Bréking: száműzik a dízelautókat a német nagyvárosokból
Üzlet

Bréking: száműzik a dízelautókat a német nagyvárosokból

Döntött a lipcsei Szövetségi Közigazgatás Bíróság: helybenhagyták az alsóbb szintű bíróságok döntéseit, amelyek értelmében szükség esetén ki lehet tiltani a dízelautókat Düsseldorf és Stuttgart belvárosából. A döntés precedens értékű, hamarosan több tucat német városban kényszerülhetnek hasonló döntésre az önkormányzatok. Fontos ugyanakkor hangsúlyozni, hogy a bíróság elvárja az aránysosság elvének teljesülését, vagyis csak végső esetben tilthatók ki a dízelautók, és adott időt az átállásra. Stuttgartban 2019 szeptembere előtt nem léphet életbe a szigorú szabályozás, amelynek várhatóan súlyos hatásai lesznek a dízeltechnológiára és a járműgyártókra.

Száműzik a dízelautókat

Ahogy arról korábbi cikkünkben beszámoltunk a lipcsei Szövetségi Közigazgatási Bíróság ma hozott ítéletet abban az ügyben, amelynek egyik lehetséges kimenetele volt az, hogy végül kitiltják-e az Euro 6-osnál alacsonyabb besorolású dízelmotorral szerelt autókat több német nagyváros központjából.

A bíróság elutasította Észak-Rajna-Vesztfália és Baden-Württemberg tartományok keresetét és helybenhagyta az alsóbb szintű bíróságok döntését: hamarosan ki lehet tiltani Düsseldorf és Stuttgart belvárosából a dízelatókat.

A mostani ítélet szerint a hatályos jogszabályok alapján az önkormányzatok megtilthatják a dízelautók használatát a belvárosokban annak érdekében, hogy javítsák a levegő minőségét. Ugyanakkor kiköti a bíróság azt is, hogy figyelni kell az arányosság elvének betartására, ami azt jelenti, hogy

csak a legvégső megoldásként rendelhetik el a dízelautók kitiltását.

A bíróság tovább rendelkezett arról is, hogy ezek az intézkedések nem léptethetők azonnal életbe, fokozatosan kell bevezetni őket, hagyni kell időt a járművek tulajdonosainak arra, hogy felkészüljenek a váltásra, és lesznek olyan járműcsoportok, például a kisiparosok, akik dízelautóikkal is behajthatnak majd a belvárosokba. Stuttgart esetében a döntés azt is kimondja, hogy 2019. szeptember 1-je előtt nem léptethető életbe a szigorítás.

A bíróság azt is kimondta, hogy az önkormányzatoknak nem kell kártérítést fizetniük az autók tulajdonosának, ha a dízelautók kitiltása miatt az autók értéke jelentősen csökken.

Az ügy hátteréről

A bíróság két konkrét esetet vizsgált - Düsseldof és Stuttgart esetét -, ahol az ügy felperese, a Deutsche Umwelthilfe (DUH) német környezetvédelmi szervezet pert nyert az önkormányzatokkal szemben. 2017 júliusában a stuttgarti Közigazgatási Bíróság ugyanis a közegészségügyi szempontok elsőbbségére hivatkozva elutasította a dízeljárművek belvárosi forgalomból való kitiltásának megakadályozására benyújtott kerestet, egyúttal megerősítette a dízelautókra vonatkozó tiltást.

Az alpereseknek, Észak-Rajna-Vesztfália és Baden-Württemberg tartományoknak viszont teljesen elfogadhatatlan volt a bíróság azon döntése, hogy fővárosaikból, Düsseldorfból és Stuttgartból ki kelljen tiltaniuk a dízelautókat. Ezért fordultak jogorvoslatért a lipcsei Szövetségi Közigazgatási Bírósághoz, amely illetékes minden közjogi, nem alkotmányos kérdésben legfelsőbb fokon dönteni.

A bíróságon hatalmas volt a nyomás, a dízelautók ügyében hozott döntése ugyanis több tucat német nagyvárosban pecsételheti meg már rövidtávon a dízelek sorsát. A mostani mérések szerint ugyanis további 19 német nagyváros levegője nem felel meg az előírásoknak és a Deutsche Umwelthilfe szerint további 70 városban haladja meg a nitrogén-dioxid szintje a törvényileg meghatározott határértéket.

Bréking: száműzik a dízelautókat a német nagyvárosokból

Fájni fog a tulajdonosoknak és az autógyártóknak

A mostani döntés azért is fontos, mert precedens értékű, a DUH pedig már korábban megígérte, hogyha a bíróság nekik ad majd igazat, akkor a többi érintett nagyvárosban is ki fogják harcolni, hogy az önkormányzatok szükség esetén tiltsák ki a dízelautókat a belvárosaikból a levegő minőségének javítása érdekében. Ezek a lépések viszont várhatóan az alábbi súlyos következményekkel járhatnak majd:
  • Rengeteg német autótulajdonos mindennapi élete válhat majd sokkal nehezebbé, komoly teherré válik a munkába járás, a munkák elvégzése
  • Az érintett járművek ára jelentősen csökkehet a nehezebbé váló másodpiaci értékesítés miatt. Számítások szerint csak Németországban sok százmillió eurós értékvesztést szenvedhetnek el ezek az autók
  • A lízingszerződések költsége emelkedhet és az érintett járművek maradványértékére is érdemi hatással lehet a döntés. Utóbbi komoly érvágást jelente az autógyártóknak, az Evercore számításai szerint a dízelautók maradványértékének 5 százalékos csökkenése nagyjából 1,6 milliárd euróval csökkenti majd az európai és amerikai autógyártók operatív profitját
  • A döntés alapjaiban rengetheti meg a dízeltechnológiába vetett bizalmat egy olyan időszakban, amikor eleve érezhető egy jelentős mértékű óvatosság a vásárlók részéről. Hogy mekkora a baj már így is, azt két statisztikával nagyon jól lehet szemléltetni: tavaly az új autók értékesítésén belül a dízelek piaci részesedése 44 százalék volt csupán az EU-ban, míg a dízelbotrány kirobbanása előtti évben, 2014-ben ez az érték még 53 százalék volt. Németországban a vásárlók még gyorsabban fordítottak hátat a korábban körülrajongott dízelautóknak, az országban tavaly az új autók piacának csupán 39 százalékát adták a dízelautók, míg három évvel korában a 48 százalékát
  • A dízelautók eladásának zuhanását az autógyártók valószínűleg úgy próbálják meg ellensúlyozni, hogy jelentős kedvezményeket adnának a szalonokban. Ez egyébként mára teljesen bevett szokás lett, tavaly szeptemberben átlagosan 16,1 százalékos kedvezménnyel értékesítették a dízeljárműveket. Ennek a megoldásnak viszont két nagyon súlyos következménye is van: a vásárlók hozzászoknak a kedvezményekhez és a listaáraknál jóval alacsonyabb tényleges értékesítési árak végső soron negatívan hatnak az autógyártók profitabilitására
  • Várhatóan az ügy által keltett hullámok nem állnának meg Németország határain belül, más európai országok döntéshozói is könnyen arra kényszerülhetnének, hogy a lakosság egészségének védelme érdekében kitiltsák a dízelautókat a nagyvárosaikból. A Bernstein elemzői szerint, hogyha egész Európában betiltanák a dízelautók használatát, az elsősorban a Peugeot-t és a Renault-t érinteni érzékenyen, ugyanis az ő flottájukon belül a legmagasabb a dízelautók aránya
  • És amiről még nem esett szó, de a politikusok számára kiemelt fontossággal bír, az a munkahelyek számának várható csökkenése. Az ifo gazdasági kutatóintézet nemrég kiadott tanulmányában figyelmeztetett arra, hogy ha 2030-ig betiltják a dízelmeghajtású járműveket és kötelezően zéró kibocsátású járműveket kell majd értékesíteni, akkor közvetlenül 426 ezer gyári állás és közvetve más iparágakban, például a beszállítóknál 174 ezer állást érinthet a szabályozás. A dízelautók nagyvárosokból történő kitiltását persze nem szabad összekeverni és összemosni a dízelautók értékesítésére vonatkozó későbbi tiltással, de előbbi felgyorsíthatja a technológia alkalmazásának háttérbe szorulását, illetve a német kutatóintézet számításai tükrözik, hogy hosszú távon hány munkahelyet is érinthetnek a változások. Ugyanakkor azt is érdemes megjegyezni, hogy az ifo gazdasági kutatóintézet megállapításai nem teljesen helyesek, mivel ha betiltják a dízeleket, akkor minden 2-3 elveszített állásra jut majd egy új a kutatás és fejlesztésben, informatikában vagy más iparágakban, ami kapcsolódik az új technológiákhoz

Fontos hangsúlyozni, hogy a bíróság által hozott ítéletnek nem csak negatív hatásai lehetnek, ugyanis felgyorsíthatja azt az átmeneti időszakot, amely során a kizárólag belsőégésű motorral szerelt járművek kiszorulnak a közutakról és helyüket az alternatív meghajtású járművek veszik át. Az autógyártóknak ugyanis rengeteg kihívással kellett már eddig is szembenézniük csak azért, mert foggal-körömmel ragaszkodtak a dízel-és benzines motorokhoz, amelyek gyártásában évtizedes előnyre tettek szert és amely amellett, hogy komoly versenyelőnyt jelentett nekik, korlátja volt annak is, hogy új belépők jelenjenek meg az iparágban. Ebben a hozzáállásban viszont komoly változás jöhet és egyre nagyobb tőkét köthetnek le hibrid és a tisztán elektromos meghajtás területén, amelyre egyébként az elmúlt hónapokban komoly ígéreteket is tettek a vezető autógyártók. Mindezek együttes hatására pedig az eddiginél sokkal gyorsabban terjedhetnek a részben vagy teljesen elektromos autók.

A döntéssel kapcsolatban még egy dolgot ki kell emelnünk, amelyre már múlt heti cikkünkben felhívtuk a figyelmet, a Németországban nyomott áron értékesített dízelautók a mostaninál is nagyobb mértékben zúdulnának rá a hazai használtautó-piacra.

Ez viszont komoly károkat okozna egyrészt a hazai importőröknek, másrészt jelentős környezetkárosító hatással is járna, kiemeltképpen az öreg járművek esetében. Éppen ezért a hazai döntéshozóknak azonnal lépniük kellene most, hogy kiderült, kitilthatják a dízelautókat a német nagyvárosok központjaiból.

Megoldást jelenthetne az a korábban bedobott ötlet, amely alapján meg kellene drágítani az Euro 5-nél rosszabb környezetvédelmi besorolású használt autók (8-10 éves kocsik) behozatalát Magyarországra. De ésszerű változtatás lenne az is, hogyha végre Magyarországon is bevezetésre kerülne a szén-dioxid alapú adóztatás, mind a használt autók, mind pedig az új autók esetében, ennek köszönhetően ugyanis jelentős tisztulás kezdődhetne meg a járműpiacon. Továbbá a kintről behozott használt autók számának csökkentésében komoly szerepet játszhatna, hogyha sikerülne végre visszaszorítani az áfa-visszaéléseket is.

Ezek együttesen már komoly lépések lennének abba az irányba, hogy hosszú évek után végre megálljon a hazai autópark átlagos életkorának növekedése és elkerüljük, hogy német dízelautók temetőjévé változzon Magyarország.

ferrari_getty_editorial
thyssenkrupp acél_getty_stock
iphone
Népszerű
Belgrád panoráma
Belgrádban nyitott irodát a HEPA

A nyugat-balkáni regionális iroda közös vállalatok létrejöttét is segítené.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
ferrari_getty_editorial