Üzlet

Hova tűntek a japánok?

Portfolio
Valaha a high-tech elektronikai iparág fellegvárának számított Japán, az utóbbi években azonban egyre jobban kopik ez a cím. A szenvedésük legutóbbi bizonyítéka, hogy a Sony búcsút int számítógépgyártó üzletágának, a Vaionak. Az Apple és a Samsung előretörése nagy csapást mért a japán gyártókra, a televíziók piacán rohamosan részesedést veszítenek és a mobiltelefonok terén is hasonló a helyzet. Mi a baj a japán elektronikai cégekkel és vajon eljön-e még az az időszak, amikor ismét az innovációval azonosítják őket?
Vergődik a Sony

A japán elektronikai cégek vergődésének legutóbbi bizonyítéka a Sony februári bejelentése, hogy leválasztja és eladja egy kockázati tőke társaságnak a Vaiót. A cégvezetésen már régóta nyomás volt, hogy tegyen valamit a gyenge teljesítménye ellen. Az elmúlt hat évből ötben volt veszteséges a vállalat és a folyó pénzügyi évre (ami 2015 márciusában zárul) is veszteséget jósolnak az elemzők. A számítógépgyártás fontos üzletág volt a Sony-nál, egykor még Steve Jobs is a rajongója volt, olyannyira, hogy felajánlotta a Mac operációs rendszert a japán szektortársának. Az, hogy ebből a fontos üzletágból kiszáll a Sony, egy nagyszabású reorganizáció kezdetét jelenti. Nemrég a televíziógyártás leválasztása mellett is döntött, ami egy külön egységként működik majd tovább.

A japán elektronikai cégek annak idején meghódították a világot innovatív eszközeikkel, mint például a videokamerákkal, a faxokkal , vagy a CD-lejátszókkal. Mostanában azonban nem tudnak a legfontosabb fogyasztói elektronikai kategóriákban versenyre kelni az utóbbi években feltörekvő gyártókkal, például a Samsunggal vagy az Apple-lel. A japán gyártók piaci részesedése meredeken zuhant az elmúlt években a televíziók piacán és a mobiltelefonok szegmensben is egyre kisebb szereplők lesznek a japán cégek, főként hogy az okostelefonok terén soha nem tudtak igazán teret nyerni - írja az Economist.

Hova tűntek a japánok?
Mi a baj a japán cégekkel?

  • A verseny megerősödött az elmúlt években a fogyasztói elektronikai cikkek piacán az olyan szereplők előretörése, mint az Apple vagy a Samsung miatt. A dél-koreai gyártók, a Samsung és az LG a televíziópiacot és a mobiltelefon üzletágat is letarolták és megjelentek a kínai gyártók, mint a Xiaomi olcsóbb termékei a piacon.
  • Az erős márkanév már nem elég ahhoz, hogy magasabb árat szabjon valaki a termékére. Ezzel pedig nem csak a japán gyártók küzdenek, de múlt héten a Samsung is sorozatban a harmadik olyan negyedévről számolt be, amikor csökken a működési eredménye.
  • A japán gyártók nagy hibája az volt, hogy csak a hardverre helyezték a hangsúlyt, miközben a szoftvereket és a szolgáltatásokat elhanyagolták. Nem vették figyelembe, hogy a fogyasztók igényei is változtak.
  • A japán gyártók nem ismerték fel a fejlődő országok kínálta lehetőségeket, ami a keresleti oldalt illeti, csak az olcsó termelési lehetőséget látták bennük.
  • Az egész japán gazdaság azzal a strukturális problémával küzd hogy nagyon sok cég csinál nagyon hasonló terméket.
  • A vállalati kultúra és a vállalatvezetés jellemzően konzervatív Japánban, pedig a kockázatvállalás kellene ahhoz, hogy az élen járjanak az innovációban.
  • A jen árfolyamának alakulására érzékenyen reagálnak a japán fogyasztói elektronikai cégek, miután az erős exportkitettség miatt nagyban befolyásolja az eredményeiket. A jen erősödése komoly terhet rótt a japán cégekre 2011-2012 folyamán. Az elmúlt egy évben viszont jelentős gyengülésen ment keresztül a jen, ami segített sok cégnek, köztük a Fujitsu-nak, a Panasonicnak és a Sharpnak, hogy ismét nyereséges legyen.


Hova tűntek a japánok?
Mit lép a többi cég?

Nem a Sony az egyetlen, aki lépni kényszerül. A Panasonic már korábban irányt váltott, például a plazma televíziókban volt erős, de ez a kategória szépen lassan eltűnik. A Panasonic helyette az otthoni energiahatékonyságra fókuszál, valamint autóalkatrészek gyártására az elektromos és a hibrid járművekbe, amit szintén nagy növekedési lehetőségnek tekintenek.

Hova tűntek a japánok?
Vannak, akik teljesen új területen próbálkoznak, néhány elektronikai cég például a high-tech mezőgazdaság irányába nyit. A Hitachi és a Toshiba, amelyeknek egyébként is kisebb volt a kitettségük a fogyasztói elektronikai szegmensben, most inkább a nehéziparra fókuszálnak.

A közeljövőben a Panasonicnál, a Sharpnál és a Sonynál is még a bevétel és a profit döntő hányadát a fogyasztói elektronikai cikkek teszik majd ki. A Sonynál jelenleg a bevételek 60%-át adják. Elemzők szerint ha a cégvezetők követnék a vízióikat és mernének kockázatot vállalni, akkor az olyan területek felé nyitnának, mint a hordható eszközök, vagy az úgynevezett "internet of things". Viszont a vállalati kultúra meglehetősen konzervatív Japánban, és az évek óta tartó veszteségek még óvatosabbá tették őket. Így pedig nehéz az innováció, ha nem fogadunk a jövőbeli technológiákra.

Hova tűntek a japánok?
parlament
GettyImages-618656563
mcdonald's
bigben
boeing 737 max
1,5 év tanulás után már 500 ezres álomfizetés jár az informatikusoknak
Népszerű
HEPA-Startup Campus
Ernyőmegállapodás segíti a hazai startupok globális terjeszkedését

A program képzéseket biztosít a külpiacra lépés iránt érdeklődő startupok számára.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Statisztikai elemző

Statisztikai elemző

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
1,5 év tanulás után már 500 ezres álomfizetés jár az informatikusoknak