Üzlet

Egy km autópálya 7,9 mrd forintért

Hámor Iván
Nyolc évvel ezelőtt szövődtek az észak-erdélyi autópályával kapcsolatos álmok, melyek azóta köddé váltak. Mind a finanszírozás, mind a kivitelezés folyamatos akadályokba ütközött, egy rövid szakasz kivételével ma sem tart sehol, miközben a kilométerenkénti költségek már elérik a 7,9 milliárd forintot.
A Bors - Nagyvárad - Kolozsvár - Marosvásárhely - Segesvár - Brassó útvonalon épülő észak-erdélyi autópálya átadását 2005-ben 2012-re tervezték. A 415 km hosszú sztráda akkori költségvetése összesen 2,5 milliárd dollár volt. Ebből 2004-2007 között a román államnak 250 millió dollárt kellett volna fizetnie a kivitelező, amerikai Bechtel társaságnak. 2005 szeptemberben azonban az autópálya építési munkálatait felfüggesztették, mert nem rendezte tartozásait az állam. Egy két hónapos egyeztetést követően és a téli végét megvárva 2006 tavaszán folytatódott a beruházás, mely azonban ma sincs kész.

2009-ben felmerült annak a lehetősége is, hogy koncessziós formában folytatódjon a sztráda építése, de erre a Bechtellel korábban kötött szerződés értelmében nem erre kerülhetett sor. Az építkezés során nem csak finanszírozási, hanem kivitelezési problémák is és felléptek, a román kormányzat szerint nagyon lassan készül az erdélyi autópálya, bár a finanszírozást ők biztosították a Bechtel számára, az nem teljesítette határidőre a vállalt célkitűzéseket. A miniszterelnök korábbi kijelentése szerint, nem hajlandók nagyobb arányban finanszírozni az építést, mint amilyen ütemben a Bechtel végzi a munkálatokat és adja át az autópálya szakaszait.

A román szállításügyi minisztérium adatai szerint ekkor már az eredeti ár kétszeresébe került az észak-erdélyi autópálya három szakasza azon nyolc közül, amelyeket 2008 és 2010 között kezdtek el megépíteni. A minisztériumnak 2009-ben 520 millió eurót kellett átutalnia a Bechtelnek, az eredeti ütemterv szerint, az előleget, 140 millió eurót már ki is fizették, de ezzel egyelőre az erre szánt források ki is merültek. Az autópálya átadási határideje ekkor 2013 volt.

2010-ben nagyobb összeget terveztek kifizetni az autópálya építőjének, az amerikai Bechtelnek, de ez a pénz az előző évi munkálatok nyomán felhalmozott adósság volt, így egyetlen újabb kilométer elkészülésével sem kalkuláltak ebben az évben.

Ekkor egyetlen olyan része volt a sztráda Bihar megyei szakaszának, amelyiken munka folyt. A Berettyószéplak melletti völgyhidat még abban az évben be kívánták fejezni Ion Pantelimon, a román Országos Autóút és Autópálya Társaság regionális igazgatója szerint.

Miközben Romániában egyetlen kilométer autópálya megépítése immár eléri a7,9 mrd Ft-ot - az építés sebességének, lassúságának hatásairól, valamint a szakaszok tagoltságának negatív hatásairól nem is beszélve - a magyar autópályák fajlagos építési költsége az utóbbi hat évben 3,1 milliárd forintról 1,4 milliárdra csökkent.

A nemzeti előírások, a műszaki tartalom, az altalaj minősége, és még számos tényező befolyásolja az autópályák építési költségét. Például az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakaszán a kivitelezési költség átlagosan 1,3 milliárd forint volt kilométerenként. Ezzel szemben a Balatonszárszó-Ordacsehi szakasz 3,3 milliárd forintba került fajlagosan, miután tőzeges talajon, lápvidékes területen épült.

Az utóbbi időben lényegesen csökkent a fajlagos építési költség. Amíg 2005-ben egy kilométer autópálya átlagosan 3,1 milliárd forintba került az államnak, addig 2006-ban 2,2 milliárd, 2007-ben 2,1 milliárd, 2008-ban 1,4 milliárd, 2010-ben 1,8 milliárd, 2011-ben 1,4 milliárd forint volt a költség. Ezek a számok nemzetközi viszonylatban átlagosnak mondhatóak - írta a nemzeti fejlesztési miniszter.

Az autópálya építést kilométerenkénti költséggel szokás jellemezni, de fontos kiemelni, hogy az ilyen jellegű beruházás nem csak az autópálya útfelületét jelenti. Magyarországon kifejezetten sűrűn épültek a csomópontok, melyek kivitelezése jelentős költséggel jár, és olykor az autópályától távolabbi útszakaszok felújítását is magában foglalja. Ezek nem növelik az autópályák hosszát, de a költségük növeli az egy kilométerre eső ráfordítást. Jelentős kiadást jelent a pihenőhelyek kialakítása is, melyek a hosszt szintén nem befolyásolják, de a fajlagos költséget igen. Sok "láthatatlan" elem is beépítésre kerül az autópályákba. Ilyenek a különböző vadátjárók, melyek nem csak felül-, hanem aluljárók formájában is jelen vannak.
zöld környezet levél
DSZZS20200216016
zöld park shutter
orbán viktor évértékelő
koronavirus
BullvsBear
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó

Rendezvényszervező

Rendezvényszervező
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
BÉT