akkor, vagy akár 2023-ban is lehet még élni a most elengedett hitel (egy részének) lehetőségével.

A Népszavatémában írt cikkének néhány lényeges része:

  • Megfeszítetten dolgoznak most a Miniszterelnökségen, hogy a hitelek nélküli HET-et be tudják minél előbb adni, de ehhez jelentősen át kell dolgozni a programot. A kormány uniós politikájára rálátó szakember szerint a hitelről való lemondás nem jelenti a most kieső projektek végleges törlését, inkább időbeli eltolásról, illetve forrás-váltásról van szó.
  • A hitelkeret ugyanis egészen 2023 végéig lehívható, így még van idő a mostani döntés felülbírálatára. Másrészt mivel a  teljes uniós programnak most csak a 70%-át allokálták a tagállamokra és csak 2022-ben fogják a fennmaradó 30%-nyi részt, ezért úgyis változni fog az összes tagállami HET, a magyarnál a támogatási láb is növekedhet, ezért valójában van még idő a most elengedett projektek újra becsomagolására a program későbbi változatába. Harmadrészt a hitel részről lemondás miatt most lehúzott projektek egy részét akár át lehet tenni a 2021-2027-es büdzsébe is, amelynek végső kereteit szintén most tervezik. Így járhat például a 150-200 milliárdos energetikai korszerűsítési program.
  • Nem igazán sopánkodnának a kormány uniós forrásokat felügyelő hatóságai a 2000 lakos alatti kistelepülések csatornázási programjának törlése miatt sem, mivel ennek megvalósítása irgalmatlanul nehéz lett volna a helyreállítási alap 2026-ra tervezett zárásáig. Csak az előkészítés elvisz 1,5-2 évet, így ha a normál operatív programokból mégse futna rá, akkor lehet mégis kölcsönt kérni arra.
  • A helyreállítási alap felhasználásának legnagyobb akadálya az idő, mert a tervezés, engedélyeztetés és a közbeszerzés mind sok időt vesz el, miközben a pénzek felhasználásával legkésőbb 2026-ig el kell számolni. Ez az idősürgetés pedig felhajthatja az árakat, béreket. A lap megjegyzi: az ellenzéki vád, miszerint betonba ölnék az uniós pénzt, nagyrészt igaz, csakhogy nem igen van más lehetőség, mert az ilyen projektek gyorsabban végrehajthatók, másrészt nagy volumeneket képesek lekötni a pénzekből. A képzések és humán programok ugyanis képtelenek ennyi pénzt felszívni, de még ezzel együtt is belerakták a listára az orvosok béremelését, ami a kormány reményei szerint a hálapénz-kivezetés köntösébe húzva átmegy majd.
  • A kormány hitellemondási képletében természetesen ott vannak a szigorú uniós feltételek, amelyek betartását ráadásul a legrigorózusabbnak tartott elszámoltató hatóság, az Uniós Számvevőszék ellenőrzi majd, ami a közös kockázatviselésű operatív programoknál jóval kötöttebb táncrendet jelent. Ráadásul Magyarországra a korrupció elleni fellépés elégtelensége miatt várhatóan még nagyobb figyelem hárul majd. Ez nagy kockázat, amit a kormány csak a vissza nem térítendő részre akar bevállalni. A piaci hiteleknél nem kell számolni ezzel.

Az EU-Monitor témában írt cikkének néhány lényeges része:

  • Az elvileg igaz, hogy a hitelek nélküli kisebb magyar helyreállítási programmal a problémák száma is csökken, és ezzel leegyszerűsödhet a folyamat, de ebben a pillanatban még nem világos (legalábbis a Bizottság számára), hogy az átdolgozott magyar tervből valóban a Brüsszelben problematikusnak tekintett projekteket veszik-e majd ki (mint ahogy arra a minapi cikkünkben utaltunk, jelezve, hogy akár 1500-2000 milliárd forintot is elért a Brüsszel által problémásnak látott projektlista). 
  • Korábbi jelzések szerint ilyennek számított a felsőoktatási modellváltás, amely egyfelől nem országspecifikus ajánlást teljesít, másfelől politikai szempontból is támadhatónak tűnt, de az öntözés-fejlesztés és az új Duna-híd „alatt is rezgett a léc” a jelentős környezeti károkozás tilalmának előírása miatt – jegyezte meg a lap. 
  • Az átdolgozott tervben a klíma- és digitális költési arányoknak (legalább 37% illetve 20%) is stimmelniük kell, és a teljesítési célokat és mérföldköveket is hozzá kell igazítani a változó programhoz. Nem elég kivenni mindent, be is kell rakni új elemeket. Brüsszelben ezért egyesek úgy vélik, hogy „egy új magyar helyreállítási tervet fogunk látni, kvázi újrakezdjük a dolgokat”. 
  • Az előzmények alapján megfigyelők arra számítanak, hogy az egyetemi modellváltásra a kormány által szánt összeget jelentős mértékben csökkenti majd a végleges terv, ha nem húzza le teljesen. De, egyes várakozások szerint a fenntartható közlekedési komponensből is „húzni kell”, mivel egymaga a vissza nem térítendő támogatási keret több mint 55%-át tette ki. 

Címlapkép forrása: Getty Images

frankfurt
görög santorini getty stock
Procida Olaszország sziget
mcdonalds gyorsétterem
london_shutter-20170512
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Megnézzük hogy épül fel, és miként kell értelmezni az általa mutatott értékeket.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Üzleti modellező

Üzleti modellező

Hitelkockázati modellező

Hitelkockázati modellező
2021-06-01
HR Revolution 2021
2021-06-03
Financial and Corporate IT 2021
2021-06-08
FM & Hybrid Office 2021
2021-06-09
Hitelezés 2021
repcefold mezogazdasagi tamogatas magyarorszag szakmai vita portfolio 210510