Üzlet

Végleg leszállt a Malév, lecsap a konkurencia

Portfolio
Háromnegyed hétkor a társaság közleményben tudatta, hogy az Igazgatóság döntése alapján a kár minimalizálása érdekében elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerû mûködésének beszüntetését. Hét órakor jelentették be a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren, hogy a Malév járatait törölték. Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc címû mûsorában ma reggel elmondta, nem lehetetlen a légitársaság újraindulása.

Fontosabb részletek
  • Január 9-én az Európai Bizottság bejelentette, hogy tiltottnak minõsíti az korábbi években a Malévnak nyújtott, összesen közel 88 milliárd forint értékû állami támogatást és annak visszafizetésére kötelezte a légitársaságot.
  • Január 27-én a Malév közgyûlésén nem született döntés tõkeemelésrõl.
  • Január 30-án stratégiailag kiemelt vállalattá minõsítette a Malévot, ami gyakorlatilag egyet jelentett azzal, hogy csõdvédelem alá helyezte a légitársaságot.
  • Január 31-én 2 milliárd forintot különített el a kormány a mindennapos, üzemszerû mûködésének esetleges leállásakor fellépõ, a légi utasforgalomban elõálló helyzet kezelésére.
  • Február 2-án rendkívüli vagyonfelügyelõt nevezett ki a Malév mellé a kormány egy felszámolócég személyében és rendkívüli moratóriumot rendelt el.
  • Február 3-án reggel 6-kor leállította járatait a Malév.

A oneworld tagokkal elérhető a Malév célállomásainak többsége

A oneworld globális légiforgalmi szövetség pénteki tájékoztatása szerint a csoporthoz tartozó légitársaságok járataival elérhető a Malév célállomásainak zöme – tudósít az MTI. A oneworld - amely 1998-ban Londonban alakult - tájékoztatásában közölte, hogy a Malév útvonalhálózatának 53 célállomása közül öt - Szarajevó, Podgorica, Kolozsvár, Marosvásárhely és Odessza - kivételével mindegyik elérhető a szövetség más tagjainak járataival. A légiforgalmi szövetség - egyelőre részletek nélkül - közölte azt is, hogy azoknak az utasoknak, akiknek péntek előtt lekötött foglalásán a járatszám a kódmegosztási megállapodások alapján BA (British Airways), AY (Finnair), JL (Japan Airlines) vagy AB (Air Berlin) légitársasági kódokkal kezdődik, de a járatokat a Malév üzemeltette volna, alternatív utazási lehetőségeket vagy jegyár-visszatérítést ajánlanak fel az általános díjszabási előírásoknak megfelelően. A oneworld három vezető légitársasága az American Airlines, a British Airways és a spanyol Iberia. A tagok között van még a hongkongi Cathay Pacific, a Finnair, a Japan Airlines, az indiai Kingfisher, a chilei LAN, az ausztrál Qantas, a Royal Jordanian, valamint az orosz S7, és az Air Berlin is hamarosan csatlakozik. A oneworld kimutatása szerint a szövetség légitársaságainak gépei naponta átlagosan 8107-szer szállnak fel. E mércén a oneworld legnagyobb légitársasága az American Airlines, napi 3350 felszállással, a legkisebb pedig a Malév volt, napi 68 indulással a szövetség statisztikája szerint.

Budapest Malév nélkül is megközelíthető

A Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) szerint a Malév leállásának csak átmeneti hatása lehet a beutazó forgalomra, Budapest megközelíthetősége jelenleg is és a jövőben is biztosított - közölte a nemzeti turisztikai marketing szervezet pénteken az MTI-vel.

Az utolsó Malév gép bejelentkezése

Völner: a kormány nem tud többet segíteni a Malévnak

A kormány az Európai Bizottság határozata miatt nem tud több pénzügyi segítséget nyújtani a Malévnak, közölte Völner Pál a Nemzeti Fejlesztési minisztérium államtitkára pénteki sajtótájékoztatóján - írja az Index. Az államtitkár szerint jelen esetben nem a múlttal kell foglalkozni, és azzal, hogy hogy jutottunk el idáig, hanem azzal, hogy mi lesz az utasokkal. A minisztériumban is válságstáb mûködik, hogy a felmerülõ problémákat azonnal kezelni tudja a kormány. Nincs veszélyben a Malév dolgozóinak januári fizetése, ezt a pénzt már elkülönítették, mondta Völner Pál az NFM sajtótájékoztatóján. Közölte: elindult a kárfelmérés és a légitársaság átvilágítása, vizsgálják, hogy a kinnt rekedt utasokat hogyan hozzák haza és hogyan kárpótolják a pórul járt utasokat. "Az utasok és a dolgozók érdekében mindent megteszünk azért, hogy egy budapesti központú új magyar légitársaság létrejöjjön" - mondta. Úgy vélte, új légitársaságot már csak zöldmezõs beruházásként lehet üzleti alapon létrehozni a Malév helyén. A Budapest Airporttal kötött korábbi szerzõdésével kapcsolatban Völner Pál államtitkár elmondta, ha a repülõtérnek merülnek fel problémái, akkor arról külön tárgyalnak majd a minisztériummal, ebben a kérdésben az álláspontok valószínûleg különbözõek lesznek majd. Az esetleges befektetõkkel kapcsolatban Völner azt mondta: új helyzet van, új tárgyalások kellenek a korábbi érdeklõdõkkel, és ha állami szerepvállalás ösztönözné az üzleti befektetõket, az is elképzelhetõ. Kérdésre elmondta, akár hónapokba is telhet az a folyamat, amely alatt egy új társaság feláll, de az engedélyeknél is fontosabb az új társaság alapításához szükséges megfelelõ üzleti környezet és üzleti konstrukció kialakítása. Völner Pál úgy vélte, azok az utasok jutnak majd legkönnyebben a pénzükhöz, akik távoli idõpontra vásároltak jegyet, ezek egy részét ugyanis még nem hívta le a Malév, így az könnyen visszatéríthetõ.

Oszkó: holnap újraindulhatott volna a Malév

Megfelelő előkészítéssel akár holnap újra kezdhette volna egy új cégben működését a Malév, úgy tűnik, hogy a kormány az elmúlt két évben azonban elmulasztotta az egyébként várható csődhelyzetre való felkészülést - mondta az Indexnek Oszkó Péter. Tovább a cikkhez

Kilenc Malév-gépet szállítanának el délután

A Malév repülőgépeit szolgáltató amerikai lízingcég kora délután kilenc gépet szállítana vissza írországi bázisára. Az MTI úgy tudja, hogy 14 órától hat percenként szállna fel a kilenc repülőgép, amelyeket az írországi bázisra vinne vissza az International Lease Finance Corporation (ILFC). Az értesüléseket nem erősítette meg a Malév, az ILFC amerikai, illetve holland irodái eddig nem reagáltak a megkeresésére. Az Index úgy tudja, hogy az ILFC terve kútba eshet, mert egyetlen Malév-pilóta sem vállalta a munkát. Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke és Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató pénteki sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a cég tárgyal a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják az utasszállítókat. A Malév hétfői igazgatósági ülése után a vezetés azt közölte, hogy megállapodás született az ILFC amerikai lízingcéggel, amely továbbra is biztosítja a társaság folyamatos működéséhez a repülőgépeket. A Malév 2001 novemberében írt alá lízingszerződést a Los Angeles-i székhelyű, elsősorban repülőgépek lízingelésével foglalkozó ILFC-vel 18 Boeing 737 Next Generation repülőgépre.

Levelet írt a Malév-vezérigazgató a dolgozóknak

Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója tájékoztató levelet írt munkatársainak a légitársaság leállásáról pénteken reggel hatkor - számolt be az atv.hu. A hírportál birtokába jutott levél szerint a vezérigazgató azt írta: "tegnap még bíztunk abban, hogy a fejünk felett egyre gyorsabban gyülekező felhők eloszlanak. A Malév összes munkavállalója, köztük a menedzsment is reménykedett, hogy egy magánbefektető segítségével új lapot nyithatunk" - számol be az atv.hu. Mint írják, "ma reggel sajnos azonban bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mi is és Önök is egytől-egyig - azáltal, hogy munkájukat eddig a pillanatig kitartóan és becsülettel végezték - mindent megtettünk". A levélben a vezérigazgató hozzáteszi: az utolsó pillanatig még volt csekély remény az üzemeltetés folytatására és sokáig az utasok bizalma is töretlen volt. A hírportálon közzétett levél szerint a vezérigazgató azt írta, az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, elkezdték előre kérni szolgáltatásaik kifizetését. Ez annyira felgyorsította a pénzkiáramlást, hogy mostanra tarthatatlanná vált a helyzet - derül ki a levélből. "A fájdalom elmondhatatlan, amit most érzünk. Sokan szinte gyerekként kerültünk ide, vannak, akiket csak rövid ideje ejtett rabul a kerozin gőze. Úgy érzem, mindannyiunk nevében mondhatom, életünk értelme volt ez a cég. Generációk dolgoztak itt és most családok élete fordul fel egy csapásra, a Malévben élt életünk lezárul. Nincs végszavam, nehéz búcsúzni" – írta a vezérigazgató az atv.hu szerint.

Minden segítséget megad az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság az illetékességi körébe tartozó minden segítséget megad a magyar hatóságoknak, hogy kezelni tudják a Malév leállása után kialakult helyzetet - írja az MTI. A testület közlekedési szóvivője, Helen Kearns a legfontosabbnak azt nevezte, hogy az érintett utasok számára érvényesítsék az uniós szabályokban előírt rendelkezéseket és jogaikat tiszteletben tartsák. Mint mondta, a magyar hatóságok részéről erre vonatkozóan pozitív visszajelzéseket kaptak. A szóvivő sajnálatosnak mondta, hogy a társaság nem talált hatékony és életképes megoldást arra, hogy versenyképes maradjon a piacon, de azt is megerősítette, hogy az Európai Bizottság továbbra is érvényesíteni fogja a verseny tisztaságát segíteni hivatott politikáját az állami támogatásokkal kapcsolatban.

Lecsap a konkurencia

Több légitársaság is jelezte pénteken, hogy a Malév leállása miatt a reptereken rekedt utasok igénybe vehetik szolgáltatásaikat, különböző kedvezményekkel, illetve szükség esetén nagyobb gépeket indítanak - írja az MTI. A British Airways a Malév leállása nyomán pénteken Londonban azt közölte, hogy fontolgatja nagyobb repülőgépek közlekedtetését Budapestre. Anthony Cane az MTI megkeresésére adott rövid nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a BA "minden lehetőséget mérlegel" a Malév utasainak megsegítésére, beleértve a megváltott Malév-jegyek átfoglalását a British Airways járataira, illetve a jelenleginél nagyobb repülőgépek forgalomba állítását a londoni Heathrow és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. A British Airways napi három járatot üzemeltet Heathrow-ról Budapestre; e járatokon jelenleg Airbus A320-as repülőgépek közlekednek. A BA által használt konfiguráció alapján e gépeken a turistaosztálynak megfelelő Euro Traveller osztályon 137, az emelt szintû üzleti kategóriában (Club Europe) 15 férőhely van. A British Airways flottájában Boeing 747-es, 767-es és 777-es repülőgépek is vannak; ezek üléselrendezéstől függően 250-450 utas befogadására alkalmasak. A belga légitársaság, a Brussels Airlines rugalmasan alkalmazkodik a Malév pénteki végleges leállásával kialakult helyzethez - mondta el a társaság egyik illetékese az MTI-nek Brüsszelben. Hozzátette: egyelőre korai dönteni arról, hogy kell-e járatokat sûríteni vagy a kapacitást növelni a maléves vonalakon. Már döntést született, hogy a belga légitársaság elviszi a péntek előtt vásárolt, érvényes Malév-jeggyel rendelkezőket az érintett viszonylatokon, bár a magyar társaság utasainak meg kell fizetniük a jegyár-különbözetet a belga járatokon. A Brussels Airlines munkanapokon napi három közvetlen járatot közlekedtet Budapest és Brüsszel között. Az eredetileg tervezettnél nagyobb kapacitású repülőgépet indít pénteken kora este Budapestre a Cseh Légitársaság (CSA), hogy a gépre felférjenek a cseh fővárosban rekedt utasok - közölte Hana Hejsková, a CSA szóvivője az MTI tudósítójának érdeklődésére. Külön járat indítását Prágából Budapestre a CSA egyelőre nem tervezi - mondta Hejsková. A Travel Service május elsejétől Smartwings márkanéven menetrendszerinti járatokat indít Budapestről - közölte Farkas Attila, a Travel Service charter légitársaság ügyvezető igazgatója pénteken az MTI-vel. Farkas Attila úgy fogalmazott: a Travel Service megmenti azokat a szerződéseket, amelyeket a Malévval kötöttek az utazási irodák, azokat átvállalja és a nyári üzemeltetésben ki fogja szolgálni az utazási irodákat. Így az összes szerződésben rögzített teljesítés meg fog történni - tette hozzá. Jelentős, 66%-os kapacitásbővítésre készül idén a Wizz Air Magyarországon a Malévval kapcsolatos események hatására. A Lufthansa budapesti irodája pénteken megerősítette az MTI-nek, hogy vizsgálják a helyzetet, és szükség esetén nagyobb kapacitású gépeket indítanak már Münchenből és Frankfurtból, így a Budapestről induló járatok is nagyobb kapacitással állnak az utasok rendelkezésére. Az AUA már pénteken este az eddigi 70 férőhelyes helyett több mint száz férőhelyes gépet közlekedtet Bécs és Budapest között - mondta el Michael Braun szóvivő. Közölte: egyelőre felmérik az igényeket és ha azt látják, hogy valamelyik járaton elég nagy a kereslet, akkor oda az eddigieknél nagyobb gépet indítanak. Ez a Budapest-Bécs viszonylatra és a bécsi (schwechati) repülőtérről közlekedő járatokra is érvényes - tette hozzá az MTI kérdésére. A kínai Hainan légitársaság azt közölte, hogy a Malévvel közös pénteki pekingi járatát nem érinti a Malév bejelentése.

Fejfájást okozhat az államnak a Budapest Airporttal kötött szerződés

A légiközlekedési piacot ismerve, aligha van esélye a Malévnak, hogy átvegye egy tőkeerős befektető, és új céget alapítva folytassa az eddigi tevékenységet - véli a Capitol Consulting szakértője. Turi Ferenc az InfoRádiónak azt mondta, a piacok, az utasok bizalmát valószínûleg elveszítette a cég, így az esetleges újraindulás is jóval nehezebb lehetne. A szakértő hozzátette: az állam számára fejfájást okozhat még a Budapest Airporttal kötött privatizációs szerződés, amely szerint legrosszabb esetben akár a visszavásárlás is szóba jöhet.

Így szállt le az utolsó Malév járat

A Malév Helsinkiből indult, a légitársaság leállása után utolsóként érkező repülőgépe landol a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér futópályáján.


Messzire eljutott a Malév-csőd híre

A külföldi hírportálok között a Bloomberg és a BBC is a főoldalon hozza le a Malév-sztorit.




A Wizz Air már lépett a Malév összeomlásának hírére

Jelentős, 66%-os kapacitásbővítésre készül idén a Wizz Air Magyarországon a Malévval kapcsolatos események hatására. Új célállomásként megjelenik Bukarest, de érdeklődik Moszkva, Kijev, Isztanbul és Tel-Aviv iránt is a diszkont légitársaság - közölte Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója a légitársaság mai sajtótájékoztatóján. Tovább a cikkhez

Délben viszik el a gépeket

Az Index információi szerint ma délben szállítja el a lízingcég a Malév kilenc gépét az írországi Shannonba. A meg nem nevezett forrás szerint ez arra utal, hogy a leállás időpontját már korábban tudhatták, egy ilyen elszállítást ugyanis napokkal korábban meg kellett szervezni.

A Malév-járattörlésére az EK-rendelet vonatkozik

A Malév gépeinek leállása járattörlésnek tekintendő, és ez esetben az Európai Unió (az Európai Parlament és a Tanács) rendelete szabályozza a légi utasjogokra - közölte Fülöp Zsuzsanna a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője. Hozzátette, a rendelet szerint a légitársaságnak a járattörlésről tájékoztatnia kell az utasokat, egyrészt arról, hogy joguk van térítésmentesen átfoglalást kérni, vagy visszakérni a jegyárát, másrészt a légitársaságnak fel kell az utasnak ajánlania a a körülményeknek megfelelő szolgáltatásokat, például étkezést, a frissítést, vagy a szálláslehetőséget. Ezen kívül kártalanítás is jár az utasnak a rendelet szerint. Fülöp Zsuzsanna elmondta, a fogyasztóvédelmi hatóság jogosultsága arra terjed ki, hogy bejelentés esetén, vagy hivatalból a légitársaság tájékozatójában szereplő tartalmat vizsgálja, de arra nem, hogy az utasjogokat érvényesítse. Ez utóbbi esetén a fogyasztó a békéltető testülettől, vagy bíróságtól kérheti jogai érvényesítését. A szóvivő tájékoztatása szerint eddig nem érkezett a NFH megyei szervezetéhez bejelentés Malév-utastól, de ha indokolt, a hatóság megvizsgálja a légitársaság utastájékoztatását (MTI).

Sorra hagyják el az épületet a Malév dolgozói

Péntek délelőtt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér B terminálján a személyzeti kijáratnál a Malév munkatársai sorra hagyják el az épületet személyes csomagjaikkal, ruháikkal. Egyikük az MTI-nek elmondta: "mindenki menti az értékeit, amíg menthető. Nem tudjuk, mi lesz, elvisszük a ruháinkat". Távozásukat azzal indokolták, nem tudni, mikor jön a vagyonkezelő lezárni az épületet.

A Volánbusz is segít az utasoknak

A Volánbusz Zrt. fél áron kínál nemzetközi menetjegyeket azon utasoknak, akik Malév jeggyel rendelkeznek, de a légitársaság járatainak leállítása miatt már nem tudnak elutazni. A kedvezményes jegyek a Volánbusz nemzetközi pénztárában válthatók meg Budapesten a népligeti buszpályaudvaron, valamint a jegyértékesítő partnereknél a Malév jegy bemutatásával, egy útra és menettérti utazásra egyaránt (MTI).

A Ryanair sajtótájékoztatót tart a Malév-utasok megsegítéséről

A Ryanair légitársaság sajtótájékoztatót tart, s bejelenti a Malév-utasok megsegítését szolgáló lépéseit. A sajtóesemény délután fél kettőkor kezdődik.

Több légitársaság is segítene az utasokon

Wizz Air mellett más légitársaságok is segítenének a bajba jutott Malév-utasoknak. A Lufthansa budapesti irodája pénteken megerősítette, hogy vizsgálják a helyzetet, és szükség esetén nagyobb kapacitású gépeket indítanak már Münchenből és Frankfurtból, így a Budapestről induló járatok is nagyobb kapacitással állnak az utasok rendelkezésére. Az AUA már pénteken este az eddigi 70 férőhelyes helyett több mint száz férőhelyes gépet közlekedtet Bécs és Budapest között - mondta el Michael Braun szóvivő, aki hozzátette, egyelőre felmérik az igényeket és ha azt látják, hogy valamelyik járaton elég nagy a kereslet, akkor oda az eddigieknél nagyobb gépet indítanak. Ez a Budapest-Bécs viszonylatra és a bécsi (schwechati) repülőtérről közlekedő járatokra is érvényes - tette hozzá. Járatsûrítést vagy új járatok indítását nem tervezi az AUA. Michael Braun kifejtette, hogy az utazási irodák visszajelzései és a közvetlenül a légitársaságnál való foglalások száma alapján mérik fel, hogy érdemes-e nagyobb repülőgépet indítaniuk. A döntésnél a gazdaságosságot is figyelembe veszik. Egy több férőhelyes repülőgép természetesen több bevételt, ugyanakkor több kiadást is jelent - mondta a szóvivő. Az átállást viszonylag gyorsan végre tudja hajtani az AUA, és megfelelő kihasználtság esetén több hónapon keresztül is fenn tudja tartani - közölte a szóvivő. Tájékoztatása szerint a német Lufthansa tulajdonában lévő osztrák légitársaság 82 gépből álló flottával rendelkezik és 130 célállomásra közlekedtet járatokat (MTI).

Keresik külföldön a Malév-pilótákat

A Malév pilótái el tudnak helyezkedni indiai, koreai és arab légitársaságoknál, van irántuk kereslet - mondta Kiss Kálmán, a pilóták szakszervezetének, a HUNALPA-nak az alelnöke a mai napon. Kiss Kálmán megjegyezte, hogy kapitányként, amihez a tudást Magyarországon szerezte meg, külföldön havi nettó 15-20 ezer dollár nettó jövedelmet érhet el. A Malév pilótái azért maradtak itthon - fűzte hozzá - mert Magyarországot szerették volna képviselni. Ugyancsak jó eséllyel kereshetnek külföldön munkát a műszakiak is - közölte Kiss Kálmán. A HUNALPA alelnöke hangsúlyozta: döbbenten állnak a döntés előtt. "Ez a nemzeti vagyon elherdálását jelenti". "Én kapitányként aláírom felszállás előtt, hogy a repülőgépet átvettem és minden döntésért felelősséget vállalok. Most ki döntött, ez kinek a felelőssége" - tette fel a kérdést. Az alelnök emlékeztetett arra, hogy akkor, amikor a Swissair illetve a belga Sabena csődbe ment, akkor mindkét légitársaság bázisrepülőtere kihalt, s ez várhat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is (MTI).

Nem érte váratlanul a leállás a Budapest Airport fő tulajdonosát

Nem érte váratlanul a Malév leállása a Budapest Airport Zrt. (BA) fő tulajdonosát, a Hochtief német társaságot, amely készült is ennek bekövetkeztére. Donatella Gasser, a cég repülőtér-üzemeltető érdekeltségeit összefogó Hochtief Concessions kommunikációs vezetője elmondta: a leállás "szomorú", de előre látható fejlemény volt, amelyre így készülni is lehetett. Hozzátette: a német cég nem csupán a magyar érdekeltség menedzsmentjével egyeztet arról, hogy a jelenlegi helyzetben mit érdemes tenni, hanem "szoros kapcsolatban áll a budapesti kormánnyal és a Malév vezetésével" is. Ugyanakkor a tervezett lépésekre vonatkozó kérdésre csupán annyit mondott, hogy korai lenne ezeket a nyilvánosság elé tárni. Megjegyezte viszont, hogy a cég reméli, "jó vége" lesz a történetnek (MTI).

Mi lesz most?

Az elmúlt napok történései kapcsán - mint például a csõdvédelem alá helyezés és az utasok kártalanítására elkülönített alap létrehozása – már sejteni lehetett, hogy nagy a baj a Malévnál. Különösen az Európai Bizottság döntése óta, ami tiltottnak minõsítette az elmúlt években folyósított állami támogatásokat. Ennek eredményeként pedig az államtól már több segítséget nem várhatott a Malév, a pénteki közgyûlésen már nem szültetett döntés tõkeemelésrõl, az új befektetõk pedig még nem voltak kézzelfogható közelségben. A légitársaság likviditási pozíciója ezáltal megrendült, amihez az utolsó csapást az jelentette, amikor a szolgáltató partnerek – ma reggel konkrétan a tel-avivi repülõtér – kérte a Malévtól tartozásai kifizetését, ami még nem lett volna azonnal esedékes. A Malév 66 éves története itt véget is ér, a következõ lépés a felszámolás lesz. A következõ lépés egy új nemzeti légitársaság alapítása lehet, ha a kormány elképzelései megvalósulnak. Egy új légitársaság alapításához azonban idõ kell, egyelõre még azt sem lehet tudni, hogy lesz-e és hogy ki lesz az új befektetõ. Már most azt lehet látni, hogy a versenytársak lépnek a Malév leállása hallatán és így a piacvesztés miatt nehezebb lenne egy külföldi befektetõt meggyõzni arról, hogy szerepet vállaljon egy magyar nemzeti légitársaságban. A riválisok viszonylag könnyen is tudnak most lépni, hiszen a téli idõszakban hagyományosan alacsonyabb kapacitásokkal üzemelnek. A Ryanair például, amely a téli idõszakban repülõgépeket tartott a földön költségracionalizálási megfontolásokból, nemrég bejelentette, hogy visszatér Budapestre, amit részben a Malév pénzügyi nehézségeivel indokolt. Annyi könnyebbséget jelent, hogy a Malév márkanevet átvehetné az új légitársaság, hiszen az még a privatizációt követõen is az állami tulajdonban lévõ Malév Vagyonkezelõ tulajdonában volt.

A Malév helyzetérõl szóló elemzésünk itt olvasható:

Ezekben a percekben száll le az utolsó Malév gép

A flightradar24.com információi szerint ezekben a percekben landol az utolsó, Boeing 737 típusú Malév-gép, mely Helsinkiből indult.


Klikk a képre!

Egy kis nosztalgia: nézegess Malév reklámokat!

A Malév leállása kapcsán előkerestünk néhány reklámot. Jó nosztalgiázást! Tovább a cikkhez

Átfoglalásra várnak az utasok a repülőtéren

Nyugodtan és türelmesen viselik az utasok, hogy péntek reggel hat órakor leállt a Malév, és nem indultak el a járatok. Az emberek átfoglalásokkal próbálják elérni úti céljukat, de sokan visszautaznak a városba - számolt be az MTI tudósítója a Liszt Ferenc Repülőtéren a reggeli órákban. Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért, a munkatársak sorszámokat osztanak. Péntek reggel 8 óra után nem sokkal már a háromszázadik sorszámot adták ki az utasoknak, akiknek többsége átfoglalását próbálta elintézni, sikertelenül. A várakozóknak ásványvizet osztanak a repülőtér dolgozói. Az információs pulttól távozó néhány utas közölte, mivel nem sikerült az átfoglalást elintéznie, visszautazik a fővárosba. A várakozók szavaiból az derült ki, nem érte őket meglepetésként a Malév leállása, mert már napokkal ezelőtt értesültek erről az eshetőségről a sajtóból. A repülőtéren tartózkodó emberek többsége türelmes, nyugodt, sokan a lépcsőkön ülve, laptopok használatával próbálnak tájékozódni a helyzetről. Többen is arról beszéltek, nem tudják mi lesz szállodafoglalásaikkal, ha nem jutnak el időben úti céljukhoz. Egy család arról panaszkodott, hogy hajnali fél négy óta várakozik a repülőtéren. A reggeli géppel utaztak volna rokonlátogatóba Torontóba, de most nem tudják mi lesz velük, három kisgyermekük pedig egyre türelmetlenebb. A Liszt Ferenc Repülőtéren igen jelentős a taxiforgalom, a droszton csak egy-két autó áll, mert folyamatosan szállítják az elutazni nem tudó embereket.


Egy utas várakozik a tájékoztatásra a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es terminálján, miután leállt a Malév és a légitársaság bejelentették az összes járatának törlését.

Három gép maradt külföldön

Az index információi szerint három gép ragadt külföldön, egy Tel-Avivban, egy Írországban, és nem érkezett meg a reggeli prágai gép sem.

Csoportos létszámleépítést jelent be a vagyonfelügyelő

A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív mûködéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert - ismertette a rendkívüli vagyonfelügyelő. Limburger Lóránt, a cég megbízott vezérigazgatója hozzátette, hogy az elbocsátás nem érinti a leánycégeket. Az anyavállalat munkavállalói a januári béreket megkapják.


Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke és Limburger Lóránt, a cég megbízott vezérigazgatója (j) a légitársaság helyzetéről tartott sajtótájékoztatón, Budapesten, a Lurdy Házban.
Azok az utasok, akik külföldön rekedtek úgy juthatnak Budapestre, ha másik légitársaságnál vesznek jegyet a visszaútra hivatkozva a Malév leállásra. Általában a légitársaságok kedvezményes jegyeket szoktak ilyen helyzetekben ajánlani - mondta. A számlát pedig itthon kell benyújtaniuk - mondta Limburger Lóránt. Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a mûködésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen (MTI).

Várnak az utasok

Utasok várakoznak a tájékoztatásra a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es terminálján, miután leállt a Malév és a légitársaság bejelentették az összes járatának törlését. A Malév igazgatósága a kár minimalizálása érdekében elrendelte a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. A döntés értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szálltak fel Malév repülőgépek.


Mit mond az eseményekről a Malév?

A társaság ma reggel tartott sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a mûködés beszüntetésére azért ma reggel került sor, mert egy tel-avivi járatnál előre kértek olyan kifizetéseket, melyek később lettek volna csak esedékesek. A gép ott is marad Tel-Avivban. Az elmúlt napok eseményei egyébként a szolgáltatóknál komoly bizalomvesztést okoztak, akik így elkezdték előre kérni a kifizetéseket, ami jelentős pénzkiáramlást okozott. A sajtóeseményen közölték, hogy a társaság jelenleg csődvédelem alatt áll, melyet vagyonfelügyelő ellenőriz, a következő jogi lépés a felszámolás lesz, de ez még tulajdonosi döntésre vár. Ami fontos információ, hogy a leállás a leányvállalatok mûködését nem érinti, azok továbbra is zavartalanul mûködnek. A társaság legértékesebb vagyontárgyai a repülőgépek, Berényi János, a társaság igazgatóságának elnöke elmondta, a Malév megkezdi a lízingcéggel a tárgyalásokat és visszaadják a gépeket rövid határidőn belül.

A Malév felvette a kapcsolatot más légitársaságokkal

A Malév felvette a kapcsolatot más légitársaságokkal a pénteki mintegy 7700 utas elszállítása érdekében. Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek - mondta a péntek reggeli sajtótájékoztatón Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója. Hozzátette, hogy a gépek egy kivételével Budapesten vannak. Berényi János az igazgatóság elnöke pedig arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig a cégnek nincs megfelelő likviditása (MTI).

A KÖFE is segít a károsultaknak

Nem szállít több utast a Malév, a leállást követő három napon belül utazni vágyóknak kártalanítással és segítségnyújtással még rendezi a helyzetét a vonatkozó kormányrendelet értelmében a vállalkozás, és hazahozza azon utasokat, akiknek február 29-i érvényes menetjegyük van Magyarországra. Aki azonban a leállást követő negyedik napon, vagy azt követően utazna a társasággal, illetve február 29-e után jönne haza, az lehetséges, hogy csak külön jogi eljárás keretében tudja kifizetett jegyének árát visszakapni. Ehhez segítséget nyújt a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE) - olvasható a társaság ma reggel kiadott közleményében.

Kell-e nemzeti légitársaság? - Szavazz!

"Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság" - mondta Orbán Viktor ma reggel. Alábbi szavazásunkkal arra vagyunk kíváncsiak, Olvasóink szerint szüksége van-e egyáltalán Magyarországnak nemzeti légitársaságra? Tovább a cikkhez

Budapest Airport: reggel ötkor érkezett a tájékoztatás

A Budapest Airport péntek reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai - közölte Hardy Mihály szóvivő az MTI-vel. A Liszt Ferenc repteret üzemeltető Budapest Airport szóvivője elmondta, hogy a péntek erős nap a reptéren, a délután folyamán indul több járat. A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren hét órakor tájékoztatták az utasokat arról, hogy a Malév járatait törölték.

A bajba jutott Malév utasok segítségére siet a Wizz Air

A Wizz Air a mai napon bejelentette, hogy speciális, csökkentett árú jegyeket ajánl fel 14 járatára, azoknak az utasoknak, akik a Malév működésének felfüggesztése miatt nem tudnak Budapestről, illetve Budapestre utazni. Azok az utasok, akik a 2012. február 3. és március 24. közötti időszakra érvényes Malév jeggyel rendelkeznek, 9900 Ft-os egységáron vásárolhatnak repülőjegyet (egy útra, foglalási díjjal és adókkal) a Wizz Air ügyfélszolgálatán.

Nyugodtan várakoznak az utasok a repülőtéren

Nyugodtan várakoznak az utasok a Liszt Ferenc Repülőtéren - közölte az MTI helyszíni tudósítója ma reggel. Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért. A hangulat nyugodt, mindazonáltal erős a rendőri készültség. A terminálon belül és az épület előtt is sok rendőrt látni. Hangosbemondón angolul és magyarul többször is bemondták, hogy a Malév törölte járatait, és a jegyeket a vásárlás helyszínén visszaváltják.

Orbán: nem lehetetlen a Malév újraindulása

Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc címû mûsorában pénteken azt mondta, hogy két Malév-gép maradt a határokon kívül: egy Tel-Avivban, egy pedig Írországban. A többi repülőgép Magyarországon van. A miniszterelnök kijelentette: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. "Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerûen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság" - mondta. Orbán Viktor hangsúlyozta, hogy kellene is nemzeti légitársaság, de az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon. Azonban ha van olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen mûködtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget - jelezte. A kormányfő a Malév-leállással kapcsolatban azt mondta: a "ménkû" akkor csapott be, amikor az EU úgy döntött, hogy a magyar kormány nem adhat további pénzügyi juttatást a Malévnak. A 2000-es évek közepétől, amikor a Malév működése megkívánta, a kormány közvetlenül tőkét, hitelt juttatott a társaságnak, ezért a cég, bár veszteséges volt, de "eldöcögött". Az Európai Unió azonban ezt megvizsgálta, és úgy döntött, hogy e támogatás versenyellenes, Magyarországot pedig eltiltotta ettől, sőt a Malévnek vissza is kell adnia a magyar államnak mintegy százmilliárd forintot, ám a légitársaság egy fillért sem tud visszafizetni - fejtette ki Orbán Viktor, majd úgy összegezte: "a kormányt eltiltották a Malév fenntartásától és továbbműködtetésétől". Befektető pedig mindeközben nem érkezett - tette hozzá, megjegyezve, hogy az eddigi tárgyalások az európai gazdasági helyzet miatt "nem realizálódtak". Egy dolgot lehetett tenni: a kabinet állami vagyonfelügyelőt nevezett ki azért, hogy az előbb-utóbb bekövetkező leállás rendezett formában történjen - közölte, emlékeztetve egyúttal arra a kormányhatározatra, amely tartalmazza azt, hogy milyen segítséget kaphatnak azok az utasok, akik már megváltották a jegyüket, illetve már Magyarországon kívül tartózkodnak, és haza kell jutniuk. "Próbáltuk valahogy ellökdösni, pályán tartani a Malévet, ameddig csak lehetett. Itt a vége, eddig tudtuk. Nem lehetett már tovább húzni ezt, mert fizikailag is elvesztettük volna a külföldön letartóztatott gépeinket. Tehát meg kellett állni" - zárta szavait a miniszterelnök (MTI).

Feladta a Malév, ma már nem repül

A sajtóközlemény szerint a légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra.

A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra, továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek 2012. február 29-nél nem későbbi időpontra.

A jogosultak célállomásra való eljutásában a Malév segítséget nyújt a meglévő menetjegyek más járatokra történő átfoglalásával, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával - közölte a társaság.

A társaság nyolc órakor sajtótájékoztatót tart a helyzetről, egyelőre egy közleményt küldött el, amiben a helyzetet ismertetik:

"Az Igazgatóság döntése alapján a kár minimalizálása érdekében elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerû mûködésének beszüntetését. Ennek értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos mûködés után, nem szálltak fel Malév repülőgépek."

"Sajnos bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk. Bár az utóbbi napokig még volt remény az üzemeltetés folytatására, és az utasok bizalma töretlen volt, de az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további anyagi forrást biztosítani a mûködéshez. Mindezeket figyelembe véve az Igazgatóság úgy döntött, hogy elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerû mûködésének beszüntetését. Valamennyi utasunktól elnézést kérünk." - írta Limburger Lóránt vezérigazgató a közleményben.

A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra.

Átfoglalásra jogosult utasok köre

A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév Zrt. leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek nem későbbi időpontra 2012. február 29-nél. A jogosultak célállomásra való eljutásában a Malév segítséget nyújt a meglévő menetjegyek más járatokra történő átfoglalásával, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával.

A Malév helyzetéről szóló elemzésünk itt olvasható:

Tranzakciós illetékből fizetnék a csalásokat a briteknél
BÉT
német200117
India merriage
napelem magyar zoldites
négy_napos_munkahét
Népszerű
HEPA-Startup Campus
Ernyőmegállapodás segíti a hazai startupok globális terjeszkedését

A program képzéseket biztosít a külpiacra lépés iránt érdeklődő startupok számára.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Statisztikai elemző

Statisztikai elemző

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
BÉT