Üzlet

Brüsszel mérhet csapást a magyar Mercedesekre

Portfolio
Az Európai Bizottság hivatalosan kötelezettségszegési eljárást indított Németország ellen. A hivatalos közlemény az egyik német autógyártót említi, de pontosan lehet tudni, hogy a Mercedesről van szó. A német luxusautó-gyártó ugyanis legújabb kompakt és az SL modelljében olyan klímagázt alkalmaz, ami 2013. január 1-től nem engedélyezett az Európai Unióban. Brüsszel lépésével a Magyarországon is gyártott B-osztályt és a kizárólag idehaza gyártott CLA-t is fenyegeti. Ugyanis abban az esetben, hogyha nem sikerül megegyezni és az Európai Bíróság elmarasztaló ítélet hoz az ügyben, a céget kötelezhetik, hogy hívja vissza a nem megfelelő klímagázzal szerelt modelljeit - írja az Automotive News Europe.
Kötelezettségszegési eljárás indul a németek ellen

Az Európai Bizottság hivatalosan kötelezettségszegési eljárást indított Németország ellen. Brüsszel hivatalos közleményében csak annyi szerepel, hogy az egyik német autógyártó az előírásoknak nem megfelelő autókat hozott forgalomba az uniós piacon, és az engedélyezésért felelős hatóságok nem léptek fel az uniós szabályok betartatása érdekében. Ugyanakkor mindenki pontosan tudja, hogy a Mercedesről van szó, mivel régóta folyt az üzengetés és az egyeztetés Brüsszel és Berlin között. A német gyártó ugyanis a legújabb kompakt modelljeinek (köztük a Magyarországon is gyártott B-Osztály és a kizárólag idehaza gyártott CLA) légkondicionálójában az R134a jelű, üvegház-hatású gázt használja, amely 2013. január 1-től nem engedélyezett az Európai Unióban. Helyette a kevésbé szennyező R1234yf (HFO gáz) jelű gázt kell alkalmaznia az autógyártóknak az európai normáknak megfelelően.

A Mercedes korábban azzal védekezett, hogy bár az új típusú gépjárművekben tilos az anyag használata, a nem új típusként, hanem korábbiak továbbfejlesztéseként regisztrált modellekben még 2017-ig lehet alkalmazni ezt a hűtőgázt. Ugyanakkor a Mercedes új modellekkel állt elő, viszont a tiltott hűtőgázt alkalmazta azokban is, a szabályozást pedig úgy játszották ki, hogy korábbi típusengedélyek hatálya alá vonta az érintett modelleket, és a német hatóság, a Kraftfahrt-Bundesamt(KBA) ezt elfogadta.

A cég a betiltott szer használatát azzal indokolta, hogy az új gáz 14 tesztből 10 esetben kigyulladt és tüzet okozott, egyszóval tűzveszélyes, ugyanakkor más gyártó nem jelzett ilyen problémát. A Daimler viszont azt állítja, hogy a jogilag kötelezően előírt teszteknél szigorúbb, a valós használati körülményeket tükröző kísérleteket végeztek. A gáz nagy nyomáson kapcsolatba kerül a tesztjármű kipufogó rendszerének forró alkatrészeivel. Lehet, hogy laboratóriumi körülmények között nehezen gyullad, de egy forró motortérben igenis gyúlékonnyá válhat.

Brüsszel bekeményít

A fenti állítások viszont nem hatották meg a Brüsszeli döntéshozókat. Éppen ezért Antonio Tajani, a bizottság ipar- és vállalkozáspolitikáért felelős tagja korábban már belengette a kötelezettségszegési eljárást Németországgal szemben, ha továbbra is lehetővé teszi, hogy az immáron betiltott gázzal működő légkondicionálókkal felszerelt autók kerüljenek forgalomba. Ez a figyelmeztetés vált most valóra, és nem csak Németország, hanem a Mercedes is nagy árat fizethet. Ugyanis ha a németek nem tesznek eleget Brüsszel felszólításának és az Európai Bíróság is elmarasztaló ítéletet hoz, akkor akár 130 000 gépjármű (A-Osztály, B-Osztály, CLA, SL modellek) kerülhet visszahívásra.

Brüsszel mérhet csapást a magyar Mercedesekre
Elhúzódhat a jogi procedúra

A mostani harc az EU és Berlin között elhúzódhat, ugyanis azzal, hogy Brüsszel kötelezettségszegési eljárást indított csak a második lépést tette meg. A labda most a németek térfelén pattog, akiknek két hónapjuk van arra, hogy reagáljanak Brüsszel lépésére. Abban az esetben, hogyha nem tesznek majd eleget a Bizottság kérésének, az az Európai Bírósághoz utalhatja az ügyet. Amennyiben a Bíróság megállapítja, hogy Németország valóban nem tett eleget kötelezettségvállalásának, úgy kötelezheti ennek betartására. A német ekkor dönthetnek majd úgy, hogy nem tesznek eleget az Európai Bíróság ítéletének, ebben az esetben viszont a Bizottság bírságot fog kiszabni Németországra.

A franciák már korábban léptek

Tavaly nagy vihart kavart Franciaország lépése, ugyanis a fentebb említett okok miatt betiltották a Mercedes kompakt autóinak regisztrációját az országban. A Daimler akkor bírósághoz fordult, a legmagasabb francia közigazgatási döntéshozó szerv, az Államtanács akkor a németeknek adott igazat, és ideiglenesen felfüggesztette a francia kormány tiltását, ami megakadályozta az új modellek regisztrációját Franciaországban.

Nagy a tét - A legkelendőbb szegmenst vették célba

A Mercedes-Benz tavaly rekord értékesítést ért el, amihez nagyban hozzájárultak a cég kompakt modelljei, köztük az idehaza is gyártott B-osztály és a kizárólag idehaza gyártott CLA. A cég ugyanis ebben a szegmensben több mint 64 százalékos növekedést tudott elérni, amiben az is nagy szerepet játszott, hogy a CLA-t tavaly júliusban már piacra dobták az Egyesült Államokban, ahol a korábbi várakozásoknak megfelelően rendkívül kedvező fogadtatásra talált. A cég vezére külön, hogy rendkívül sokat köszönhetnek a kompaktoknak, ugyanis rengeteg vásárlót sikerült nekik hála átcsábítaniuk a rivális luxusautó-gyártóktól.

Brüsszel mérhet csapást a magyar Mercedesekre
A Mercedes egyes szegmensein belüli értékesítéseket vizsgálva az is kiderül, hogy a legjobb teljesítményt a kompakt autók nyújtották az eladások volumenének és darabszámának tekintetében egyaránt.

Brüsszel mérhet csapást a magyar Mercedesekre
Az ügy kimenetele azért is fontos a Mercedes szempontjából, mert a vállalat első számú piaca Európa. Tavaly a német luxusautó-gyártó több mint 660 ezer gépjárművet értékesített ezen a piacon, ami az össz eladásainak több mint 45 százalékát jelentette.

Brüsszel mérhet csapást a magyar Mercedesekre
BET
öngondi
Airbnb founder/CEO Brian Chesky
elektromosauto0922
spurs190920egy
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
BET
Olvasta már? Áttörte a falat az OTP