
A NATO-csúcs után több vezető amerikai és európai elemzőintézet is figyelmeztetett: ha a tagállamok valóban elköltik a GDP 5%-át, az komoly pénzügyi terhet jelent. Nemcsak Európában, de abban az Egyesült Államokban is, amelyik az egész lépést kezdeményezte: 2024-ben az USA is csak 3,4 százalékát költötte nemzeti össztermékének a védelmi célokra.
Az Atlantic Council szerint például ez évi 1900 milliárd dollárnyi többletkiadást jelentene a NATO egészére.
A Bruegel szerint az EU-tagállamoknak a jelenlegi évi 325 milliárd euróról 900 milliárd fölé kellene emelniük védelmi költésüket.
A Politico idézte Giuseppe Conte korábbi olasz miniszterelnököt, aki úgy fogalmazott:
Elkerülhetetlenek lesznek a mély megszorítások a jóléti, egészségügyi és oktatási rendszerekben, ha teljesíteni akarjuk az 5%-ot.
A Carnegie Endowment és a New America szerint is csak akkor kerülhető el az infláció és a pénzügyi túlterhelés, ha az országok strukturált fejlesztési terveket dolgoznak ki. Különösen aggasztó a gyártási kapacitások szűkössége: 2022-ben egy 155 mm-es lövedék 2000 dollárba került, most 8000 felett van. Egy Leopard 2 harckocsi ára 23 millióról 30 millióra nőtt alig két hónap alatt.
Brüsszelben nem aggódnak fegyverkezési adósságválságtól
Egy, a NATO-tárgyalásokra rálátó bizottsági diplomata a Portfolio kérdésére úgy fogalmazott: „a legtöbb elemzés nem veszi figyelembe, hogy az európai NATO-tagállamok már döntöttek arról, hogy növelik a védelmi kiadásaikat, az Európai Bizottság pedig elindította a ReArm Europe programot, ami a tervek szerint 800 milliárd eurónyi plusz forrást csatornáz be a fegyverkezésbe”. A tárgyalásokra tisztviselő szerint az 5%-os NATO-vállalás elsőre jelentősnek tűnik, valójában azonban jól kalkulált politikai manőver volt, amelyben
Trump megkapta a számmisztikai győzelmét, Európa viszont elkerülte a valódi költségvetési csapdát.
Ahhoz hogy érthető legyen, miért nem aggódnak annyira Brüsszelben, érdemes alaposan megvizsgálni a hivatalosan elfogadott NATO-nyilatkozatot. Ebből kiderül, hogy a GDP 5%-áig terjedő védelmi költés többféle tételt tartalmazhat, így a kiadások között elszámolhatók lehetnek:
- a közvetlen katonai ráfordítások (kb. GDP 3–3,5%-ig),
- az infrastruktúrafejlesztés (vasút, közút, kikötők, repülőterek),
- valamint a katonai K+F és védelmi ipari gyártókapacitások bővítése (ezek együtt GDP 1,5%-ot is elérhetnek).
Mivel utóbbi két jellemzően kettős célú fejlesztéseket – például logisztikai útvonalak, amelyeket civil célra is lehet használni – fed le, az uniós országok könnyedén elszámolhatják őket a NATO-vállalás részeként.
Brüsszeli forrásaink szerint a NATO döntése inkább retorikai, mint költségvetési fordulat az EU-országok szempontjából, de ettől még nem ússzák meg a tagállamok a kiadások priorizálását, valamint kiadásnövekedéssel is számolhatnak.
A ReArm Europe program már önmagában 800 milliárd eurós pluszkiadásról szól, ennek része a SAFE közös hitelfelvételi mechanizmus is, amelyet 65%-ban kizárólag az EU-ban gyártott eszközökre lehet költeni.
Emellett az Európai Számvevőszék áprilisi jelentése is rámutatott: jelentős hiányosságok vannak a katonai mobilitási infrastruktúrában. A Bizottság ezért már a NATO-csúcs előtt célul tűzte ki ezek fejlesztését, amelyek szintén beszámíthatók az 5%-os költési szintbe, az első projektekről pedig a csúcstalálkozó előtt júniusban már döntöttek is.
„Pont ez az értelmezési rugalmasság – azaz a NATO-nyilatkozat nem túl precíz szerkezete – teszi lehetővé, hogy az EU-tagállamok úgy tűnjenek aktív résztvevőknek, hogy valójában nem vállalnak lényegesen többet, mint amit tavasz óta már amúgy is terveztek” – mondta egy másik diplomatánk.
A másik megoldás ennél is prózaibb az általános vélekedés szerint:
évtizedekig nem tartotta be sok ország a 2 százalékos küszöböt, következmények nélkül.

Trump megkapta, amit akart, de Európa diktálta a feltételeket?
Donald Trump a 2024-es kampányában visszatérően hangoztatta: „Európa potyautas a NATO-ban.” A mostani 5%-os cél első ránézésre az ő győzelmét mutatja. Ugyanakkor a Bizottság értelmezése szerint Európa okosan szervezte meg a válaszát. Már 2022 után világos volt, hogy a tagállamok növelik a katonai kiadásaikat – ezt a folyamatot a brüsszeli források szerint most egyszerűen „koordinált kommunikációval” új keretbe helyezték.
Amikor pedig Volodimir Zelenszkij ukrán elnök és Trump a Fehér Házban estek egymásnak idén márciusban, akkor az európai vezetők már egyöntetűen álltak ki az önálló, uniós fegyverkezési program mellett. Az Európai Bizottság így egyszer már szembesült azzal, hogy a koronavírus-járvány és az energiaválság utóhatásai még mindig feszített tagállami büdzsékben egy újabb prioritásnak, a védelmi képességek kiépítésének kell forrásokat biztosítani.
A már említett ReArm Europe első lépéseként az uniós végrehajtó testület javasolta a tagállamoknak, hogy aktiválják a nemzeti mentesítési záradékot (national escape-clause, NEC), amely átmenetileg kivonhat bizonyos kiadáscsoportokat az uniós adósságszabályok alól.
A megállapodás alapján a védelmi kiadásaikat fokozó tagállamok a 2021-es katonai költéseikhez képest a bázis év GDP-jének 1,5 százalékos részét költhetik el pluszban.
A fejlesztéseket 2025–2028 között hajthatják végre a NEC-et aktiváló országok, mellette pedig a kiadások optimalizálásához, valamint a gazdaság ellenállóképességének növelése érdekében strukturális reformokat is végrehajtanak.
Amint arról elemzésünkben részletesen írtunk, az Európai Bizottság eddig 15 országnak engedélyezte a záradék alkalmazását, míg a németek kérelmét egyelőre vizsgálják. A júniusban – még a NATO-csúcs plusz vállalalásai előtt kiadott számítások szerint – 2028-ra átlagosan 1,3 százalékpontos hiány- és 2,6 százalékpontos adósságnövekedést okoz a lépés az érintett tagállamokban.
A második ciklusban (2029–2032) kötelező kiigazítási pálya indul: ez évente 0,4 százalékpontos kiigazítást jelenthet. A Bizottság figyelmeztet: strukturális reformok hiányában a jelenlegi kiadási szabadság megszorításba fordulhat.
A magyar kormány a 15 NEC-aktiváló ország közé tartozik. Az Európai Bizottság szimulációi szerint:
- 2028-ra a deficit 1,3 százalékponttal lesz magasabb, mint NEC nélkül,
- az adósság GDP-arányos növekedése 2,5–2,7 százalékpont lesz,
- a strukturális elsődleges egyenleg (SPB) romlása évente 0,375 p.p., 2028-ra eléri az 1,5%-ot.
A 2029–2032-es szakaszban így évente 0,4 százalékpontos kiigazítási kötelezettség terheli majd Magyarországot – hacsak nem indít reformokat, amelyekkel 7 éves ciklusra nyújthatja a visszaterelést, akkor évi 0,25 bázispont korrekció is elegendő lehet.
A Bizottság szerint a deficit 2028-ban NEC nélkül 2,9%, NEC-alkalmazással 4,2% lehet. Az adósságráta pedig 74,8% vs. 77,5% – ez utóbbi jóval meghaladja a 60%-os uniós referenciaértéket, így automatikusan életbe lépne a korrekciós mechanizmus, de újabb mentesítések kérhetők, ha az akkori kormány majd strukturális pénzügyi korrekciós tervet készít és folytatódik az államadósság csökkenő pályája.

A jelentésben Brüsszel világosan rögzíti: a NEC ideiglenes eszköz, és a második fiskális ciklusban mindenkinek vissza kell térnie a középtávú fenntarthatósági pályára. A szimulációk szerint az adósság 2042-ig stabilizálható – de csak akkor, ha a kiadásokat megalapozott reformprogramok kísérik.
Brüsszeli értékelés szerint azok az országok, amelyek nem indítanak adóreformot, nem növelik a versenyképességüket, és nem alakítják át nyugdíjrendszereiket, nem élvezhetik a hosszabb kiigazítási ciklus előnyeit. Magyarország számára tehát a 2025–2028 közötti kiadásnövelés csak akkor maradhat tartós, ha időben elindulnak a mélyebb reformok.
Össze lehet úgy adni a számokat, hogy 2+1,3=5%
A NEC esetében a legérdekesebb, hogy a tagállamok a 2025-ös GDP-jükön nézve átlagosan 1,1 százaléknyi plusz mozgásteret szereznek a költségvetésükben a kiadások fokozására. Mivel átcsoportosíthatók egyes tételek, a védelmi költségek így GDP-arányosan átlagosan 3,2 százalékig emelkedhetnek 2026-ban a brüsszeli becslések alapján.
Itt jön két másik fontos szempont:
- a mentesítési záradékon túl az uniós költségvetésből, valamint az Európai Beruházási Bank hiteleivel, továbbá a magántőke mobilizálásával a védelmi ipar kapacitásfejlesztésére is lehet támogatásokat használni.
- Az ágazat fejlesztése pedig részben elszámolható a NATO-küszöbnél is a mostani döntések értelmében.
A tagállamok mozgásterét pedig növeli az is, hogy számos infrastruktúrafejlesztések – például vasútipálya-, autóút- és reptérépítések – is elszámolhatók lesznek. Ezek közül pedig több az EU fejlesztési prioritásai között is szerepel, így a tagállamok egy része már végrehajt olyanokat, amelyek a katonai mobilitást is segíthetik.
Egyelőre az Európai Bizottság nem készített még pontos becsléseket a NATO 5 százalékos limitjének költségvetési hatásaival kapcsolatban. Az ijesztő lehet, hogy 2024-ben az egyszerre NATO- és EU-tag országoknak 1,99 volt az átlagos GDP-arányos védelmi kiadása. Azonban a legtöbb ország már 2025-re 3 százalékkal tervezett, a NEC-et aktiváló országok, pedig átlagosan 1,1 százalényi mozgásteret szereznek maguknak.
Ez egészülhet a más kiadási kalapokból – például közlekedési infrastruktúra-fejlesztésektől – átsorolt maximum 1,5 százaléknyi tétellel.
Ráadásul az Európai Bizottság arra számít, hogy a következő években a felpörgő hadiipari termelés az uniós gyártóknál az árak csökkenését is magával hozza. Így a kutatóintézetek által megfogalmazott fegyverinflációs hatásokat kiegyenlíthetik a piaci folyamatok.
Hogy a brüsszeli optimizmus mennyire túlzó, azt nehéz egyelőre megmondani, amit jól mutat egy paradoxon is: egyes bizottsági számítások alapján a védelmikiadások fokozása, a hadipari fejlesztések növekedése 2026-2027-ben akár 0,8-1 százalékkal is növelheti az uniós GDP-t. Ha viszont ez megtörténik, akkor egy nagyobb nevezőnél kell tartani az 5 százalékos NATO-vállalásokat.
Viszont a problémát valószínűleg az oldja meg véglegesen, hogy az egyes országoknak éveik lesznek arra, hogy elérjék az 5 százalékos szintet, míg Donald Trump 2029-ben távozik a Fehér Házból második ciklusának végén.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Bejelentették: meglépte Donald Trump, amitől Oroszország a legjobban rettegett
Hivatalosan is elismerte a NATO.
Masszívan betámadtak egy EU-tagállamot, Magyarország is pofont kaphat Brüsszelből
A kínai partnerséget egyáltalán nem hagyják szó nélkül az Európai Bizottságnál.
Szlovákia csak akkor mondana le az orosz energiáról, ha teljesül két kulcsfeltétel
Nem engednek Trump nyomásának.
Itt a megoldás a kismamák nagy problémájára: forradalmi gyógyszer érkezik
Fókuszban a szülés utáni depresszió.
Szökésben lévő ismert bűnöző dolgozhat az orosz titkosszolgálatnak, újságírók buktatták le
Németország egyik legnagyobb csalási botrányának kulcsszereplője volt.
Why prices hike, but inflation stays the same
Popular opinion says that inflation is much higher than official figures. Some say the numbers are fixed, but there could be other explanations. The post Why prices hike, but inflation stays the same appea
Túlpöröghet az Otthon Start? A lakáspiac feszültségei most kezdenek igazán látszani (videó)
Az Otthon Start elsöprő tempóban indult: már az első héten ötezren igényelték a maximum 3%-os kamattal elérhető lakáshitelt. Ez már önmagában is forradalmi hatás, de a háttérben komoly k
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A projektzárás négy arca, és miért fájhat nagyon, ha összekevered
Mikor tekinthető befejezettnek egy támogatott projekt? Amikor az utolsó gépet beüzemelték? Amikor az utolsó számlát kiegyenlítették? Vagy amikor az Irányító Hatóság végre rábólinthat a z

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Kijózanodás az AI-horrorból: a szilícium kávét kér
Nem kell tartani az AI-tól, a Terminátor-forgatókönyvek mind-mind olyan képességekre alapulnak, amikkel az AI nem bír, és nem is tudjuk, bírni fog-e valaha. Nemrég terjedelmes... The post Kijóza

A stabilcoinok léte garantálhatja a dollár és Amerika szerepét a világgazdaságban
Nyáron elfogadták Amerikában a "zseni" szabályozást, amely új kapcsolatot jelent a kriptodevizák és a hagyományos pénzrendszer közt. A szabályozás komoly hullámokat kavart, a tradicionális

Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th


Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Mire elég régiós viszonylatban a hazai bérrobbanás? – A továbbiakhoz a AI-nak is lesz egy-két szava
A termelékenység növelés.
Van értelme még az elitdiplomának az AI korszakban?
Harvardos és yale-es diákok megélése a mesterséges intelligencia előretöréséről.
