Üzlet

Ha Ferrarit akarsz, ne legyél olcsójános!

Tőzsdére megy a Ferrari, a sportautó-gyártó közel 10 milliárd dollárt is érhet a kibocsátást követően. A vállalat autóihoz hasonlóan a részvények sem lesznek olcsók, főként, ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt években a profitabilitás az iparágban kifejezetten magasra emelkedett, drámai növekedés pedig sem az eladásokban, sem a bevételeknél nem lesz.

A részvénykibocsátás legérdekesebb részletei:
  • Az IPO-ból származó forrásokból egy cent sem kerül a Ferrarihoz, az a Fiat Chrysler pénzügyi helyzetének javítását szolgálja
  • Legfeljebb 10 százaléknyi részvényt visznek piacra, a kontrollt megtartja az FCA
  • Véleményünk szerint kifejezetten drágák a Ferrari részvényei
  • Bennfentesek szerint akár tízszeres is lehet a túljegyzés

Az üzleti modell

A Ferrari bevételeinek közel 70 százaléka luxus sportautók és alkatrészek eladásából származik, 15-18 százalékát nagyrészt a Forma 1-hez köthető szponzoráció, 10-11 százalékát a Maseratinak gyártott motorok eladása adja. A Ferrari sportautóit az olaszországi Maranellóban gyártják, és 182 kereskedőn keresztül (a Ferrarinak nincsen saját autószalonja) 60 országban értékesítik. A Ferrari piacvezető Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban és Svájcban, Hongkongban, Tajvanon, Ausztráliában, Indonéziában, Japánban és Szingapúrban. A vállalat tavaly év végén 2843 főt foglalkoztatott.

Ha Ferrarit akarsz, ne legyél olcsójános!
Az elmúlt években a Ferrari évente közel 7000 autót értékesített, jelenleg 8 modellt értékesít az autógyártó (458 Italia, 488 GTB, 458 Spider, F12berlinetta, 458 Speciale, 458 Speciale A, California T, FF), de limitált szériában is kínálnak exkluzív autókat, mint a LaFerrari. Tavaly az autók közel harmadát Amerikában, 10 százalékát az Egyesült Királyságban, 9-9 százalékát Németországban és Kínában adták el, de az értékesítésen belül egyre fontosabbak a közel-keleti országok.

Ha Ferrarit akarsz, ne legyél olcsójános!
Az autógyártó és Forma 1-es csapata, a Scuderia Ferrari közötti összefonódás erős, a versenysorozat erősíti a márkát és az eladásokat, és lehetővé teszi új, később az utcai autókban is alkalmazott technológiák tesztelését, az autógyártó K+F költéseinek nagy része a Forma 1-hez kötődik, ezért is kiemelkedően magas arányuk az árbevételre vetítve az iparágon belül. A közvetlen költségek az árbevétel több mint felét, a K+F költségek közel ötödét vitték el az elmúlt években.

Ha Ferrarit akarsz, ne legyél olcsójános!
A Ferrari az elmúlt években profitábilisan működött, az iparágban magasnak mondható profitmarzsokat ért el.

Ha Ferrarit akarsz, ne legyél olcsójános!

Miben erős a Ferrari?

  • Erős márka, ami iránt lojálisak az ügyfelek: tavaly az új Ferrarik 60 százalékát korábbi Ferrari-tulajdonosok vették meg, a Ferrari ügyfeleinek 34 százaléka legalább 2 Ferrarit birtokol.
  • A Ferrari a leggazdagabbakra lő, ennek az ügyfélkörnek a vagyona jelentősen nőtt az elmúlt években. Ráadásul az autókat nem csak felhasználók, hanem gyűjtők is veszik, mivel az aukciókon a Ferrari legtöbb modellje egyre többet ér.
  • Árazás: a Ferrari részben a limitált szériáknak, részben több Ferrari-modell áremelkedésének/alacsony értékvesztésének köszönhetően tartósan magasan árazhatja autóit, többet ezek közül akár 1 millió euró feletti áron.
  • Erős kapcsolat a Ferrari és a Forma 1 között: a versenysorozat jó reklám az autógyártónak, az ottani fejlesztésekből az utcai autók is profitálnak.
  • Rövid modellfejlesztési ciklusok: a Ferrari 33 havonta képes egy korábbi modell átalakított változatát, 40 havonta egy vadonatúj modellt kifejleszteni (fejlesztés kezdetétől a gyártásig), ezért több versenytársánál gyorsabban reagál az iparági változásokra.
  • Tartós növekedés: az elmúlt 10 évben 34 százalékkal nőttek az eladások, 2005-2014 között éves átlagban 7 százalékkal emelkedett az árbevétel, az EBITDA marzs tavalyra 25 százalékra emelkedett.
  • A luxus sportautók piaca kevésbé volatilis, mint a hagyományos autópiacok, a Ferrari eladásai ezen belül is rendkívül ellenállónak bizonyultak az elmúlt években.

Kockázatok

  • A Ferrari versenytársai nem csak kis gyártók, de nagy világcégek (pl. Mercedes, Audi), amelyek nagyságrendekkel nagyobb pénzügyi lehetőségekkel rendelkeznek, mint a Ferrari.
  • A Ferrari sikere függ a Forma 1-es csapat sikerétől, hiszen az autógyártó marketing stratégiájának központi eleme a versenysorozat.
  • A Ferrari sikere részben a kis szériában előállított modellekhez köthető, így limitált a bevételek és a profit növekedése.
  • Az árbevétel 10 százalékát, a következő években azonban még nagyobb hányadát adják majd a Maseratinak gyártott motorok, amennyiben sérül ez az együttműködés, jelentősen visszaeshetnek a Ferrari bevételei.
  • Magas károsanyag-kibocsátás: a Ferrari autói kifejezetten magas fogyasztású és károsanyag-kibocsátású autók, a kis volumenben gyártó Ferrarinak azonban egyelőre nem kell megfelelnie a szigorú amerikai és európai károsanyag-kibocsátási szabályoknak. A Volkswagen-botrány fényében azonban a szabályozás és a fogyasztók magatartása is gyorsan változhat.
  • A Ferrari túlságosan függ a saját fejlesztésű és gyártású belsőégésű motorjaitól, az elektromos autók térnyerése veszélyeztetheti a Ferrari sikereit.
  • A Ferrari a legfontosabb alkatrészeket speciális beszállítóktól rendeli meg, amelyek sokszor egyedi alkatrészeket gyártanak, ezektől a vállalatoktól a Ferrari függősége magas.

Kibocsátás részletei

  • Indikatív ársáv: 48-52 dollár
  • Tőzsde: NYSE, New York
  • Közkézhányad: akár 10 százalék, az FCA részesedéséből 9 százalék kerülne tőzsdére, de lehetőség van további 1,7 millió részvény kibocsátására (greenshoe), így jöhet ki összességében a 10 százalék
  • Piaci érték: A Ferrari piaci értéke az ársáv tetejével számolva akár 9,8 milliárd dollár is lehet, a 10 százalékos részesedéssel kalkulálva az FCA 982 millió dollár forráshoz jutna
  • Forrás felhasználása: a kibocsátásból befolyó források nem a Ferrarihoz, hanem a Fiat Chryslerhez kerülnek


Ha Ferrarit akarsz, ne legyél olcsójános!

Részvénybefektetés kockázatai

  • A relatíve alacsony, 10 százalékos közkézhányad miatt a részvényárfolyam mozgása volatilis lehet.
  • A likviditást a Ferrari lojalitási programja is csökkentheti: akik legalább 3 évig folyamatosan tartják a részvényeiket, azok speciális, szavazattal járó részvényekhez jutnak.
  • A részvénykibocsátást követően a Fiat Chrysler (FCA) 80 százalékos részesedést tart meg a Ferrariban, és továbbra is kontrollálja a cég működését. Az FCA érdekei nem feltétlenül esnek egybe a kisrészvényesek érdekeivel.
  • A Ferrari holland jog szerint működik, ez alapján a Fiat Chryslertől való különválasztás után is felelhet az FCA kötelezettségeiért.


A csattanót a végére hagytuk:
A Ferrari részvények egyáltalán nem olcsók. Sőt. Az érdeklődés a részvények iránt nagy, így valószínűleg az ársáv tetején, 52 dolláron mennek el a papírok, azzal számolva pedig kifejezetten drága lesz a Ferrari részvény. Sergio Marchionne, a Fiat Chrysler vezérigazgatója többször azt nyilatkozta, hogy a Ferrari nem csupán egy autógyártó, hanem egy luxustermékeket gyártó vállalat, így az árazásának is ezt kell tükröznie. Úgy tűnik, sikerült is luxusterméknek beárazni a részvényeket, amelyek nem csak az autógyártókhoz, de a luxuscikkek gyártóihoz képest is jelentős prémiummal foroghatnak.

Ha Ferrarit akarsz, ne legyél olcsójános!
brexit0923
zuckerberg
Malajzia
Kampánytéma lett, hogy Brüsszel a földspekulánsokat védi-e, vagy sem
mnb shutter
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
zuckerberg