Az Európai Bizottság a belső égésű motorok 2035 utáni kivezetésének lazítását készíti elő, miközben a vállalati autóflottákra szigorúbb előírásokat vezetne be.
A tárgyalási anyagok szerint 2027-től 50 százalékos, 2030-ra 90 százalékos elektromos arányt határoznának meg a céges, lízing- és kölcsönzős járművekre, miközben 2024-ben az EU-flottákban csak 12,4 százalék volt az elektromos részarány.
A lazítás a magánvásárlókat segítené, akik így 2035 után is vehetnek új benzines vagy dízel autót, de a Bizottság ezt ahhoz kötné, hogy a vállalati szektor gyorsított ütemben álljon át elektromos autókra.
A „Greening Corporate Fleet” csomagot december 10-én mutatják be, a CO₂-flottaszabályok és az akkustratégia mellett. A céges regisztrációk adják az összes új autó 60 százalékát Európában, ezért a szabályozás a teljes piacot érintené.
Állítólag Ursula von der Leyen bizottsági elnök nyitott a 2035-ös tiltás lazítására, de csak akkor, ha a flottaszabályozás szigorítása garantálja, hogy az unió tartsa a klímacélokat.
Az autóipar jelentős többletterhektől tart, mert az elektromos modellek alacsonyabb profitot termelnek, és az amerikai vámok tovább rontják a gyártók marzsait. A Sixt, a Hertz és az Europcar a gyenge kereslet és a magas javítási költségek miatt már eddig is ritkították az elektromos modelljeiket, és „korai de facto belső égésű betiltásnak” nevezik a tervet.
Több szereplő arra figyelmeztet, hogy a kompromisszum újabb szabályvitát indítana el, de a hatása gyakorlatilag megegyezhet a 2035-ös tiltással.
A tervezett csomag része lehet, hogy a plug-in hibrideket vagy a hatótávnövelős modelleket zéróemissziós járműként számítsák el. A Bizottság azt is vizsgálja, hogy a céges flották kibocsátási céljait nemzeti szinten kelljen teljesíteni, ami például Németországban a cégautóadó kedvezményeinek elektromos autókra korlátozását jelentheti. Az irányváltás a gyártói kötelezettségektől a keresleti oldali kvóták felé mozdítaná el a rendszert.
A kritikusok a „Havanna-effektusra” figyelmeztetnek: mivel az elektromos autók drágák és gyorsan veszítenek az értékükből, a cégek inkább megtartják a régi járműveiket. Németországban 2025 elején 10,6 év volt az átlagos autóéletkor, ami rekord.
A leasingcégek szerint a maradványértékek gyors csökkenése – különösen a Tesla és a prémium EV-modellek esetében – további költségnövekedést okozhat.
A gyártók a kínai függőség miatt is aggódnak: a Deloitte szerint a globális akkucellagyártás 70 százaléka Kínában, csak 13 százaléka Európában található. A BMW vezérigazgatója arra figyelmeztetett, hogy a flottaszabályok a legnagyobb technológiai függőség irányába tolják az iparágat. A BMW és a Mercedes vezetői a teljes életciklus-kibocsátást értékelő „Beyond Tailpipe” rendszer bevezetését sürgetik, miközben a Volkswagen és más tömegpiaci gyártók így is kénytelenek növelni EV-eladásaikat az EU-s CO₂-célok teljesítéséhez.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio
Megjött a rendelet az árrésstop módosításáról
A Magyar Közlönyből derültek ki a változtatások.
Kiadta a kormány a banki különadó emeléséről a rendeletet, 860 milliárd forintos mozgásteret csinálnak a büdzsében
A kormány friss rendeletben írja újra a büdzsét és a különadókat.
Már az IMF is reagált az ukrajnai korrupciós botrányra - Hamarosan megérkezik Kijevbe a küldöttség
Nagyon nagy szükséga van az ukránoknak a valutaalapra.
Trump rátámadott a Demokrata Párt erős emberére a választási körzetek miatt
Kemény csata indul Kalifornia miatt.
Megdöbbentő részletek derültek ki a budapesti tömeges ételmérgezésről: ez okozhatta hatszáz gyerek megbetegedését
Székletből származó baktériumok okozhatták a súlyos fertőzéseket.
Kémfilmbe illő akció: váratlan helyen csaptak le a Hillary Clinton e-mailjeit kiszivárogtató hackerre
Az FBI-tól kapta a fülest a rendőrség.
Heteken belül új kereskedelmi megállapodást köthet Trumppal az EU
Az új uniós terv komoly hatással lehet a magyar gazdaságra is.
Samsung-telefonja van? Akkor erről a veszélyről mindenképpen tudnia kell!
Nagyon komoly sérülékenységet fedeztek fel kiberbiztonsági kutatók.
ÁNYK helyett ONYA - új korszak a NAV online nyomtatványának kitöltésében
A NAV által üzemeltetett online nyomtatványkitöltési felületekben a jelentős fejlesztés történt: az általános keretprogramon alapuló Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogram (ÁNYK) hely
Könnyített Otthon Start: minden, ami november 15-től változik a támogatott hitelben
Az Otthon Start program bejelentése óta számos ponton módosult, legutóbb az éjszaka megjelent kormányrendelet változtatott érdemben a támogatott lakáshitel feltételein. Ez alapján 2025. novemb
Mire jó a ragacsosságmutató?
A ragacsosságmutató szerint a hőérzet extrém mértékű lehet alacsonyabb hőmérséklet mellett is, ha magas a páratartalom.
A vagyonadó elviselhetetlen könnyűsége — avagy miért terjed a szegénység gyorsabban, ha meg akarják fékezni
Kiengedjük a tőkét a kalitkából, de zsinór van a lábán és jöhet a finánc? A vagyonadó alapötlete nem tűnik rossznak, de a megvalósítása annál inkább.... The post A vagyonadó elviselhete
A megújuló energiaforrások helyettesítő hatása
A német villamosenergia-piac tapasztalatai szerint a megújuló energiaforrások kibocsátáscsökkentő hatása csak megfelelő piaci szabályozás mellett érvényesül tartósan.
Zsiday Viktor: Ha 10 közgazdászból 10 egyetért, az nagyon veszélyes
A HOLD Alapkezelő szakemberei, Zsiday Viktor és Szőcs Gábor portfóliókezelők is színpadon voltak a Portfolio Professional Investment Day 2025 konferencián, ahol az is kiderült, hogy... The post Z
Top 10 osztalék részvény - 2025. november
November harmadikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző
Trump és a Big Pharma - HOLD Minutes
A HOLD Minutes e heti részében Ifkovics Ábrahám részvényelemző beszél: A YouTube-on vagy a HOLD Facebook-posztjánál mondd el a véleményed, hogy tetszik-e a Minutes, és... The post Trump és a
Csökkent a Telekom bevétele - Mit várhatunk a papírtól?
Jelentett a cég.
Itt az fog győzni, akinek sikerül később összeomlania – Putyin kudarca rettentheti el a szuperhatalmat a totális háborútól?
A Global Insight új adásában Matura Tamás Kína-szakértővel elemzünk.
Miért áraszt el minket az illegális dohány?
A JTI Hungary Zrt. szakértőivel beszélgettünk.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


