Szokj le, mielőtt kinyír a cigi!
Üzlet

Szokj le, mielőtt kinyír a cigi!

Webbeteg.hu
Az életmódbeli tényezők közül a dohányzást tekintheted az egyik legmeghatározóbb veszélyforrásnak az egészséged szempontjából. A rákos megbetegedések kialakulásának egyik legfőbb rizikófaktora, de számos más betegség létrejöttében is szerepe van. Gyakorlatilag kijelenthető, hogy nincs olyan szervünk, amelyet a dohányzás ne károsítana. Hányadik helyen állunk a világban a dohányzást tekintve? Mit tehetsz, ha le akarsz szokni? Cikkünkből megtudhatod.
Manapság kevesen vitatják, hogy nem csupán az aktív dohányos életforma jár egészségi hátrányokkal, a passzív dohányzás is károsan befolyásolja az egészséged. Az Európai Lakossági Felmérés (ELEF) 2014-es adatait böngészve látható, hogy a felnőtt magyar lakosság 29%-a dohányzik, szemben a 2009-es 31%-os aránnyal. Mielőtt nagy ünneplésbe kezdenénk a csökkenést látva, meg kell jegyezni, hogy a két időpont között csak az alkalmanként rágyújtók száma csökkent, a rendszeres dohányosoké gyakorlatilag nem változott (2014 - 28%, 2009 - 27%).

2014-ben a magukat alkalmi dohányosnak tartók aránya nagyon alacsony, 1,6% volt. A két nem dohányzási szokásait tekintve a különbség számottevő és nőtt is 2009-hez képest: a nőknek mindössze negyede, a férfiaknak viszont egyharmada dohányzik rendszeresen.

5 800 000 000 000

Körülbelül ennyi szál cigarettát szívtak el világszerte 2014-ben. A dohányosok száma még mindig emelkedik (jelenlegi számuk 1,1 milliárd főre tehető), a legnagyobb mértékben Nagy-Britanniában, Ausztráliában és Brazíliában csökkent a füstölgők száma, de például Kínában többen dohányoznak, mint a legkevésbé fejlett és a fejlődő országokban együttvéve.

Szokj le, mielőtt kinyír a cigi!
Forrás: The Tobacco Atlas

Helyünk a nagyvilágban

A WHO adatai szerint az évi egy főre eső átlagos cigarettafogyasztást tekintve Magyarország az "előkelő" 30. helyet foglalja el a világranglistán: 1518 szál cigi jut minden magyar lakosra évente. De nézd csak a TOP 10-et:

Szokj le, mielőtt kinyír a cigi!
Libanon kivételével európai államok foglalják el a vezető pozíciót. Egészen döbbenetes, hogy minden görög lakosra évente csaknem 3000 szál cigaretta jut.

Magyarország 30. helye ennek fényében nem tűnik rossznak, mert például ilyen szempontból jobbak vagyunk a cseheknél, a horvátoknál és az osztrákoknál is sőt, még Svájcban is több cigi jut egy főre évente. Magyarországon évente 26 000 halálesetért tehető felelőssé a dohányzás.

Növeld az esélyeid a hosszabb életre!

A Webbeteg.hu leszokás oldalán érdekes adatokat és sok segítséget találsz. Érdeked például, hogy a leszokás után...
  • 20 perccel: a pulzusod a normál értékre áll vissza.
  • 8 órával: a vér oxigéntartalma a normális szintre emelkedik.
  • 24 órával: kiürül a szén-monoxid a szervezetedből.
  • 48 órával: javul az íz- és szagérzékelés, kiürül a nikotin is a szervezetedből.
  • 72 órával: a vérkeringésed, a szíved teljesítőképessége és a tüdőd funkciója javul.
  • 2-12 héttel: a légutak kitágulnak, a légzés könnyebbé válik, teljesítőképességed növekszik.
  • 3-9 hónappal: a köhögés csökken, teljesítőképességed fokozódik.
  • 1 évvel: a dohányzással összefüggő szív- és érrendszeri betegségek kockázata a felére esik vissza.
  • 10 évvel: a tüdőrák kialakulásának kockázata a felére csökken.

A megvonási tünetek

Legfőképp a nikotin a felelős a függés kialakulásáért. Nem csupán a központi idegrendszerre van hatással, az idegsejtek egyes csoportjaira is. Ezért van az, hogy ha csökken, vagy megszűnik a nikotinbevitel, kellemetlen tünetek léphetnek fel. A megvonási tünetek az első héten a legintenzívebbek, 2-3 hét múlva jelentős javulás áll be.

A leteszemacigit.hu nagyon jó táblázatban foglalta össze a leggyakoribb megvonási tüneteket:

Szokj le, mielőtt kinyír a cigi!

Mivel könnyítheted meg a leszokást?

Ingerültség: pár hétig tarthat. Segíthet a séta, egy forró fürdő, relaxáció. Ha lehet, kerüld a kávéfogyasztást!

Köhögés, száraz torok: Igyál sok folyadékot! Próbáld ki torokcukorkákat vagy rágózz!

Rossz lehelet: igyál sok folyadékot, gyakran moss fogat! A tüdőnek idő kell a tisztuláshoz. Használj cukormentes rágót!

Székrekedés, puffadás: 1-2 hétig tarthat. Igyál sok folyadékot, egyél rostban bővelkedő ételeket (gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonafélék, stb.)!

Éhség: igyál vizet, vagy alacsony kalóriatartalmú folyadékokat! Legyen mindig nálad ásványvíz vagy más folyadék, és alacsony energiatartalmú rágcsálnivaló!

Levertség: keress magadnak minél több örömteli elfoglaltságot, tölts több időt nemdohányzó barátaiddal. Jutalmazd meg magad!

Még több tippet olvashatsz a Webbeteg.hu-n.

Mi segíthet a leszokásban?

Nikotinpótló készítmények: a megvonási tünetek enyhítésének érdekében nikotint juttatunk a szervezetbe fokozatosan csökkenő adagban (jóval kevesebbet, mint ami a cigarettákkal bejut). Használhatsz nikotinos tapaszt, rágógumit, vagy szopogató tablettát. Ez a módszer minden ötödik leszokási kísérletet sikeressé tesz.

Nikotinmentes vareniklin: ezt a hatóanyagot kimondottan a dohányzás leszokás céljára fejlesztették ki. Háromhónapos leszokási programban ajánlott alkalmazni. Gátolja a nikotin kötődését az agyban a receptorokhoz, így a dohányos nem érzi a számára kellemes érzést a cigaretta elszívásakor. Használata előtt kérd ki orvos véleményét!

A gyógyszeres támogatáson túl fontos a lelki támogatás is. Pszichoterápiás foglalkozások segíthetnek a dohányzási szokások megváltoztatásában, a motivációk megértésében, egyéb szorongásoldó technikák megtanulásában, a járulékos lelki okok feltárásában és kezelésében. Az akupunktúrás kezelés szintén hatékony lehet a sóvárgás csökkentésével.

Ezek mellett sokféle - többé-kevésbé hatékony - módszer van (elektromos cigi, lézeres terápia, csoportfoglalkozások), a legfontosabb azonban a szilárd elhatározás, melyet gyógyszeresen és pszichés támogatással érdemes megerősítened a minél nagyobb hatékonyság érdekében.

Egyedül nem megy - segítség a leszokáshoz a Webbeteg.hu-n.
bika wall street index tőzsde
jean cloude juncker
mol olajipar
huawei mobiltelefon
víz water
vonat train máv
e-cigi vape
LONDON, UNITED KINGDOM - 2019/09/04: British Prime Minister Boris Johnson is seen leaving No 10 Downing Street to attend his first Prime Minister's Questions at the House of Commons. Later today the MPs will debate bill that could block no-deal Brexit. ()
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
bika wall street index tőzsde