Ipar 4.0: Hogy tudunk lépést tartani Kínával?
Üzlet

Ipar 4.0: Hogy tudunk lépést tartani Kínával?

Portfolio
Mire kell figyelni egy digitalizációs fejlesztési projekt tervezésénél, megvalósításánál és milyen kihívásokat jelent a beszállítói kapcsolatokban? Az Ipar 4.0 lehetőségeiről és kihívásairól beszélgettek technológiai cégek és autóipari vállalatok vezetői a Portfolio és a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) közös konferenciáján
A beszélgetés résztvevői :
  • Braun Zsolt, műszaki igazgató, Nemak Győr Aluminiumöntöde Kft.
  • Gerencsér Gábor, termékbevezetési igazgató, Opel Szentgotthárd
  • Lang János, alelnök, Flex Magyarország
  • Posta Attila, Partner, T-Systems Magyarország
  • Rédai István, gyárigazgató, Titán '94 Kft.

Ipar 4.0 Magyarországról?

Az első közönségkérdésünkkel a jelenlévőket arról kérdeztük, hogy ismerik-e és csatlakoztak-e az Ipar 4.0 Magyar Nemzeti Technológia Platformhoz. A válaszadók 65 százaléka arra szavazott, hogy nem ismeri a platformot, csupán 20 százalékuk válaszolta azt, hogy hallotta, de a platformmal kapcsolatos kérdőívet még nem töltötte ki, 14 százalékuk pedig már ki is töltötte a kérdőívet.
Braun Zsolt és Gerencsér Gábor is azt emelte ki, hogy a külföldi cégközpontban dőlnek el a legfontosabb kérdések az innovációval kapcsolatban, Posta Attila arról beszélt, hogy a Magyar Telekom egyik technológiai központja Magyarországon van, például 5G-tesztelés folyik itt. Rédai István elmondta, hogy hét éve vásárolták automata és digitális vezérlésű présgépet, amivel gyakorlatilag az Ipar 4.0 útjára léptek, de adatokat csak tavaly kezdtek el gyűjteni, vagyis nem használják ki az új technológia nyújtotta lehetőségeket, kellő távolságtartással kezelik az Ipar 4.0-t, a vevőik viszont elvárják a folyamatosan növekvő hatékonyságot.
Második közönségszavazásunk kérdése a következő volt: Mi tekint a legnagyobb hozadéknak az Ipar 4.0 technológiai átállásnál? A szavazatok többsége alapján a legfontosabb, hogy korszerűbb anyagból, alacsonyabb energia- és anyagráfordítással kerül termék piacra, de az is fontos, hogy az Ipar 4.0-ás megoldások alkalmazásokkal új üzleti modellek terjedhetnek el.


Ipar 4.0: Hogy tudunk lépést tartani Kínával?
Fotó: Mudra László

4.0-ás sikersztorik

Gerencsér Gábor több példát is hozott arra, milyen Ipar 4.0-ás technológiát alkalmaznak. Egyrészt a vállalatirányítási rendszerben olyan modulokat hoztak létre, amelyek a döntéshozókat információkkal látják el, másrészt jó példa a legyártott motorok állapotát kamerák segítségével ellenőrző rendszer, de felállítottak egy olyan rendszert is, amelyik a csavarozópozíciót ellenőrzi, vagyis azt, hogy az operátor milyen sorrendben húzza meg a csavarok. Cégcsoport szinten is több hasonló alkalmazási terület létezik, egy big data analitikus csapattal a General Motors amerikai részlegénél egy zajproblémát oldottak meg.

Lang János az Ipar 4.0-val kapcsolatos kihívásokról beszélt, hiszen az adatok megsokszorozódásával rendkívül bonyolult világot hoztunk létre, a folyamatosan termelődő információcsomag értelmezésére van szükség ahhoz, hogy versenyelőnyt nyújtson a vállalatoknak és partnereiknek. Braun Zsolt szerint az Ipar 4.0 technológia alkalmazása elsősorban arról szól, hogy hatékonyabb, gyorsabb legyen a vállalat működése, és végső soron olcsóbban állítson elő termékeket. Náluk ez kiemelten fontos, hiszen cégcsoporton belül is van verseny, és a külső versenyben is helyt kell állni. Gerencsér Gábor szerint az autógyártásban elemeiben az elmúlt 30 évben is jelen volt az Ipar 4.0, csak legfeljebb nem így hívtuk, a mérhető veszteségek csökkentése már évekkel ezelőtt is fontos szempont volt, például a karbantartás optimalizálásával.

Posta Attila szerint sem új dolog az Ipar 4.0, az automatizálás, a Lean már korábban is jelen volt, az Ipar 4.0 nem más, mint egy objektív adatgyűjtésre épülő Lean folyamat, ami kiegészíthető korrelációelemzéssel vagy a mesterséges intelligencia alkalmazásával. Rédai Istvánék cégénél egy éve manuálisan fél éve digitális módon gyűjtenek adatokat a gépeik működésével kapcsolatban, aminek segítségével 15-20 százalékos hatékonyságjavulást értek el a présüzemben, 250-300 ezer leütéssel többet hajtanak most végre, a hatékonyságjavulásnak köszönhetően elképzelhető, hogy a két műszakos munkarendet visszaalakítják egy műszakos munkarendre.
Harmadik közönségszavazásunk kérdése: Mikor indítható el egy Ipar 4.0-ás vállalati fejlesztés? Erre a válaszadók elsöprő többségének válasza az volt, hogy akkor, ha a menedzsment már kidolgozta a vállalat-specifikus folyamat-tervet.

Tudunk-e versenyképesek lenni Ázsiával szemben?

Posta Attila elmondta, hogy a munkájuk során rendkívül sokféle állapotú, korú, fejlettségű gépparkkal találkoznak, az ázsiai eszközök azonban kifejezetten fejlettek, az Ázsiából érkező termelőeszközök többsége már valamilyen formában alkalmas arra, hogy működése során adatokat szolgáltasson. Ehhez Gerencsér Gáborhozzátette, ő három évig Kínában élt, és azt tapasztalta, hogy az ottani vállalatok nagyon versenyképesek, a kérdés igazából az, hogy a mi régiónk lépést tud-e tartani az ottani cégekkel.

Képeken a Járműipar 2017 konferencia:


Fotók: Mudra László
Roska Botond
Ader Janos 2050 Magyarorszag klimasemlegesseg GettyImages-810451352
Varga Judit magyar vetoGettyImages-1156220693
unios tagsag visszaforditas Emmanuel Macron GettyImages-1187821001
Motor app Continental
Népszerű
Heindrich Balázs HEPA
Mi kell ahhoz, hogy sikerrel üzletelj külföldön? Átalakulóban a magyar exporttámogatás

Nem mernek kockázatot vállalni a magyar cégek, pedig fel lehet készülni a külföldi piacokra – véli Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
2019. november 21.
Property Investment Forum 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu
Online előadás
Első lépések a tőzsdei megtakarítások felé.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
repules szegell iata GettyImages-1180597944