Üzlet

25 éve indult az Opel Magyarországon

Portfolio
A gyártás beindulása ugyan később kezdődött, de az operatív működést 1991 januárjában kezdte meg a GM magyarországi leányvállalata, akkor egy 5-6 fős irodával Budaörsön. Mára nem csak az országban történő gyártást és forgalmazást, hanem a régió számos országában folyó tevékenységet koordinálja a továbbra is Budaörsön működő iroda.
Most ünnepli 25 éves születésnapját az Opel Magyarország, a cégeket - a gyárat és a kereskedelmi vállalatot - 1991 januárjában jegyezték be hivatalosan és akkor írta alá az Opel a márkakereskedői szerződést első tíz partnerével. Az évfordulón Koncz Gábor ügyvezető igazgató a következőket mondta:

Büszkék vagyunk arra, hogy az Opel illetve anyacége, a General Motors volt az első nemzetközi autóipari cég, amely Magyarországon megjelent. Beruházást hozott ide, autó- és motorgyárat épített és létrehozta a márka kereskedelmi hálózatát. Szintén ipartörténeti elsőség, hogy az Opel gyártotta az első magyar személyautót, ikonikus képe lett a rendszerváltás időszakának, amikor Antall József miniszterelnök levezeti az első Opel Astrát a gyártósorról.



25 éve indult az Opel Magyarországon
Nem csak az autógyártók sorában volt az első, hanem több rekordot is tart a cég. Koncz Gábor így folytatta:

Ma Magyarországon Opelből fut a legtöbb, számuk megközelíti a félmilliót és ebből több mint négyszázezret mi adtunk el - a négyszázezrediket valamikor tavaly szeptemberben. És végül még egy fontos elsőség: az elmúlt öt évben megszakítás nélkül az Opel állt az első helyen a hazai személyautó értékesítésben.

Ma magyarországi autóiparról beszélni természetes dolognak tűnik, már senki sem kapja föl a fejét, pedig ez a rendszerváltás előtt, jó 25 éve éppoly "eretnek" gondolatnak számított, mint mondjuk a szabad határátlépés. Érdekes módon az 1980-as évek végén, amikor megindult az a demokratizálódási folyamat, amely az első szabad választásokhoz vezetett, havonta röppentek föl a hírek a lehetséges magyarországi személyautó gyártásról - nem véletlenül. A KGST munkamegosztásban Magyarországnak jutott autóbusz és teherautó gyártás, de személyautó nem. Így a személyautó gyártásról szóló hírek éppúgy az adott rendszer kereteit feszegették, mint a demokratizálódási folyamat politikai lépései.

A világ akkori legnagyobb autóipari cége, a General Motors a '80-as évek végén európai leányvállalatának, az Opelnek a motorgyártó kapacitását kívánta bővíteni és tudatosan Közép-Európában keresett megfelelő helyet, hiszen az ottani alacsonyabb gyártási költségek nyilvánvaló versenyelőnyt jelentettek. Ez a térség azonban olyan ismeretlen terep volt, amely az előnyök mellett jócskán rejtett kockázatokat is. Ezért rendelt az Opel független szakértőktől egy olyan tanulmányt, amely ezeket az előnyöket és kockázatokat tette mérlegre.

A több országra kiterjedt vizsgálódás eredménye az volt, hogy a nyolcvanas évek végén egyértelműen a piacgazdaságban kiépítésében előrébb tartó Magyarország nyújtotta a legmegfelelőbb gazdasági, pénzügyi, politikai és infrastruktúrális környezetet egy ilyen beruházáshoz. De hogyan lett a motorgyári projektből magyar autó?

Már a magyar kormánnyal folytatott tájékozódó megbeszéléseken vetődött föl - magyar részről - egy autógyártó üzem létrehozása. A felvetést az Opel vezetői érdeklődéssel fogadták. Akkoriban az import autókat még jelentős vám és illeték terhek sújtották, tehát egy hazai gyártás egyértelmű piaci előnyökkel kecsegtetett. Végül a szentgotthárdi projekt kibővült egy - elsősorban a hazai piacra dolgozó - személyautó gyárral és az erről szóló megállapodást 1990 júliusában írták alá a magyar kormány és az Opel képviselői.

1990 őszén a Budapesti Nemzetközi Vásár - népszerű nevén a BNV - egyik igazi attrakciója volt, hogy ott hivatalos kiállítóként megjelent az Opel. Az akkori teljes modellpaletta - a szögletes Corsától, a Kadetten, a Vectrán, a Calibrán át az Omegáig - ott parkolt a murvás külső kiállítási területen. Ezzel egyidőben egy budapesti sajtóértekezleten az Opel anyavállalatának, a General Motors-nak (GM) az európai alelnöke bejelentette: az Opel létrehoz egy kereskedelmi céget és egy gyárat is Magyarországon.

A hivatalos kezdet 1991 januárjára datálódik. Huszonöt éve, ekkor jegyezték be General Motors Autóforgalmazó Kft-t, amely még abban a hónapban megkötötte az első tíz Opel márkakereskedői szerződését hazai partnereivel. A szentgotthárdi gyár (Autóipari Kft.) bejegyzése pedig egy olyan masszív ipari háttér megteremtésének volt az első mérföldköve, amely az Opel hazai sikereihez mind a mai napig jelentősen hozzájárul.

Az Opel magyarországi jelenlétének történelmi pillanata volt, amikor 1992 márciusában Antall József miniszterelnökkel a volán mögött legördült a szalagról az első magyar autó, az első Opel Astra. Az első Astrát - amelyet az Opel a budapesti Közlekedési Múzeumnak ajándékozott - 1998-ig, ameddig a hazai gyártás tartott, több mint 80 000 követte.

Szentgotthárdon azóta is készülnek motorok és hengerfejek a különböző Opel modellekhez. Sőt, húsz évvel az első magyarországi Opel projekt bejelentése után az Opel újabb, ezúttal beruházást jelentett be, amelynek révén a világ legkorszerűbb, legrugalmasabb motorgyára épült fel Szentgotthárdon alig több mint két év alatt. A 2015-ben debütált új Opel Astrába már kizárólag szentgotthárdi motorokat szerelnek. Az elmúlt években a beruházás további 200 millió Euróval, a kapacitás pedig százezerrel bővült az eredeti projekthez képest. A létszám 2010 óta ezer fővel nőtt.

A 25 év számokban:

  • Az Opel Magyarország kereskedelmi szervezete 1991 januárja és 2015 decembere között összesen 404 425 autót értékesített
  • Szentgotthárdon 1992 és 1999 között 80 835 Opel Astra és
  • 4 404 Vectra hagyta el a gyártósort
  • Motorokból 1992 júniusa óta 8 268 006 készült
  • Hengerfejből pedig 1997 óta 6 364 051. (2015. év végi adat)

német200117
India merriage
napelem magyar zoldites
négy_napos_munkahét
izer norbert allamtitkar
címlapkép_zöld
Népszerű
HEPA-Startup Campus
Ernyőmegállapodás segíti a hazai startupok globális terjeszkedését

A program képzéseket biztosít a külpiacra lépés iránt érdeklődő startupok számára.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Statisztikai elemző

Statisztikai elemző

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
címlapkép_zöld