Üzlet

Még nagyobb dugókat okozhatnak az önvezető autók

Portfolio
Az elmúlt hónapok nagy befeketést kapott vagy felvásárolt startupjai voltak a fő szenzációk az idei SMART konferencián. A Barion, a Balabit és Aimotive vezetői a sikersztorik mellett az iparági kihívásokról is beszéltek, utóbbi, vezetéstámogató-rendszereket gyártó cég például felvetette, hogy a sofőr nélküli, üres önvezető autókkal akár még nagyobb dugókkal nézhetnek szembe a városok, mit amilyenekkel most küzdenek.
"Az önvezető autózással kapcsolatos hírekkel többnyire akkor találkozunk a sajtóban, ha egy Tesla betonfalnak ütközik vagy elgázol valakit" - mondta előadásában a vezetéstámogató rendszereket fejlesztő Aimotive kommunikációs vezetője, Takács Árpád. Ennek az az oka, hogy a legtöbb ilyen baleset akkor történik, amikor a sofőr nem figyel az útra, márpedig ez kritikus probléma, ugyanis a Tesla autói nem önvezetők, csak egy vezetéstámogatói rendszerrel vannak felszerelve, ami csak segíti, nem helyettesíti a sofőrt.

Nem lehet magára hagyni az autót

A vezetéstámogatásnak különböző szintjei vannak, az első, amikor az autóradar pittyeg a tolatásnál, a második, amikor a robotpilóta a kormány és a pedálok felett átvéve az irányítást képes beparkolni vagy az autópályán haladni. Azonban ilyenkor elengedhetetlen a sofőr felügyelete, akinek keze a kormányon, szeme az úttesten kell, hogy legyen, hogy szükség esetén be tudjon avatkozni. A harmadik szint még nincs forgalomban, ez az amikor a sofőr tíz másodpercre "magára hagyhatja" az autót és megnézheti mondjuk az e-mailjeit.

Az, amire az átlagember gondol önvezető autóként a négyes-ötös szint, amikor majd akár el is alhat a sofőr, ha pedig a robotpilóta nem tud megbirkózni a feladattal félreáll és felébreszti utasát. Jellemzően ez az, amit felhasználóként elképzelünk: autóval elmegyünk kocsmázni, majd az hazavezet magától.

Takács szerint a 4-5. szint elérésével jelentősen meg fog csappanni a balesetek száma, amelyek ma 900 milliárd dollár kárt okoznak csak az Egyesült Államokban és alapjaiban fogják átalakítani a környezetünket is.

Ma az utazásra, mint elveszett időre gondolunk, de ha az autóban való ücsörgés minőségi időtöltéssé válik - akár dolgozni is lehet, ha nem kell vezetni - ez megváltozhat, így egyre többen költözhetnek az agglomerációba

- utal a városszerkezet megváltozására Takács, de akár a biztosítások összege is csökkenhet, hiszen nem lesz annyi baleset.

Ezek a változások ugyanakkor a felhasználói szokásoktól is függnek, hiszen nem mindegy, hogy az okosinfrastruktúrának köszönhetően az autó tulajdonosa leteszi a kocsit egy P+R parkolóba, összehangolva az átszállást a metróra, vagy a család tagjait külön fuvarozza el és megy értük. Utóbbi esetben ugyanis megjelennek a forgalomban az üres autók, amelyek kétségtelenül növelni fogják a forgalomban részt vevő autók számát.

Mindenestere az idén januárban 38 millió dolláros befektetést - 9,8 milliárd forint - bevonó cég nagy lehetőséget lát a technológiában, amelynek ők főleg a kamerákra épülő, mesterséges intelligenciával támogatott megoldásain dolgoznak.

Az organikus növekedés kevés a globális terjeszkedéshez

Györkő Zoltán, a Balabit cégvezetője egy kis magyar kft-ből épített globális céget, amelynek első ügyfele a Pannonhalmi Apátság volt, amelynek első tűzfalukat értékesítettek. Bár rövid úton piacvezetők lettek a termékkel a magyar piacon, hamar kiderül, hogy Németországban nem működik a konstrukció.

Külföldön esélye sem volt az itthon piacvezető termékünknek, egyszerűen elveszett az erős marketinggel megtámogatott külföldi termékek között. Ezért leegyszerűsítettük a terméket és háromszor annyiért adtuk, ami működött

- avatta be a közönséget stratégiájába a cégvezető.

A cég organikusan, a bevételeit visszaforgatva terjeszkedett az európai piacokon is, de hamar belátták, hogy nincs esélyük, a tőkeerős amerikai vállalatok lemossák őket, ezért elkezdetek tőkét keresni. Egy angol kockázati tőke társaságtól sikerült 8 millió dollárt bevonni, így 2015-ben megnyílhatott az amerikai iroda, egy emberrel. Ma a cég bevételének 45-50 százaléka jön erről a piacról, 60 százalékos éves növekedéssel.

A további növekedéshez azonban további pénzre volt szükség, a következő tőkebevonásból pedig felvásárlás lett: elénk tettek egy 12 millió dolláros tőkeemelésről szóló papírt és egy felvásárlási ajánlatot. Nem volt könnyű döntés, de az utóbbit választottuk. Bár az összeg nem volt publikus, de év elején a One Identity, egy kaliforniai informatikai multinacionális vállalat vásárolta fel a magyar céget. A döntést Györkő azzal indokolta, hogy a kezdetektől cél volt, hogy termékeiket minél több emberhez juttassák el, és azzal, hogy a termékük bekerül egy kész sales és marketing gépezetbe, azzal ők nem tudnának versenyezni.

A harmadik nagy durranás pedig a tavaly év végén kétmilliárdos tőkebefektetést kapott Barion Paymnet Zrt. volt. A megoldásról korábban itt írtunk, most az derült ki, hogy már 3000 fölött van azoknak az elfogadóhelyeknek a száma, ahol a Barion fizetési megoldását elfogadják, és hogy a felvásárlás előtti több hónapos könyvvizsgálói átvilágítás alkalmával két hétig kellett magyarázni a munkát végző cégek jogászainak, hogy a tranzakciós illeték miért nem vonatkozik a Barionra. A céget felvásárló cseh alapítású Home Credit Group lakossági pénzügyi szolgáltató egyébként a régió leggazdagabb vállalkozója, Petr Kellner érdekeltsége.
forint200117
koronavírus coronavirus virus
Budapest
franklin templeton_getty_editorial
Palkovics Laszlo Gunter Oettinger kinevezes
Frankfurti tőzsde
Benzin
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
webinárium
Hogyan lovagolhatod meg a forint árfolyammozgását? Tőlünk megkapod a választ!
Budapest