Honnan tudhatod, hogy kiégtél?
Üzlet

Honnan tudhatod, hogy kiégtél?

Webbeteg.hu
Egy korábbi tanulmányban a nők több mint 74 százaléka vallotta azt, hogy legnagyobb stresszforrás a munkahelye. Egy 2015-ös felmérés szerint a magyar munkavállalók több mint 80%-a ki van égve. Hogyan veheted észre, hogy baj van? Intő jel a türelmetlenség, az ingerültség, a rugalmatlanság, de van még néhány dolog.
Intő jelek lehetnek:
  • rendetlenség van az asztalodon;
  • sokat nassolsz;
  • nem vagy büszke a munkahelyi sikereidre;
  • betegnek érzed magad;
  • az emberek kérdezik, jól vagy-e;
  • a hétvége sem hoz lázba;
  • állandóan zenét hallgatsz.

A kiégés (burnout) szindróma

A kiégés (burnout) szindróma egy tünetegyüttes, amely hosszú távú, fokozott érzelmi megterhelés, kedvezőtlen stresszhatások következtében létrejövő fizikai-érzelmi-mentális kimerülés. Töltsd ki a WEBBeteg.hu tesztjét, és állapítsd meg, szenvedsz-e hasonló problémától!

A kiégés szindróma fogalmát Herbert J. Freudenberger pszichoanalitikus találta ki 1974-ben, a következőképpen definiálva azt:

Krónikus emocionális megterhelés, stressz nyomán fellépő fizikai, emocionális, mentális kimerülés, mely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár, s melyet a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek.

A fogalmat Ditsa Kafry 1981-ben módosította:

A kiégés tartós vagy ismételt emocionális terhelés eredménye más emberekért való hosszú távú, intenzív erőfeszítéssel összefüggésben.

A kiégéshez több ok vezethet:
  • stressz,
  • erős lelki megterhelés,
  • a munka iránti motivációd csökkenése,
  • a munkahelyi elismerés hiánya,
  • a munkahelyi kapcsolataid megromlása,
  • ennek megfelelően az önértékelésed csökkenése.

Gyakran az okok egymással összefüggnek s néha nehéz eldönteni, melyek voltak a kezdeti problémák. A kiégés gyakran olyanokat érint, akik nagy elvárásokkal, idealizált képet követve vágnak neki a munkának. Ha az elvárások nem teljesülnek, könnyen beindulhat a folyamat.

Irreális célok, avagy a kiégés szakaszai

A kiégés folyamatát sokan sokféleképpen tanulmányozták. A vizsgálatokból felállítható a burnout-ra jellemző mechanizmus, mely többé-kevésbé mindenkinél hasonlóképp zajlik le.
  • Idealizmus szakasza: a kezdeti lelkesedés sokszor túlzott, munkakezdéskor nem reális célokat tűzöl ki magad elé, a munkát idealizálod.
  • Realizmus szakasza: sokszor ezt a túlzott lelkesedést a munkahely a kezdeti dicséretekkel tovább fokozza. Ebben a szakaszban kreatív, hatékony munkát végzel.
  • Stagnálás szakasza: később a teljesítményed nem emelkedik, az esetleges ügyfelekkel való kapcsolat elszegényedik, a támogatási potenciálod csökken.
  • Frusztrációs szakasz: ha nem vigyázol, a tökéletességre való törekvésből könnyen cselekvés- és bizonyítási kényszer alakulhat ki, amely a kiégés melegágyának tekinthető. Ez ahhoz vezet, hogy a szociális igényeid csökkennek, napjaid egyre nagyobb részét tölti ki a munka, privát szférád beszűkül, saját feladataid elvégzéséről elfelejtkezel.
  • Apátia: kerülöd a kliensekkel való találkozást, a munkatársak segítő szándékát elutasítod, javulásnak nem látod esélyét.

Hogyan védekezz?

A kiégéssel kapcsolatban az első és legfontosabb védekezés, hogy tudatosítsd magadban a burnout veszélyének meglétét. Ha veszélyeztetett munkakörben dolgozol, tudatos életvezetéssel készülj fel a kiégés elkerülésére.

Ismerned kell a pontot, amikor eljött az idő, hogy a saját gondolataidnak, érzéseidnek gátat szabj. Ehhez kiforrott, stabil egyéniség szükséges, aminek fejlesztése akár munkahelyi feladat is lehet.

Mint minden hasonló esetben, legfontosabb a megelőzés, amely nem kismértékben a munkáltató felelőssége. Az egyes dolgozók fontosságának, jelentőségének érzékeltetése a legfontosabb. Biztosítani kell a szakmai fejlődés lehetőségét, a motiváció folyamatos fenntartását. Ha lehetséges, támogató rendszereket kell létrehozni, például csoportértekezletek, személyes konzultációk formájában.

A burnout szindrómáról a WEBBeteg.hu-n olvashatsz részletesebben.
Brexit_kiszivargott_brit terv_1500
U.S. President Donald Trump looks on as his nominee for the chairman of the Federal Reserve Jerome Powell
shutterstock_611533595
BET
shutterstock_332932247
IMG_5203
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Kereskedés a Portfolio Online Tőzsdén. Hasznos praktikák.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
shutterstock_611533595