Munkaerőhiány: elítéltekkel próbálták feltölteni az üres pozíciókat
Üzlet

Munkaerőhiány: elítéltekkel próbálták feltölteni az üres pozíciókat

Portfolio
Nemcsak a munkaerőhiánnyal kell szembenéznie a magyar járműiparnak, de a növekvő bérek a további beruházók kedvét is elvehetik a terjeszkedéstől. Az ipari szereplők a Portfolio járműipari konferenciáján egyetértettek benne, hogy az önvezető és elektromos meghajtású technológiák fejlesztésével - például a zalaegerszegi tesztpályához hasonló beruházásokkal - növelhető Magyarország versenyképessége, ugyanakkor minden lehetőséget meg kell ragadni a szektor égető problémainak megoldásaira, mint a munkaerőhiány, akár elítéltek alkalmazásával is.

Országon belüli mobilitás hiánya specifikus problémája az országnak, pontosan az autóipari beszállítók területén láttuk azt, hogy előbb hoznak Ukrajnából dolgozót, mint az ország másik feléből

- mondta Mármarosi András, vezető menedzser a PwC Magyarországtól a konferencia délutáni panelbeszélgetésén.

A munkaerőhiány problémájára mérnöki programok, duális képzés fontosságát hangsúlyozta Novák Tibor, a BPW - Hungária Kft. HR vezetője, de egy állami program keretében beindítottak elítéltek foglalkoztatását is, akiket hegesztő szakmunkásként alkalmaztak, de országos szinten történt két szökés, ezért sajnos a programot leállították.

A toborzás során fontos az is, hogy a vállalatok ne hónapokig gondolkozzanak azon, hogy felvesznek-e valakit vagy nem, mert a jelöltek ezt már nem várják meg. "Ma a legfontosabb hogy megtartsuk az embereket. Az lehetetlen, hogy ne legyen fluktuáció, de fontos, hogy ezt kordában tartsuk - mondta Somogyi András,a Bosch csoport HR vezetője, aki szerint éppen ezért a bér mellett az is fontos, hogy kényelmes-e a munkavédelmi cipő vagy sem.

Munkaerőhiány: elítéltekkel próbálták feltölteni az üres pozíciókat
Mesics Olívia, az Opel személyügyi igazgatója szerint nagy igény lenne az országon belüli mobilitásra, de rendkívül röghöz kötöttek a magyar munkavállalók, a panel többi résztvevője szerint sincs jelentős munkaerő-áramlás kelet-nyugat vagy fordított irányban.

A beszélgetést moderáló Bodnár Sándor Márk, a toborzással is foglalkozó Hays Hungary szakembere szerint a járműipari kereséseknél egymás elől halásszák el a dolgozókat a piaci szereplők és nehéz újaknak bekerülni, mert eleve tapasztalatokkal rendelkező szakembereket keresnek, így ugyanazok rotálódnak.

Novák Tibor szerint amíg korábban az is megvolt, hogy melyik egyetemről végzetteket vesznek csak fel, addig ma már el kell fogadni, hogy a munkaerőtoborzó cégek csak az alapanyagot hozzák és a cégeknek saját maguknak kell betanítaniuk, továbbképezniük őket.

Az utolsó délutáni panelbeszélgetésen a részvevők azt boncolgatták, hogyan alakul át az autógyártás szerkezete az alternatív hajtásmódok, és az önvezető járművek elterjedésével.

Megmozdult a föld alattunk, két domináns terület az elektromos és az önvezető autók technológiája lavinaként tör be az iparágba, a gyártósor bevezetése óta nem volt ilyen mértékű újítás. 2022-ig megtízszereződik a 2013-ban üzemben tartott elektromos hajtású autók száma

- mondta Sebestyén Balázs, a Delphi Connection Systems Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Korábban működött az a gyártási folyamat, amiben a kollégák egymástól függetlenül is tudtak dolgozni, de ez nem fog működni a jövőben, mert a szimbiózis, az egymástól való függőség egyre nagyobb. Más gondolkodásmóddal kell hozzáállni a fejlesztésekhez

- mondta Szászi István a Robert Bosch Kft. részéről.

A fejlesztésekkel kapcsolatban szóba került, hogy egy éve van hatályban az a jogszabály, amely lehetővé teszi, hogy az önvezető autóval kapcsolatos teszteket lehessen végezni a forgalomban, amivel világ szinten élen jár Magyarország és fontos tényező versenyképességi szempontból.

Dr. Hanula Barna, az AHJK egyetemi docense szerint nagyon is szükség van flexibilis tesztkörnyezetre, ami nagy lehetőség a Magyarországon fejlesztést végző cégek körében, gondolt itt például a zalaegerszegi önvezető autók számára készülő tesztpályára.

Cambridgeből jönnek ide diákok a tesztlehetőségek miatt, olyan berendezésekkel dolgoznak az idevágő egyetemi képzéseken amelyek világszinten élvonalbeliek. Régi módszerekkel ezeket a járműveket nem lehet gyártani és fejleszteni

- tette hozzá Hanula.

A résztvevők is szóhoz jutottak

A délutáni program igazán egyedi volt, ugyanis - a Portfolio rendezvények történetében először - tematikus, kiscsoportos networking szekciókban vitathatták meg a résztvevők az iparág aktuális kérdéseit. A témák szerint felosztott interaktív körasztaloknál hozzáértő témavezetők segítették a közös gondolkodást, tapasztalatcserét.

Olyan aktualitások kerültek napirendre, mint a szakember utánpótlás duális képzésekkel a gyakorlatban, munkaerőhiány, beszállító-fejlesztés, quality management, jármű hajtáslánc fejlődése és villamosítása, de kétség kívül a legnépszerűbb téma az ipar 4.0 volt, amit az előzetesen jelentkező résztvevők magas száma miatt 3 asztalnál is tárgyaltak.

A 45 perces workshop után a témavezetők összefoglalták a csoportjuk legfontosabb megállapításait, eredményeit. A jelenlévők például egytértettek abban, hogy az ipar 4.0-ás fejlesztési gyakorlatok elterjedését a szakember hiány és a "best practice"-ek hiánya nagyban hátráltatja. Olyan szemléletmódváltásra van szükség, mint ami annak idején a lean rendszerek bevezetéséhez volt szükséges.

A hajtásláncokkal kapcsolatban megállapították, hogy az elektromos autók terjednek olyan gyorsan, mint amilyen vállalásokat tesznek a bevezetésükkel kapcsolatban az egyes országok. A gyártócégek komoly pénzeket fektetnek a technológia fejlesztésébe, amely megtérülése csak hosszú távon várható.

Most konjunktúrában vagyunk, de mi történik pár év múlva? Ha például a dízelpiac összeomlik, akkor jelen állás szerint aligha az elektromos autók, hanem a benzinesek veszik át a helyüket Európában

- fogalmazta meg az ezzel foglalkozó asztal álláspontját témavezetői összefoglalójában Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants ügyvezető igazgatója.

Az ipar 4.0-ás asztaloknál problémának láttak azt is, hogy a technológia hiába elérhető ma már arra, hogy sok adatot gyűjtsön a gyártási folyamatokról, azok hatékonyságnövelésre fordítása még nehézkes, mert az adatok kiértékelése még mindig nagyon sok időbe telik. A munkaerőhiány problémájával kapcsolatban az a megállapítás született, hogy a jó szakemberek megtartása top prioritás, ugyanakkor probléma, hogy a HR vezetőknek jellemzően nincs olyan döntési jogosultságuk, amellyel innovatív módszerekhez nyúlhatnának.
shutterstock_1488477983
Boris Johnson
General Motors sztrájk
shutterstock_1504552151
Frankfurt Stock Exchange
shutterstock_1277173258
baba_baby
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
General Motors sztrájk