Vészjelzést küldött az Északi-sarkról a klímaváltozás
Üzlet

Vészjelzést küldött az Északi-sarkról a klímaváltozás

Portfolio
A történelemben először jégtörő közreműködése nélkül, mindössze hat és fél nap alatt szelte át az Északi-sarkvidéket egy orosz LNG-szállító tanker, így a korábbiaknál 30 százalékkal rövidebb idő alatt sikerült elérnie Norvégiából Dél-Koreába. Amellett, hogy a rekord rávilágít az északi-tengeri útvonal fontosságára a hajózás és keresedelem szempontjából, ismét felhívja a figyelmet a nyugtalanító mértékű és gyorsaságú klímaváltozásra.
Az orosz Christophe de Margerie nevű teherszállító óceánjáró lett az első kereskedelmi forgalmat bonyolító hajó, amelyik jégtörő segítsége nélkül képes volt áthaladni a sarkvidéken, ezáltal közel harmadával rövidebb idő alatt teljesítette küldetését, mint amit a Szuezi-csatornán átvezető szokásos útvonal lehetővé tett volna. A 4060 kilométeres úgynevezett északi-tengeri útvonalat (NSR) a hajó mindössze 6 nap 12 óra és 15 perc alatt teljesítette, míg a teljes utat 19 nap alatt tette meg.

Vészjelzést küldött az Északi-sarkról a klímaváltozás
Forrás: Sovcomflot
A Sovcomflot (SCF Group) tulajdonában álló tanker ugyanakkor nem szokványos teherszállító hajó, hiszen akár 2,1 méter vastagságú jégtáblákon is képes áthaladni, így a Christophe de Margerie a világ első és pillanatnyilag egyetlen olyan LNG-szállító teherhajója, amely jégtörő képességekkel is rendelkezik. A tankerbe a modern, nukleáris meghajtású jégtörőkhöz hasonló 45 megawattos hajtómű rendszert építettek. A márciusban forgalomba állt hajót kifejezetten a Yamal LNG-projekt megvalósítása érdekében rendelte meg a Sovcomflot azért, hogy egész évben képes legyen LNG-szállítmányok bonyolítására a Kara-tenger és az Obi-öböl nehéz, jeges körülményei közepette is.

A sarki jég változása normális éves ciklust követ, amelyben tavasszal és nyáron olvad, télen pedig ismét gyarapodik a jégpéncél. Miután azonban a felmelegedés a globális átlagnál kétszer gyorsabb a sarkvidéken, az elmúlt években már az eddig az évszakok változása által nem érintett régebbi jégrétegek is olvadásnak indultak, így az északi-sarki jég a korábbi évtizedekben nem tapasztalt zsugorodást mutat. A ciklusból fakadóan az északi-sarki jég kiterjedése rendszerint február végére, március elejére éri el maximumát.

2017 márciusában azonban a jég kiterjedése zsinórban harmadik éve rekord alacsony értéket mutatott az Egyesült Államok hó- és jég adatközpontja szerint.

A fenti okok miatt az Északi-sark jegének zömét már egyévesnél fiatalabb jég alkotja, ami értelemszerűen jóval vékonyabb, mint a régi jégpáncél. Az intenzív olvadás következtében a jég vastagsága már a téli hónapokban sem igen haladja meg a két métert.

A globális kereskedelemnek mindenesetre kedvez a sarki jég eltűnése. Az északi-tengeri útvonal megnyitásával és a jóval hosszabb déltengeri útvonalak kiváltásával a jelenség több százezer dollárt takarít meg a hajótársaságoknak. Az orosz sarki partvidék jég alól való felszabadulása új, rövidebb kereskedelmi útvonalakat nyit a növekvő olaj- és gázéhségű ázsiai piacok - Japán, Kína és Dél-Korea felé is, de a haditengerészeti operációk lehetőségét is növeli. A tengeri forgalom erősödése a továbbra is nehéz környezetben új kockázatokat is teremt, hiszen ilyen körülmények között például egy olajszivárgás kárelhárítása szinte lehetetlen feladatot jelentene.

Vészjelzést küldött az Északi-sarkról a klímaváltozás
Forrás: MTI/EPA
Bár az északi útvonal hajózására a korábbi években is volt lehetőség a nyári időszakban, a tankereknek korábban kizárólag masszív, jellemzően orosz építésű, atommeghajtású jégtörők segítségével sikerült átkelniük a veszélyes északi vizeken. A sarki vizek hajózhatósága évek óta javul, noha a körülmények továbbra sem nevezhetők könnyűnek. Mindenesetre az orosz állami nukleáris energetikai óriás speciális egysége, a Roszatomflot korábban arról számolt be, hogy az atommeghajtású jégtörői iránti kereslet megduplázódott 2015 és 2016 között. A ciprusi zászló alatt üzemelő Christophe de Margerie, és a jövőben épülő hasonló hajók azonban immáron jégtörői asszisztencia nélkül is képesek lesznek erre, nem csupán a nyári hónapokban, hanem egyre inkább egész évben.

A Christophe de Margerie A hajót a Total korábbi vezérigazgatója után nevezték el, aki kulcsszerepet játszott a Yamal LNG projekt megvalósításában, emellett az orosz hajótársaság közleménye szerint általánosságban is "jelentősen hozzájárult" az orosz-francia gazdasági kapcsolatok fejlődéséhez is. A névadást különös fényben tünteti fel, hogy az akkor 63 éves Christophe de Margerie 2014-es halálát egy hókotró okozta, miután a Total-vezért szállító repülőgép egy moszkvai repülőtéren felszállás közben egy részeg vezető által irányított hókotróval ütközött.

A NASA és számos, a klímaváltozás várható hatásait modellező előrejelzés szerint várhatóan már a 21. század vége előtt jégmentessé válhat a sarkvidék - legalább az év egy részében. Bizonyos modellek szerint ez már a század közepére bekövetkezik, ami várhatóan közvetlen hatással lesz a globális időjárási mintázatokra is.

A jelenség ijesztő gyorsaságát az is jelzi, hogy a Christophe de Margerie által megtett útra még akár csak 10-12 évvel ezelőtt sem gondolt volna senki reális lehetőségként.

Természetesen nem csak Oroszország igyekszik kiaknázni az új utak nyílásából következő előnyöket. A kínai Huelong (magyarul Hósárkány) nevű jégtörő a sarkvidék körülhajózására indult júliusban, amit kínai hajó korábban még nem tett meg. A hivatalosan nyolcadik, 83 naposra tervezett kínai sarkvidéki expedíciónak az út teljesítésén kívül kiterjedt tudományos kutatási feladatai is vannak, a geológiai adatok gyűjtésétől az óceánok savasodásának vizsgálatáig.

Idén már a második Az idei év már hozott egy rekordot az északi-sarki hajózás tekintetében. A finn MSV Nordica nevű jégtörő július 29-én fejezte be az északnyugati átjárón keresztül vezető 24 napos útját, egy nappal korábban, mint a "régi", 2008-ban felállított rekord. Az átjáró végighajózására irányuló első híres, 1845-ös Franklin-féle expedíciónak még a sarki óceánt sem sikerült elérnie, a két hajó pedig már a Kanada és Grönland közötti szigetek között örökre elakadt, egyetlen túlélőt sem hagyva maga után. Pedig az utat a nyári hónapokra időzítették, a hajók májusban indultak útjukra. Végül körülbelül hat évtizeddel később egy norvég expedíciónak sikerült a küldetést teljesítenie.

Címlapkép: MTI/EPA/Alfred Wegener Intézet/Stefan Hendriks
IMG_20191017_163000
kulfoldi piaci terjeszkedesi tapasztalatok panelbeszelgetes
Frankfurti tőzsde
Katona Bence Hiventures
Lovretity Andras kulfoldi felvasarlas ugyvedi tanacsadas
hongkong191017
Németország már nem Európa motorja
Kiállnak Trump kereskedelmi háborúja mellett az amerikai szenátorok
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Délutáni webinárium MA
Praktikus tanácsok online tőzsdézéshez és kockázatkezeléshez.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
2019. október 17.
Hiventures - Portfolio KKV Tőkefinanszírozás 2019
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
Frankfurti tőzsde