Számlanyitás a fotelből: megtudtuk, mi folyik a háttérben
Üzlet

Számlanyitás a fotelből: megtudtuk, mi folyik a háttérben

Portfolio
Az online banki számlanyitás kívülről egyszerű ügynek tűnik, végre beléptek a bankok a 21. századba - gondolhatnánk. A valóság azonban az, hogy komoly szabályozói és banki munka van egy ilyen innovatív fejlesztés mögött. A Gránit Bank példáján keresztül bemutatjuk, mi zajlik az online számlanyitáskor a háttérben.



Idén július végén jelent meg az MNB azon rendelete, mely az online banki számlanyitás részletes feltételeit tartalmazza. A Gránit Bank és az MKB Bank is már csak erre várt, és indította is a videóhívásban történő online számlanyitási szolgáltatását. Azt, hogy az otthoni számlanyitás is lehetővé váljon, az uniós pénzmosás és terrorizmus finanszírozásának megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény pénzintézetekre vonatkozó részletszabályai tették lehetővé jogilag.

Annak a lehetősége megvolt már 2017 júliusa előtt is, hogy a banki ügyintézők előkészítsék a szerződéseket, az online számlanyitási felületen keresztül minden szükséges adatot begyűjtsenek az ügyfelektől, de hogy ez egy érvényes és élő szerződés legyen, ahhoz találkozniuk kellett valamilyen módon az ügyféllel. Ezt már ki lehet váltani a videóazonosítással.

Mindezzel egy időben a szabályozó azt is lehetővé tette, hogy digitálisan köttessen meg a szerződés is, tehát megfelelő jogszabályi keretek között meghatározott digitális hitelesítés mellett ez a szerződés is meg tud születni online környezetben, amire eddig nem volt lehetőség a folyószámlák, illetve betéti számlák kapcsán. A Gránit Bank által nyújtott számlanyitási folyamatban az a különösen figyelemre méltó, hogy a szerződéskötés is teljes mértékben elektronikusan történik, azaz már videóhívás végén "kézhez" kapjuk a digitálisan aláírt hiteles szerződésünket.

Európában egyre több országban a videóalapú azonosítás, ami a legjobban elterjedt online azonosítási módszer.

A legrégebbi külföldi példa a német bankfelügyeleté volt, Németországban már több éve elfogadott a távoli ügyfél-azonosítás videóhíváson keresztül, és az ő szabályaikat vettük mi is alapul

- magyarázza Varga Szabolcs, a Gránit Bank főosztályvezetője. A németeknél több éven keresztül figyelemmel kísérték a gyakorlatot, vizsgálták, hogy hol vannak a gyenge pontok, min lehet lazítani, min kell szigorítani. A tapasztalatok alapján éppen idén júniusban frissült, illetve szigorodott a vonatkozó német szabályozás a helyi felügyelet által.

Biztonság mindenek előtt

Fontos előírás például a négyszem-elv, vagyis hogy a számlanyitási folyamatnak mindenképpen két lépcsősnek kell lennie, a validálásnak és az okmányellenőrzésnek is két emberen kell átmennie. A Gránitnál a számlanyitás közben felveszik az ügyfél aláírásmintáját is, ez praktikusan azt jelenti, hogy az ügyfél leírja a nevét egy papírra, és bemutatja azt a banki ügyintézőnek a kamerán keresztül, így a bank a piacon egyedüli szereplőként tudja a teljes folyamatot fizikai kontaktus nélkül biztosítani.

A számlanyitáskor keletkező adatokat a jelenleg ismert legmagasabb biztonsági elvárások szerint védik, maga a kommunikáció is titkosítva van, illetve azok az adatbázisok is titkosítva kerülnek mentésre, amelyek a bankon belül tárolják az információkat. Bármilyen későbbi probléma vagy kifogás esetén a bank azzal tudja bizonyítani, hogy az a beszélgetés úgy történt meg, ha tudja biztosítani azt, hogy az egész kommunikációs folyam, ami lezajlott az ügyféllel a számlanyitáskor, sértetlen.

Mi zajlik a háttérben?

Az online számlanyitáskor a bank egy véletlenszerű alfanumerikus kódot is eljuttat az ügyfélhez a mobiltelefonjára vagy az e-mail fiókjába, és azt neki még a hívás közben vissza kell jeleznie. Ez kizárja, hogy más időpontban készült a videó, vagyis hogy egy felvételről van csak szó, ezen kívül magának a rendszernek is úgy kell működnie, hogy az operátor se férhessen hozzá a felvételhez semmilyen módon, az esetleges visszaélések elkerülése érdekében.

Az online számlanyitásra alkalmas banki ügyintézői gárda képzése a videóbankolásban már edzett gránitos ügyintézőknél (a bank 2012-ben, az országban elsőként elindította a Videóbank-szolgáltatást) is kötelező volt: belső banki képzésen tanították meg nekik, mikre kell odafigyelni a videós számlanyitáskor. Speciális tudásanyagot kellett elsajátítaniuk, amellyel végezhetik az okmányok távoli azonosítását és ellenőrzését.

A szolgáltatás indulása óta eltelt bő két hónap tapasztalatai pozitívak, a visszajelzések alapján ezt az új és ezáltal még különlegesnek számító számlanyitási módot szívesen választják az újdonsült ügyfelek. Ahogyan a banknál is hangsúlyozzák, a kényelmen túl a csatorna legnagyobb előnye, hogy jelentős időt spórol a felhasználóknak azáltal, hogy nem kell fizikailag megjelenniük, sorba állniuk egy bankfiókban.

Van, ahol ez már külön biznisz

Külföldön - például Ausztriában - az online ügyfélazonosítást mint szolgáltatást adják a bankoknak kifejezetten erre szakosodott cégek. Ezt úgy kell elképzelni, mint ahogy most is vannak szolgáltatók, amelyek kiszerveznek call center szolgáltatásokat külsős központokba. Pont így történik ez az azonosításnál is.

A cikk megjelenését a Gránit Bank támogatta.

brexit0115
bitcoin automata shutter
gáztározo0921
klima0921
shutterstock_1424418242
szaudarábia0921
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
uzemanyag0920