
Varsó pénteken zárta le a határt Fehéroroszországgal, nagyszabású orosz-fehérorosz "Zapad-2025" címet viselő hadgyakorlat miatt. Az eredetileg ideiglenesnek szánt intézkedés most határozatlan idejűvé vált. A kormány a lengyel állampolgárok biztonságára hivatkozva közölte, hogy
a forgalom akkor áll majd helyre, amikor a határ teljesen biztonságos lesz.
A döntést persze az is indokolhatja, hogy Oroszország a múlt héten drónrajt küldött a lengyel légtérbe, de nem elhanyagolható a történelmi orosz fenyegetésen alapuló lengyel-amerikai viszonyrendszer sem, amelyet Donald Trump amerikai elnök most arra is felhasználhat, hogy a Kínával folytatott gazdasági rivalizálásban áttétesen előrelépéseket érjen el.
A határzár különösen érzékenyen érinti azt a kereskedelmi útvonalat, amelyen a Kína és az EU közötti vasúti áruforgalom 90 százaléka bonyolódik. 2023-hoz képest a Kína és az EU közötti áruforgalom tavaly 10,6 százalékkal nőtt, míg a szállított termékek összértéke közel 85 százalékkal, 25,07 milliárd euróra emelkedett. Ennek ellenére
bár az útvonal ígéretesen fejlődik, jelenleg a teljes EU-Kína kereskedelem mindössze 3,7 százalékát teszi ki.
A lezárás fenntartása azért is fajsúlyos, mert a Temu és a Shein árúinak jelentős részét ezen a vonalon szállítják európai raktáraikba. Eközben az EU olyan szabályozást készít elő a következő hétéves költségvetéshez, amely megvámolná és fix kezelési költséget vetne ki az ilyen alacsony értékű csomagok kiszállítására.
A lengyel cégek is megszenvedhetik a helyzetet. A Politiconak nyilatkozó – állami irányítású – PKP Cargo szerint a rövid késések kezelhetők, de a hosszabb lezárás délre terelheti a kereskedelmet Kazahsztánon, a Kaszpi- és Fekete-tengeren keresztül, Dél-Európa vagy Törökország felé.
A vasúti szállítmányozás pusztán néhány éve, a járványhelyzet lezárulása után kezdett el felfejlődni, mivel így viszonylag kiszámíthatóbb, köztes időtávon lehet árukat importálni Kínából. Miközben egy teherszállító európai partokhoz éréséhez gyakran két hónapra is szükség van, addig a vasúti úton két-három hét alatt is Kelet-Európába érhet az árú. Innen a rövidebb és hosszabb távra megrendelt kézbesítések tipikusan kedvezőbb áron érhetők el.
Sokáig a teherhajó egyetlen vészhelyzeti alternatívája a légiszállítmányozás volt, amivel egy héten belül is el lehetett juttatni kisebb mennyiségű kritikus árút Kínából. Ez azonban a tengeren szállított konténerek árához képest azt jelenti, hogy egy-egy termékre lebontva minimum ötszörös, de sok esetben tízszeres költséggel kell számolni szállítási díjként, ami jelentősen korlátozza az árunként realizálható profitot.
Bár a vasúti vonalakon importálni eleinte nem volt annyival költséghatékonyabb, mint a légi szállítmányozás, mára már inkább csak a másfélszeresébe, vagy duplájába kerül a teherhajós termékszállításnak. Így egy gyorsabb utánpótlást igénylő, vagy változékony termékkínálatot futtató vállalkozásnak jó alternatíva lehet, különösen a Szuezi-csatorna folyamatosan bizonytalan helyzete miatt, amin egyébként teljes kapacitáson akár másfél hónapon belül is befuthatna az árú a Földközi-tenger menti kikötőkbe.
Az utóbbi időszakban főleg a gázai konfliktus nehezítette meg a Kínából érkező áruforgalom helyzetét. Most az Ukrajnát megkerülő vasúti vonal is veszélybe került, hiszen jelenleg minden rakomány blokkolva van, így a sok esetben időérzékeny gyógyszer- és élelmiszerszállítmányok is ott vesztegelnek.
Vannak alternatív vasúti útvonalak, például Litvánián és Lettországon keresztül, de az ilyen átirányítások mindig költségesek. Mivel a lengyelek után talán a balti államok a leghatározottabbak az USA-hoz való besorolásban, semmi sem garantálja, hogy ők nem állítanák meg a Fehéroroszországból érkező kínai árukat.
Eközben a kínai fél érthetően óvatosan figyelemmel kíséri az eseményeket, de egyelőre megértéssel fordulnak Lengyelországhoz. Wang Yi kínai külügyminiszter hétfőn Varsóba repült, akinek lengyel megfelelője, Radosław Sikorski, egyértelművé tette, hogy
ebben a helyzetben a kereskedelem logikáját, amely egyébként számukra is előnyös, felváltotta a biztonság logikája.
Persze nem véletlen, hogy Kína inkább kivár. Bár Peking "zászlóshajó projektként" tekint az útvonalra, és valóban fontos a nyugat-kínai régiók számára, az ígéretes évről évre történő fejlődés ellenére a szállított volumen miatt még közel sem nevezhető jelentős szakasznak.
A helyzet akkor válhat egyértelművé, ha a határzár tényleg hosszúra nyúlik, és az alternatív útvonalakon sem tapasztalnak túl nagy együttműködést. Ez azt jelezheti, hogy az USA még csírájában szeretné elfojtani az új kínai selyemút egyik főerének tervezett vonalát.
Címlapkép forrása: EU
Magyar kézifegyverek az első világháborúban
Kifejezetten érdekes volt a monarchia arzenálja a Nagy Háborúban.
Megszólalt Irán: nem érdeklik őket a szankciók, folytatják az urándúsítást
Az elnök szerint túl fogják élni az ENSZ BT snapbackjét.
Radikális változást követel az ENSZ vezetője: egyszerűen nem működik jól a szervezet
Túl sok a vétó mostanában.
Egyre több szakértő állítja: Putyin arcon röhögi Trumpot
Nem veszi túl komolyan az amerikai elnököt.
Hat éve még senki nem bízott abban, hogy ez megtörténhet - Újra megnyílt az ikonikus műemlék
Emmanuel Macron adta át a tornyokat.
Meg is jött Moszkva válasza a légtérsértésre: nem ők voltak
Azt mondjuk nem magyarázták el, hogy az észtek miért gondolják másképp
Hat kilométeres füstfelhő szállt fel az éjszaka: ismét megmozdult a Tűzgyűrű
Három hónapja volt az utolsó kitörés.
Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.


Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod