Üzlet

Kína már nem az ígéretek földje

Portfolio
Az amerikai vállalatok már egy ideje úgy tekintettek Kínára, mint a világ legjobb üzleti lehetőségére, de most úgy tűnik, hogy ennek vége - írja a CNBC az elmúlt hetek és hónapok bejelentései alapján.
A héten felröppenő hírek szerint a McDonald's arra készül, hogy eladja kínai üzletágát és helyette a névhasználat jogát eladja egy helyi cégnek. De nem a gyorsétteremlánc az első, és lehet, hogy nem is az utolsó, amely hasonló lépésre szánja el magát. A múlt hónapban a Yum Brands jelentette be, hogy leválasztja kínai tevékenységét egy külön cégbe, ami a Yum China nevet kapja. A Coca-Cola azt tervezi, hogy értékesíti kínai palackozó üzletágát, az International Paper pedig márciusban közölte, hogy leválasztja kínai és délkelet-ázsiai tevékenységeit.

A gond, hogy külföldiként drága és bonyolult Kínában bármilyen kiskereskedelmi tevékenységet folytatni - indokolta az amerikai vállalatok lépését egy jogász a CNBC-nek.

A gyorsétteremláncok az elsők között léptek be Kínába a külföldi vállalatok közül, már közel három évtizede jelen vannak a távol-keleti országban. Ahogy a kínaiak egyre vagyonosabbak lettek, a fogyasztási cikkek piaca exponenciálisan bővült. De nem volt könnyű dolguk.

A gyorsétteremláncok például élelmiszerbiztonsági botrányokba keveredtek, míg más vállalatok attól szenvedtek, hogy szellemi termékeiket lemásolták a helyi szereplők. Az emelkedő munkaerőköltségek és ingatlanárak sem kedveznek a helyi tevékenységeknek. A keresleti oldalon is vannak gondok, például az Apple, amelynél az elmúlt években a fókuszban volt a kínai piac, a legutóbbi negyedévben 25 százalékos bevételzuhanásról számolt be Kínában

Kínában az Amerikai Kereskedelmi Kamara felmérést készített, aminek során a válaszadó cégek 32 százaléka közölte, hogy nem tervezi, hogy Kínában bővítene. Ez magasabb arány, mint amit a 2009-es válság beruházás-visszafogásai közepette láttunk. A válaszadók negyede mondta, hogy már elköltöztetett, vagy tervezi, hogy elköltöztet tevékenységeket Kínából, közülük 38 százalék az Egyesült Államokba, Kanadába, vagy Mexikóba megy.

De azért vannak kivételek, a Starbucks például szerdán jelentette be, hogy 5000 új üzletet nyit Kínában 2021-ig.

(CNBC)
hősök tere_getty
Ipari tartályok
Official Photo 2019 - Emmanuel Babeau (6) (1)
Megint véleményt mond Magyarországról az IMF
GettyImages-1180027214
erdogan
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
2019. október 17.
Hiventures - Portfolio KKV Tőkefinanszírozás 2019
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Frankfurti tőzsde