Üzlet

A Tesla tényleg mindent felforgat, ha ennek a fele valóra válik

A Morgan Stanleynél mertek nagyot álmodni, előrukkoltak egy olyan elemzéssel, amely szerint a világ autóipar gyökeres változás előtt áll, aminek a nagy nyertese a Tesla lehet. Az elektromosautó-gyártónak ugyanis mindenképpen be kell törnie az applikáció alapú, igény szerinti, közösségi járműmegosztás piacára, ha hű akar maradni legfontosabb célkitűzéséhez. Az új üzlettel ráadásul egy rakás pénzt kereshetnek, aminek hála, a cég részvényesei is kaszálhatnak. A dolognak azért vannak szépséghibái, de a felvetés annyira időszerű és előremutató, hogy muszáj vele foglalkozni.

Minden megváltozhat

A Morgan Stanley autóiparra szakosodott elemzői csapata vett egy nagy levegőt és megosztotta a világgal a szektorral kapcsolatos várakozásait. Ez önmagában még nem nagy szenzáció, hiszen erről szól részben az elemzők munkája, a rendelkezésre álló információkból következtetéseket vonnak le a jövőre vonatkozóan. A Morgan Stanleynél viszont egy kicsit elrugaszkodtak a földtől és bátor kijelentéseket tettek:

  • Az autógyártás 100 éve ugyanarra az üzleti modellre épül, az emberek belsőégésű motorral szerelt autókat vásárolnak, amit aztán saját maguk vezetnek. Ez a helyzet viszont hamarosan alapjaiban megváltozik.
  • A jövő az elektromos meghajtású önjáró járműveké, amit az emberek nem birtokolnak, hanem a közösségi közlekedés jegyében egymással megosztva használnak.
  • Az általuk vizionált jövőkép nagy nyertese pedig a Tesla Motors lehet, a világ vezető elektromosautó-gyártója ugyanis különleges helyzetben van a versenytársaihoz képest.


Az elemzőház a legfontosabb megállapításait követően részletesen leírja, hogy véleményük szerint miért a Tesla jöhet ki a legjobban az iparág előtt álló változásokból. És egy teljesen új, applikáció alapú, igény szerinti, közösségi megosztáson alapuló üzleti modell felépítésétől sem riadnak vissza, amit egyszerűen "Tesla Mobility 1.0" névre keresztelnek. Erre a komoly potenciált rejtő üzleti lehetőségre hivatkozva pedig jelentős céláremelést hajtanak végre a Tesla-papírokra vonatkozóan.

A Morgan Stanley elemzése ugyanakkor több sebből is vérzik. Ami talán a legkínosabb, hogy az elemzőház néhány nappal az után rukkolt elő a rendkívül pozitív várakozásával, hogy a cég saját maga is részt vett új Tesla-részvények kibocsátásában és maguk is vásároltak a papírokból. De amellett sem lehet elmenni szó nélkül, hogy az általuk lehetségesnek tartott új üzleti modellről soha nem beszélt hivatalosan a Tesla, pedig aki ismeri Elon Musk munkásságát az tudja, hogy a cég vezére ritkán szokott titkolózni. Utóbbi kijelentést egyébként a Morgan Stanley el is ismeri az anyagában, ahol kiemelik, hogy azért mertek mégis ilyen nagyot álmodni, mert a Tesla legfontosabb célkitűzése az, hogy felgyorsítsa az átmenetet a fenntartható közlekedés érdekében. Ehhez pedig kulcsfontosságú a közösségi közlekedés elterjesztése, aminek az alapját az elektromos meghajtású önvezető járművek térnyerése jelentheti.

A körülmények ellenére nagyon érdekes felvetésről van szó

Annak ellenére, hogy az időzítés nem volt éppen fair és a Tesla sosem beszélt ilyen tervekről, van fantázia abban, amit az elemzőház írt. Az autóipar ugyanis valóban komoly változásokon megy keresztül, ahol fokozatosan kerül előtérbe az elektromos hajtás, egyre komolyabb a verseny az önjáró járművek fejlesztésének területén és egyre nagyobb az igény a közösségi autómegosztásra.

Éppen ezért érdemes megnézni, hogy hogyan is nézne ki egy új üzletág, ahol a Tesla nem értékesítené járműveit, hanem kezdetben flottát képezne belőlük és az Uberhez hasonló szolgáltatást nyújtana. Később pedig az önvezető technológiára építve egy olyan közösségi járműmegosztó rendszert hozna létre, ahol a telefonunk segítségével rendelhetnénk magunknak egy Teslát, hogy azzal igény szerint közlekedjünk.

Öt ok, amiért a Tesla különleges helyzetben van

A dizájn és a mérnöki tudás egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy a Tesla Model S mindenidők legmagasabb (a Model S P85D 103 pontot kapott az elérhető 100 pontból) pontszámát érte el a Consumer Reports által készített felmérésen. A Model S ráadásul megszerezte a legbiztonságosabb autónak járó elismerést is az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal töréstesztjén.

A Tesla vezető pozíciója az "okosautó-gyártás" területén nehezen megkérdőjelezhető. A Model S gyakorlatilag egy kerekeken guruló szerver, amely képes arra, hogy menet közben folyamatosan tanuljon és fejlessze magát szoftverei segítségével. Arról nem is beszélve, hogy a Tesla Motors teljes flottája képes arra, hogy kapcsolódjon az internethez, ez pedig példa nélküli az autógyártók között.

Fontos az önvezető jármű és az ehhez kapcsolódó szoftverek fejlesztése során megszerzett tapasztalat is. A jövőben ugyanis a közösségi közlekedés alapját az önvezető járművek jelenthetik, amelyek képesek az emberi hibából eredő balesetek kiküszöbölésére. A Tesla pedig rengeteg pénzt áldoz az önjáró járművének (Musk korábbi jelzései szerint nem teljesen önvezető járműről van szó, hanem egy olyan fejlesztésről, amely a sofőrt az útja során 90 százalékban helyettesíteni tudja) fejlesztésére. Igaz több autógyártó is hasonló kutatásokat végez, de az amerikai elektromosautó-gyártónak nagy előnye velük szemben, hogy a munkavállalóinak több mint 50 százalékát technológia- és szoftvermérnökök teszik ki.

Az amerikaiak élen járnak az akkumulátor és az az elektromos hajtáslánc gyártásának területén, a cég vezető szerepét pedig erősíti a Nevadában épülő Gigafactory, ahol hamarosan lítium-ion akkumulátorok tömeggyártása kezdődhet. Ez pedig jelentősen (a várakozások szerint 30 százalékkal) csökkentheti az akkumulátorok előállítási költségét, így olcsóbbak és versenyképesebbek lehetnek a jövőben a Tesla modelljei.

A Tesla által birtokolt töltő- és szervizhálózat is komoly előnyt jelent a riválisokkal szemben. A kiterjedt globális infrastruktúra különösen akkor értékelődik majd fel, ha a cég valóban a közösségi autómegosztás irányába fordul. A Tesla ráadásul folyamatosan fejleszt ezen a területen, így elmondható, hogy majdnem minden nap új töltőpontot létesítenek. Így a becslések szerint tízszer nagyobb töltőhálózattal rendelkezik a cég, mint az őt követő legnagyobb hagyományos autógyártó.

Ebben az ütemben fejlődhet a biznisz

A 2018 és 2021 közötti első szakaszban a Tesla járművei még nem lesznek teljes mértékben önvezetők, továbbra is fontos szerepet kap az ember a volán mögött. Az első lépést egyébként a Model 3 jelenti majd, amely 2018 elején jelenhet meg a közutakon és bevezetésekor még a hagyományos értelemben vett elven működik. Ez a helyzet viszont hamar megváltozik, ugyanis az amerikaiak komoly összegeket költenek szenzorok és szoftverek fejlesztésére, amelyeket a Model 3-ba integrálnak majd, így az részben képes lesz az önvezetésre. Az első szakasz fontos mérföldköve lesz az új modell megjelenése mellett az is, hogy a Tesla várhatóan 5 000 járművét bérbe adhatja olyan sofőröknek, akik taxihoz hasonló szolgáltatást nyújtanak majd. Vagyis a cég létrehozza az applikáció alapú közösségi szolgáltatását.

A 2021 és 2025 közötti időszakban már jelentős előrelépés történik, aminek az lesz az eredménye, hogy a Tesla járművei majdnem teljesen önvezetővé válnak.

2025 után pedig megvalósul az a vízió, amit az elemzőház előrevetített, vagyis az applikáció alapú, igény szerinti közösségi közlekedés, amely során elektromos meghajtású önvezető Teslákkal közlekednek majd a felhasználók. Újdonság lesz az is, hogy a cég az új üzleti modell bevezetésével párhozamosan elkezdi kiszervezni a járműveinek a gyártását, amelyek a kaliforniai mérnökök tervei alapján a világ több pontján készülnek majd.

Lássuk a konkrét számokat!

Ahogy azt az előbb már elárultuk az új üzlet első szakaszában 5 000 Tesla járhatja majd az utakat, amelyeket egy applikáció segítségével lehet megrendelni akkor, amikor éppen szükség van rájuk a napi közlekedés során. Ezek a járművek az előrejelzések szerint átlagosan 40 ezer mérföldet fognak megtenni évente, ami valamivel magasabb, mint egy mai bérautó futásteljesítménye. 2025-re viszont a Tesla Mobility járműflottája már 586 ezer járműből állhat, amely több mint 31 milliárd mérföldet fog megtenni egyetlen év alatt. Abban az esetben, hogyha a Teslának már ma rendelkezésére állna ez a flotta, az azt jelentené, hogy a legnagyobb autókölcsönzők flottáival versenyezhetne a darabszám tekintetében.

A Tesla tényleg mindent felforgat, ha ennek a fele valóra válik


A Tesla tényleg mindent felforgat, ha ennek a fele valóra válik
Arra vonatkozóan is készült becslés, hogy ebből az üzletből mennyi bevétele származna az elektromosautó-gyártónak: 2018-ban 1,5 dollárt hozhat mérföldenként a cégnek, illetve ekkora kiadást jelentene a szolgáltatás igénybe vevőinek. Ez az összeg egyébként nagyjából megegyezik az Uber mostani díjaival és jelentősen kedvezőbb, mint a New York-i taxik tarifái, vagyis jelentős megtakarítást eredményezne a felhasználóknak. 2029-re viszont ez a bevétel 1-1,2 dollárra csökkenne mérföldenként attól függően, hogy mennyi keresztszolgáltatást tudna értékesíteni a Tesla menet közben. A 2029-re vonatkozó várakozások alapján így elmondható, hogy a Tesla Mobility ebben az évben már 76-91 (1-1,2 dolláros mérföldenkénti bevétel az átlagos 40 ezer mérföldes futásteljesítményre és a közel 1,9 millió darabos járműflottára vetítve) milliárd dolláros árbevételt eredményezne.

A Tesla tényleg mindent felforgat, ha ennek a fele valóra válik
Azzal sem maradt adós az elemzőház, hogy megbecsülje, mennyire lesz profitabilis az új üzlet a Tesla számára. Ennek meghatározásához az autóipari versenytársak, a beszállítók és több járműkölcsönzéssel foglalkozó vállalat adózás előtti marzsát vették alapul. Mindezek alapján úgy kalkuláltak, hogy 2029-re a Tesla Mobility adózás előtti marzsa 9,3 százalék környékén alakulhat, ami nagyjából megegyezik a prémiumautó-gyártók által mostanában elért szintekkel.

A Tesla tényleg mindent felforgat, ha ennek a fele valóra válik

Vannak azért kockázatai is a mesés üzletnek

Abban az esetben, hogyha a Tesla valóban ki akarja használni pillanatnyi előnyét és belép a közösségi járműmegosztás piacára, akkor előbb-utóbb kemény versenyre számíthat. Az új üzleti lehetőségből várhatóan több meghatározó autógyártó is hasznot akar húzni, ezért ők is piacra léphetnek saját szolgáltatásaikkal. Náluk is komolyabb ellenfeleknek bizonyulhatnak azok a technológia cégek (Apple és Google), amelyek már most is komoly összegeket áldoznak olyan projektekre, amelyek keretében elektromos hajtású önvezető járműveket fejlesztenek.

A szabályozói környezet is hátráltathatja az üzletmenetet és a fejlődést. Napjainkban az autóipar az egyik legjobban szabályozott iparág és ezen a helyzeten nem javít az a tény, hogy a jövőben gépek vezetnék helyettünk a járműveinket. Rengeteg tisztázásra váró kérdés merül fel akkor, amikor önvezető járművekről beszélünk. Az egyik legérzékenyebb ezek közül, hogy mi van akkor, ha bekövetkezik egy baleset egy önvezető jármű és egy hagyományos autó között, ebben az esetben ki a felelős. Az a tény viszont, hogy az eddig rendelkezésre álló adatok alapján az önvezető járművek szoftverei sokkal biztonságosabban vezetnek, mint az emberek, sokat lendíthet az új technológia elfogadásán a későbbiekben.

Arra sincs garancia, hogy a vásárlók elfogadják az önvezető járműveket és a rájuk alapozott szolgáltatásokat igénybe fogják venni. A legtöbb ember ugyanis szeret vezetni, ezért korántsem biztos, hogy feladják majd a vezetés élményét és átengedik a kontrollt az önvezető járműveknek.
nyse tőzsde usa részvény
koronavírus
koronavírus vírus labor
koronavírus coronavirus virus
bkv_busz
hodorkovszkij
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Esti szeminárium
Ne engedd, hogy az infláció megegye megtakarításod! Ismerd meg, a tőzsdei befektetés erejét.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
nyse tőzsde usa részvény