Üzlet

Gigantikus birodalom épül - A taxisok után a postát is bedarálják

Egy most formálódó, mindent behálózó gigantikus birodalom, a taxitársaságok, az autókölcsönzők és a csomagküldő cégek legnagyobb ellensége, a világ legnagyobb startupja, egy vállalat, amit világszerte egyre többen imádnak és gyűlölnek, aminek a szolgáltatása függővé tesz, és ami ellen világszerte több ezren tüntetnek. Ez mind az Uber. De mi az, ami miatt ennyire megosztja az embereket?
Mi az az Uber?

Az Uber egy amerikai technológiai vállalat, amely egy okostelefonos alkalmazáson keresztül nyújt taxiszolgáltatást. A céget 2009-ben alapították, azóta elképesztő ütemben növekszik: jelenleg már 36 ország közel 130 nagyvárosában van jelen, a 2 évvel ezelőtti 75-höz képest most már több mint 1000 alkalmazottat foglalkoztat, bevételét félévente megduplázza, értékét pedig több mint 18 milliárd dollárra (4000 milliárd forint) taksálják, ezzel az Uber a világ egyik legnagyobb startupja. A vállalat működése igencsak ellentmondásos: egyrészt a felhasználóknak olcsóbb utazást, a sofőröknek pedig munkát és jó keresetet nyújt, másrészt komplett iparágakat (pl.: taxizás, autókölcsönzés) alakít át/ver szét, világszerte imádják és tiltakoznak ellene.

Egy egészen új élmény

A taxizás hagyományos módja az elmúlt évtizedekben nem sokat változott: ismernünk kell a (biztonság kedvéért legalább egy) taxitársaság telefonszámát, aztán a hívás után várni a taxira, amely ki tudja, milyen útvonalon, és mennyi idő alatt érkezik meg, az utazás végén pedig jön a rettegett fizetés, a következő kérdésekkel: Van-e elég készpénz nálunk? Tud-e visszaadni a taxisofőr? Kártyás fizetésnél működik-e a terminál? Ha taxicsekkel utaztunk, hogyan töltsük ki azt? Adjunk-e borravalót, és ha igen, mennyit?

Az Uber alapvetően változtatja meg azt, amit a taxizásról (és úgy általában a közlekedésről vagy akár a csomagküldésről, erről majd később) gondoltunk, egészen új felhasználói élményt ad. Az Uber okostelefonos applikációja a Google térképével integrált, amikor az alkalmazáson keresztül egy gombnyomással taxit hívunk, azonnal látjuk a közelben tartózkodó taxikat, nyomon követhetjük mozgásukat és az alkalmazás megosztja velünk a sofőr néhány adatát, például a korábbi értékeléseit is. Az értünk küldött taxis telefonon vagy szöveges üzenetben értesít minket arról, hogy elindult a térképen megadott találkozási pontra. Az élményt tovább fokozza, hogy a sofőr a találkozáskor a nevünkön szólít (az alkalmazás akár ezt is megoszthatja), de az igazán nagy dobás az utazás végén a fizetés: az ugyanis nincs. Legalábbis nem ott, és nem akkor. Amikor megérkezünk, akkor egyszerűen elbúcsúzunk a sofőrtől, a helyszínen fizetés nem történik, az applikáció ugyanis a megtett távolság illetve idő függvényében kiszámolja a fuvardíjat, az összeget pedig levonja a bankkártyánkról. Nincs várakozás, bénázás készpénzzel, kártyával, nincs borravaló (csak akkor adunk, ha nagyon akarunk).

Gigantikus birodalom épül - A taxisok után a postát is bedarálják
Forrás: Uber
Nem bonyolult az üzleti modell

Az Uber gyakorlatilag nem csinál mást, mint információt közvetít vevők és eladók, jelen esetben utazni vágyók és sofőrök között. Ehhez pedig nincsen szükség bonyolult és költséges infrastruktúrára, diszpécserekre, autókra, több tízezer alkalmazottra, a lényeg a jól működő applikációban rejlik. Kezdetben amerikai nagyvárosokban indították el a szolgáltatást, az ott megszerzett tapasztalatokkal (persze mindig a helyi igényekre szabva) pedig világméretű terjeszkedésbe kezdtek: jelenleg 36 ország közel 130 nagyvárosában van jelen az Uber, a kis helyi taxipiacokból gyakorlatilag egy nagy globális közlekedési piacot hoztak létre. A szép az egészben az, hogy minimális reklámköltéssel sikerült meghódítani a világ nagyvárosait: az Uber terjeszkedését a szájpropaganda segíti, a felhasználók 95 százaléka az Ubert korábban kipróbálók ajánlásai alapján veszi igénybe a szolgáltatást, aki egyszer kipróbálta, az nem akar máshogy utazni, mondják a cég alapítói.

De nem csak az utasokat, hanem a sofőröket is meg kell valahogy győzni arról, hogy csatlakozzanak a rendszerhez. Mivel több nagyvárosban valamilyen módon korlátozzák a taxik számát, ezáltal a versenyt is, egészen magasan van a belépési korlát. Ezt igyekszik lebontani az Uber, lehetővé téve hogy olyanok is belépjenek a piacra, akik eddig kiszorultak (kiszorították őket). De más előnyökkel is jár, ha a sofőr csatlakozik az Uberhez: az alapszolgáltatás valamivel drágább, mint a hagyományos taxizás (az utasok a kényelemért cserébe hajlandóak valamivel többet fizetni), így a sofőrök akár többet is kereshetnek, mint "hagyományos" taxisként. Az Uber a fuvardíj 20 százalékát tartja meg, 80 százalékát pedig a sofőr kapja.

Az Uber különböző árú és minőségű szolgáltatást kínál: az UberX esetében például nem profi sofőrök, hagyományos személyautókkal fuvaroznak akár 25-30 százalékkal olcsóbban, mint a hagyományos taxik, az UberLUX szolgáltatást pedig igazi luxusautókkal (7-es BMW, Mercedes S-osztály) nyújtják.

Gigantikus birodalom épül - A taxisok után a postát is bedarálják
Forrás: Uber
Itt érdemes megemlíteni, hogy az Uber nem csak a különböző szintű szolgáltatásoknál, de csúcsidőben és azon kívül is egymástól jelentősen eltérő tarifákat alkalmaz, rossz időjárási viszonyok vagy ünnepek alkalmával akár az alaptarifa több, mint nyolcszorosát kell kifizetni (surge pricing). A cég szerint ez az árazás a piaci egyensúly kialakítása felé hat (emelkedő kínálat, csökkenő kereslet), az effajta árazást kritizálók szerint viszont a rugalmatlan kereslet miatt extraprofitot juttat az Uber és a taxisok zsebébe.

Gigantikus birodalom épül - A taxisok után a postát is bedarálják
Forrás: Twitter
A kisgömböc

Az Ubert 2009-ben alapították, a szolgáltatás mögött álló applikáció azonban csak 2010 óta érhető el. Az első években néhány amerikai nagyvárosra koncentrált a vállalat, az ottani sikerek tették lehetővé több ütemben a forrásbevonást. Kezdetben kisebb magántőke alapok fektettek be a társaságba, mára azonban már olyan nagy neveket is a tulajdonosok között találunk, mint a Goldman Sachs, a TPG és a Google. Az Uber sikerét jól jelzi, hogy néhány napja összesen 1,2 milliárd dollárnyi friss tőkét gyűjtött a vállalat alapkezelőktől és kockázatitőke befektetőktől. Többek között a Fidelity Investments, a Wellington Management, a BlackRock, a Google Ventures és a Menlo Ventures szerzett részesedést az Uberben, a tranzakció alapján az Uber jelenleg 18,2 milliárd dollárt ér. És, hogy drága-e a cég? Ha a tavalyi 200 millió dolláros árbevételt vesszük alapul, akkor nagyon, ha a növekedési kilátásokat is mellétesszük, akkor már nagyjából igazolható.

A tavaly decemberben megszellőztetett információk alapján az Uber 2013-ban több mint 200 millió dollár árbevételt érhetett el, a növekedés azonban brutális, a vállalat alapítója, Travis Kalanick nemrég azt nyilatkozta, hogy a vállalat árbevétele félévente legalább a duplájára, míg az Uberen keresztül létrejövő utazások száma legalább 5-6-szorosára nő, a növekedés üteme azonban még mindig gyorsuló. Ami viszont ennél is fontosabb: a tulajdonosok szerint a vállalat a kezdetektől fogva profitábilisan működik.

Határ a csillagos ég!

Az Uber növekedési lehetőségei rendkívüliek, már akkor is, ha csak az alaptevékenységet, a taxiszolgáltatást nézzük. A vállalat egymás után kebelezi be az országokat, sok nagyvárosban még nem is érhető el a szolgáltatás, de a már meghódított városokban is elképesztő a növekedés. Az Uber célja nem más, mint hogy elavult dologgá tegye a saját autó birtoklását, minden alkalomra, távolságra megoldást akarnak kínálni, és ha az Uber platformját gondolatban összepárosítjuk a Google vezető nélküli autóival, máris láthatjuk, hogy csak a személyközlekedésben mekkora fantázia van.

A történet azonban itt nem áll meg, ugyanis a vállalat jelenleg több dologgal is kísérletezik: nem csak városon belüli autós közlekedést, de légiközlekedést is kínáltak már, a nagy dobás azonban a csomagküldés és az áruszállítás lenne. Az Uber ugyanis egy globális platformként pozícionálja magát, amelyen keresztül nem csak tömegközlekedést, de akár a postai szolgáltatásokat és az áruszállítást is forradalmasítaná, így nem csak a taxitársaságok vagy autókölcsönzők, de a szállítmányozási cégek hatalmas piacára is beléphetne.

Gigantikus birodalom épül - A taxisok után a postát is bedarálják
Forrás: Uber
Mi állíthatja meg őket?

Első ránézésre az Uber szolgáltatásával mindenki jól jár, a felhasználók, a sofőrök és a cégbe befektetők is, a globális terjeszkedéshez pedig van elég pénz is, a sztori már-már túl szép, hogy igaz legyen. Az összképhez azonban az is hozzátartozik, hogy az Ubert szinte sehol sem fogadják tárt karokkal, a vállalat folyamatos harcban áll a helyi szabályozó hatóságokkal, taxitársaságokkal és előbb-utóbb csomagküldő és szállítmányozó cégekkel is. Olyan szegmensekben generálnak versenyt, ahol korábban nem volt, vagy ahol különböző okok miatt a szabályozók nem is akarnak versenyt.

A társasággal szemben csak az Egyesült Államokban 13 pert indítottak, de biztosítási ügynökségek is vizsgálódnak a céggel szemben, a taxitársaságok pedig több nagyvárosban tiltakozóakciókat szerveznek az Uberrel (és más hasonló szolgáltatókkal) szemben. Európa megosztott a kérdésben, míg Neelie Kroes, az európai versenyügyi biztos szerint a verseny élénkítésére és az új technológiák elterjedésére van szüksége Európának, több nagyvárosban (Párizs, Brüsszel, Berlin) a taxisok nyomására megpróbálják ellehetetleníteni a szolgáltatást. A támadások tehát több kontinensen is elindultak: vizsgálják azt, hogy az Uber által foglalkoztatott sofőrök autói megfelelően vannak-e biztosítva, az autók megbízhatóak-e, van-e egyáltalán jogosultságuk a sofőröknek taxiszolgáltatást nyújtani, de az is kérdéses, hogy az Uber térképszolgáltatása alkalmas-e a pontos viteldíj megállapítására.

És persze nem csak a már meglévő, de az új konkurencia sem alszik: az Uber sikerén felbuzdulva gombamód szaporodnak a hasonló szolgáltatást nyújtó cégek, a Lyft, a Sidecar is gőzerővel terjeszkednek, árban és szolgáltatásban is igyekeznek megverni az Ubert.

A vállalat egyelőre előre menekül, a növekedés olyan mértékű, hogy amellett egy-két elveszített csata apróságnak tűnik, azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a hatóságok igencsak lassan reagálnak, de a színfalak mögött, főként a betámadott szektorok (pl. taxitársaságok) lobbi-tevékenységének köszönhetően már készülnek az Uber megregulázására.
máv0921
Autóbaleset
online bolt_shutter
orvosi kamara0921
palkovicslászló0921
shutterstock_1100688464_rugalmas
brexit0115
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
online bolt_shutter