Noha az Európai Unió intézményrendszerében fontos elem a transzparencia, vannak területek, amelyekre a nyilvánosság így sem lát rá: számtalan politikai alku születik az Európai Parlament, a Bizottság és a Tanács között. Ráadásul a tárgyalásokon sokszor egészen részletekbe menő dokumentumokat használnak a felek a különböző uniós szervek meggyőzésére. Mindezek esetében sokat bélyegeznek meg döntéselőkészítő anyagnak, amelyekhez így senki nem fér hozzá, legfeljebb szivárogtatásokból ismerhetők meg.
Mivel a dokumentumokat közérdekű adatigénylésekkel sem lehet megszerezni, a legtöbbször egyáltalán nem tudni, hogy azok miért nem ismerhetők meg, mert bevett gyakorlat, hogy azok esetében csak annyit közölnek, hogy a nyilvánosságra hozataluk veszélyeztetné a jogalkotási folyamat eredményét. Most viszont ez megváltozhat, miután egy uniós jogi aktivista, Emilio De Capitani beperelte az Európai Tanácsot egy látszólag marginális ügyben.
Az egykori EP-képviselő már rég óta azt állítja, hogy az uniós szervek fontos dokumentumokat rejtenek el a kormányokkal folytatott jogalkotási tárgyalásokról. Eredendően a Tanács "Társasági jog" munkacsoportjába megküldött, az éves beszámolóról szóló 2013/34 irányelv módosítására vonatkozó jogalkotási eljáráshoz kapcsolódó egyes dokumentumokhoz való hozzáférés iránti kérelmet nyújtott be, majd fellebbezett a testületnél, miután az másodjára is megtagadta a kérését. Ezt követően fordult az Európai Unió Bíróságához, amely most számára kedvező ítéletet hozott, még ha az érvelését nem is minden elemében fogadták el.
Kedves Olvasónk!
Támogasd te is a minőségi gazdasági tartalomgyártást!
Ez az elemzés a Portfolio Signature cikkei közé tartozik. A cikk folytatódik, de csak egyedi előfizetéssel olvasható.
A Signature tartalmakhoz való hozzáférés díja havi előfizetéssel 2 490 forint. Az éves előfizetés díja az év végi akciónk keretében 19990 forint. Ezzel közvetlenül támogathatod a legmagasabb színvonalú gazdasági, üzleti újságírást.
Általános Szerződési Feltételek | Gyakran felmerülő kérdések