
A két nagyhatalom közötti konfliktus most a teherszállítási díjak körül éleződik, és ennek Európa lehet az egyik vesztese. Az egekbe szökő vámfenyegetések után Donald Trump amerikai elnöknek kedden lépett hatályba legújabb terve Kína kereskedelmi visszaszorítására, miszerint minden kínai felségjellel ellátott és ott épített hajónak extra díjat kell fizetnie, ha amerikai kikötőkbe érkezik.
Az Egyesült Államok így most már nettó tonnánként 46 dollárt számít fel, amellyel egyidőben aktiválták a kínai válaszlépést is. Ők jelenleg 400 jüant (56,22 dollárt) vetnek ki tonnánként, de ha nem változik semmi, ezt a költséget majdnem megháromszorozzák idővel, így 2028-tól 1120 jüan lehet a tarifa minden tonna után. Mindkét illetéket szállítmányonként terhelik, de egy hajóra évente maximum öt alkalommal.
Ennek megfelelően egy 35 000 tonnás járműszállító hajó évente 5,6 millió dollárnyi extra költséget jelenthet a kereskedőknek, mivel a legtöbb teherszállító három és félszer áll meg amerikai kikötőkben, azonban az ömlesztett áruval forduló hajók akár 200 000 tonnásak is lehetnek, így ezek esetében még sokkal nagyobb díjakra lehet számítani a Lloyd's List szaklap számításai szerint.
Persze ez az amerikai intézkedés csak minimálisan érinti az európai cégeket. 2024-ben például közel 86 000 dokkolásból, csak 254 eset volt, amikor Kínában épített, de nem kínai cég által operált hajó kötött ki az USA-ban. A gond a kínai korlátozásoknál jelentkezik.
Az általuk kivetett tonnánkénti ~56 dolláros felár minden olyan teherszállító hajókkal dolgozó vállalatot érint, amelyekben több mint 25%-os amerikai tulajdon van. A Politico által megszólaltatott szakértő, James Lightbourn szerint itt még nem lehet tisztán látni, mert
a legtöbb hajózási társaság tulajdonosi struktúrája – sokszor szándékosan – átláthatatlan.
Ez azért is fontos, mert a lapnak nyilatkozó EU-s forrás szerint a kínaiak tudatosan a részvényeseket akarják célba venni, mivel sok társaság globális tőzsdéken jegyzett. Így bár a két rendszer elvben hasonlónak tűnik, a kínai intézkedések hatása jóval jelentősebb lehet.
A kínai hajókkal is rendelkező flották persze már most elkezdték átszervezni beosztásaikat, hogy az Egyesült Államokba induló szállítmányaik, ne ilyen hajókon érkezzenek. Míg ezen az oldalon van mozgástér, addig Kína olyannyira megkerülhetetlen része a nemzetközi kereskedelemnek, hogy szinte egy szereplő sem engedheti meg magának, hogy ne érintsék hajói a kínai kikötőket.
Ennek fényében már több európai cég reagálásba kezdett. A görög Okeanis Eco Tankers például menesztet kettőt a három amerikai igazgatója közül, míg egy másik görög vállalat, a Danaos szintén eltávolított egy igazgatósági tagot.
Európa északi végén a norvég 2020 Bulkers a részvényesi struktúra átvilágításába kezdett, csakúgy, mint az oslói székhelyű nyersolajszállító DHT Holdings. Eközben a világ egyik legnagyobb szállítmányozója, a dán Maersk szóvivője szerint még értékel kínai kikötődíjak hatását.
Lightbourn szerint a legtöbb szállítmányozási cég most "versenyt fut az idővel", azonban nem fognak a költségeiket tartósan felemelő lépéseket hozni, mivel úgy látják, hogy
ezek a kikötői díjak elsősorban alkualapok az amerikai–kínai kereskedelmi tárgyalásokon, és egy megállapodás esetén gyorsan el is tűnhetnek.
Mindemellett persze a Trump által belengetett 500%-os vámokról is folyamatosan folyik az üzengetés a két fél között, amelyek Kína orosz olajról való leválását hivatottak kikényszeríteni. Ez az EU helyzetét is megkönnyítené, azonban a kritikus nyersanyagnak számító ritkaföldfémek kínai exportkorlátozásai komoly kockázatot jelentenek a fegyverkezés felpörgetésére készülő uniós tagállamoknak.
A két nagyhatalom közti kereskedelmi harcban egyelőre úgy látszik nem sok vizet mozgat Európa, de nem feltétlen előnytelen, hogy most relatíve kevesebb figyelem irányul ide. Ha az uniós cégek ki tudják mozogni az adok-kapok negatív hatásait, és Brüsszel épebb állapotban tudja tartani a diplomáciai kapcsolataikat, előbb-utóbb a Globális Dél országai után, Kína és az USA szemében is felértékelődhet az EU megbízhatósága.
Címlapkép forrása: EU
Hiába a német kérés, Lengyelország futni hagyta az Északi Áramlat egyik felrobbantóját
Donald Tusk szerint a bíróság helyesen tette, hogy elengedték.
Banki tőkeszabályok: újabb halasztást szorgalmaz az EU-ban Franciaország
Egyszer már kitolták 2027-re a határidőt.
Békecsúcs: megvan, ki fogja védeni Trumpot és Putyint Budapesten
Már megkezdték a felkészülést.
23 milliárd forintos közbeszerzésen nyert a Mészáros és Mészáros
Infrastrukturális fejlesztésre.
Nyugtat a Moody's: nincs fertőzés, nem fenyeget pénzügyi válság
Bár a bankok hitelportfóliójának a minősége miatt aggódik a piac.
Első lakásvásárlás 2025-ben? Ezekre készülj fel!
Az Otthon Startnak köszönhetően sokan jutnak hozzá első lakásukhoz. A lakásvásárlás folyamata azonban nem egyszerű feladat, és a hiteligénylés és a papírmunka útvesztője is ijesztőnek t
Zsiday Afrikában (HOLD After Hours)
Az e heti vendég Zsiday Viktor, jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Pod

Egyre nehezebb TAO-felajánlással élni
Hosszú évek óta hatékonyan működött Magyarországon az a rendszer, amely lehetővé tette, hogy a gazdasági társaságok társasági adójuk egy részének felajánlásával támogassák a látván

Maradt a befektetési fokozat: az S&P nem változtatta Magyarország besorolását
Az S&P péntek este (2025.10.10.) nem változtatott Magyarország szuverén adósbesorolásán: maradt a BBB-, negatív kilátással. Külön részletes értékelést ezúttal nem adtak ki. Regős Gá
Hogyan lesz a zöld megawattból megbízható kilowattóra?
A megújuló energiaforrás alapú villamosenergiatermelés önmagában nem garantál biztos ellátást, és ez nem csupán az időjárástól függő termelők természetén múlik,
Sokkoló: nőttek az árak az otthonstart hatására, de van, akinek jobb lett
Mindenki, aki nem a propaganda által festett alternatív valóságban él, pontosan tudhatta, hogy az Otthonstart program által tüzelt keresleti sokk növekedést eredményez az ingatlanpiacon. Ha valak
Zsiday Viktor: Nem lehetetlen egy komoly hozamcsökkenés Magyarországon
A hazai hosszú állampapírok elmúlt egy, öt vagy akár tízéves hozama elég kiábrándító, emiatt nem is nagyon fektet ebbe a hazai lakosság, pedig ha jól... The post Zsiday Viktor: Nem lehetetle

Követett részvények - 2025. október
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért

Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
A garantált veszteség
Feltörhetetlen pénztárcák, elvesztett tízmilliók, fiktív kriptodevizák – új évaddal folytatódik a Préda
Egészen váratlan ajándék készül a nyugdíjasoknak - Ebbe beleremeg a költségvetés
Milyen hatásai lesznek a 14. havi nyugdíjnak?
Folyamatos éberség kell, bármikor jöhet újabb váratlan járvány
Nincs más lehetőség, fokozni kell a járványvédelmi intézkedéseket és folyamatokat.
