
A NATO-csúcs után több vezető amerikai és európai elemzőintézet is figyelmeztetett: ha a tagállamok valóban elköltik a GDP 5%-át, az komoly pénzügyi terhet jelent. Nemcsak Európában, de abban az Egyesült Államokban is, amelyik az egész lépést kezdeményezte: 2024-ben az USA is csak 3,4 százalékát költötte nemzeti össztermékének a védelmi célokra.
Az Atlantic Council szerint például ez évi 1900 milliárd dollárnyi többletkiadást jelentene a NATO egészére.
A Bruegel szerint az EU-tagállamoknak a jelenlegi évi 325 milliárd euróról 900 milliárd fölé kellene emelniük védelmi költésüket.
A Politico idézte Giuseppe Conte korábbi olasz miniszterelnököt, aki úgy fogalmazott:
Elkerülhetetlenek lesznek a mély megszorítások a jóléti, egészségügyi és oktatási rendszerekben, ha teljesíteni akarjuk az 5%-ot.
A Carnegie Endowment és a New America szerint is csak akkor kerülhető el az infláció és a pénzügyi túlterhelés, ha az országok strukturált fejlesztési terveket dolgoznak ki. Különösen aggasztó a gyártási kapacitások szűkössége: 2022-ben egy 155 mm-es lövedék 2000 dollárba került, most 8000 felett van. Egy Leopard 2 harckocsi ára 23 millióról 30 millióra nőtt alig két hónap alatt.
Brüsszelben nem aggódnak fegyverkezési adósságválságtól
Egy, a NATO-tárgyalásokra rálátó bizottsági diplomata a Portfolio kérdésére úgy fogalmazott: „a legtöbb elemzés nem veszi figyelembe, hogy az európai NATO-tagállamok már döntöttek arról, hogy növelik a védelmi kiadásaikat, az Európai Bizottság pedig elindította a ReArm Europe programot, ami a tervek szerint 800 milliárd eurónyi plusz forrást csatornáz be a fegyverkezésbe”. A tárgyalásokra tisztviselő szerint az 5%-os NATO-vállalás elsőre jelentősnek tűnik, valójában azonban jól kalkulált politikai manőver volt, amelyben
Trump megkapta a számmisztikai győzelmét, Európa viszont elkerülte a valódi költségvetési csapdát.
Ahhoz hogy érthető legyen, miért nem aggódnak annyira Brüsszelben, érdemes alaposan megvizsgálni a hivatalosan elfogadott NATO-nyilatkozatot. Ebből kiderül, hogy a GDP 5%-áig terjedő védelmi költés többféle tételt tartalmazhat, így a kiadások között elszámolhatók lehetnek:
- a közvetlen katonai ráfordítások (kb. GDP 3–3,5%-ig),
- az infrastruktúrafejlesztés (vasút, közút, kikötők, repülőterek),
- valamint a katonai K+F és védelmi ipari gyártókapacitások bővítése (ezek együtt GDP 1,5%-ot is elérhetnek).
Mivel utóbbi két jellemzően kettős célú fejlesztéseket – például logisztikai útvonalak, amelyeket civil célra is lehet használni – fed le, az uniós országok könnyedén elszámolhatják őket a NATO-vállalás részeként.
Brüsszeli forrásaink szerint a NATO döntése inkább retorikai, mint költségvetési fordulat az EU-országok szempontjából, de ettől még nem ússzák meg a tagállamok a kiadások priorizálását, valamint kiadásnövekedéssel is számolhatnak.
A ReArm Europe program már önmagában 800 milliárd eurós pluszkiadásról szól, ennek része a SAFE közös hitelfelvételi mechanizmus is, amelyet 65%-ban kizárólag az EU-ban gyártott eszközökre lehet költeni.
Emellett az Európai Számvevőszék áprilisi jelentése is rámutatott: jelentős hiányosságok vannak a katonai mobilitási infrastruktúrában. A Bizottság ezért már a NATO-csúcs előtt célul tűzte ki ezek fejlesztését, amelyek szintén beszámíthatók az 5%-os költési szintbe, az első projektekről pedig a csúcstalálkozó előtt júniusban már döntöttek is.
„Pont ez az értelmezési rugalmasság – azaz a NATO-nyilatkozat nem túl precíz szerkezete – teszi lehetővé, hogy az EU-tagállamok úgy tűnjenek aktív résztvevőknek, hogy valójában nem vállalnak lényegesen többet, mint amit tavasz óta már amúgy is terveztek” – mondta egy másik diplomatánk.
A másik megoldás ennél is prózaibb az általános vélekedés szerint:
évtizedekig nem tartotta be sok ország a 2 százalékos küszöböt, következmények nélkül.

Trump megkapta, amit akart, de Európa diktálta a feltételeket?
Donald Trump a 2024-es kampányában visszatérően hangoztatta: „Európa potyautas a NATO-ban.” A mostani 5%-os cél első ránézésre az ő győzelmét mutatja. Ugyanakkor a Bizottság értelmezése szerint Európa okosan szervezte meg a válaszát. Már 2022 után világos volt, hogy a tagállamok növelik a katonai kiadásaikat – ezt a folyamatot a brüsszeli források szerint most egyszerűen „koordinált kommunikációval” új keretbe helyezték.
Amikor pedig Volodimir Zelenszkij ukrán elnök és Trump a Fehér Házban estek egymásnak idén márciusban, akkor az európai vezetők már egyöntetűen álltak ki az önálló, uniós fegyverkezési program mellett. Az Európai Bizottság így egyszer már szembesült azzal, hogy a koronavírus-járvány és az energiaválság utóhatásai még mindig feszített tagállami büdzsékben egy újabb prioritásnak, a védelmi képességek kiépítésének kell forrásokat biztosítani.
A már említett ReArm Europe első lépéseként az uniós végrehajtó testület javasolta a tagállamoknak, hogy aktiválják a nemzeti mentesítési záradékot (national escape-clause, NEC), amely átmenetileg kivonhat bizonyos kiadáscsoportokat az uniós adósságszabályok alól.
A megállapodás alapján a védelmi kiadásaikat fokozó tagállamok a 2021-es katonai költéseikhez képest a bázis év GDP-jének 1,5 százalékos részét költhetik el pluszban.
A fejlesztéseket 2025–2028 között hajthatják végre a NEC-et aktiváló országok, mellette pedig a kiadások optimalizálásához, valamint a gazdaság ellenállóképességének növelése érdekében strukturális reformokat is végrehajtanak.
Amint arról elemzésünkben részletesen írtunk, az Európai Bizottság eddig 15 országnak engedélyezte a záradék alkalmazását, míg a németek kérelmét egyelőre vizsgálják. A júniusban – még a NATO-csúcs plusz vállalalásai előtt kiadott számítások szerint – 2028-ra átlagosan 1,3 százalékpontos hiány- és 2,6 százalékpontos adósságnövekedést okoz a lépés az érintett tagállamokban.
A második ciklusban (2029–2032) kötelező kiigazítási pálya indul: ez évente 0,4 százalékpontos kiigazítást jelenthet. A Bizottság figyelmeztet: strukturális reformok hiányában a jelenlegi kiadási szabadság megszorításba fordulhat.
A magyar kormány a 15 NEC-aktiváló ország közé tartozik. Az Európai Bizottság szimulációi szerint:
- 2028-ra a deficit 1,3 százalékponttal lesz magasabb, mint NEC nélkül,
- az adósság GDP-arányos növekedése 2,5–2,7 százalékpont lesz,
- a strukturális elsődleges egyenleg (SPB) romlása évente 0,375 p.p., 2028-ra eléri az 1,5%-ot.
A 2029–2032-es szakaszban így évente 0,4 százalékpontos kiigazítási kötelezettség terheli majd Magyarországot – hacsak nem indít reformokat, amelyekkel 7 éves ciklusra nyújthatja a visszaterelést, akkor évi 0,25 bázispont korrekció is elegendő lehet.
A Bizottság szerint a deficit 2028-ban NEC nélkül 2,9%, NEC-alkalmazással 4,2% lehet. Az adósságráta pedig 74,8% vs. 77,5% – ez utóbbi jóval meghaladja a 60%-os uniós referenciaértéket, így automatikusan életbe lépne a korrekciós mechanizmus, de újabb mentesítések kérhetők, ha az akkori kormány majd strukturális pénzügyi korrekciós tervet készít és folytatódik az államadósság csökkenő pályája.

A jelentésben Brüsszel világosan rögzíti: a NEC ideiglenes eszköz, és a második fiskális ciklusban mindenkinek vissza kell térnie a középtávú fenntarthatósági pályára. A szimulációk szerint az adósság 2042-ig stabilizálható – de csak akkor, ha a kiadásokat megalapozott reformprogramok kísérik.
Brüsszeli értékelés szerint azok az országok, amelyek nem indítanak adóreformot, nem növelik a versenyképességüket, és nem alakítják át nyugdíjrendszereiket, nem élvezhetik a hosszabb kiigazítási ciklus előnyeit. Magyarország számára tehát a 2025–2028 közötti kiadásnövelés csak akkor maradhat tartós, ha időben elindulnak a mélyebb reformok.
Össze lehet úgy adni a számokat, hogy 2+1,3=5%
A NEC esetében a legérdekesebb, hogy a tagállamok a 2025-ös GDP-jükön nézve átlagosan 1,1 százaléknyi plusz mozgásteret szereznek a költségvetésükben a kiadások fokozására. Mivel átcsoportosíthatók egyes tételek, a védelmi költségek így GDP-arányosan átlagosan 3,2 százalékig emelkedhetnek 2026-ban a brüsszeli becslések alapján.
Itt jön két másik fontos szempont:
- a mentesítési záradékon túl az uniós költségvetésből, valamint az Európai Beruházási Bank hiteleivel, továbbá a magántőke mobilizálásával a védelmi ipar kapacitásfejlesztésére is lehet támogatásokat használni.
- Az ágazat fejlesztése pedig részben elszámolható a NATO-küszöbnél is a mostani döntések értelmében.
A tagállamok mozgásterét pedig növeli az is, hogy számos infrastruktúrafejlesztések – például vasútipálya-, autóút- és reptérépítések – is elszámolhatók lesznek. Ezek közül pedig több az EU fejlesztési prioritásai között is szerepel, így a tagállamok egy része már végrehajt olyanokat, amelyek a katonai mobilitást is segíthetik.
Egyelőre az Európai Bizottság nem készített még pontos becsléseket a NATO 5 százalékos limitjének költségvetési hatásaival kapcsolatban. Az ijesztő lehet, hogy 2024-ben az egyszerre NATO- és EU-tag országoknak 1,99 volt az átlagos GDP-arányos védelmi kiadása. Azonban a legtöbb ország már 2025-re 3 százalékkal tervezett, a NEC-et aktiváló országok, pedig átlagosan 1,1 százalényi mozgásteret szereznek maguknak.
Ez egészülhet a más kiadási kalapokból – például közlekedési infrastruktúra-fejlesztésektől – átsorolt maximum 1,5 százaléknyi tétellel.
Ráadásul az Európai Bizottság arra számít, hogy a következő években a felpörgő hadiipari termelés az uniós gyártóknál az árak csökkenését is magával hozza. Így a kutatóintézetek által megfogalmazott fegyverinflációs hatásokat kiegyenlíthetik a piaci folyamatok.
Hogy a brüsszeli optimizmus mennyire túlzó, azt nehéz egyelőre megmondani, amit jól mutat egy paradoxon is: egyes bizottsági számítások alapján a védelmikiadások fokozása, a hadipari fejlesztések növekedése 2026-2027-ben akár 0,8-1 százalékkal is növelheti az uniós GDP-t. Ha viszont ez megtörténik, akkor egy nagyobb nevezőnél kell tartani az 5 százalékos NATO-vállalásokat.
Viszont a problémát valószínűleg az oldja meg véglegesen, hogy az egyes országoknak éveik lesznek arra, hogy elérjék az 5 százalékos szintet, míg Donald Trump 2029-ben távozik a Fehér Házból második ciklusának végén.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Elfogyott Brüsszel türelme: példátlan csapás készül Oroszország ellen
Még sosem használták ezt az eszközt, senki ellen.
Otthon Start program: egységes reklámot írt elő a kormány
Rendeletben, a bankoknak, ingatlanhirdető portáloknak és ingatlanközvetítőknek.
Megjött a figyelmeztetés: katonai járművek lépnek be Magyarországra
Három napig halad majd át a konvoj hazánkon.
Megdicsérte Oroszországot a világ egyik legerősebb vezetője
Úgy látják, példátlanul erős a kötelék.
Már csak ez hiányzott, kimondták: újabb válság ütötte fel a fejét a németeknél
Ez is a gyenge gazdaság hatása.
Nem áll le a Rheinmetall: hamarosan a hadihajó-bizniszbe is beszállhatnak
Az NVL megvásárlása iránt érdeklődnek.
Építkeznél az Otthon Starttal? Rád speciális szabályok vonatkoznak, amikről tudnod kell!
Jó hír, hogy az Otthon Start Program nemcsak lakásvásárlásra, hanem építkezésre is felhasználható. Ám aki házat szeretne építeni a 3%-os hitelből, annak számolnia kell azzal, hogy ez jóva
Az USA adósság mögötti árnyékkereslet felemelkedése
Az amerikai államkötvények piacán a hedge fundok és a stabil érmék kibocsátói egyre fontosabbá válnak a napi árazásban. Ezek a szereplők gyakran a rövid távú profitra és piaci feltételek
A világ legnagyobb kibocsátói
A világ szén-dioxid- és metánkibocsátásának jelentős részéért csupán néhány vállalat tehető felelőssé. Mai bejegyzésünkben velük foglalkozunk.
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Trump Signs Stablecoin Law - But Can We Stabilize the Stablecoin?
In a landmark move, the United States has passed a long-awaited law regulating stablecoins, signalling a turning point for digital assets pegged to the U.S. dollar. What if making stablecoins more stable o
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Indul a verseny a jövő energiájáért - Megnyílt az EKFI 2025 pályázat!
Olyan energetikai problémáról tudsz, amit csak te vagy képes megoldani? Ha igen, akkor most itt az idő, hogy megmutasd.


Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Nagy pofont kaptak a boltok - Mi jön most?
Örülhetnek a vásárlók ennek?
Az európai sikerország is lecsap a bankokra, mégis mi folyik itt?
Mi történik a pénzzel Lengyelországban?
