Üzlet

100 milliárd forint visszafizetésére is kötelezheti az EU a Malévot

Portfolio
Olyan helyzet alakult ki, hogy úgy éreztük, itt az ideje annak, hogy nyilvánosságra hozzunk olyan információkat, amiket részben a folyamatban lévő tárgyalások, részben pedig az EU eljárás miatt nem tehettünk - kezdte előadását Fellegi Tamás a "Fehér Könyv a Malév örökségéről" című kiadvány összefoglalásáról, amit a Malév jelenlegi helyzetéhez vezető lépésekről adott ki a NFM. A sajtótájékoztatón kiderült, hogy idén még biztosan nem értékesíti az állam a Malévot és hogy jövőre várható az EU-vizsgálat eredménye, ami megállapíthatja, hogy tiltott állami támogatást kapott a Malév a 2010 előtti időszakban. Ennek eredményeként akár 100 milliárd forint visszafizetésére is kötelezhetik a Malévot (kamatok nélkül).

Arra a következtetésre jutott a kormány, hogy egy nemzeti légitársaságra szükség van, foglalkoztatási, adó és költségvetési kérdések miatt is, és miközben megpróbálja a Malév helyzetet rendbe rakni a kormány, egy tőkeerős befektetőt kell keresnie. Fellegi Tamás kiemelte, hogy a cég eredményessége javul, októberben nyereségesen működött a cég és várhatóan november is nyereséges lesz.

"Magyarország nem maradhat nemzeti légitársaság nélkül". Az orosz partnerekkel abban meg tudtunk állapodni, a Malévot illetően, hogy nincs közös jövő. A múlttal kapcsolatos pénzügyi elszámolás nyitva maradt, viszont a Malév jövőjét már nem érinti, ez pedig megteremtette a lehetőségét a továbblépésnek - közölte Fellegi Tamás. Ha nem lenne nemzeti légitársaság, azok a szempontok, amik Magyarország mellett, mint befektetési célpont mellett szólnak, nem lennének - indokolta a nemzeti légitársaság szükségességét Fellegi Tamás. Ezért indokolt például üzletileg nem kifizetődő, de politikailag fontos desztinációk menetrendben tartása.

A kiadvány szerint azért is szükséges a Malév életben tartása, mivel a légitársaság a Budapest Airport egyik legjelentősebb partnere, forgalmának mintegy 40%-át biztosítja. Évente mintegy 15 milliárd forintot fizet ki légiközlekedési bevételek, ingatlanbérlet, kiskereskedelmi bérlet jogcímén. A Malév hiányában ennek jelentős része kieshet a reptér üzemeltetőjének költségvetéséből, a Budapest Airport privatizációs szerződése szerint annak akár ellehetetlenülését is eredményezhetné. Az állam számára így hozzávetőlegesen 1,5 milliárd euró, vagyis mintegy 450 (!) milliárd forint azonnali egyösszegű fizetési kötelezettség keletkezne, ami a költségvetési hiánycél tartása szempontjából kritikus következményekkel járna.

A Malév helyzetéhez az alábbi tényezők vezettek az elmúlt 10 évben:

  • A flotta problematikája: egy olyan szerkezetű megállapodás született a 2000-es évek elején a flotta átstrukturálásából, ami nem megfelelő mértékű karbantartási tartalékot eredményezett. Ezek a költségek pedig a mostani pénzügyi eredményt terhelik. 120 millió dollárra nőtt a hiány, ami minden egyes gépnél a lízingszerződés lejártakor terhelődik a Malávra.
  • A Malév vagyona a folyó működési költségeket fedezte, a saját tőkéjét felélte a vállalat, ezek alapján pedig 2007-re nem maradt számottevő vagyona a légitársaságnak (pl Heathrow-slot eladása, üzemanyag-kiszolgálás értékesítése a Budapest Airportnak).
  • 2006 végére a Malév finanszírozását az állam már nem tudta biztosítani, ami végül hibás lépésekhez vezetett a privatizáció során. Olyan privatizációs megoldás született, aminek eredményeként egy befektetői csoport lett a tulajdonos, saját kockázatvállalás nélkül, akik a keletkező terheket magára a légitársaságra hárították át. Ennek eredménye a Vnyesekonombank felé fennálló 102 millió eurós tartozás is.


Az EU vizsgálat a vége felé jár, van egy szóbeli megállapodás az EU-biztossal, hogy a magyar kormány nem értékesíti a Malévot addig, amíg ez az ügy nem zárul le és nem kerül nyilvánosságra az eredmény, és hogy idén nem kerül értékesítésre a Malév. A 2010-ig terjedő időszakra terjed ki a vizsgálat, ennek eredményeként nagyságrendileg több 10 milliárd forint kötelezettség hárulhat a Malévra. A vizsgálat eredménye jövőre várható és megállapíthatja, hogy tiltott állami támogatást kapott a Malév. Összesen ennek értéke elérheti a 100 milliárd forintot, amit a Malévnak vissza kell fizetnie.

Fellegi Tamás megerősítette a korábbi sajtóhíreket, miszerint a kínai Hainan légitársasággal folytattak tárgyalásokat egy esetleges együttműködésről, most pedig európai légitársaságokkal folynak megbeszélések. A feltétel, hogy Budapest központú légitársaság legyen, hogy a múltbeli kötelezettségek ne terheljék az új légitársaságot és olyan partner legyen, amely hosszútávú elkötelezettséget mutat. A Malév legalább 51%-os tulajdonosa EU-s légitársaság vagy befektető kell, hogy legyen. Újságírói kérdésekre válaszolva Fellegi Tamás elmondta, hogy nincs "B" terv arra az esetre, ha nem sikerülne értékesíteni a Malévot.
kórház
Frankfurti tőzsde
koronvavirus
cimlap_kina_szel
forint mnb épület sötét magyar jegybank
Mark Rutte Sebastian Kurz
Magyar Telekom
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Esti szeminárium
Ne engedd, hogy az infláció megegye megtakarításod! Ismerd meg, a tőzsdei befektetés erejét.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Frankfurti tőzsde