
A héten az Európai Unió Bírósága háromórás meghallgatáson vizsgálta a Parlament vádjait, miszerint a Bizottság megsértette saját szabályait, amikor 2023 decemberében elérhetővé tette a Magyarországnak járó támogatások egy jelentős, 10,2 milliárd eurós részét az igazságszolgáltatási reformokra hivatkozva.
Az EP-képviselők szerint a döntés politikai megfontolásból született, közvetlenül a tagállamokat tömörítő Európai Tanács csúcstalálkozója előtt, ahol az EU-s állam- és kormányfők újabb,
Ukrajnának szánt 50 milliárd eurós segélyről és a csatlakozási tárgyalások megkezdéséről szavaztak.
Ennek a szavazásnak lett az a konklúziója, hogy Orbán Viktor magyar miniszterelnök a belengetett vétó helyett inkább kiment kávézni a szavazáskor, így az állásfoglalása nélkül, egyhangúlag fogadták el Ukrajna további támogatását.
A Parlamentet képviselő ügyész vádjai szerint az elvileg az igazságszolgáltatás függetlenségének garantálására szánt magyar intézkedéseket a Bizottság csak hiányosan vizsgálta meg, és szinte egyik pillanatról a másikra oldotta fel a vonatkozó forrásokat.
Ezzel szemben a bizottsági álláspont szerint az időzítés mögött semmilyen politikai megfontolás nem volt, az ügyet már hónapok óta vizsgálták, és úgy látták, nincs értelme tovább lakat alatt tartani a források ezen részét.
Ahogy erről korábban is több ízben írtunk, ezt az is alátámasztja, hogy a Bizottság már az Ukrajna csatlakozási szándékával kapcsolatos tárgyalások napirendre kerülése előtt közölte Magyarországgal, milyen további reformokat vár az uniós pénzek feloldásához. Innen nézve inkább az a magyarázat tűnik reálisnak, hogy
a kormány inkább csak bevárta a decemberi csúcstalálkozót, hogy a források megszerzésével magyarázhassa a belengetett vétó elmaradását.
A meghallgatást vezető bíró azonban elsősorban azt kérdőjelezte meg, hogy a Bizottság miért gondolta jogosnak feloldani a zárolt források nagyjából felét, miközben olyan mérföldkövek maradtak teljesítetlenül, amelyek szintén a magyar igazságszolgáltatás függetlenségével foglalkoztak.
Ez inkább arra utal, hogy az esetet elbíráló testület hajlik arra, hogy szélesebb kontextusban vizsgálja a döntés jogosságát. A négy bizottsági ügyvédet magyar oldalról támogató Fehér Miklós Zoltán többek között azzal indokolta a vád megalapozatlanságát, hogy az Európai Parlament elvileg elfogadta a Magyarország által magára meghatározott reformokat, és nem jelezte előre, hogy ezeknek a gyakorlatban is hatással kell lenniük a szerintük rendszerszintű hibákra.
Fehér azt is többször hangsúlyozta, hogy a vádban megfogalmazott vélelmezések ellenére a bírósági tanácsok összetétele több okból változhat, így a leváltások és átalakítások sem jelenthetnek alapot annak feltételezésére, hogy az ország vezetésének kellemetlen szereplőket lett volna célja lecserélni. Ezen kívül elmondta, hogy a beépített automatikus rendszerek garanciaként szolgálnak arra, hogy objektív kritériumok alapján osszák ki a tárgyalásra váró ügyeket.
Az ügyet elbíráló Tamara Ćapeta február közepén fog nem kötelező érvényű véleményt mondani, de a végleges döntés értelmében két fontos következménye is lehet Magyarországra nézve:
- Ha a Parlament álláspontjának adnak igazat, akkor akár a 2023-ban feloldott források visszafizetésére is kötelezhetik Magyarországot.
- Amennyiben elfogadják, hogy ilyen esetekben rendszerszintű szemléletet kell alkalmazni, és nem szigorúan a jogi szöveg alapján – a gyakorlatot háttérbe szorítva – kell eljárni, az az EU következő költségvetési ciklusára is komoly implikációkkal járhat.
A 2028–2034-es többéves pénzügyi keret (MFF) tervezetének bemutatásakor a Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen elmondta, hogy az uniós források kifizetését teljes mértékben a jogállamisági kritériumok teljesülésétől tenné függővé.
Ezt még a költségvetési reform ellen, a kohéziós és agrárforrások védelmében kardoskodó parlamenti jelentéstevők is üdvözlendőnek ítélték, akik átláthatóbb kritériumrendszert javasoltak a közös EU-s pénzek elosztásánál.
Erre a szempontra Fehér is külön felhívta a figyelmet a meghallgatáson, így annak ellenére, hogy az ügyben az Európai Bizottság viseli a vádakat,
a mindenkori magyar kormány szempontjából is fontos lehet, hogy milyen döntést hoz az Európai Unió Bírósága.
Címlapkép forrása: EU
Otthon Start: sokan még csak ezután vennék fel a hitelt
A zenga.hu szerint rengetegen vásárolnának még csak a közeljövőben.
Megjött a hatóság jelentése, 220 ezer beteg egy hét alatt – az új járványszezon már most erősebb, mint a tavalyi
A 41. hét adatai részletesen.
Békecsúcs Budapesten: Zelenszkij két helyszínt azonnal kizárt
A kijevi vezető gyakorlatilag bárhol találkozna Putyinnal, ezt a két helyszínt kivéve.
Magyarországnak nagyon fájdalmas gellert kapott az EU-Kína gazdasági háború
Olyan megtorlásokat hajt végre Peking, amiket itthon is nagyon megérzünk.
A garantált veszteség
Feltörhetetlen pénztárcák, elvesztett tízmilliók, fiktív kriptodevizák – új évaddal folytatódik a Préda
Baljósló kilátásokat fest Magyarország EU-s pénzei szempontjából a precedensértékű meghallgatás
Az ügy az elkövetkező költségvetési ciklus forráselosztására is komoly hatást gyakorolhat.
Putyin terroristája vált az Európai Unió militarizálódásának vezetőjévé
Egy olyan hadiipari együttműködés bukott ki, ami alapvetően átformálhatja, amit a háborúról tudunk.
Zsiday Afrikában (HOLD After Hours)
Az e heti vendég Zsiday Viktor, jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Pod

Mennyi lakáshitelre elég az augusztusi átlagbér?
A KSH adatai alapján a bruttó átlagbér augusztusban 683 300 forint volt. De mennyi lakáshitelt lehet felvenni ekkora jövedelem mellett? Ebből a szempontbül az sem mindegy, hogy rendszeres bevételr
Egyre nehezebb TAO-felajánlással élni
Hosszú évek óta hatékonyan működött Magyarországon az a rendszer, amely lehetővé tette, hogy a gazdasági társaságok társasági adójuk egy részének felajánlásával támogassák a látván

Maradt a befektetési fokozat: az S&P nem változtatta Magyarország besorolását
Az S&P péntek este (2025.10.10.) nem változtatott Magyarország szuverén adósbesorolásán: maradt a BBB-, negatív kilátással. Külön részletes értékelést ezúttal nem adtak ki. Regős Gá
Hogyan lesz a zöld megawattból megbízható kilowattóra?
A megújuló energiaforrás alapú villamosenergiatermelés önmagában nem garantál biztos ellátást, és ez nem csupán az időjárástól függő termelők természetén múlik,
Sokkoló: nőttek az árak az otthonstart hatására, de van, akinek jobb lett
Mindenki, aki nem a propaganda által festett alternatív valóságban él, pontosan tudhatta, hogy az Otthonstart program által tüzelt keresleti sokk növekedést eredményez az ingatlanpiacon. Ha valak
Zsiday Viktor: Nem lehetetlen egy komoly hozamcsökkenés Magyarországon
A hazai hosszú állampapírok elmúlt egy, öt vagy akár tízéves hozama elég kiábrándító, emiatt nem is nagyon fektet ebbe a hazai lakosság, pedig ha jól... The post Zsiday Viktor: Nem lehetetle

Követett részvények - 2025. október
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért


A garantált veszteség
Feltörhetetlen pénztárcák, elvesztett tízmilliók, fiktív kriptodevizák – új évaddal folytatódik a Préda
Egészen váratlan ajándék készül a nyugdíjasoknak - Ebbe beleremeg a költségvetés
Milyen hatásai lesznek a 14. havi nyugdíjnak?
Folyamatos éberség kell, bármikor jöhet újabb váratlan járvány
Nincs más lehetőség, fokozni kell a járványvédelmi intézkedéseket és folyamatokat.
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!