Üzlet

Elképesztő fordulat: A Tesla összes titka felkerül a netre!

Elon Musk ismét elővette varázspálcáját és egy könnyed mozdulattal cégére irányította a világ figyelmét azáltal, hogy bejelentette: a Tesla Motors összes szabadalmát elérhetővé fogják tenni a társaság honlapján. Musk szerint a Teslát azért alapították, hogy elősegítsék a fenntartható közlekedés fejlődését, az eddig elért eredményeik szabadalmakkal történő levédése viszont ellentétben áll ezzel a törekvésükkel. A kérdés csak az, hogy valóban ennyire önzetlen a Tesla, vagy esetleg más indokok állhatnak a döntésük hátterében.
Büntetlenül koppinthatják a riválisok a Teslát

A jövőben bárki felhasználhatja a Tesla Motors szabadalmait jogi következmények nélkül azzal a kikötéssel, hogy jóhiszeműen használja fel a technológiákat - erről Elon Musk, a cég vezére beszélt. Musk kiemelte, hogy vállalatukat azzal a céllal hozták létre, hogy elősegítsék a fenntartható közlekedés fejlődését ezért fontosnak tartja, hogy eddigi eredményeiket bárki megismerhesse és alkalmazhassa, ezzel is segítve az iparág többi szereplőjét. Továbbá beismerte, hogy tévedett akkor, amikor azt gondolta, hogy a nagy autógyártók kiszorítják majd cégét a piacról, a helyzet szerinte épp az ellenkezője: a nagy szereplők alig vagy egyáltalán nem törődnek az elektromos hajtással.

A döntés hatására több száz múltbéli és több ezer jövőbeli Tesla-szabadalom válik majd elérhetővé, Musk szerint ez a lépés nem fogja negatívan érinteni a vállalatot és nem fél attól sem, hogy az így kiadott információkkal elveszíthetik versenyelőnyüket. Véleménye szerint a piac elég nagy mindenki számára. Musk ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a mostani döntésük nem tartalmazza azokat a szabadalmakat, amelyeknek beszállítójuk, a Panasonic a tulajdonosa.



Elon Musk Dél-Afrikában látta meg a napvilágot 1971. június. 28-án. A kis Musk egészen fiatalon, 12 éves korában érte el első üzleti sikerét, amikor 500 dollárért eladta az űrben játszódó számítógépes játékát, a Blastart. Musk már fiatal korában az Egyesült Államokba vágyott, hamar felismerte, hogy Amerika az a hely, ahol "a nagy dolgok lehetségesek". Először Kanadába utazott, majd 1992-ben megkezdte tanulmányait Pennsylvaniában, ahol közgazdaságtant tanult, míg második diplomáját a Pennsylvaniai Egyetemen szerezte fizikából. Az egyetem után testvérével, Kimbal Muskal megalapította a Zip2 vállaltot, amit 341 millió dollárért megvásárolt később a Compaq. Musk egy másik cégét a PayPalt is felvásárolták, az eBay fizetett a vállalatért 1,5 milliárd dollárt. A PayPalért kapott pénzből megalapította a SpaceX-et és a Tesla Motorst, előbbi vállalat űrrakéták gyártását, míg utóbbi társaság elektromos autók előállítását végzi. Musk öt fiúnak az édesapja, jelenleg Kaliforniában él második feleségével, a brit színésznővel, Talulah Rileyvel.



Megőrültek a Teslánál? - Éppen ellenkezőleg!

A hírre sokan felkaphatták a fejüket és azt gondolhatták, hogy elment a menedzsment józan esze. A Tesla ezzel a húzásával ugyanis a legértékesebb fegyverét, az elmúlt 11 évben felhalmozott tudását teszi közkinccsé arról nem is beszélve, hogy a jövőre vonatkozó tervei is nyilvánossá válnak. Pedig valójában nagyon is profi döntésről van szó, abban az esetben, hogyha a riválisok is a Tesla által kitaposott úton kezdenek járni a cég sokat nyerhet. Ennek köszönhetően az általuk alkalmazott technológiák és műszaki megoldások válhatnak "sztenderdekké", ami több szempontból is kedvezne a vállalatnak. Hasonlóan gondolkodnak a Jaguarnál is, a cég solihulli gyárában egymásnak adják a kilincset a Daimler, az Audi és a Ford mérnökei, ugyanis az angolok úgy döntöttek, hogy megosztják eddig megszerzett tudásukat az alumíniumjárművek gyártásáról.

Mi változott meg hirtelen?

A Tesla eddig nyugodtan ülhetett a babérjain, riválisai komoly lemaradásban vannak az elektromos hajtás területén, míg más alternatívák (hidrogén, levegő) egyelőre nem tudták megvetni a lábukat (elsősorban a gyér töltőhálózat miatt). Most viszont nagyon úgy fest, hogy komoly kihívóra találtak az amerikaiak: két cég, az Alcoa és a Phinergy újfajta akkumulátort fejleszt, amely több mint 1 600 km-es hatótávolságot tesz majd lehetővé az elektromos autók számára, ami már versenyképessé teszi ezeket a belső égésű motorokkal szemben is, az ár és a fenntartási, üzemeltetési költségek tekintetében is.

A haditechnikában már alkalmazott alumínium-levegő technológia civil felhasználására még legalább két évet várni kell, de akkor forradalmasíthatja az elektromos autózást. A jelenleg használt lítium-ion akkumulátorokkal szemben annyi a különbség, hogy az alumínium-levegő energiatárolókat nem lehet újratölteni, hanem ki kell "szerelni", és egy másikat a helyére betenni. Ettől függetlenül az egységek nem egyszer használatosak, a fejlesztők, gyártók képesek az újrahasznosításukra, "feltöltésükre".

Miért fájna ez a Teslának?

Egy új akkumulátor megjelenése várhatóan negatívan érintené a Teslát még akkor is, hogyha Musk úton-útfélen azt hangoztatja, hogy elég nagy a piac mindenki számára. A társaság ugyanis épp most készül 5 milliárd dollár befektetésével felhúzni a világ legnagyobb lítium-ion gyárát, aminek köszönhetően a várakozásaik szerint 2020-ra több mint 500 ezer járművet láthatnának el akkumulátorokkal, illetve a termelési kapacitás lehetővé tenné külső megrendelések kielégítését is.

Elképesztő fordulat: A Tesla összes titka felkerül a netre!
Forrás: Tesla, Portfolio.hu
Abban az esetben viszont, ha a piacon létezik egy sokkal hatékonyabb technológia (1 600 kilométeres hatótáv elérése szemben a Tesla által kínált szűk 500 kilométerrel), akkor kérdéses az, hogy ki fog vásárolni a gyártott akkumulátorokból. Továbbá az is probléma lehet, hogy ha a vezető autógyártók az új akkumulátor mellett teszik le a voksukat, akkor a Tesla versenyelőnye semmivé válik. Így a szabadalmak és a kutatások nyilvánosságra hozatala értelmet nyer, ugyanis annak köszönhetően, hogy az iparági szereplők ezt a technológiát kezdik alkalmazni, illetve ezek továbbgondolására költenek dollár és euró milliárdokat, az nagyban hátráltatná a rivális technológia térnyerését.

A Tesla egyszer már megcsinálta

A Tesla nem véletlenül fordít rengeteg pénzt és energiát a töltőhálózatának fejlesztésére és bővítésére, ennek köszönhetően jelentős előnyre tettek és tesznek szert riválisaikkal szemben. A vásárlók döntésénél fontos szempont a kiterjedt töltőhálózat, aminek köszönhetően nem kell azért aggódniuk, hogy biztosan eljutnak majd az utazásuk végcéljához. Ez az egyik fő oka (a számos töltőállomás) annak is, hogy más alternatív hajtástechnológiák egyelőre nem tudtak elterjedni, hiába teszi le a voksát a Hyundai és a Toyota a hidrogénhajtás mellett, a világban néhány darab töltőállomás üzemel csupán, ami elég visszatartó erő a vásárlások során. Hasonló lehet a helyzet az akkumulátorok esetében is, ha a legtöbb szereplő az ő megoldásaikat alkalmazza, illetve a vásárlók hozzászoknak a "konnektoros" töltéshez nehezebb helyzetbe kerül az a rivális, aki más megoldásokat kínál a piacon.

Elképesztő fordulat: A Tesla összes titka felkerül a netre!
Forrás: Tesla (töltőhálózat), Portfolio.hu
Orbán Viktor Prága
GettyImages-1174045407
Budapest ingatlanpiac lakások madártávlat
Névtelen tervválság forint
GettyImages-1187738330
eromu
K_EPA20190122208
GettyImages-1175389290
Népszerű
Heindrich Balázs HEPA
Mi kell ahhoz, hogy sikerrel üzletelj külföldön? Átalakulóban a magyar exporttámogatás

Nem mernek kockázatot vállalni a magyar cégek, pedig fel lehet készülni a külföldi piacokra – véli Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója.

Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
2019. november 21.
Property Investment Forum 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
GettyImages-1187738330