Mire figyeljünk oda kánikula idején?
Üzlet

Mire figyeljünk oda kánikula idején?

Webbeteg.hu
A kánikula minden 60 év feletti ember szervezetét megterheli, azonban a fiatalabbakra is komoly veszélyt jelenthet, amennyiben nem figyelnek oda magukra. Mit egyél, mit igyál a hőségben?
A nagy hőség - sok egyéb más mellett - szív- és érrendszeri-, valamint reumás panaszokat, migrént és görcsöket válthat ki. Ha ilyen típusú betegségben szenvedsz, vagy a nagy meleg miatt alakulnak ki nálad a tünetek, kerüld a fizikai aktivitást. Ha nem is mondasz le a mozgásról, mindenképp a kora reggeli vagy az esti órákra időzítsd azt.

Mit tehetsz még?

  • Fontos a megfelelő ruházat is: legyen világos és szellős.
  • A közlekedésben légy óvatos! A hőség következtében növekszik a reakcióidő, ez nehezíti a koncentrálóképességet, megnő a baleset lehetőségének kockázata.
  • Ha egészségügyi problémával, betegséggel küzdesz, mindenképp kérj tanácsot orvosodtól a nagy meleg kezelésével kapcsolatban.

Folyadékfogyasztás

A kánikulai időszak beköszöntével emelkedik a kiszáradás rizikója, így fokozott odafigyelést igényel, hogy szervezeted vízháztartását egyensúlyban tartsd. Étrended változatossága a folyadékpótlást is megkönnyíti.

Szakemberek szerint a vízen kívül a magas víztartalmú étrend is hatékony a szervezet hidratációjában. Jól megválasztott ételekkel folyadékszükségleted csaknem egyharmadát fedezheted!

Nagy melegben a szervezeted fizikai stressznek van kitéve, ami veszélyezteti egészséged. Ha az enyhe fokú kiszáradás tüneteit elhanyagolod (fejfájás, szédülés, izomgörcsök), súlyos esetben hőguta is jelentkezhet.

A legjobb tanács a megelőzéshez egyszerű: igyál eleget. Alapesetben a folyadékszükségleted 20-30 százalékát fogyasztod el táplálék formájában. Ha az étkezéseid során tudatosan magas víztartalmú ételeket választasz, azzal máris teljesítetted a napi javasolt folyadékbevitel közel egyharmadát. Az idősek és gyermekek esetében még nagyobb a jelentősége, mert ők a hőmérsékletváltozásra érzékenyebbek, így a magas víztartalmú étrend sokat számít a kiszáradás megelőzésében.

Miben mennyi víz van?

A helyes nyári étrend kialakításában nagy segítség, ha megismered, hány százalék vizet tartalmaznak mindennapi ételeid. Tévedsz, ha az ételek halmazállapotából próbálsz következtetni. Nem csupán a folyékony élelmiszerek, hanem egyes szilárd ételek is magas mennyiségben tartalmaznak vizet.

A zöldségek, gyümölcsök többsége 80-95%-os víztartalmú, tehát legalább annyira jól hidratálnak, mint a levesek.

Elsőre meglepő lehet, de tény, hogy a szénhidrátforrások közül a főtt tésztában van a legtöbb víz (akár 85%-ban), de a főtt rizs is eléri a 65-70%-os vízarányt.

A fehérjedús élelmiszerek esetében is nagy mozgástered van: a tojástartalmú ételek mellett a halak és a tengeri "herkentyűk" is 65-80% vizet tartalmaznak.

A sütemények, kekszek viszont sajnos kis mennyiségben tartalmaznak vizet, de a kánikulában jól esnek az olyan desszertek, mint a joghurt (75-85% víztartalommal) vagy a fagylaltok, melyek szintén legalább 60% víztartalmúak. Utóbbiaknál azonban ne felejtsd el, hogy kalóriatartalmuk is magas!

Mire figyeljünk oda kánikula idején?


Mire figyeljünk oda kánikula idején?

Hasznos tippek

Az általános táplálkozási elvek szerint az alábbi szempontokat érdemes figyelembe venned az ideális, nyári étrend összeállítása során:
  • Az itthon termesztett szezonális zöldségeket, gyümölcsöket mindenképp érdemes beépítened étrendedbe. Nagyon magas víztartalma van például a görögdinnyének, a tökféléknek vagy az uborkának.
  • A folyadékban bővelkedő élelmiszerek, azaz a zöldségek-gyümölcsök és az ezekből készült levesek nem csupán hidratálnak, elfogyasztásukkal sok további értékes tápanyagot, rostot, vitamint is beviszel a szervezetedbe.
  • Vannak azonban élelmiszerek, melyek nem támogatják a vízháztartásod egyensúlyát. A füstölt húsokban, szalonnákban az esetek többségében igen nagy mennyiségű só van, nyári időszakban érdemes ezeket zöldségekkel tálalt grill húsokra cserélned. Az alkoholtartalmú italok túlzott fogyasztása veszélyforrásnak számít kánikulában!
  • A nagyfokú izzadás nátriumveszteséggel jár, arra azonban nem feltétlenül van szükség, hogy ennek pótlására több sót fogyassz, mint egyébként is. Magyarországon jellemző a túlzott sóbevitel, egy átlagos férfi a javasolt dózis négyszeresét, míg egy nő a háromszorosát fogyasztja el. Étrended bőven fedezi az izzadáskor elvesztett mennyiséget, ezeket a sókat pótolnod csak extrém meleg környezetben végzett, 1 óránál hosszabban tartó sporttevékenység, illetve fizikai munka esetén szükséges.
Mozit kaphat a Köki
Nincs meg a harmadik: nem is foglalkozott ma velünk a Moody’s
deutsche bank_getty
Frankfurti tőzsde
applearfolyam
trump, christmas
Népszerű
Heindrich Balázs HEPA
Mi kell ahhoz, hogy sikerrel üzletelj külföldön? Átalakulóban a magyar exporttámogatás

Nem mernek kockázatot vállalni a magyar cégek, pedig fel lehet készülni a külföldi piacokra – véli Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
2019. november 21.
Property Investment Forum 2019
Frankfurti tőzsde