Honnan tudod, hogy vitaminhiányod van?
Üzlet

Honnan tudod, hogy vitaminhiányod van?

Webbeteg.hu
Mennyi a vitaminszükségleted? Miért van szükséged vitaminokra? Egyáltalán mi a vitamin? Összeállításunk első cikkéből megtudhatod.
A vitaminok kis molekulatömegű, szerves vegyületek, amik a szervezet számára kis mennyiségben, viszont nélkülözhetetlenek. A kémiai kölcsönhatásokban vesznek részt a szervezetben. Megkülönböztetünk zsírban oldódó (A, D, E, K) és a zsírban nem oldódó (B, C, H, stb.) vitaminokat. Vannak olyanok, melyek a bélrendszerben képződnek (folsav, B12-vitamin), illetve olyanak, amelyeket a szervezet is elő tud állítani (pl. A- és D- vitamin).

A vitaminokról és nyomelemekről mindent megtudhatsz a Webbeteg.hu adatbázisából.

Vitaminszükséglet, vitaminhiány

Az ideális, illetve optimális vitaminszükséglet az, ami teljes egészében kielégíti a szervezet igényét és az ennél több elfogyasztott vitamindózis nem javítja a szervi funkciókat. Minimális vitaminszükséglet az a vitamin mennyiség, melynek bevitele esetén vitaminhiányra utaló tünetek még nem jelentkeznek.

Ha a minimálisnál kisebb dózisú vitamin kerül a szervezetbe, bizonyos idő elteltével vitaminhiány alakul ki, ebben az állapotban már a kezdetekkor felléphetnek tünetek, mint például:
  • fertőzésre, gyulladásokra való hajlam,
  • emésztési zavarok,
  • fáradékonyság.

A szükségesnél szegényesebb vitaminellátás nem feltétlen jelenik meg hiánybetegség formájában, sőt, sokszor a tünetek hasonlósága miatt nehezen diagnosztizálható probléma.

Elsők között a B1-vitaminról, később több vitaminról kiderült, hogy az enzimrendszerek fontos alkotóelemei. Az alacsony vitaminellátottság valójában az enzimrendszereknek a működészavara. A vitaminhoz nagyon hasonlító, viszont biológiai értelemben velük nem azonos értékű vegyületek elfoglalhatják a vitaminok helyét ezekben az enzimekben − ezek az úgynevezett antivitaminok. Ebben az esetben akár bőséges vitamin ellátottság mellett is kialakulhat alacsony vitaminellátottság, sőt vitaminhiány is (utóbbiról később olvashatsz).

Azt azért nem árt tudni, hogy az antivitaminok jelenléte a szervezetben nem feltétlenül hoz létre hiánybetegséget, az esetek többségében csupán megnöveli a szervezeted vitaminszükségletét. Legfőképpen az egyoldalú táplálkozás miatt alakulhat ki ez az állapot. A teljes vitaminhiánynak jellegzetes tünetei vannak, ezek leginkább az adott vitamin hiányától függnek és (hiány)betegség formájában jelennek meg.

Túladagolás

A zsírban oldódó vitaminok túladagolhatók, ugyanis nem ürülnek ki, azaz halmozódnak (pl. az A- vitamin túladagolás esetén a bőr besárgul) a szervezetedben. A folyamatosan adagolt vitaminkészítmények szedése esetén ezért mindig ügyelj az ajánlott és optimális vitaminmennyiségre.

Miből szerezz vitamint?

A vitaminok bevitelének legideálisabb és talán legegyszerűbb, de mindenképp legélvezetesebb formája az érett, friss gyümölcs és zöldség (valamint bizonyos gyógy- és fűszernövények) fogyasztása, illetve a kiegyensúlyozott, helyes, változatos táplálkozás, ezáltal a vitaminok felszívódása is a szervezeted szükségletéhez igazodik.

A kiegyensúlyozott táplálkozásnak (és az ennek köszönhető vitaminellátottságnak) az energiafelvételi tényezőidben is meghatározó szerepe van, hiszen ez biztosítja számodra az energiaegyensúlyt. A friss és nyers gyümölcsök, zöldségek biztosítják a szervezetednek és a vízben oldódó vitaminoknak a kellő folyadékmennyiséget is. Köszönhetően annak, hogy közvetlenül tartalmazzák a vitaminokat és az antioxidánsokat, az immunrendszerednek is ez a leghatékonyabb beviteli mód.

Negatívan befolyásolja a vitaminok felszívódását és beépülését
  • a dohányzás,
  • az alkoholfogyasztás,
  • a fertőzés,
  • a gyulladásos állapot,
  • a gyakori hányásos és hasmenéses állapot,

mert gátolják a felszívódását és beépülését a sejtekbe.

Vitaminellátottság szempontjából is külön meg kell említeni a candida-betegséget is, mely önmagában is okozhat vitaminhiányos állapotot. Erről itt olvashatsz részletesen.

Mivel a vitaminok nélkülözhetetlenek az idegrendszer normál működéséhez is, így stressz, szorongásos állapot, alvászavar esetén mindenképp kell a megfelelő vitaminellátottság.

Amennyiben diétázol, ügyelned kell a megfelelő mennyiségű vitamin bevitelére, ugyanis is ilyenkor a szervezeted anyagcsere- és energetikai folyamata átrendeződik.
DSZZS20200216016
zöld park shutter
orbán viktor évértékelő
koronavirus
BullvsBear
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó

Rendezvényszervező

Rendezvényszervező
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
BÉT