Üzlet

A Tesla Magyarországon építhet autógyárat, ha végre cselekszünk!

A Tesla vezére néhány nappal ezelőtt megnyitotta első európai autógyárukat Hollandiában. Az eseményen elárulta, akár már jövőre megkezdhetik a keresést annak érdekében, hogy új gyáraknak találjanak alkalmas helyszínt Európában. Ezzel a labdát nagyon magasra dobták, a baj csak az, hogy az ügyben illetékes Külgazdasági és Külügyminisztérium nemhogy a labdát nem látja, hanem a Tesla egész európai terjeszkedése elkerülte a figyelmét. Éppen ezért nem tette még meg a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy a Teslát Magyarországra csábítsa. Pedig a tét hatalmas, főleg a Volkswagen dízelbotrányának fényében. Arról nem is beszélve, hogy a felkínált lehetőség elszalasztásának komoly következményei lehetnek.
A Volkswagen botrányáról és az európai autógyártók kilátásairól is szó lesz hétfői Befektetői Klubunkon:

A Tesla megkezdi a gyártást Európában - Elon Musk tovább terjeszkedne

Múlt pénteken lezajlott a Tesla Motors első európai autógyárának hivatalos megnyitója a hollandiai Tilburgban. A terjeszkedésre nagy szükség volt, hiszen az amerikai elektromosautó-gyártó második legfontosabb piaca Európa, a helyi gyártás pedig lerövidíti a szállítási időt. A gyártóüzem jelenleg heti négyszázötven Model S legyártására képes, de ez a szám a jövőben akár heti ezerre is felugorhat.

Az eseményen természetesen részt vett a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk is, aki a tőle megszokott lezserséggel osztotta meg az összegyűlt tömeggel a jövőre vonatkozó vízióit. A Financial Timesnak adott interjújában pedig elárulta, hogy van tér a növekedéshez és a bővítéshez. Hozzátette azt is, hogy valószínűleg már a jövő év elején elkezdhetik keresni az újabb gyártóhelyszíneket Európában.

Meglepő válasz érkezett a Külgazdasági és Külügyminisztériumból

Musk szavait olvasva csak egy dologra tudtunk gondolni, vajon Magyarország tett-e már lépéseket annak érdekében, hogy a világ vezető elektromosautó-gyártóját ide csábítsa vagy sem. A válasz reményében írtunk az NGM-nek, hiszen az e-mobilitás ügyének előremozdítása delegáltan Varga Mihály minisztériumához tartozik. A megkeresésünket viszont továbbították a Külgazdasági és Külügyminisztériumnak, ahonnan egészen meglepő válasz érkezett:

Nem látszik jelenleg annak realitása, hogy a Tesla - az egyelőre kis szériás luxuskategóriás - járműgyártását áthelyezze Európába, a Külgazdasági és Külügyminisztérium ezért eddig nem kereste meg a céget. Természetesen a Tesla működését a jövőben is figyelemmel kísérjük.

A szlovákok előttünk járnak

A Külügyminisztérium válasza alapján egyértelmű, hogy eddig nem nyitottunk a Tesla irányába, a baj csak az, hogy a szlovákok a hírek/pletykák szerint már tavaly kapcsoltak:

A Szlovák Fejlesztési, Befektetési és Kereskedelmi Ügynökség felvette a kapcsolatot a Tesla Motors képviselőivel, akik azt fontolgatják, hogy a jövőben gyárat építenének Európában

- erősítette meg a híreket állítólag Miriam Ziaková, a Szlovák Gazdasági Minisztérium szóvivője.

Vagyis északi szomszédunk már az előtt a tettek mezejére léphetett, hogy a Tesla vezére megnyitotta első európai autógyárát és bejelentette volna terjeszkedési szándékát, amiről mi ilyen-olyan okokból lemaradtunk. Így sikerült máris versenyhátrányba kerülnünk egy olyan ellenféllel szemben, aki a Jaguar Land Roverért folytatott harcban már megmutatta, hogy bármeddig képes elmenni a végső győzelem érdekében.

Pedig most lenne csak igazán nagy szükség a Teslára

A Volkswagen-botrány egyértelműen rávilágított a magyar gazdaság egyik problémájára, az autóipartól való jelentős függőségünkre. Magyarország ipari volumenének közel 30 százalékát, exportjának 20 százalékát, GDP-jének pedig durván 5 százalékát adja egy olyan iparág, ahol kedvező környezet esetén az átlagostól nagyobb emelkedés, míg rossz gazdasági körülmények között az átlagostól nagyobb visszaesés következhet be.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter nem véletlenül jelentette ki:

Diverzifikálni kell a magyar gazdaságot, és olyan iparágakra is nagy hangsúlyt kell helyezni, mint például a gyógyszergyártás, az informatika, vagy a feldolgozóipar, mert ezzel csökkenteni lehet az autógyártás súlyát.

Egy Tesla-gyár felépítésének támogatása a diverzifikáció egy speciális formáját tenné lehetővé, hiszen a Volkswagen emissziós botránya miatt pont az alternatív hajtástechnológiával szerelt járművek eladásai pöröghetnek fel a jövőben. Vagyis az elektromos autóknak köszönhetően nem kellene egyből keményen a fékre lépni és azt mondani, hogy akkor a jövőben nem támogatjuk az iparágat, ami egyébként a várakozások szerint (és akkor, ha a Volkswagen-botrány nem terjed át más gyártókra) továbbra is jól teljesíthet. Egyszerűen egy átsúlyozás történne, ahol nagyobb szerepet kapna egy olyan technológiát alkalmazó cég, ami meghatározóvá válhat a közutakon a következő 5-10 évben.

Mekkora gyárról lehet szó? Kevés a kapaszkodó, de a jövőre vonatkozó tervek alapján érdemes lehet egy próbát tenni arra, hogy megbecsüljük, mekkora gyárért folyhat a küzdelem. A Tesla 2020-ra kitűzött célja az 500 ezer darabos jármű-értékesítés. A jelenlegi globális értékesítési adatok szerint Amerikában adják el járműveik több mint felét, Európában durván 35 százalékát, a maradék 12-13 százalékát pedig Ázsiában. A jelenlegi trendeket nézve ezek az arányszámok nagyjából úgy változhatnak, hogy Amerika súlya 50 százalék alá kerül, Európáé 30-35 százalék között marad, Ázsiában pedig az ösztönzőknek, töltő- és szervizhálózati fejlesztéseknek köszönhetően pedig feljön 15-20 százalék közé az értékesítés. Vegyük alapul a kisebb, 30 százalékos értéket. A tervezett 500 ezer darabból így 150 ezer Tesla kerülhet eladásra Európában. A most átadott tilburgi üzemről már tudjuk, hogy heti ezer járműre lehet feltornázni a gyártókapacitását, ami a szokásos éves karbantartási leállás mellet durván 50 ezer jármű előállítását jelentheti. Ha azt feltételezzük, hogy Elon Musk célja az, hogy minden eladásra szánt járművét helyben gyártsa, akkor még 100 ezer jármű legyártását kéne megoldani, vagyis Európában két olyan gyárnak is helye lehet, mint a tilburgi. A bővítés tervezett időpontja is árulkodó, ha jövőre kezdik meg a célország keresését, akkor jó eséllyel az új üzemben már a Tesla Model 3 gyártása kezdődhet meg, az új modell bevezetését ugyanis 2018 elejére ígérték. Ezzel a modellel a Tesla már széles tömegeket kíván elérni, ezért a kitűzött cél, hogy az árát 35-40 ezer dollár közé szorítsák (eddigre az akkumulátorok árát jelentősen csökkenthetik és Musk ígérete szerint 2017-re járműveinek hatótávolsága elérheti az 1 000 kilométert).

A magyar elektromobilitás hatalmas lendületet kaphatna

Felkerestük a Jedlik Ányos Klasztert és arra kértük a szervezetet, anélkül, hogy elárultuk volna nekik a Külügyminisztériumtól kapott választ, hogy mondjanak véleményt a Tesla vezérének kijelentéséről:

A Jedlik Ányos Klaszter üdvözli Elon Musk, a Tesla vezérigazgatójának európai gyárépítésére vonatkozó kijelentését. Magyarország gazdaságának fejlődéséhez és a hazai elektromobilitás elterjedéséhez jelentősen hozzájárulna, ha ez a gyár valamelyik magyar városban épülne fel. Az Európai Unió tagállamai között Magyarország elsőként alkotta meg az alternatív hajtásokra vonatkozó nemzeti stratégiáját, elhivatottak vagyunk tehát az e-mobilitás kérdésében. A dízelbotrány után a magyar autóiparban is jelentős stabilitást jelentene egy ilyen elektromosautó-gyár.

Ebből a válaszból is kiderül, hogy mit jelentene, illetve mennyire fontos lenne a hazai e-mobilitás, az autóipar és a kkv-szektor erősítése szempontjából a Tesla gyártóüzemének felépítése.


Reméljük, valóban csak arról van szó, hogy az ügyben illetékes Külgazdasági és Külügyminisztérium figyelmét elkerülte a Tesla Motors európai terjeszkedése. A mostani cikkünk nyomán pedig késlekedés nélkül felveszik a kapcsolatot az amerikai vállalattal annak érdekében, hogy Magyarországon Tesla-gyár épülhessen. Ugyanis abban szinte biztosak lehetünk, hogy a szlovákok már előttünk járnak, a Jaguar Land Rover beruházásának elvesztése után pedig alapvető érdekünk lenne a Tesla megnyerése. A tét hatalmas! Egyrészt csökkenthetnénk a magyar gazdaság kitettségét a hagyományos autógyártástól úgy, hogy egy új, innovatív iparág fejlődését segítenénk, amiben a magyar kkv-k aktív szerepet vállalhatnának. Másrészt egy újabb beruházás elvesztése jelentősen gyengítené azt a korábbi kormányzati törekvést, hogy európai autógyártó nagyhatalommá váljunk. Harmadrészt elszalasztanánk annak a lehetőségét, hogy vezető szerepet töltsünk be régiós szinten az e-mobilitás területén. Pedig utóbbi cél irányába a Jedlik Ányos Terv kidolgozásával és elfogadásával nagy lépést tettünk.
zöld környezet levél
DSZZS20200216016
zöld park shutter
orbán viktor évértékelő
koronavirus
BullvsBear
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó

Rendezvényszervező

Rendezvényszervező
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
BÉT