Állították, Magyarország nagy dobása lehet - De széthullik a 3000 milliárdos üzleti álom
Üzlet

Állították, Magyarország nagy dobása lehet - De széthullik a 3000 milliárdos üzleti álom

Vannak, akik mernek nagyot álmodni Magyarországon, közéjük tartozik Benke Gábor is, aki néhány nappal ezelőtt hatalmasat stand-upolt cége elektromos kamionjával a magyar médiában. Nem kevesebbet állított ugyanis, mint azt, hogy a világon egyedülálló fejlesztésük, amelyben neves cégek és intézmények vettek részt, egy 10 milliárd eurós beruházás alapja lehet és élvezik a kormány támogatását is. Alábbi cikkünkben arra a kérdésre kerestük a választ, hogy tényleg csoda vagy ordas átverés az új magyar sikersztori. Elöljáróban annyit, egy csavar még lehet a történetben, de nagyon úgy tűnik, hogy az eTruck Motor Zrt. vezérének legtöbb állítása köszönő viszonyban sincs a valósággal.

Túl szép, hogy igaz legyen

Múlt kedden közölt cikket a Világgazdaság Benke Gáborral, az eTruck Motor Zrt. vezérigazgatójával, aki olyan nagyszabású vízióval állt a nyilvánosság elé, hogy rögtön 11 pontban írtunk arról, miért nem lepődnénk meg, ha csak egy óriási médiahackről lenne szó. Ahogy azt sem tartottuk kizártnak, hogy az egész projektcéget azért hozták csak létre, hogy a segítségével különböző pályázatokon indulhassanak.

Hiszen ki sajnálná a pénzt egy olyan kezdeményezéstől, amely olyan jövőbemutató területen gurítana nagyot, mint az elektromobilitás. Egy tisztán elektromos meghajtású, 1200 kilométer hatótávolságú kamionért, amely kedvező árú és fillérekből üzemeltethető, nyilvánvalóan egymást taposnák a megrendelők. A hatalmas érdeklődésnek köszönhetően pedig gombamód nőhetnének ki a földből országszerte a gyárak, hogy a vásárlói igényeket időben kielégítsék. A csodálatos üzleti lehetőség mellett pedig külön plusz pont, hogy a cég állítása szerint az egész kezdeményezésben partnerként megjelenik a világszerte elismert Siemens, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, vagy éppen a híres formatervező, dr. Zalavári József.

A helyzet tisztázása érdekében azonnal megkerestük az ügyben érintetteket, hogy segítsenek megválaszolni az általunk feltett kérdést: csoda vagy ordas átverés az új magyar sikersztori?

Korábbi cikkünkben az alábbi 11 pontban gyűjtöttük össze, miért tartottuk már az első pillanatban nagyon gyanúsnak az eTruck Motor Zrt. projektjét:

  • Brutális méretű gyártókapacitást ígért a cég
  • A bemondott 10 milliárd eurós beruházás nagyjából megegyezne 3-4 év teljes külföldi működőtőke beáramlásával
  • Az elsődleges célpiacának Magyarországot jelölte meg a vállalat, miközben arról beszélt, hogy a hazai éves kereslet sokszorosát fogja gyártani
  • A cég által közzétett "spy videon" nagyon furcsa hangja volt a "gyártásérett" kamionnak
  • Azonnal a világ legnagyobb forgatónyomatékával rendelkező kamionjával álltak volna elő
  • A műszaki adatok alapján technológiai csodával állt volna elő a cég
  • Gyanús gáláns jótállást vállaltak a kamionjukra
  • A piacon már létező elektromos kamionról kapta a cég a nevét
  • Kiderült, a projekt és anyagi forrásait a König "Bank" kezelte volna, miközben tudomásunk szerint ez a társaság már nem ezen a néven fut
  • Hiába állították, kínai befektetőknek a nyomát sem találtuk
  • A közösségi média linkek alapján is komolytalan volt a cég

Az állítólagos tervező nem is ismeri a cég csodakamionját

Az érdeklődést a híres formatervezőnél, dr. Zalavári Józsefnél kezdtük. Az eTruck Motor Zrt. nem csak weboldalán szerepeltette a BME egykori tanárának cégét partnerként, hanem egy korábbi közleményében, amelyet a Vezess.hu tett közkincsén, az alábbiakat írták még májusban:

A nulla károsanyag-kibocsátással dolgozó nyergesvontató sorozatgyártása 1-1,5 év múlva kezdődik. A tervezését és a formatervet is dr. Zalavári József (egykori Ikarus buszok főtervezője) a BME tanára vezényelte.

Zalavári kérdésünkre viszont elmondta, hogy a cég által közzétett "spy videoban" szereplő kamiont nem ismeri és nem áll semmilyen partneri kapcsolatban az eTruck Motor Zrt.-vel. Benke Gábor kérésére egyszer személyesen is találkoztak, amely során formatervezési kérdésekben kérték a szakmai tanácsát, de üzleti kapcsolat nem jött létre közöttük.

A BME nevével folyamatosan visszaélnek

A cég azt is folyamatosan hangoztatja, weblapján büszkélkedett vele, hogy partneri kapcsolatban állnak a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, legutóbb a Totalcar által szombaton közölt írásban szerepelt az intézmény neve:

Az új jármű tervezésébe öt különböző egyetem kapcsolódott be, köztük a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) is, illetve több hazai mérnöki cég is részt vett a fejlesztésben, amely nyolc évig tartott. Elkezdődött a befektetők felkutatása és elkészült a végleges formaterv is, így hamarosan láthatjuk a kamion látványterveit.

A gond csak az, hogy Zalavári Józsefhez hasonlóan a BME sem kötött partneri megállapodást a vállalattal. Az egyetem elmondta nekünk, hogy Benke Gábor valóban megkereste őket az elektromos kamion ötletével és kérésére munkaprogramtervet dolgoztak ki, valamint árajánlatot is adtak a hajtásláncra vonatkozóan, szerződéskötésre viszont nem került már sor.

A Siemens is akarata ellenére került feltüntetésre

Ezek után már biztos nem lepődik meg senki, hogyha eláruljuk, a Siemens is akarata ellenére került fel az eTruck Motor Zrt. partnerei közé. Megkeresésünkre a cég a következő választ adta:

A Siemens és az említett cég között nem áll fent partneri kapcsolat. Jelezni fogjuk feléjük, hogy logónkat a jövőben ne használják fel ilyen célra.

Hirtelen eltűntek a "partnerek"

Azt követően, hogy beszéltünk az érintettekkel, jelentősen megfogyatkoztak az eTruck Motor Zrt. partnerei, ami nem csoda, hiszen mindenki jelezte, megteszi a szükséges lépéseket ennek érdekében. Mostanra csak a König Bankkal és az Uber Transszal áll partnerségben a cég, amely nem túl nagy sportteljesítmény, figyelembe véve, hogy megegyezik a tulajdonosi köre a cégeknek. A König Bank ráadásul már nem is létezik, neve König Investmentsre változott, amely úgy van partnerségben a vállalattal, hogy valójában a többségi tulajdonosa annak. És el kell mondani azt is, hogy csak félmunkát végzett a cég, hiszen bár a jogtalanul szerepeltetett logók eltűntek, szövegesen még mindenki fel van tüntetve partnerként.

Vagyis az eTruck Motor Zrt. még mindig igyekszik fenntartani azt a hamis látszatott, hogy elismert cégekkel és intézményekkel áll partneri kapcsolatban.



Állították, Magyarország nagy dobása lehet - De széthullik a 3000 milliárdos üzleti álom
A cég weblapján nagyon komoly partnerekkel büszkélkedett


Állították, Magyarország nagy dobása lehet - De széthullik a 3000 milliárdos üzleti álom
Aztán hirtelen eltűntek a "partnerek"

Szinte biztos, hogy nem a "gyártásérett" kamion hangját halljuk

Egyik ismert nagy gyártónak sincs gyártásérett modellje rajtuk, vagyis az eTruck Motor Zrt.-n kívül. A fejlesztések 2017 júniusában teljesen befejeződtek, a várt eredményeket is maximálisan túlszárnyalták

- mondta Benke korábban.

Mindez pedig azért nagyon érdekes, mert a cég által közzétett "spy videot", amelyen a cég álcázott kamionja látható, több profi hangmérnök ismerősünknek is elküldtük és arra kértük őket, hogy véleményezzék azt.

A videó rossz minőségű hanggal készült, zajos felvétel. Lehet akár manipulált, akár nem. Ilyen minőségnél és fájlnál nem állapítható meg egyik tényállás sem. A felvételen az e-autók kamu hangja hallható valószínűleg, azaz műhang

- válaszolta egyikük.

Míg egy másik helyről azt a választ kaptuk, hogy a felvételen hallható "villanymotor hang" nem lehet a kamionnak a saját hangja, azt szinte biztos csak alájátszották a videónak.

Vagyis olyan helyzettel állunk szemben, hogy egy kis magyar cég állítása szerint a világon egyedülálló módon sikeresen kifejlesztett egy elektromos kamiont és ahelyett, hogy azt egy nagyszabású esemény keretében bemutatná, inkább közzétesz róla egy rosszminőségű videót. Ráadásul a videón látható kamion és a menet közben hallható "villanymotor hang" kapcsolata erősen vitatható.

Állítják, a kormány beállt a cég mögé

A projekttel kapcsolatos furcsaságokat, illetve a cég hamis állításait látva nagyon meg lettünk volna lepődve, hogyha igaz lett volna Benke Gábor azon kijelentése, amely szintén a hétvégén megjelent cikkben olvasható:

Több ellenzéki párttal is egyeztetett cégünk "sajnálatunkra", szintén a külföldi olaj érdekeket tartották szemelőt. Egyedül a Fidesz kormány állt mellénk az olaj bábokkal szemben, emiatt az olajból élő országok folyamatosan támadják a magyar kormányt.

Annál is inkább, mert korábbi közleményében a vállalat még azt állította, hogy hiába ajánlották fel az ötletüket a Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM), azt nem érdekelte a befektetés:

Az eTruck a gazdasági minisztériumnak is fel van ajánlva, mint munkahely teremtés, mint gazdasági növekedés céljából a Magyar nép javára. Ami a költségvetését tekintve éves szinten 400 milliárd eurós gyártási összeget jelent, a jelenlegi magyarországi GDP 130 milliárdjához képest, háromszor nagyobb, mint az ország összterméke. Azonban gazdasági minisztériumot nem érdekli ez a befektetés!

Természetesen ezt az ellentmondást is szerettük volna tisztázni, ezért feltettük a kérdéseinket a Nemzetgazdasági Minisztériumnak is az eTruck Motor Zrt.-vel kapcsolatban, ahonnan az alábbi válasz érkezett:

Az eTruck Motor Zrt.-vel közvetlen kapcsolata nincs a Nemzetgazdasági Minisztériumnak. Ugyanakkor a kormányzat számára fontos az elektromobilitási háttéripar fejlesztése és az innováció támogatása, ebben igyekszünk minden vállalkozás törekvéseit támogatni. Az esetleges támogatásról - megkeresés esetén - kizárólag a projekt kockázati mérlegelése, illetve teljes körű vizsgálata után kerülhet sor.

Magyarul egészen biztosak lehetünk abban, hogy a hazai elektromobilitás ügyének előmozdításáért dedikáltan felelős NGM nem áll a vállalat mögött.

Szijjártó Péter szavaira sokan felkaphatták a fejüket

Könnyen lehet, hogy az elektromobilitás fejlesztései hamarabb jelennek majd meg a kamionokban, mint a személyautókban. Ezért is itt az ideje, hogy a magyar gazdaság gerincoszlopát adó autóiparon belül ugyanúgy koncentráljunk a tehergépjármű iparra is

- jelentette ki Szijjártó Péter a Hungaroringen hétvégén. A külgazdasági és külügyminiszter hozzátette, Magyarországon már most is jelenlévő járműipari vállalatokat meg kell győzni arról, hogy a tehergépjármű gyártás területén is jobban számítsanak az országra.

Azok, akik az elmúlt napokban figyelemmel kísérték az eTruck Motor sztoriját, felkaphatták a fejüket Szijjártó Péter kijelentései miatt.

Valószínűleg véletlen, hogy pont most hívta fel a miniszter arra a figyelmet, hogy mennyire fontos lehet Magyarország szempontjából a tehergépjármű ipar, illetve a vártnál gyorsabban megjelenhetnek az elektromos kamionok.

De hogy minél hamarabb a végére járjunk a történetnek, illetve válaszolni tudjunk arra a kérdésre, hogy a vállalat valóban élvezi-e a kormány támogatását, hétfőn elküldtük kérdéseinket a KKM-nek is. Amint válaszolnak, közzétesszük állásfoglalásukat az eTruck Motor Zrt. nem mindennapi sztorijával kapcsolatban.
forintarfolyam
lakásépítés
szabó istvan_exim_sajat_mónus márton
23 September 2019, Lower Saxony, Salzgitter: Volkswagen employees stand in a clean room for the production of battery cells at the VW Salzgitter plant. Volkswagen has started producing its own battery cells for electric cars.
Negative trends in Hungarian forint euro exchange rate
A farmer pulls a planter through a soybean field in this aerial photograph taken over a farm near Buda, Illinois, U.S., on Tuesday, July 2, 2019.
Thomas Cook üzlet
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Frankfurt Stock Exchange