A közmédiákat a legmegbízhatóbb hírforrásnak Finnországban (71 százalék), Portugáliában (65 százalék) és Svédországban (63 százalék) tartják az európaiak. Magyarországon viszont a közösségi médiában követett emberek és az egyéb hírplatformok, mint a blogok és podcastok élveznek nagyobb bizalmat, jelezve ezzel a magyarok radikális elfordulását a hagyományos hírforrásoktól.
A magyarok 28 százaléka inkább hisz az általa bekövezett emberek, csoportok, barátok közösségi médiában megosztott bejegyzéseiben, az EU-átlag ehhez képest 16 százalék.
A felmérés szerint az EU-s polgárok körében a YouTube és más videoplatformok, valamint a közösségi média influenszerei iránti bizalom növekedett (+4 százalék) az előző évhez képest. Magyarországon a Facebook a legnépszerűbb közösségi médium (83 százalék használta az elmúlt héten), míg a WhatsApp kevésbé elterjedt (13 százalék) az uniós átlagnál (62 százalék).
Az EU-s válaszadók körében a televízió továbbra is az egyik leggyakrabban használt médium (71 százalék), míg Magyarországon a legtöbben (61 százalék) a tévéből értesülnek a napi eseményekről. Az írott sajtó népszerűsége viszont alulmúlja az uniós átlagot (11 százalék).
A magyar válaszadók többsége (44 százalék) az európai híreket részesíti előnyben az elmúlt héten, míg az európai átlagban az emberek fele inkább helyi híreket olvas. Érdekes módon Magyarországon a hírek bizonyos típusait kerülni szándékozók aránya (15 százalék) az uniós átlaghoz képest magasabb.
Az állami médiát fogyasztók körében a legnagyobb arányban a Fidesz-szimpatizánsok találhatók (60 százalék), míg az ellenzéki RTL híradóját a bizonytalanok (65 százalék) és az ellenzékiek (63 százalék) nézik. Az állami médiára elsősorban a kormánypártiak kapcsolnak (31 százalék), de a Fidesz-szavazók közül sokan a saját narratívájukat alátámasztó TV2 és Hír TV műsorait részesítik előnyben.
Címlapkép forrása: Shutterstock