Az Európai Bizottság már többször megfogalmazta aggályait, hogy a 2035-ös céldátumig az EU nem lesz képes a belső égésű motorok betiltására. Breton szerint különösen az elektromos járművek terjedése lassú, miközben a töltőinfrastruktúra sem fejlődik elég gyorsan. De a Bizottság szerint súlyos problémát jelent a szinte dömpingáruként az EU-ban ömlő kínai gyártású elektromos járművek gyors terjedése, amely veszélyezteti az európai gyártókat.
Breton a Politico szerint hangsúlyozta, hogy a kibocsátásmentes mobilitás sikerének mérése nem támaszkodhat kizárólag az elektromos járművek eladásaira, és szerinte jelentős aggodalomra adott okot a kínai akkumulátorgyártási projektek EU-n belüli megjelenése.
A kínai cellagyártók terjeszkedése – például Magyarországon – csak tovább növeli az EU kiszolgáltatottságát az ázsiai ország ellátási láncainak.
Breton szerint ezért összehangolt erőfeszítésekre van szükség az alapanyag-ellátási források diverzifikálására és az infrastruktúra fejlesztésének fokozására az elektromos járműágazatban.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter hétfői berlini látogatása után szintén érvelt az e-autógyártás és a töltőhálózat fejlesztése mellett. A magyar politikus személyesen tárgyalt Robert Habeck gazdasági és klímaügyi miniszterrel, Florian Toncar pénzügyminisztériumi parlamenti államtitkárral és Heiko Thoms nemzetközi pénzügyekért és Európa-politikáért felelős államtitkárral, és a beszámolók szerint egyetértettek abban, hogy 2026-ban érdemes felülvizsgálni a 2035-ös szabályozási dátumot a belső égésű motorok uniós tiltása ügyében. Nagy Márton miniszter szerint az elektromos autózás újbóli lendületéhez mielőbb uniós szintű támogatási programmal kell segíteni az ágazatot.
Címlapkép forrása: Shutterstock