Csírájában halhat el a nagy európai startupálom
Uniós források

Csírájában halhat el a nagy európai startupálom

Portfolio
Levélben kérik az európai startupérdek-csoportok, hogy az Európai Bizottság ne hátráljon ki eredeti vállalásaiból, és tényleg új alapokra helyezze a kontinens innovatív vállalkozásainak működését. Az eredeti tervek szerint az EU kötelező érvényűen rendelkezett volna az ilyen cégekre vonatkozó egységes szabályozásokról, de a friss tervezet alapján továbbra is 27 különböző törvény vonatkozhatna rájuk, amit az érdekeltek jelentős része teljesen összeegyeztethetetlennek tart az eredeti célokkal.

Ursula von der Leyen bizottsági elnök tavaly nyáron egy „EU-szintű jogi státuszt” ígért a startupok növekedésének elősegítésére. A javaslat kidolgozása során azonban a 28., egységes szabályozási alternatívát jelentő megközelítés úgy tűnik, egyszerűen elakadt a belső feszültségek és az iparág régebbi felének ellenállása miatt.

A vita középpontjában a javaslat jogi alapja áll, ami a startupok számára kritikus fontosságú kérdés. Évtizedek óta panaszkodnak a vállalkozások az EU-tagállamokban eltérő cégalapítási, foglalkoztatási és adózási szabályokra, amelyek hátráltatják növekedésüket, és versenyhátrányba hozzák őket amerikai vagy kínai versenytársaikkal szemben, akiknek lényegesen nagyobb terjeszkedési lehetőségek állnak rendelkezésükre, anélkül, hogy folyton új szabályoknak kéne megfelelniük.

Az egységes, harmonizált szabályrendszer vonzó lehetőségnek tűnt, de a startupok most attól tartanak, hogy az ígéret 27 különböző nemzeti változatra fog széttöredezni, mivel az új tervezet mindössze irányelvként fogalmaz az egységes szabályozásról. Simon Schaefer, az EU Inc kezdeményezés társalapítója

egyenesen „őrültségnek” nevezte ezt az opciót, hiszen természeténél fogva csak bonyolíthatná a feltételeket.

Ugyan egy kísérő dokumentumban feltűnik a lehetőség arra, hogy rendeletként valósuljon meg a könnyű startupindításhoz létrehozandó, elsősorban digitális felület, az Európai Parlament képviselői elé került terv azt kockáztatja, hogy a „megoldás” a már létező, és nagytőkés családok által birtokolt cégeknek fog kedvezni, ezzel pedig még jobban elüldözné a kontinensről a friss tehetséget.

Rendeletként a szabályozás közvetlenül alkalmazható lenne minden EU-országban, irányelvként viszont a nemzeti kormányok sajátos preferenciái alapján alakíthatnák ki, hogy milyen kezdeményezéseket akarnak támogatni. A startupérdekvédelmi csoportok ezért alapvetően hibásnak nevezték az irányelvi formát, mondván, hogy ez teljesen ellentétes az egységes szabályrendszer létrehozásának céljával.

A kérdéses tervezet bár hosszan beszél arról, hogyan kéne előnyben részesíteni a kisebb vállalkozásokat, és arról is, hogy az egész rendszert nem csupán az „innovatív” projekteknek kéne kinyitni, arra jut, hogy a nemzeti szabályozásokat nem jó ötlet felülírni.

Ez elvileg még a Bizottságon belül is feszültségeket okozhat, mivel a Politico információi szerint Ekaterina Zaharieva startupbiztos is rendeletben határozná meg a közös alapokat, mert

nem szabad hagyni, hogy ennek is egy újabb 27 felé ágazó szabályozás legyen a vége.

Címlapkép forrása: EU

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet