Ha ezeken a politikusokon múlik, sokáig álom marad az elektromos autózás
Üzlet

Ha ezeken a politikusokon múlik, sokáig álom marad az elektromos autózás

Angela Merkelt az ág is húzza, rövid időn belül másodszor kerülhet szembe párttársaival, ha valóban állni akarja a szavát és 1 millió elektromos járművet akar látni Németország útjain. Szövetségesei ugyanis pénzügyi támogatással pörgetnék fel az elektromos autók értékesítését, de ezt pártjának keményvonalas politikusai mereven ellenzik. Megoldást az autógyártókkal történő egyezség hozhatna, mert ha a német kancellárnak sikerülne elérni, hogy közösen állják a számlát, az komoly ütőkártyát adna a kezébe akaratának érvényesítéséhez.
Ilyen és ehhez hasonló témákkal találkozhat a Portfolio és a Magyar Gépjárműipari Egyesület közös autóipari konferenciáján, melyre meghatározó hazai és külföldi szakembereket, véleményformálókat, vállalatvezetőket, szakpolitikai döntéshozókat hozunk el.

A bajor miniszterelnök kavarta fel az állóvizet

Horst Seehofer bajor miniszterelnök, a CSU elnöke pénteken jelentette be, hogy Németország ötezer euróig terjedő támogatással segítené a környezetkímélő elektromos és hibrid meghajtású járművek terjedését. Azt is hangsúlyozta, hogy Bajorország teljes mértékben támogatja a vásárlóknak nyújtandó kedvezményt. A támogatás ötlete egyébként nem tőle, hanem a CDU/CSU pártszövetség koalíciós partnerének, a szociáldemokrata pártnak (SPD) az elnökétől, Sigmar Gabrieltől származik. A gond csak az, hogy a CDU vezető politikusai mereven ellenzik az elektromos autók értékesítésének szubvencionálását.

Ha ezeken a politikusokon múlik, sokáig álom marad az elektromos autózás
Horst Seehofer
Forrás:Europress/Getty
Wolfgang Schäuble német pénzügyminiszter ugyanis "világos nemet" mond az efféle támogatásokra, véleménye szerint elmúltak azok az idők, amikor a kormány a válság alatt roncsautó program keretében ösztönözte az új gépkocsik vásárlását. Fontos azonban megjegyezni, hogy Németország legnépszerűbb politikusa nem az elektromos autózás ellen van. Egyszerűen arról van szó, hogy a tőle megszokott racionális módon sokallja azt a többmilliárd eurót, amibe Sigmar Gabriel programja kerülne. Helyette inkább a töltőinfrastruktúra fejlesztésére koncentrálna, ami szintén meghatározó az elektromos autók terjedése szempontjából. A CDU másik vezető politikusa, Ralph Brinkhaus is megszólalt a témában, kijelentette, a szubvenció nemcsak nagy terhet róna a költségvetésre, hanem "rendszeridegen bűnbeesés" lenne.

Ha ezeken a politikusokon múlik, sokáig álom marad az elektromos autózás
Wolfgang Schäuble
Forrás:Europress/Getty

Merkelnek fel van adva a lecke

Az egymással szembehelyezkedő erőterek alapján borítékolni lehet a koalíción, pártszövetségen belüli csatározást. Ez pedig nem jelent mást, mint azt, hogy Angela Merkelt saját CDU-s párttársai hozták nagyon nehéz helyzetbe. A német kancellár ugyanis már 2012-ben ígéretet tett arra, hogy Németország útjain 1 millió elektromos autó fog futni 2020 végére.

Az eladási adatok alapján viszont ettől nagyon távol van az ország. A kellő politikai támogatás (financiális és egyéb érdemi ösztönzők) hiányának ugyanis az lett az eredménye, hogy az elmúlt négy évben kevesebb, mint 31 ezer darab tisztán elektromos autót regisztráltak Németországban.

Ha ezeken a politikusokon múlik, sokáig álom marad az elektromos autózás
Merkelnek ebben a helyzetben nem sok választása maradt, ha állni akarja a szavát és valóban 1 millió elektromos autót akar Németország útjain látni, akkor kénytelen lesz financiális eszközökkel támogatni az elektromos autók vásárlását. Abban ugyanis aligha bízhat, hogy a CSU vagy az SPD vezetői változtatnak álláspontjukon. Egyrészt a környezettudatos közlekedés politikailag jól eladható, főleg akkor, amikor sokak bizalma inoghatott meg a német politikai felsővezetésben, akik több forrás szerint is évek óta tudtak az emissziós teszteken történő csalásokról. Másrészt a bajor miniszterelnöknek attól sem kell tartania, hogy tartományának egyik fontos gazdasági szereplőjének, a BMW-nek, kivívja a haragját. Sőt, a luxusautó-gyártónak még kapóra is jöhet az értékesítések támogatásokkal történő felpörgetése, hiszen az elmúlt években egyre több tőkét köt le annak érdekében, hogy ütőképes elektromos autókat tudjanak gyártani.

Sok múlhat az autógyártókon

Nem véletlen tehát, hogy Merkel tárgyalóasztalhoz ült kedden a német autógyártók vezetőivel annak érdekében, hogy kiderüljön, hogyan tudnának hozzájárulni az elektromos autók vásárlóinak nyújtandó állami támogatáshoz. Abban az esetben ugyanis, ha sikerülne megállapodást kiharcolnia a terhek közös viseléséről, eladhatóbb lenne a kezdeményezés a CDU-n belül is. A német kancellár egyébként nincs is rossz alkupozícióban:

  • A várható költségek ellenére a fentebb leírt okok miatt a BMW hamar beállhat a kezdeményezés mögé.
  • A Volkswagen számára igazi magas labda lenne egy ilyen ügy támogatása, amivel bizonyíthatná a dízelbotrány után, hogy valóban mennyire elhivatott az elektromos autózás jövőjét illetően. Főleg úgy, hogy a hírek szerint sok százmillió eurót fognak elkölteni annak érdekében, hogy erősítsék pozíciójukat ezen a területen.
  • A Daimler vezére, Dieter Zetsche is rábólinthat a közös teherviselésre, mert nem csak a tisztán elektromos autók vásárlóit támogatnák, hanem a konnektoros hibridekét is. Utóbbi szubvencionálása pedig több szempontból is kedvező lenne az autógyártóknak, amelyek érdekeit az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) elnökeként szem előtt kell tartania. Egyrészt lassíthatnák az átmenetet a belsőégésű motorokról az alternatív hajtástechnológiák alkalmazásár történő átállásnál, másrészt nagy lépést tehetnének az ACEA által is elfogadott EU-s direktíva irányába, ami jelentős csökkentést vár el a szén-dioxid-kibocsátás esetében flottaszinten.


Ha ezeken a politikusokon múlik, sokáig álom marad az elektromos autózás
Dieter Zetsche
Forrás:Europress/Getty

Egyre gyakrabban kerül Merkel nehéz helyzetbe

Merkel nincs könnyű helyzetben, ha tartani akarja a vállalását, akkor néhány héten belül másodszor kerülhet szembe saját pártja erős embereivel. Legutóbb a német kancellárt menekültpolitikája miatt bírálta több párttársa, akik irányváltást sürgettek. Erre az év első frakcióülésén került sor, ahol feltűnő volt az is, hogy csak egy CSU-s képviselő szólalt meg, vagyis Angela Merkel szinte az összes bírálatot saját pártjának soraiból kapta, ami igen keserű lehetett a pártelnök-kancellár számára, hiszen alig egy hónappal ezelőtt még ünnepelték a CDU karlsruhei kongresszusán.


Már lerágott csont, hogy az elektromos autózás elterjesztése jelenlegi formájában elképzelhetetlen állami támogatások és a töltőinfrastruktúra dinamikus fejlesztése nélkül. Hiszen két nyomós érv szól az ellen, hogy az emberek átálljanak az új technológia felhasználására, az elektromos autók magas ára és az attól való félelem, hogy nem jutnak el végül A pontból B pontba. Így Angela Merkel számára nem marad más választás, ha tényleg tartani akarja magát a korábbi kijelentéséhez, hogy beáll a CSU-SPD kezdeményezés mögé és financiális támogatást nyújt az elektromos autók vásárlóinak. Ezzel viszont szembehelyezkedik majd több párttársával, akiket akkor sem lesz könnyű meggyőznie és maga mellé állítania, ha végül a vezető autógyártóknál sikeresen lobbizik a közös teherviselésért. Ráadásul az is előfordulhat, hogy teljesen feleslegesen vállalja fel a konfliktust a német kancellár, ugyanis ahogy arról korábbi cikkünkben már írtunk, kétséges, hogy az 5 ezer euróban maximalizált támogatás elég lenne a kívánt célok eléréséhez.
BÉT
német200117
India merriage
napelem magyar zoldites
négy_napos_munkahét
izer norbert allamtitkar
címlapkép_zöld
Népszerű
HEPA-Startup Campus
Ernyőmegállapodás segíti a hazai startupok globális terjeszkedését

A program képzéseket biztosít a külpiacra lépés iránt érdeklődő startupok számára.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Statisztikai elemző

Statisztikai elemző

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
BÉT