Üzlet

Újabb gép tűnt el - Egyre veszélyesebb a repülés?

Portfolio
A maláj légitársaság gépének egy héttel ezelőtti eltűnése kapcsán ismét előtérbe kerültek a légiközlekedés biztonságával kapcsolatos kérdések. Vajon még mindig a repülés a legbiztonságosabb közlekedés? Mi az esélyünk arra, hogy meghaljunk egy légibalesetben? Melyik a legbiztonságosabb légitársaság? Hol történik a legtöbb baleset és melyik a repülés legveszélyesebb fázisa? Mi lesz a balesetet szenvedő légitársaságok sorsa? Az alábbiakban ezekre a kérdésekre válaszolunk.
Rejtélyes gépeltűnés

A maláj légitársaság repülőgépének rejtélyes eltűnése kapcsán ismét előtérbe kerültek a légiközlekedés biztonságával kapcsolatos kérdések. A múlt hétvégén veszítették el a kapcsolatot a Malaysian Airline egyik Boeing 777-es gépével, amelyik Kínába tartott és azóta sincs hír róla. Időről időre történnek súlyos balesetek manapság is, pedig a technológiai fejlődéssel egyre javult a biztonság.

Mekkora az esélye, hogy áldozatok leszünk?

Annak az esélye, hogy valaki egy olyan gépre kerüljön, amelyik legalább egy halálos áldozatot követelő balesetet szenved, jelenleg 1 a 3,4 millióhoz, az pedig, hogy meg is haljon egy járaton, mindössze 1 a 4,7 millióhoz. Ha a légitársaságok biztonságosabb feléből választunk, akkor már csak 1 a 19,8 millióhoz az esélye annak, hogy légibalesetben meghaljunk, ha pedig a rosszabb biztonsági statisztikával rendelkező légitársaságokat válasszuk, akkor 1 a 2 millióhoz az esély - derül ki a Planecrashifo.com adataiból.

Újabb gép tűnt el - Egyre veszélyesebb a repülés?
A légiközlekedés messze a legbiztonságosabb közlekedési mód, ha a megtett távolságot nézzük. Minden egymilliárd kilométerre a vonatközlekedésre 12-szer, az autókra pedig 62-szer nagyobb halálozási ráta adódik.

Újabb gép tűnt el - Egyre veszélyesebb a repülés?
Viszont van olyan statisztika is, ami teljesen más képet mutat. Ha a járatok számát vesszük alapul, akkor a busz a legbiztonságosabb közlekedési forma, egy milliárd útra számolva a repülés 30-szor veszélyesebb, mint a buszozás és háromszor olyan veszélyes, mint az autó. A különbség abból adódik, hogy repülővel teszik meg a leghosszabb távolságokat az utazók, egy-egy buszjáratra vagy autóútra átlagban kisebb távolságok jutnak.

Ők a legbiztonságosabbak

Az AirlineRatings.com minden évben összeállítja a legbiztonságosabb légitársaságok listáját, amit a légiközlekedés hajnaláig, 1950-es évekig visszamenő statisztikákra alapoz. 2013-ban a legbiztonságosabb légitársaságnak az ausztrál Qantast kiáltotta ki. A top 10-ben szerepel még az Air New Zealand, az All Nippon, a Cathay Pacific, az Emirates, az Etihad Airways, az Eva Air, a Royal Jordanian, a Singapore Airlines és a Virgin Atlantic.

2013 rekordév volt abból a szempontból, hogy a legkevesebb haláleset történt 1945 óta. 29 baleset történt tavaly a világban, ami összesen 269 halálesetet követelt. Ehhez képest az elmúlt 10 évben átlagosan évente 32 baleset történt, ami átlagosan 719 életet követelt.

A leszállás a legveszélyesebb

Ha megtörténik a baj, akkor a leszállások a legveszélyesebbek a statisztikák alapján. A halálos balesetek 41%-ban a leszállás során történnek és a halálos áldozatok 33%-a köthető a leszállásokhoz.

Újabb gép tűnt el - Egyre veszélyesebb a repülés?
Viszonylag kicsi az esélye, hogy a repülőút utazási szakaszában történik baleset, ami a repülési idő nagy részét lefedi, viszont ha ilyenkor gond van, akkor az viszonylag sok halálos áldozatot is követel.

Újabb gép tűnt el - Egyre veszélyesebb a repülés?
Európában történt eddig a legtöbb baleset

Az egyes kontinensek közül Európában történt a legtöbb légikatasztrófa 1945 óta, több mint 1000 baleset, több mint 23 ezer áldozatot követelt. A kontinensek között Észak-Amerika a második, viszont az Egyesült Államok vezeti a világranglistát, ami a nagy mérete és a sűrű légiközlekedése miatt nem csoda. Eddig Amerikában (ha a katonai járműveket nem számítjuk bele) összesen 773 baleset történt, amiben több mint 10 ezren vesztették életüket - derül ki az Aviation Safety Network statisztikáiból.

Újabb gép tűnt el - Egyre veszélyesebb a repülés?
Mi lett a balesetező légitársaságok sorsa?

Az elmúlt években több emlékezetes eset volt, amikor nagy légitársaságok szenvedtek balesetet. Öt évvel ezelőtt a tőzsdén forgó légitársaságok közül az Air France-KLM katasztrófája kapott nagy hírverést, akkor 228 utassal a fedélzetén tűnt el a brazil partok mellett az egyik Airbus A330-as gépe. A balesetet követő kereskedési napot (2009. 06.01.) még viszonylag kis eséssel megúszták a papírok, "mindössze" 2,5%-kal került lejjebb az árfolyam, a következő hónapban azonban közel 20%-kal értékelődtek le a részvények. Az árfolyamot megviselték az események, de azóta is működik a légitársaság.

Újabb gép tűnt el - Egyre veszélyesebb a repülés?
2008-ban, amikor a Spanair egyik gépe szenvedett balesetet felszállás közben Madridban, több mint 150 áldozatot követelve, a cég anyavállalata, a Scandinavian Airlines árfolyama közel 7%-kal került lejjebb egy nap leforgása alatt. A spanyol légitársaságot 2011-ben már az államnak kellett megmentenie, végül miután nem talált befektetőkre, 2012 januárjában beszüntette működését. Ez természetesen nem csak a balesettel magyarázható, de 2008 után az egész légiközlekedési szektor is válsággal küszködött.

A Malaysian Airlines részvényei a hétvégi gépeltűnés után hétfőn reggel hatalmas zuhanással indították a kereskedést, hirtelen közel 20%-ot esett az árfolyam a maláj tőzsdén. Azóta visszahúzták a részvényeket, már alig marad el az árfolyam a múlt heti szinttől. A papírok zuhanása nem most kezdődött, az állami többségi tulajdonban lévő cég évek óta hatalmas veszteségekkel küzd.

Újabb gép tűnt el - Egyre veszélyesebb a repülés?
facebook pay
Puskás Aréna
K_EPA20191106140
Szél
GettyImages-1038084008
DMOHA20190901009
Népszerű
Heindrich Balázs HEPA
Mi kell ahhoz, hogy sikerrel üzletelj külföldön? Átalakulóban a magyar exporttámogatás

Nem mernek kockázatot vállalni a magyar cégek, pedig fel lehet készülni a külföldi piacokra – véli Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója.

Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
2019. november 21.
Property Investment Forum 2019
klimavaltozas