korvasut
Uniós források

Sok EU-pénzt kér a kormány a Déli körvasút folytatásához, a vasúti alagúthoz és az országos ultragyors töltőhálózathoz

Portfolio
Miután elfogadta a kormány a 3 ezer milliárd forintot kitevő gigantikus budapesti agglomerációs vasúti stratégiát, az is megjelent a Magyar Közlönyben, hogy melyik 17 projekttel indul a kormány az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) 2021-es pályázati körének forrásaiért. Ezek fejlesztési összértéke idehaza több mint 430 milliárd forint és ezekre 110 milliárd forintnyi CEF-es uniós pénzt kér a kormány. A projektekből messze a legnagyobb volumenű a Déli Körvasút második üteme, amelyre 76,2 milliárd forintot kért a kormány.

A CEF2-ről röviden

Az Európai Bizottság szeptemberben tette közzé az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) hétmilliárd eurós keretösszegű közlekedésfejlesztési felhívását, amelynek első körére január közepéig pályázhatnak a tagállamok, az eredményeket pedig jövő nyáron hirdetik ki.

A CEF2 az új uniós pénzügyi időszakban is a transzeurópai hálózatok kiépítésének és korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja a közlekedési, energetikai és digitális területeken. Új elemként önálló költségvetéssel támogatja a polgári és katonai kettős célú hasznosításra alkalmas mobilitási projekteket.

Magyarország és 14 másik tagállam az ún. kohéziós nemzeti borítékban meghatározott összegű CEF forrásra jogosult, hazánk esetében ez 802 millió eurót tesz ki. A jelenlegi pénzügyi időszakban e keret 70 százalékát különítik el az egyes országok számára 2023-ig. Jövőre és 2023-ban a mostanihoz hasonló nagyságrendű kiírások megjelentetése várható. A fennmaradó 30 százalék 2024-től a kohéziós országok versenyében talál majd gazdára.

Íme a legnagyobb projekt

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) javaslata alapján Magyarország tizenhét projekthez kér összesen közel 110 milliárd forint támogatást a pénzügyi ciklus első kiírásában – áll a tárca közleményében, amely az 1990/2021. (XII. 28.) számú kormányhatározat apropóján született. Abban a kormány táblázatos formában is megadta, hogy melyik az a 17 konkrét projekt, amelyre a CEF2 keretében pályáz a kormány.

Amint jeleztük: messze a legnagyobb projekt a Déli körvasút második üteme, amely a Kelenföld-Ferencváros vasúti vonalszakasz kapacitásbővítésének befejező tervezési, területszerzési és építési munkái címet viseli. A nettó 364,3 milliárdos projektből 76,2 milliárdos CEF2 forrást kér a kormány most. A Déli Körvasútról korábbi bővebb cikkeink:

A táblázat műszaki leírása szerint a mostani első körös pályázatra benyújtani tervezett, 2026. 12. 31-ig megvalósítandó műszaki elemek alábbiak:

  • Kiviteli tervek elkészítése (a kivitelezéshez kapcsolódó tervek)
  • Területszerzés.
  • Pesti szakaszon: A Ferencváros állomás – Déli Összekötő Vasúti Duna-híd közötti vonalszakaszon, a déli oldalon új vasúti pálya (egy vágány), valamint hozzá kapcsolódóan egy-egy új vasúti híd építése a keresztező közutak felett, valamint
  • Ferencváros állomás – Déli Összekötő Vasúti Duna-híd közötti vonalszakaszon megvalósuló vízrendezési, környezetvédelmi, közműépítési munkák,
  • Budai szakaszon: a Déli Összekötő Vasúti Duna-hídtól a beavatkozási terület Budapest-Kelenföld állomáson található végpontjáig tartó vonalszakaszon, az északi oldalon új vasúti pálya (egy vágány), valamint hozzá kapcsolódóan egy-egy új vasúti híd építése a keresztező közutak felett, továbbá
  • támfalépítés Kelenföld állomási területen.

Ezen túlmenően a vasúti energiaellátás egyes létesítményeinek megvalósítása tartozik a CEF2 első körben benyújtandó műszaki tartalomba.

Alagút épül a Duna alatt

A második legnagyobb tervezett CEF-es projekt „A budapesti vasúti alagút I. ütemének tervezése: a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítása, felszíni fejállomás és mélyállomás kialakítása” című projekt, amelynek 15 milliárdos teljes nettó projektköltsége felét, 7,5 milliárdot kér a CEF-es keret terhére a kormány. A projektről bővebben:

Sok helyen épül ultragyors elektromos töltőpont

Az ITM közleménye röviden megemlíti, hogy az ultragyors elektromos töltőhálózat vállalati kezdeményezésű projektjeiben mintegy 70 helyszínen épülhet ki több mint kétszáz töltőpont. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 165 e-töltőállomást telepíthetnének a földi kiszolgáló járművek, a reptéri személyzet és vállalkozások számára.

Mindez a Közlönyben megjelent táblázat szerint az alábbiakat takarja:

  • A MOL Nyrt. és az E.ON Energiamegoldások Kft. (mint társkedvezményezett) „Ultra-gyors töltőhálózatának telepítése a CEE régióban” című projektje 4 milliárd forintos keretösszegű, ebből csaknem 2 milliárdot kér a kormány a CEF2 projekt terhére. A műszaki leírás szerint ezek valósulnak meg: Magyarország területén, 40 helyszínen (20 darab MOL és 20 darab E.ON), 136 db (56 darab MOL és 80 db E.ON) 150 kW teljesítményű ultra-gyors, személyautó töltésére alkalmas töltőberendezés és 2 darab 350 kW (2 darab MOL) teljesítményű tehergépjármű töltésére alkalmas töltőberendezés telepítése.
  • A Shell Hungary Zrt. projektje 2,4 milliárdos keretösszegű, ebből közel félmilliárdos CEF-támogatásra nyújt be pályázatot a kormány. A műszaki leírás szerint ezek valósulnak meg: 22 töltőállomáson ultragyors elektromos töltő telepítése, helyszínenként minimum 2 db 150 kW teljesítményű töltőpont és 600 kVA teljesítményű hálózat kiépítése.
  • Az MVM Mobiliti Kft./ e-Mobi Nkft. 1,4 milliárdos projektjéből 540 millió forintnyi CEF-támogatásra pályáik a kormány. A műszaki leírás szerint ezek valósulnak meg: a TEN-T törzshálózat magyarországi szakaszán az M0-ás, az M1-es, az M3-as, az M5-ös és az M7-es autópálya szakaszokon ultragyors elektromos töltők telepítése 10 helyszínen. Az AFID előírásai 2025-ig történő teljesítéséhez úgy járul hozzá a projekt, hogy a hazai TEN-T úthálózaton 10 helyszínen 4 db 150 kW-os töltőállomást telepítenek.

További fejlesztések

A fentieken túl egy előkészítési projekt tizenkét dunántúli vasútállomás infrastruktúrájának fejlesztését alapozhatja meg úgy, hogy a polgári célok színvonalasabb kiszolgálása mellett azok eleget tehetnek az Európai Unió és a NATO által elvárt szintű katonai mobilitási feltételeknek is.

Emellett három biztonságos, őrzött kamionparkolót is kialakítanak: egyet-egyet az M1 autópálya Tatabánya Óváros és Győr kijáratainál, egyet pedig a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben összesen legfeljebb 658 férőhellyel.

Egy kisebb projektnek az a háttere, hogy 2024 decemberétől az európai vasúti hálózaton csak zajcsökkentett vasúti tehervagonok közlekedhetnek korlátozás nélkül. Egy javasolt fejlesztésben e határidőig több mint félezer vagon öntöttvas féktuskóit cserélnék csendesebb műanyagra. Mindezt a táblázat szerint a „teherszállító vagonok zajcsökkentése” nevű projekt takarja, amelynek 186,5 millió forintos teljes költségéből 46,6 millió forintnyi EU-pénzt kér a kormány.

Pontosítás! Cikkünk eredeti verziójában 186,5 milliárdos, illetve 46,6 milliárdos tételeket írtunk ezen utóbbi projekthez, a hibáért elnézést kérünk.

Mi valósult meg eddig a CEF forrásaiból?

Magyarország a korábbi kiírásokban 670 milliárd forint összértékű közlekedési beruházások megvalósításához nyert el támogatást. Az ITM sikeres pályázatainak köszönhetően a CEF forrásaiból eddig közel 350 milliárd forint hasznosul hazai közlekedési fejlesztésekben. A többi között megépült az új Duna-híd Komáromnál, végig négysávossá bővült az M15, ezzel Budapesttől Pozsonyig már teljes értékű a sztrádakapcsolat.

A támogatott beruházások sorába tartozika Kelenföld-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vasúti vonalszakaszok korszerűsítése, a Déli összekötő vasúti híd felújítása, harmadik vágányának megépítése is. A CEF fedezi a varsói gyorsvasút hazai szakasza környezetvédelmi munkarészeinek költségeit is.

Címlapkép forrása: BFK

bear_1
kormányülés orbán viktor
amerikai-egyesult-allamok-ukrajna
omikron
tedrosz-adhanom-gebrejeszusz-who

Holdblog Netflix összeomlás

Az idei év talán legtöbb befektetőt megmozgató kérdése, hogy az amerikai technológiai részvények még meddig teljesíthetik...

Díjmentes online előadás
Legális adóelkerülés, TBSZ, NYESZ számlák.
Online előadás
Hogyan teljesítenek a főbb részvénypiacok?
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
2022. február 22.
Portfolio Agrár Klub: Sorsdöntő év következik? - A magyar agrárium kilátásai 2022-től
2022. február 24.
Private Investor Day 2022
2022. április 6.
Agrárium 2022
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
beruhazas