Üzlet

Autógyártó nagyhatalom lettünk - De mikor teljesül Orbán célja?

Magyarországon az elmúlt években rohamléptekben fejlődött az autóipar, egymást érték a beruházások, fejlesztések. Legutóbb az Audi új gyárának avatására került sor, ahol Orbán Viktor arról beszélt, hogy egyre közelebb kerülünk ahhoz a célunkhoz, hogy Magyarországot régiós autóipari központtá tegyük. Ehhez adottak a feltételek, hiszen az autógyártók mellett hazánkban számos nemzetközi autóipari beszállító működik, az autómotorok gyártásában pedig már most is a világ élmezőnyébe tartozunk. Ahhoz azonban, hogy valóban régiós autóipari központtá válhassunk, az autógyártásban kellene felvenni a versenyt a régió éllovasaival, Csehországgal és Szlovákiával. Utánajártunk, milyen szerepet tölt be Magyarország a régió autógyártásában, és hol lehet az ország helye az autógyártás régiós ranglistáján, ha megvalósulnak a hazai gyártók várakozásai.

1 2 3

Az Opel, a Suzuki, az Audi és a Mercedes tesz minket naggyá.
Optimisták a hazai autógyártók

Az elmúlt évtizedekben komoly átalakuláson ment keresztül a hazai autóipar, egymás után telepedtek le a világ meghatározó gyártói és beszállítói. 1990-ben az Opel érkezett hazánkba, majd a Suzuki, az Audi és a Mercedes szavazott bizalmat az országnak. Magyarország tehát több évtizedes autógyártó múlttal rendelkezik, ennek ellenére az igazán izgalmas dolgok most jöhetnek: az Audi itteni üzemei évente 125 ezer darabos kapacitás elérését is lehetővé teszik, a Mercedes pedig akár 150 ezer járművet is gyárthat évente. A mostani beruházások és a hazai cégek optimista várakozásai egyaránt jelentős fellendülést vetítenek előre, az alábbiakban annak jártunk utána, hogy hogyan fejlődött a hazai autógyártás az elmúlt években, milyen folyamatok zajlanak a régióban, és mi várható a következő években.

Opel/General Motors

Az Opel/General Motors a jelenleg hazánkban működő négy nagy autógyártó közül elsőként jelent meg Magyarországon, kezdetben autókat és motorokat gyártottak. Két modell került összeszerelésre idehaza, az Astra majd a Vectra. Az alacsony volumen miatt az Opel végül úgy döntött, hogy megszünteti az autógyártását Szentgotthárdon, így a fő tevékenység a motor és a hengerfejgyártás lett.

Autógyártó nagyhatalom lettünk - De mikor teljesül Orbán célja?
A szentgotthárdi gyár építése 1990-ben kezdődött meg, 1991 és 2010 között az Opel 735 millió eurót fektetett be a városban, ahol jelenleg autómotorokat, hengerfejeket, haszongépjárművekbe építendő sebességváltókat, valamint egyéb motoralkatrészeket gyártanak. Az európai autópiac gyengélkedése ellenére az elmúlt években a társaság összesen 630 millió eurós beruházást jelentett be Magyarországon, hosszútávon további 900 alkalmazottnak adhatnak majd munkát. A beruházásból megvalósuló új gyártóüzem a terveknek megfelelően 2013-ban megkezdte működését, ahol az idén 12 ezer darab készül az új fejlesztésű motorcsaládokból. A vállalat a 2010-es mélypont óta évről évre növeli a termelést, 2012-ben közel 290 ezer darab motort gyártottak, idén 338 ezer darab motor készülhet. A termelés a tervek szerint 2016-ra fut fel, az új gyáregységben évente több mint 600 ezer, a régebbi üzemben 400 ezer darabos lehet a gyártás, vagyis nemsokára összesen 1 millió motor készülhet évente Szentgotthárdon.

Autógyártó nagyhatalom lettünk - De mikor teljesül Orbán célja?
Magyar Suzuki

A Suzuki 1991-ben érkezett Magyarországra, az esztergomi beruházás 14 milliárd forintból valósult meg, melynek keretében 350 000 négyzetméteres gyárterület került kialakításra. A cég a következő években sikert sikerre halmozott, amit olyan népszerű modelleknek köszönhetett, mint a Swift, a Wagon R+, a Liana, az Ignis, a Splash és a Fiattal kötött együttműködés eredményeként megszülető SX4. A társaság a sikereken felbuzdulva újabb beruházásokat eszközölt Magyarországon, ezeknek köszönhető, hogy a vállalat 2008-ban több mint 281 ezer darab gépjárművet gyártott, és közel 7 000 embert foglalkoztatott. Ugyanakkor az európai autópiac válsága keresztülhúzta a döntően exportra termelő hazai cég számításait, a fejlesztések után a cég drasztikusan visszaesett piaci kereslettel találta szembe magát. Így hiába állt rendelkezésre az évi 300 ezer gépjármű legyártására alkalmas gyártókapacitás, annak jelentős része kihasználatlanul maradt. A cég 2012-ben kicsivel több, mint 156 ezer gépjárművet gyártott, ami közel 45 százalékos visszaesést jelentett a 2008-as rekordszinthez képest, ráadásul az alkalmazotti létszám 3100 főre csökkent néhány év leforgása alatt. Az idei évvel kapcsolatban viszont bizakodó a Magyar Suzuki, idén közel 6 százalékkal bővülhet a gyártás.

Autógyártó nagyhatalom lettünk - De mikor teljesül Orbán célja?
Audi Hungária Motor

A hazai autóipar zászlóshajója az Audi, az Opel és a Suzuki után érkezett Magyarországra. A cég az elmúlt 20 évben az ország legnagyobb exportőrévé nőtte ki magát, ráadásul az 5 milliárd eurót meghaladó összesített beruházási volumen tükrében a vállalat az egyik legnagyobb külföldi beruházó Magyarországon. Tavaly a vállalat több mint 1,9 millió darab motort gyártott, ezzel a rekorddal a hazai Audi-gyár változatlanul a világ legnagyobb motorgyára. Ráadásul a hazai gyáregységben kerül összeszerelésre a cég több modellje: az Audi TT Coupé és Roadster, valamint az A3 Cabriolet és az RS3 Sportback. Június közepén pedig megkezdődött a sorozatgyártás az Audi új, 900 millió eurós győri járműgyárában. Az új beruházás révén az eddigi közel 9600-on felül újabb 2100 munkahelyet teremt a német gyártó, a beszállítók révén pedig további 15 ezer embernek ad munkát az Audi. A tervek szerint a gyárbővítésnek köszönhetően évi 125 ezer darab jármű készülhet Győrben, köztük az A3-as limuzin, ami az első olyan modell lesz, amelynek teljes gyártási folyamata a kisalföldi városban zajlik.

Az Audi nem ad becslést azzal kapcsolatban, hogy hány darab gépjárművet gyártanak majd idén Győrben, viszont figyelembe véve azt, hogy új modellek gyártása kezdődik, a tavalyinál magasabb gyártással kalkulálhatunk. Idén indul az előzetes várakozások szerint népszerű modell, az A3 limuzin gyártása, míg az A3 Cabriolet gyártása megszűnik, és a TT iránti kereslet kifutó modellről lévén szó valamelyest visszaeshet, ezért összességében arra számítunk, hogy idén 50-55 ezer darab Audi kerül legyártásra idehaza.

Autógyártó nagyhatalom lettünk - De mikor teljesül Orbán célja?
Mercedes-Benz Manufacturing Hungary

A Mercedes-Benz az Opel, a Suzuki és az Audi után negyedik autógyártóként szavazott bizalmat hazánknak. A Daimler AG 2008. június 18-án jelentette be, hogy új gyártási telephelyéül Kecskemétet választotta, a sorozatgyártás 2012. március 29-én kezdődött a 800 millió euróból megvalósított új üzemben. A vállalat fontos szerepet tölt be a magyar gazdaságban, fontos munkaadó, számításaink szerint a német autógyártó magyarországi jelenléte a teljes magyar ipari termelési volument 1-1,5 százalékkal emelte meg. A Mercedesnél jelenleg közel 3000 embert foglalkoztatnak, és több mint 20 magyar beszállítóval dolgoznak együtt.

A kecskeméti üzemben elsőként a Mercedes B-osztály gyártása indult el, tavaly valamivel több, mint 40 ezer autó gurult le a szerelősorokról. A márka legújabb modelljének, a CLA kupénak a gyártása idén januárban indult el.

A kecskeméti üzem kapacitása évente közel 150 ezer darab, további beruházásokkal pedig akár 300 ezer darabosra is bővíthető a termelés, erről azonban a menedzsment még nem döntött. Idén a gyártás valószínűleg meghaladja majd a tavalyit, vagyis több mint 40 ezer autó gördülhet majd le a szalagokról.

Autógyártó nagyhatalom lettünk - De mikor teljesül Orbán célja?
Ez a cikk folytatódik
1 2 3
shutterstock_1077065507
donaldtrumpgolf
Boris Johnson Brexit igeret beszed1500
Brexit Boris Johnson ketto level Donald Tusk
GettyImages-1135670779
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online előadás
Befektetési termékek a magas hozam reményében.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
GettyImages-1126212271