A gyógyulás is jobban megy, ha jó a kapcsolatunk az orvosunkkal
Üzlet

A gyógyulás is jobban megy, ha jó a kapcsolatunk az orvosunkkal

Webbeteg.hu
Július elseje nem csupán a köztisztviselők, hanem az egészségügyi dolgozók napja is. Az ágazatban munkát vállalók béréről volt már szó, most ejtsünk pár szót az orvos-beteg kapcsolatról, a kettejük közti kommunikációról a Semmelweis-nap apropóján.
Létezik-e az, hogy orvos és páciense nem érti egymást, és eljutnak a kölcsönös bizalmatlansághoz, az együttműködés hiányához, végül a gyógyító hivatás presztízsének csökkenéséhez?

Készült egy kutatás, amely arra kereste a választ, hogy mi az elvárás az orvossal szemben. Tíz szempontot értékeltek a páciensek, ebből kiderült, hogy az első 5 helyen a hivatástudat, a pontos diagnózis felállítása, az önfeláldozás, a biztonság az elhatározásban, a felkészültség állt, az idő a hatodik, az őszinteség pedig a hetedik helyen szerepelt. Az utolsó három helyre csúszott a tekintély, az érdektől mentes gyógyítás és az udvariasság.

Az ajtókilincs-effektus

Egyáltalán nem mellékes, hogyan viszonyul egymáshoz az orvos és páciense. Gyakori tapasztalat, hogy az orvos anamnézis-felvétel közben nem hallgatja végig, figyelmesen a beteget (ez egyébként az esetek többségében nem egyéni hiba, inkább a rendszer hiányossága), emiatt a panaszok bizonyos része, melyek segítségével az orvos gyors diagnózist állíthatna fel, sok esetben rejtve marad.

Egy korábbi vizsgálat azt mutatta, hogy az orvosok átlagot tekintve 18 másodperc után félbeszakítják a betegüket, hogy konkrét kérdéseket tegyenek fel nekik. Azonban az úgynevezett ajtókilincs-jelenség szerint a betegek nagy része a legfőbb panaszt, tünetet, problémát a legutolsóként említené, ha rajta múlna. Ebből adódóan a valódi problémák sok esetben rejtve maradnak, a diagnózis felállítása bonyolulttá, hosszadalmassá válik, emiatt végeznek fölösleges vizsgálatokat és téves kezeléseket.

Tölcsér-elv

Nekünk, betegeknek, az lenne az ideális, ha az úgynevezett tölcsér-elv szerint történne az eljárás: az orvosnak a kérdések feltétele után a válaszlehetőségek mennyiségét redukáló, félig nyitott, majd a tényekre célzó kérdéseket kellene feltennie. Ennek hiánya az orvos-beteg viszony romlásához vezet, csökken a beteg orvosba vetett bizalma, ezáltal a beteg passzívvá, a gyógyulás pedig lassabbá és nehézkesebbé válhat.

A beteg saját maga panasza felé mutatott érzelmei nagy hatással vannak a gyógyulás folyamatát illetően, tehát az a páciens, aki a maga gyógyulásában nem hisz és nem is tesz érte, nehezebben is gyógyul meg. Innen pedig nem nehéz belátni: ahogy csökken a gyógyulási arány, az egészségügy presztízse is csorbát szenved.

A betegnek is értenie (kellene)

Gyakran fellépő probléma, hogy az orvosok túlzásba viszik a szakkifejezések használatát, ez a betegeket nem segíti panaszuk megértésében. Normális esetben a páciensnek tisztában kellene lennie azzal is, melyik vizsgálatot milyen követ, és annak mi a szerepe a diagnózis felállításában, illetve a kezelést tekintve.

Szintén fontos lenne a kezelés lényegének elmondása, kiemelése, a használandó gyógyszerek kizárólag az előírt módon történő bevétele. A mellékhatásokról is nagyon ritkán esik szó. A terápia eredménytelenségének sokszor az az oka, hogy a beteg nem működik együtt eléggé, ezért is lenne fontos az imént említett tényezők tisztába tétele. Sokszor előfordul, hogy a beteg nem ismeri az egyes gyógyszerek szerepét, némelyiket elhagyja a magas ár vagy a mellékhatások miatt.

Van-e ideális orvos? Ahogyan nincs "ideális" házasság, ideális orvos és beteg sincs. Ellenben van egymás iránt mutatott tiszteleten alapuló jó kapcsolat, legfőképpen igaz ez a háziorvosi praxisokat tekintve.

Az orvos is csak ember

Nem szabad megfeledkezni az orvosi magatartásról, a viselkedés fontosságáról sem. A nyugodt, türelmes orvosnak a betegei is nyugodtak. Ha a páciens azt érzi, hogy a gyógyítónak fontos, mi történik a betegével, biztonságban, jó kezekben érezheti magát. Amennyiben a bizonytalansága eloszlik, kérdéseire választ kap, a gyógyulás esélyei is sokkal jobbak lesznek.

Azzal azért tisztában kell lennünk, hogy az orvos nem haver, nem családtag, hanem az egészségügyi panaszaink megoldója: a pácienseknek tisztelnie kell az orvos jogköreit, feladatát. A túlzásba vitt bizalmaskodás és a panaszok túlzottan részletes sorolása nem hatékony a gyógyulás szempontjából, sőt, inkább ellenkező hatást, elutasítást válthat ki a részéről.
cimlap_olaj0916_2
Kiszivárgott: egy európai Apple-t vagy Google-t szeretne az EU
property awards 2019
The Gutenberg Bible is photographed in the Huntington Library in Pasadena, October 30, 2010.
frankfurtitozsde
Népszerű
Heindrich Balázs HEPA
Mi kell ahhoz, hogy sikerrel üzletelj külföldön? Átalakulóban a magyar exporttámogatás

Nem mernek kockázatot vállalni a magyar cégek, pedig fel lehet készülni a külföldi piacokra – véli Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Tőzsdei hullámlovaglás kezdő kereskedőknek.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2019. december 4.
Agrárszektor Konferencia 2019
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
frankfurtitozsde