Őrült különbségek vannak a hagyományos és az elektromos autók között!
Üzlet

Őrült különbségek vannak a hagyományos és az elektromos autók között!

Bár az elektromos autók pontosan ugyan úgy néznek ki, mint a belsőégésű motorral szerelt járművek és sok azonos alkatrészük is van, az igazság viszont az, hogy műszakilag hatalmas különbségek vannak közöttük. Tudtad például, hogy egy elektromotor csupán néhány alkatrészből áll, miközben akár tizenkétezres percenkénti fordulatra is képes és hol motorként, hol pedig generátorként viselkedik? És azt, hogy egy elektromos autó a magával vitt energia jelentős részét hasznosítja, miközben a hagyományos autóinkkal sokszor csak az utcát fűtjük? Érdekel hogyan növelhető egy elektromos autó hatótávolsága a mozgási energiájának felhasználásával? Cikksorozatunk első részéből minderre és még sokkal több dologra is választ kaphatsz. Kapaszkodj, indulunk!

1 2 3

Ismerd meg az elektromos autó legfontosabb részeit.
Lassan már a csapból is az elektromos autók folynak, mást sem lehet hallani, olvasni, hogy az alternatív hajtástechnológia teljesen átalakítja a járműipart és fokozatosan kiszorítja a hagyományos, belsőégésű motorral szerelt járműveket a piacról és így a közutakról is. Ehhez képest valószínűleg a legtöbb ember nagyon keveset tud csak az elektromos autóról, mint műszaki eszközről, legyen szó annak legfontosabb alkatrészeiről, azok funkcióiról, illetve arról, hogy milyen hasonlóságok, illetve különbségek vannak egy elektromos autó és egy belsőégésű motorral szerelt jármű között. Alábbi cikkünkben ezeket a témákat járjuk körbe, illetve igyekszünk arra is választ adni, hogy kik gyártják ma az elektromos autók legfontosabb alkatrészeit és így kik lehetnek azok a szereplők, amelyek jelenlegi vezető pozícióikat tovább erősíthetik az iparágban.

Mi az az elektromos autó?

Mielőtt rátérnék az elektromos autó legfontosabb alkatrészeinek bemutatására, fontos meghatároznunk, hogy az elektromos autónak milyen fajtái vannak. Abban az esetben ugyanis, hogyha a jármű hajtására fő feladatként, és mint tervezési feladat is az elektromotor szolgál, akkor három csoportot különböztethetünk meg:

  • Akkumulátoros energiatárolással működő tisztán elektromos autó
  • Akkumulátoros energiatárolással működő, de az akkumulátor lemerülése esetén saját generátoros áramforrással - amely döntően belsőégésű motorral van hajtva - ellátott kiterjesztett hatótávolságú elektromos autó.
  • Nem akkumulátoros elektromos áramforrással hajtott elektromos autó, amely lehet szuperkondenzátoros és lehet tüzelőanyag-cellás jármű, utóbbi esetében beszélhetünk hidrogéngáz-forrású autóról, illetve a nemrég bemutatott reaktorcellás technológiáról, amely etanolból, illetve más szénhidrogén-származékból állít elő hidegreakcióval elektromos áramot.


Jelen állás szerint a tisztán elektromos meghajtású autóknak áll a zászló, vagyis a töltőinfrastruktúra fejlesztésének és az állami támogatásoknak köszönhetően ezek a típusú járművek kezdenek igazán a hétköznapi életünk részévé válni. A vezető autógyártók pedig ezekkel kapcsolatban fogalmaznak meg olyan célkitűzéseket, hogy a következő évtizedben szeretnék elérni, hogy a teljes globális értékesítésük jelentős hányadát adják. De mégis hogyan lehet megfogni a jövő elektromos autóját?

Az akkumulátoros elektromos autó az a jármű, amelyet beépített erőgépként csak elektromotor hajt és az elektromos energia tárolására a járműben található akkumulátorok szolgálnak. Ezáltal a jármű a mozgása során független tud lenni mindenfajta hálózattól, illetve a magával vitt energiát úgy tudja felhasználni, hogy menet közben káros anyagot nem bocsát ki.

Az elektromos autó legfontosabb alkatrészei

Hogyha nagyon le akarnánk egyszerűsíteni a dolgot, akkor azt mondhatnánk, hogy a tisztán elektromos autó négy fő egységből áll, az összes többi pedig a kiegészítő berendezés:

  • A töltőrendszer, amelynek segítségével kívülről az akkumulátorba juttathatjuk az energiát, míg a jármű egy helyben áll
  • Az akkumulátor, amely a hajtáshoz szükséges elektromos energiát tárolja
  • A vezérlőelektronika, amely az elektromotort vezérli
  • Maga az elektromotor, amely a hajtóerőt adja


De az az igazság, hogy nekünk eszünk ágában sincs most leegyszerűsíteni a dolgot, ezért az alábbi ábrának, amely az elektromos autó legfontosabb komponenseit jelöli, minden egyes pontját bemutatjuk.

Őrült különbségek vannak a hagyományos és az elektromos autók között!
  • Külső fali töltő: ahonnan vételezzük az elektromos energiát.
  • Töltőcsatlakozó: amelynek típusa attól függ, hogy az adott járműnek ki a gyártója.
  • A töltésvezérlő és töltőelektronika: amely lehetővé teszi az autó töltését 230 V-os váltakozó feszültségű hálózatról és nagyteljesítményű, egyenáramú töltőberendezésről is.
  • Az akkumulátorvezérlő-egység: amely gyakorlatilag az akkumulátorcsomag része. Ez a mikroszámítógép által irányított eszköz egyrészt arra felügyel, hogy a töltés és a felhasználás során az akkumulátorcellák mindig ideális üzemállapotban legyenek. Erre pedig azért van szükség, mert ha hagynánk lemerülni egy cellát az akkumulátorban, akkor az egész egység gyenge lenne. Itt érdemes megjegyezni, hogy ezek a nagyfeszültségű, egyenáramú akkumulátorok sok kisebb cellából épülnek fel. A nagy feszültség miatt pedig következik az, hogy meg kell akadályozni, hogy az ember ehhez a nagy feszültséghez hozzáférjen, így bár az ábrán nem szerepel, mégis nagyon lényeges része az elektromos autónak a szigetelés. Ezt a szigetelést, amely a teljes elektromos hajtásrendszerre kiterjed - az akkumulátortól a motorig, beleértve az elektronikát - állandóan ellenőrzi egy kisfeszültségű rendszer és bárhol szakadást tapasztal, azonnal leoldja a rendszert annak érdekében, hogy még véletlenül se kerülhessen az emberhez közel az a bizonyos 400 Volt körüli feszültség. Az akkumulátorvezérlő-egységnek van egy másik nagyon fontos feladata is, kiküldi azt a feszültséget, amely a motorvezérlő elektronikába kerül, és végső soron hajtja az autót.
  • Az akkumulátor: amely a haladáshoz szükséges energiát tároló egysége az elektromos autónak.
  • Az akkumulátort és a motorvezérlő teljesítményelektronikát összekötő nagyfeszültségű vezeték amelyen 400 Volt egyenfeszültség megy keresztül. Ezek ujjnyi vastag kábelek vagy még annál is vastagabbak és dupla szigetelésűek. Itt két vastag kábel megy előre, amelyek teljesen függetlenek az autó bármelyik részétől, és hogyha netán megsérülne bármelyik is, azonnal lekapcsol a rendszer.
  • Teljesítményelektronika vagy egyen-váltó átalakító: amely az akkumulátor egyenfeszültségéből csinál váltakozó feszültséget. Mivel melegszik, külön hűtőrendszere van, illetve be van kötve a légkondicionáló rendszerbe. Ha egy belsőégésű motorral szerelt jármű alkatrészéhez akarjuk hasonlítani, akkor azt mondhatjuk, hogy a hagyományos autóban ez az elektronika mondja meg, hogy mekkora fordulatszámon, mekkora nyomatékkal működjön a motor. Ez a hagyományos autóban nagyjából a motor hajtóanyag-ellátó rendszerének és vezérlőelektronikájának felel meg, hiszen ott annak segítségével tudjuk meghatározni, hogy a hagyományos motorunk mekkora nyomatékot adjon le, milyen fordulaton.
  • Elektromotor vagy villanymotor: amelyet ha nagyon precízek akarunk lenni, elektromos gépnek nevezünk, mert nem csak motorként funkcionál, hanem van generátor üzeme is, amikor lassít a jármű. Ez az egység adja a hajtóerőt, és hajtja meg az elektromos autót.
  • Erőátvitel: a villanymotor és a kerekek közötti mechanikus erőátviteli rész, ebben van egy lassító áttétel és egy kiegyenlítőmű, amely ugyanolyan, mint a többi autónál.
  • Fékrendszer: ez az egység felel azért, hogy amikor a villanyautó fékpedáljára rálépünk - az energiatakarékosság miatt - a hidraulikus fék még nem mozdul meg. Helyette átkapcsol a motor generátorüzembe, és így lassítja az autót. Csak azután, hogy túlnyomtuk a fékpedált és a rendszer érzékeli, hogy nagyobb lassulást akarunk, mint amilyet a generátoros üzemmód lehetővé tesz és/vagy valamiért az áramot nem tudja visszaküldeni az akkumulátorba - például az akku teljesen töltött -, akkor lekapcsolja a villamos féket és működteti helyette a hidraulikus féket. Utóbbi egyébként a fékút végén, vagy megálláskor mindig belép, mert amikor a jármű nagyon lassú, akkor annyira pici a mozgási energia, amit vissza lehet nyerni, hogy ez önmagában nem képes teljesen álló helyzetbe lassítani a járművet.
  • Hűtőrendszer: amely más egységeket hűt, mint egy hagyományos autó hűtőrendszere.
  • Légkondicionáló berendezés.
  • Elektromos fűtőkészülék: amelynek egy feladata van, hogy fűtse az utasteret.
  • Inverter: ez gyakorlatilag a teljesítményelektronika lelke, ezen keresztül folyik az a nagy elektromos teljesítmény, amelyet a motor felhasznál és hajtja az autót. Képes arra, hogy a bemenetén megjelenő egyik áramfajtából, nagy feszültség-szinteken a másik oldalán olyan állapotú feszültséget és áramot adjon le, amilyet mi szeretnénk. Az inverter két helyen található meg az elektromos autóban: az egyik nagyméretű és része a teljesítményelektronikának, a másik kicsi és a konnektorba dugott váltóáramú töltésből csinál egyenáramot az akkumulátornak.
Ez a cikk folytatódik
1 2 3
Elon musk tesla
STA_1550
parlament országgyűlés
BÉT
Népszerű
Heindrich Balázs HEPA
Mi kell ahhoz, hogy sikerrel üzletelj külföldön? Átalakulóban a magyar exporttámogatás

Nem mernek kockázatot vállalni a magyar cégek, pedig fel lehet készülni a külföldi piacokra – véli Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. december 4.
Agrárszektor Konferencia 2019
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
Esti szeminárium
Keressük hosszú távra a legjobb befektetést.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
donald trump