
A Bertelsmann Stiftung friss Geoökonómiai Kapcsolatháló Indexe (GEOII) azt vizsgálja, mennyire szorosak az Európai Unió kapcsolatai a szomszédos régiókkal kereskedelemben, pénzügyekben és szakpolitikai téren 2010 és 2023 között, hogy meg tudjuk állapítani, mennyire hitelesek az EU eljelentéktelenedését hangoztató állítások.
Bár azt már az elején érdemes leszögezni, hogy a védelmi képességek és elrettentő erő figyelembevétele nélkül a felmérés nem tud teljes képet adni a blokk valódi befolyásolóképességeiről, az ezt mellőző számok igen pozitív képet adnak, még akkor is, ha azokat a globális dominanciáért versengő USA-hoz vagy Kínához hasonlítjuk.
Az eredmények szinte teljesen egy irányba mutatnak:
az EU továbbra is messze legerősebb kapcsolathálóval rendelkező szereplő saját szomszédságában,
még akkor is, ha 2021 óta érzékelhetően csökkent az előnye kihívóival szemben.
Háromfaktoros mérés
Bár a lendület 2021 után megtört, az EU kereskedelmi csúcsa még mindig kimagasló, különösen a Déli szomszédságban és Törökországban. Dominanciája megmaradt a digitális szolgáltatások és az agrár-élelmiszerexportok terén is, azonban a szomszédos országokban 2017-től jelentősen növelte jelenlétét Kína a versenytársainál lényegesen olcsóbb áron értékesíthető high-tech exporttermékeivel.
A pénzügyi kapcsolatokban szintén az EU tartja az első helyet, hiszen a működőtőke-befektetések (FDI) és a fejlesztési támogatások terén is vezetnek, visszaszorult azonban a zöldmezős beruházásokban és különösen infrastruktúrában, hiszen Kína új Selyemútjával (Belt and Road Initiative) jön például a belgrádi vasútvonal is, és autógyárakat telepítettek nemcsak az unión belülre (például Magyarország), hanem például Törökországba is. Ezenfelül Kína az euró szerepét is több észak-afrikai gazdaságban visszaszorította, és 2023-ra megelőzte az USA-t a külső finanszírozás számos mutatójában.
Amiben elsőre meglepő lehet az eredmény, az a szakpolitikai előretörés, amelyben az EU 2020 óta látványosan erősödött. Bár a lassú, bürokratikus működés régóta védjegye a blokknak, a járványhelyzet hatása valóban felébresztette a döntéshozókat, akik a Bizottságot vezető Ursula von der Leyen alatt fokozatosan hozzászoktak a rövidebb határidőkhöz és a hivatalos csatornákon túli tevékenykedéshez is.

A mostanra begyűrűdző szabadkereskedelmi megállapodások és partnerségi szerződések mellett a szabályozás terén is nyitottabb az EU a rugalmasságra, amely jó kiindulás az alacsonyabb sztenderdekről nehezen átálló szomszédoknál, és az Ukrajnába történő fegyverszállítások mentén tett változtatások is jelentősen hozzájárultak a befolyás növeléséhez.
Ahol problémák vannak még mindig – és ez a belső piac hatékonyságát is jelentősen visszafogja – az a nem vámjellegű akadályok beágyazottsága, valamint a szankciók is nehezítik a befolyásolási potenciált
Kínához és főleg Oroszországhoz képest, akik gyakorlatilag mindenféle korlát nélkül hajlandóak együttműködni, amíg az megéri nekik.
Többek között ez magyarázza az oroszok magas szakpolitikai pontozását is, még a migráció fegyverként való használatának ellenére is.
Régiós bontás
Persze, vizsgált térségenként vannak különbségek abban, hogy melyik hatalomnak meddig ér el a keze, ha a helyi döntéshozatalra próbál hatással lenni:
-
Nyugat-Balkán: Az EU fölénye itt a legstabilabb – kapcsolatai több mint ötszörösen erősebbek, mint a többi nagyhatalomé. Kína azonban főként Szerbián, Észak-Macedónián és Montenegrón keresztül zárkózik fel, míg az USA és Oroszország visszaesett, utóbbi legalábbis papíron biztosan. A teljes képhez azonban hozzátartozik, hogy bár a korábban meglévő fegyverkereskedelem és pénzügyi szolgáltatások szinte teljesen megszűntek, az oroszoknak bőven lehet még „rejtett tőkéjük” a térség befolyásolásához.
-
Keleti szomszédság: Az EU ezen a fronton érthetően elsősorban Ukrajnával és Moldovával épített ki szoros kapcsolatokat, ami utóbbi ország friss országgyűlési választásának EU-párti győzelméből is jól tükröződik. Ezzel szemben Oroszország súlya 2014-es krími benyomulása óta folyamatosan csökkent, és az eddig indifferens szereplők közül sokan az agresszor ellen fordultak. Rajtuk kívül Kínának is volt egy rövid időszaka itt, de hiába kulcsfontosságú tényezők az ukrajnai háború kimenetelében, a térség gazdaságából visszahúzódtak.
-
Törökország: Itt is az EU maradt a domináns partner, még ha az utóbbi években Kína megszerezte a vezetést a technológiai exportjukkal, Oroszország pedig az energiában, ami meglátjuk, hogyan alakul, miután NATO-tagként a törököket is arra ösztökélte, hogy hagyjanak fel az orosz olajbeszerzésekkel. Ebben a kérdésben különösen megmutatkozik a katonai képességek meglétének nyers meggyőző ereje. Itt a 25 éve fennálló vámunió modernizálásával tehetne egy nagy lépést az EU, ami kiváló alap lenne a diplomáciai kapcsolat befoltozására is. Bár a török elnököt meglehetősen visszás lenne áldozatként beállítani, az EU-t sok szempontból mostohán bánt az országgal, annyira, hogy a polgárai mostanra szinte teljesen lemondtak egy esetleges tagállammá válás reményéről.
-
Déli szomszédság: Az EU vezető szerepe megmaradt Észak-Afrikában is, de csökkenő trend figyelhető meg. Kína Egyiptomban és Izraelben erősödött, és itt is előretört jó ár-érték arányú technológiai termékeivel. Pénzügyekben az EU dominál, politikailag azonban csak második az USA után, amelynek vezetését az Izraellel való szoros szövetség és a katonai képességei alapozták meg itt is.
Összességében elmondható, hogy bár a kereskedelemben az EU maradt a gravitációs központ, a növekedési lendület megtört. Kína egyre meghatározóbb a high-tech és zöld termékek exportjában, miközben az EU csak digitális szolgáltatási súlyát és agrár-felvevőpiaci szerepét tudta fenntartani. Az EU importkitettsége azonban nőtt a kritikus nyersanyagoknál, ami komoly stratégiai kockázatokat hordoz.
Hasonlóképpen, bár a pénzügyekben az EU még mindig vezető, veszít pozícióiból a kínai infrastruktúra-beruházások miatt, ami alapvetően rendezheti át a pénzügyi teret. Ami az EU javára szól befolyásolási képességének kiterjesztésében, az az új támogatási eszközökben jelentkezik, amelyeket Ukrajna finanszírozására hoztak létre.

Az mindenképpen látszik, hogy Oroszország szerepe minden régióban látványosan gyengült, még akkor is, ha a háború elindításával jelentősen emelte geopolitikai jelentőségét. Az ukrajnai konfliktus ok-okozati tényezői a legtöbb szereplő számára a napnál is világosabbak, és bár a romboló tevékenységgel mindig nagyobb zajt lehet csapni, krízisek idején a legtöbb józan szereplő saját jól felfogott érdekéből is a megbízható partnerek felé fordul.
Ez a megbízhatóság pedig az EU-nál van, és a világ több pontján alakuló kereskedelmi megállapodások is jól jelzik, hogy az ilyenfajta tőke jelentősen felértékelődött, mióta Trump vezetése alatt az USA is jóval kiszámíthatatlanabb pályára állt.
Ettől függetlenül továbbra is rengeteg a kockázat, főleg Kína irányából, akikkel szemben még meglehetősen kitett a világ jelentős része nyersanyagkészleteik és agresszív exportpolitikájuk miatt. Ha az EU képtelen gazdasági jelenlétét valódi politikai és intézményi befolyássá alakítani,
a szomszédos régiók könnyen arra a következtetésre juthatnak, hogy megéri hintapolitikát játszani Kelet és Nyugat között.
Befolyásnövelés
Bár hazánk példája jól demonstrálja, hogy kötelező függőségek nélkül is rá lehet szokni a kínai és orosz befolyást fenntartó kereskedelmi kapcsolatokra, az intézményileg elmaradottabb szomszédos régiókra fokozottan igaz a geopolitika egyik alapszabálya: ha egy hatalom nem képviseli magát valahol, akkor egy másik fogja ott megtölteni az űrt. Ennek megakadályozására javasolja a tanulmány többek között:
-
az infrastrukturális beruházások felpörgetését az EU Global Gateway projektjén keresztül, ami összekapcsolhatja a régiók energia-, közlekedési és digitális hálózatait,
-
kereskedelemfinanszírozási eszközök megteremtését a KKV-k számára, különösen az agrár-élelmiszeriparban, a tiszta technológiákban és a textíliák terén,
-
egy szabályozási „dokkoló” platform létrehozását, amely például a karbonadózáshoz (CBAM) hasonló komplex elvárásokat teszi kezelhetőbbé az átláthatóságon keresztül,
-
szektorális ellátási láncok integrációját zászlóshajó ágazatokban, mint például az autóipar vagy a mezőgazdaság,
-
a közös agrárpolitika (KAP) megformálását, kiterjesztve annak elérhetőségét szomszédos régiókra is, ezzel versenyképesebbé téve az európai élelmiszer-ellátást,
-
hosszú távú stratégiai válaszok kidolgozását Oroszország háborús mentalitására, Kína előrenyomuló üzletpolitikájára, és az USA euróatlanti szövetségünktől való visszább lépésére,
-
Ukrajna további támogatását, hogy szorosan bevonható legyen az unió védelmi képességeinek felépítésébe,
-
a bővítéspolitika megerősítését egy olyan menettervvel, amely lehetővé teszi, hogy már a tagjelöltség előtt érdemi előrelépéseket lehessen elérni az EU-s integrációban.
Bár a felsoroltak közül többre van már elképzelés az EU-ban, a fő probléma továbbra is az esetleges érdekkülönbségek félretétele és az egység megteremtése. A GEOII-t véleményező geopolitikai szakértő, Velina Tchakarova szerint kihagyhatatlan a képletből az egyes szereplők katonai képessége, ideértve a nukleáris elrettentést is, ami még akkor is tényező lenne, ha mindenki tisztában lenne azzal, mennyire minimális esély van a bevetésére.
Tchakarova szerint az adatok alapján nyilvánvaló, hogy az EU-nak elsősorban a Nyugat-Balkánt érdemes még közelebb vonnia magához, a megbújó orosz befolyás ellenére is. Törökországra mindenképpen nagy figyelmet kell fordítani központi jelentősége és nagyhatalmaktól független képességei miatt is.
Rövid távon az elsődleges cél a finanszírozási eszközök megerősítése, középtávon a kritikus nyersanyagellátás bebiztosítása, és hosszú távon pedig az infrastruktúra-beruházások kiterjesztése lennének az elérhető célok, azonban a legtöbb stratégiai lépéshez tényleg az egység az elengedhetetlen komponens.
Az ehhez szükséges tagállami kormányok hatalomban maradása persze sok esetben kapcsolódik az EU-s célokhoz való hozzáállásukkal, de ha az unió képtelen stratégiai eszközként használni kereskedelmi, pénzügyi és szakpolitikai képességeit, akkor a 2021-től lefelé tartó tendenciák előbb-utóbb tényleg a saját szomszédságából való kiszorulásig is vihetik az unió országait.
Címlapkép forrása: EU
Megtartották az első szavazást az országban, ahol egy éve még véreskezű diktátor uralkodott
Zökkenőmentesen voksoltak, de nem közvetlenül a lakosság.
Gőzerővel megy a hatalmi birkózás Prágában: elstartolt az alkudozás
A tegnapi választás után.
Saját szomszédságából rúghatják ki az EU-t, ha nem képes fegyverként használni gazdasági erejét
Erős pozícióban van az EU, de egységes stratégia nélkül gyorsan visszaszorulhat a környező térségekből.
Szomorú hír érkezett a Balatonról, drámai adatot mértek reggel
Idén komoly változás tapasztalható a "magyar tenger" vízszintjében.
Izrael szerint durva hazugság, hogy Greta Thunbergéket bántalmazták volna
Semmilyen panaszt nem nyújtott be az izraeli hatóságokhoz.
Elfoglalta az orosz hadsereg Kuzminivkát
Hat ukrajnai frontszakasz közül négyen előre tudtak nyomulni.
Könnyebben kaphatnak Otthon Start hitelt egyes vállalkozók
Egy társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabály alapján az átalányadózók egy része és az őstermelők könnyebben kaphatnak Otthon Start hitelt. Ugyanis a ezen támogatott hitelnél a bankoknak
Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom
A rézszektor és a Trump-adminisztráció vámjai
Az Egyesült Államok saját réz kitermelése és újrahasznosítása a belső szükséglet felét fedezi, a fennmaradó mennyiség importból származik.
A kutatói indikátor kritikus pontjai és a biztos megoldás
A GINOP PLUSZ-2.1.1-21 közleménye pontosítja az RCO06 indikátort, és elérhetővé teszi az FTE-nyilatkozat kötelező Excel-sablonját. A benyújtás feltétele a szabályszerűen kitöltött sablon.

EU Bíróság ítélete a közösségi értékesítésről
A közelmúltban egy érdekes ítélet született az Európai Unió Bíróságán (EUB), amely iránymutatást adhat a közösségi értékesítések és az exportértékesítések áfamentességének meg

Drága a forint vagy csak mi érezzük annak?
Sokan panaszkodnak az utóbbi időben, hogy Magyarország nagyon drága hellyé vált, külföldön a nyaralás alatt olcsóbb volt az élet. Az ilyen típusú észrevételek döntően szubjektív... The p


Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Megmentették a magyar költségvetést, de mire lesz ez elég?
Egyszeri tételek javították a számokat.
Előttünk hever az aranyat érő termék, de kevesen hajolnak le érte
A terület eddig jobbára kiaknázatlan maradt, aminek egyik oka az összefogás hiánya.
Magyar piactól a világmárkákig: így hangolják újra a BDPST Konceptet
Márton Szabolcs márkafejlesztési és stratégiai igazgatót kérdeztük.
